Když se řekne trolejbus, mnozí si vybaví právě Škodu 14Tr, která se rozšířila napříč československými městy. Rozhodli jsme se proto připomenout její příběh.
Nevím, ale vynechat v článku o trolejbusech město zlín je je hrozné. Ale ty 14 a 15 je to pravda, ale ve zlíně jezdily i SANOS. Ale stejnak si každý pamatuje 9 a jak se odporová regulace měnila v tyristorovou, to trilkování každýho nutilo jezdit trolejbusem. A ještě dodatek, v té praze to zrušení bylo na popud komoušů, protože propagovali komunisticko bolševicko komunistickou naftu a tím pádem i pohřbily zaživa trolejbusy tatra.
To sú zase drísty... Raz to bol na mapách Gottwaldov, tak to bol Gottwaldov. Podľa teba slušní ľudia nehovorili Leninova ulica, ulica J.Fučíka, námestie gen. Svobodu alebo Puškinovo námestie...?
u nás se nikdy neřeklo leninova, ale bělidla atd, musíš si uvědomit když byls mezi komunisty, tak nevíš dost věcí a ještě je rozdíl, jak se ta ulice nebo město jmenovalo, než koumouši ho přejmenovali. A na závěr chci se zeptat kdo od tebe pojmenoval Puškina za komunistu když zmřel roku 1837. Chyt se jiné party, ta co do tebe tluče není vhodná pro tebe.
Nemýľ si pojmy a dojmy. Puškin je súčasťou ruskej kultúry a patril k Sovietskemu Zväzu tak ako hocičo iné. Leninova ulica bola skoro v každom meste, podobne boli používané iné mená, aj ten Puškin.
Na to, aby si mi určoval, akej partie sa mám držať, nemáš vek ani schopnosti. Akurát ego ti nechýba...
Lenin nevím, neznám, ale Puškin nikoho neponižoval, nebyl masoví zabiják. Gottwald byl zabiják a kdo ho připomínal, tak má krví potřísněné ruce. Sovětský svaz vznikl v roce 1922 a tak Puškin nemohl do něho zasáhnout. A stejnak já jsem do ruska měl zakázáno cestovat a vždy jsem říkal Zlín i ten koho jsem znal a znám.
Nepíš hlúposti. Bola proste taká doba a buď si išiel s davom a mal si pokoj, alebo si z neho trčal a mal si problémy. Nikdy nemali pokojný život tí, čo neboli ochotní prispôsobiť sa. Holt to chcelo dobré nervy a dávku sebakontroly, čoho niektorí schopní neboli.
Stejsn iba pripomenul, že väčšinu svojho života Tr14 prejazdili v Gottwaldove, a v tom má pravdu. Politická doba ani názory a presvedčenie jednotlivcov na tom nič nezmenia.
aty ses přiznals, že jsi kolabroval abys měl klid? Podívej se, jestli chceš polehčovat komunismus, tak můžeš, ale ne mezi lidmi co byli antikomunisti a nestyděli se za to. Ale ztebe číší nenávist, že Zlín se přejmenoval znovu a nechceš uznat i to, že nákup 15tr byl i po znovu přejmenování, Ty bys nejraději aby zlín byl vymazán ze světa. A ještě něco, ty 14 a 15 jezdily i v otrokovicích za komunistické ery.
Ty si pekne mimo... Drvivá väčšina ľudí sa snažila žiť, ako im podmienky dovolili. Prispôsobili sa realite a žili relatívne šťastne a vpohode. Pár ľudí boli - ako si to nazval? - antikomunisti. Buď rebelovali potichu, alebo aj hlasnejšie, a potom sa ešte hlasnejšie sťažovali, ako im komunisti ubližujú. Samozrejme, veľa vecí nebolo kóšer - ale dosť vecí nie je kóšer ani dnes. Niekto však má v povahe namiesto prispôsobenia sa byť neustále v opozícii, bez ohľadu na situáciu a podmienky, a zdá sa, že si presne ten typ. Píšeš úplné hovadiny a nejak ti nedochádza, že nie každý má podobné myšlienkové pochody ako ty. nemáš ani tušenie o tom, čo si myslím a vymýšľaš si teórie, ktoré tvojim hlúpym predstavám vyhovujú. Podobá sa to psychóze. Doporučujem zastaviť sa u dobrého psychiatra.
Ale asi aj najhnusnejší. Nevzhľadná hranatá krabica, na ktorú sa dalo ako-tak pozerať v prototypových verziách s hranatými oknami, ale jak na to dali štandardné okná so zaoblenými rohmi, vyzeralo to hrozne. Večná škoda trolejbusov 11Tr, ktoré sa do sériovej výroby (nepochopiteľne) nedostali.
Né to se musím zastat a zeptat se odborníka jak chtěls v té době ty okna neudělat do gumy. Vždyť komouši neměli ani synchrony do autobusů natož lepidlo na skla.
11TR byla vlastně ŠM
A na tých prototypoch im to robil kto? Mimozemšťania? Naviac si nemyslím, že to bolo lepené, tiež tam asi bola guma, podobná ako na čelných sklách, ktoré pre zmenu zostali hranaté.
Prototyp snese vše, potom se udělá rozpočet a musí se šetřit, ale na ty roky ta 14-15 byl dobrý trolejbus ve zlíně jedna 14 je veterán. Nahradil ho nizkopodlažní 21 a ten už měl lepené skla, ale né ve zlíně.
Trolejbusov s hranatými oknami bolo docela dosť, napr. prvé Tr14 v Bratislave mali tiež hranaté okná. Áno, pravdepodobne potrebovali ušetriť, preto tá zmena. Z pohľadu dizajnu jednoznačne k horšiemu. Skrátka tie trolejbusy sú hnusné a tvoje argumenty na tom nič nezmenia.
tobě se znají hnusné, tobě. A ty bratislavské s těma oknama lepenýma, dvojitýma nebyl 14tr, ale 21tr, poznáš to podle nízkopodlažnosti, byl taky jedináček. Jestli chceš se zeptat něco o autobusech, tak se ptej.
Máš problém s pochopením písaného textu? O lepených oknách píšeš len ty a o dvojitých tiež. Píšem len o dizajne, o hranatých oknách, ktoré na začiatku na 14Tr boli, ale do série ich nahradili klasickými, ktoré im na kráse nepridali. Nemusíš z toho robiť vedu.
14tr boli proste škaredé. Keď sa chceš baviť o peknom dizajne, tak píš o Š706 RTO. To je jeden z najkrajších autobusov vôbec. Zase technicky to bol starý šrot už v dobe svojho vzniku, v tej dobe už sa stavali autobusy so samonosným skeletom a motorom pod podlahou, nie na podvozku nákladného auta.
Š11 už bol pokrokovejší, tiež docela pekný a od RTO prevzal jeden zaujímavý a praktický prvok - zhodné predné a zadné čelo. Akurát dizajn nie je pôvodný, ale je to opajcnutý francúzsky Berliet.
Karosa sedmičkového radu má tiež svoj vzor v zahraničí, ale už zďaleka nechytá za srdce tak ako jej predchodcovia. Ale bol to výkonný autobus, ktorý bude mať za nejakú dobu tiež svoju hostorickú hodnotu, ale zďaleka nie takú ako ako RTO a Š11.
A keď sa teda mám pýtať, tak sa pýtam:
Aké sú všetky rozdiely autobusov Jelcz 041, 043 a 272 MEX voči pôvodnej Š706 RTO?
Nikdy nehovor nikdy. ;-) Čo keď zdanie klame a o autobusoch niečo vie? Nemusí mi sedieť názormi, nemusí mi sedieť vyjadrovaním, ale to neznamená, že tie vedomosti preto nemá.
, Jaké jsou rozdíly mezi polákem a českem? Poznáš to podle světel, jelcina neměla vzduchový servo a neměla trilex ráfky a obvykle měla závěs a tahala jelcinku. Komunistická era začala na plno řadou šl, šm, šd, všichni v zahraničí měly už přední skla s folií, jenom u nás proletěl zajíc až na zadní sedačky, ale pomohlo to stejný okno i když některé šd to měla jiné.To listové péro bylo taky za zenitem a taky praskalo, Komunisti neměli na synchrony a tak do šd kupovali převodovky z anglie, zato u šm dali jenom dva rychlostní stupně a u šl nás naučili řadit s meziplynem..
Tak to si vzal riadne z rýchlika... A píšeš čo chceš, nie to, čo som sa pýtal.
Tak prosím ťa vynechaj Š11 a len Jelcz vs. RTO. To servo je jedna vec, záves mali aj pôvodné autobusy RTO a pokiaľ viem, Jelcze jazdili bežne na trilexoch. Svetlá sú dobrým rozpoznávacím znakom, ale nie exaktným - v dôsledku nedostatku originálnych svetiel sa pri opravách používali práve také, aké montovali Poliaci na Jelcze. Takže v premávke bolo vidieť dosť autobusov s "poľskými" svetlami, a pritom to boli pôvodné RTO. ;-)
Nevíš a nezastávej se ho a k tomu rto jsi taky moc nenapsal, řekni jaký čsad měnili světla za polská? a Proč? Kdybys byl technik a né cestující, tak víš, že poláci měli paraboly na H4 a vyráběli se v Novým Jičíně-pal a pasovaly i třeba na jawu, škodovku 1000mb atd. Máš nějaký odkaz na poláka s trilexem? A ještě rto měl závěs, ale neměl vzduch, tak nemohls zapojit jelcinku, ale jenom přívěs s nájezdovou brzdou. Řídils někdy RTO se vzduchovým posilovačem a jednookruhovýma brzdama? Ruční brzda měla jaký posilovač? Hlavně odpovídej a když neznáš, tak se neschovávej za psychiatra, tohle dělají nefachmačekové z Luníka.
Asi jsem už hodně starý (nebo si jen pamatuji víc než autor článku), ale když se řekne "trolejbus", tak se mi první vybaví Škoda 9Tr. V něm jsem se najezdil nejvíc (v HK) a přijde mi i hezčí.