Elektromobilita
petr petrumr
16
tak a testy budou zjištovat, jaký auto nejvíce rekuperuje do nulové rychlosti.
"...Jak správně nabíjet elektroauta? Rychle? Pomalu?..."
Na tuhle otázku jsem v článku odpověď nenašel. Pouze srovnání odlišného udávání nabíjecí doby AC oproti DC, aniž by bylo vysvětleno v čem je ten rozdíl (daný ve skutečnosti podstatně nižším výkonem AC nabíjení)
"....U stejnosměrného ale většinou jen čas potřebný k doplnění prázdné baterie do 80 %, někdy i z 10 do 80 %. Proč? Příčinou je výrazné zpomalení nabíjení poté, co se kapacita dostane k 80 %, aby se zamezilo přebití baterie...."
Informace je chybná, důvodem není riziko přebití, ale zamezení nárůstu nabíjecího napětí nad přípustnou mez v závěru nabíjení
"....Synchronní s vinutím na rotoru.....Vinutí na rotoru je nutné nejdříve vybudit kartáčem nebo kluzáky...."
Fakt bych rád viděl jak se kartáčem vybudí vinutí. Schválně si to někdo zkuste doma 😄
"....Verdikt Světa motorů: Spínaný reluktanční motor má menší počet pólů, nemá mechanický komutátor ...."
Jen bych upozornil že mechanický komutátor nemá ani jeden z představených motorů
atd..
Celkově je popis motorů velmi mlhavý a zmatený, nejspíše ho tvořil někdo kdo elektromotorům ani za mák nerozumí. Chybí třeba i vysvětlení proč na jednom autě je použit zároveň asynchronní i synchronní motor. Vysvětlení že asynchronní se používá v dražších a výkonnějších vozech moc přesvědčivé není. Možná by mohl autor za domácí úlohu vše dostudovat a pak celé napsat znova
Na tuhle otázku jsem v článku odpověď nenašel. Pouze srovnání odlišného udávání nabíjecí doby AC oproti DC, aniž by bylo vysvětleno v čem je ten rozdíl (daný ve skutečnosti podstatně nižším výkonem AC nabíjení)
"....U stejnosměrného ale většinou jen čas potřebný k doplnění prázdné baterie do 80 %, někdy i z 10 do 80 %. Proč? Příčinou je výrazné zpomalení nabíjení poté, co se kapacita dostane k 80 %, aby se zamezilo přebití baterie...."
Informace je chybná, důvodem není riziko přebití, ale zamezení nárůstu nabíjecího napětí nad přípustnou mez v závěru nabíjení
"....Synchronní s vinutím na rotoru.....Vinutí na rotoru je nutné nejdříve vybudit kartáčem nebo kluzáky...."
Fakt bych rád viděl jak se kartáčem vybudí vinutí. Schválně si to někdo zkuste doma 😄
"....Verdikt Světa motorů: Spínaný reluktanční motor má menší počet pólů, nemá mechanický komutátor ...."
Jen bych upozornil že mechanický komutátor nemá ani jeden z představených motorů
atd..
Celkově je popis motorů velmi mlhavý a zmatený, nejspíše ho tvořil někdo kdo elektromotorům ani za mák nerozumí. Chybí třeba i vysvětlení proč na jednom autě je použit zároveň asynchronní i synchronní motor. Vysvětlení že asynchronní se používá v dražších a výkonnějších vozech moc přesvědčivé není. Možná by mohl autor za domácí úlohu vše dostudovat a pak celé napsat znova
Amaterasu
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
A čo keby si zodpovedajúci článk napísal Ty? Vyzerá to, že sa v týchto veciach vyznáš. Pre dobrého autora by sa mal nájsť primeraný honorár. A obsah ACZ by sa razom dostal na vyššiu úroveň.
Už jsem nějaké články psal pro jiné servery a i když byly dost úspěšné, moc se mi do toho znova nechce. Ale kdyby mě oslovili s nabídkou ....
Už je to opravdu nechutné! Takhle si kazit nedělní odpoledne! 😲 😲 😲 :no:
Amaterasu
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Ty seš jak klasický antiwaxer. Pravděpodobně nebudeš moc chytrý a myslíš si, že s tím něco můžeš udělat. 😒] Každým rokem bude přibývat desítky nových elektrických modelů a postupně ztrácet spalováky.
S očkováním nemám nejmenší problém, tak kušuj! 😄 Ale politici nám nemají co rozkazovat, jaká auta se budou muset vyrábět a mi je kupovatt!!! 😲
P.S. K té tvojí poslední větě - a každým rokem bude klesat prodej aut, protože se budou čím dál více vzdalovat požadavkům a cenovým možnostem běžných lidí. Máš radost? 😲
P.S. K té tvojí poslední větě - a každým rokem bude klesat prodej aut, protože se budou čím dál více vzdalovat požadavkům a cenovým možnostem běžných lidí. Máš radost? 😲
S tímhle úplně nesouhlasím. Auta mají nepříznivý vliv na životní prostředí a tohle politici asi nějak regulovat musí. Leč měli by to dělat mnohem citlivěji - tím myslím hlavně ty bruselské
Amaterasu
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Arese,povinne ockovanie ,ktore zavadzaju staty EU zrejme schvalujes,tak potom ti nemoze vadit ani to,ze ti EU nakaze nacom budes jazdit v buducnosti.
Co já můžu nebo nemůžu mi naštěstí ty nemůžeš rozkazovat! 😒] 😒] 😒]
Od toho jsou zakony.
V demokracii si lidi jednou za cas zvoli sve zastupce a ti za ne prosazuji nejakou politiku a delaji zakony tedy napr. ti prikazou jak moc muze smrdet tvoje auto.
Pekny na tom je, ze kdyz vetsina lidi zvoli politiky, kterym vadi prilis smrdici auta, tak se s tim jde neco delat, ikdyz se to nekterym lidem nelibi. To je soucast te demokracie, ze rozhoduje vetsina.
Ja nerikam co je na tom jak dobre nebo spatne, ale takhle nejak to chodi. Kdyz ja zvolim nejakyho ekologa a dalsi lidi taky, tihle nasi zakonodarni zastupci ti naridi jezdit autem, ktere nesmrdi.
Je to mozna trochu pritazeny za vlasy, ale vlastne ti tim rozkazuju.
V demokracii si lidi jednou za cas zvoli sve zastupce a ti za ne prosazuji nejakou politiku a delaji zakony tedy napr. ti prikazou jak moc muze smrdet tvoje auto.
Pekny na tom je, ze kdyz vetsina lidi zvoli politiky, kterym vadi prilis smrdici auta, tak se s tim jde neco delat, ikdyz se to nekterym lidem nelibi. To je soucast te demokracie, ze rozhoduje vetsina.
Ja nerikam co je na tom jak dobre nebo spatne, ale takhle nejak to chodi. Kdyz ja zvolim nejakyho ekologa a dalsi lidi taky, tihle nasi zakonodarni zastupci ti naridi jezdit autem, ktere nesmrdi.
Je to mozna trochu pritazeny za vlasy, ale vlastne ti tim rozkazuju.
Vadí ti, že zakázali třeba dvoutakty? Já jsem třeba to oslavoval a ty příznivce dvoutaktu řadím k dobytkům.
Proti zákazům dvoutaktů samozřejmě nic nemám. 😄 Ale obecný zákaz všech spalovacích motorů je úplně jiná káva, káva debilnosti a politicko-ideologické arogance EU! 😲 :no:
V autech vymřely dvoutakty přirozenou cestou, ani je nikdo nemusel zakazovat. Vlastně ani nevím jestli jsou přímo zakázané, třeba jen neplní emise ale zákaz nemají ?
A v motocyklech se ještě pořád používají
A v motocyklech se ještě pořád používají
Amaterasu
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Elektromotor je skvělá věc. Jen se bohužel nehodí pro pohon v automobilech.
Dokud nebude k dispozici baterie, která ve 100 kg hmotnosti nenabídne dojezd pro běžný vůz aspoň 600, 700 km Dokud se tato baterie nebude schopna nabít z 0 na 100% v řádu deseti minut. Dokud nepřijde koncepce kde vyrábět elektrickou energii čistě a smysluplně.
Nic z uvedeného nenastalo. Nic z toho se ani vzdáleně neblíží.
Naopak se zcela absurdně a nesmyslně EV bateriový pohon začíná cpát i do autobusů, kam se ale vůbec nehodí. Euroekohujeři dokonale zabíjejí naší budoucnost. :-!
Dokud nebude k dispozici baterie, která ve 100 kg hmotnosti nenabídne dojezd pro běžný vůz aspoň 600, 700 km Dokud se tato baterie nebude schopna nabít z 0 na 100% v řádu deseti minut. Dokud nepřijde koncepce kde vyrábět elektrickou energii čistě a smysluplně.
Nic z uvedeného nenastalo. Nic z toho se ani vzdáleně neblíží.
Naopak se zcela absurdně a nesmyslně EV bateriový pohon začíná cpát i do autobusů, kam se ale vůbec nehodí. Euroekohujeři dokonale zabíjejí naší budoucnost. :-!
Amaterasu
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Hm až na to, že píšeš kraviny bez logického uvažování. Elektromotor je aktuálně nejlepší možný pohon automobilů. Problém je zdroj energie pro něj. Což je ale jaksi věc druhá. Asi jako plantat dohromady spalovací motor a palivo. Kde motor není ideální, ale palivo ideální už je.
Ale to je otázka času. Ostatně nic jiného nám nezbude, než to nějak vymyslet. Benál nebude napořád plyn stejně tak.
Ale to je otázka času. Ostatně nic jiného nám nezbude, než to nějak vymyslet. Benál nebude napořád plyn stejně tak.
Nemůžeš oddělit motor od přísunu energie, vždy musíš porovnávat celý systém. Spalovák s nádrží, elektromtor s baterií.
Elektromotor je pecka všude tam, kde elektriku dotáhneš drátama. Lokomotiva, tramvaj, trolejbus, metro atd. Ale bez drátů je to holt opruz..
Elektromotor je pecka všude tam, kde elektriku dotáhneš drátama. Lokomotiva, tramvaj, trolejbus, metro atd. Ale bez drátů je to holt opruz..
Skvělý postřeh!
https😐/www.newstream.cz/…jte-leose-marese?…
https😐/www.newstream.cz/…jte-leose-marese?…
Lokomotiva s dieslem si tu elektriku vyrábí sama a vyráběla už i za doby, kdy jezdily páry.
A ten krásny čierny dym z jej výfukov. to je rozprávka. Blaženosť sama vidieť to, nie ešte dýchať.
https😐/www.youtube.com/watch?…
https😐/www.youtube.com/watch?…
Dnes tak, zajtra ináč. Aj autá so spaľovacím motorom mali ťažké začiatky. Boli ťažké, nespoľahlivé, extrémne drahé, s minimálnym výkonom, veľkou spotrebou, produkovali hluk a smrad. Ich prevádzka bola náročná a ani trochu lacná. A mali veľa nepriateľov, oveľa viac ako dnes EV. A jak to nakoniec dopadlo.
Ano, dopadlo to tak, že spalovací auta nad elektrozkraty tehdy na přelomu 19. a 20. století drtivě vyhrála. Protože byly pro kupující ve všem lepší. A tak je tomu i dnes, žádná zázračná baterka totiž dodnes nezvnikla! 😄
No, traveldrive to napsal jasně, ale pro příště dodám vysvětlení. První elektromobily zanikly díky Fordovi. Ford rozjel pásovou výrobou a vsadil karty na spalovací motory. A tím pádem model T zásadně snížil cenu aut se spalovacím motorem. Elektriky byly do té doby levnější. Nevím, který první automobil měl startér, byl to některý z Cadillaců, ale diskomfort točení klikou byl pryč a startovalo to startérem. Kdo sleduje historii startování aut, tak ví, že klika zabila a zmrzačila hodně lidí. Už i jelita, anaflabeti a ženy mohly klidně nastartovat automobil. Navíc se postupně objevovaly nová naleziště ropy a zlepšila se těžba a benzin byl levnější a dostupnější.
Ale klidně nemusím. Elektromotor potřebuje elektřinu, to není problém. Problém je pouze uskladnění, ale to nemá nic společného s motorem. A je jedno, kde a jak se bude skladovat nebo vyrábět. Klidně ať ho vyrábí vyšší moc a přenáší se zářením z Marsu a baterii ať vyrobí NASA. A je jedno, zda existuje řešení teď a nebo za milion let. Pořád bude elektromotor lepší než spalovací motor už nyní.
Pokud je opravdu jedno jak se elektřina pro elektromotr v autě vyrábí tak doporučuju navrhni auto,kde se bude proud přímo v autě vyrábět hydrogenerátory. Hydrogenerátor má mezi všemi zdroji elektřiny nejlepší účinnost a auto s ním bude určitě jezdit skvěle a daleko.
Asi si ho zle pochopil. Píše len to, že elektromotor je skrátka lepší ako spaľovák. Bez ohľadu na spôsob výroby alektriny.
Myslím, že v tom má pravdu. Keď porovnáš auto so spaľovákom a EV, tak znečistenie vyprodukované na výrobu elektriny na jeho prevádzku nebude nikdy také veľké ako to, ktoré sa vyprodukuje pri výrobe a spaľovaní ekvivalentného množstva paliva.
Myslím, že v tom má pravdu. Keď porovnáš auto so spaľovákom a EV, tak znečistenie vyprodukované na výrobu elektriny na jeho prevádzku nebude nikdy také veľké ako to, ktoré sa vyprodukuje pri výrobe a spaľovaní ekvivalentného množstva paliva.
Pochopil jsem ho dobře ale nesouhlasím s tim co napsal: "..Elektromotor je aktuálně nejlepší možný pohon automobilů..."
Souhlasím že elektromotor je nejlepší motor, ale pohon aut elektromotorem nejlepší není. Pohon není jen samotný motor, pohon je celý systém kde nejde ignorovat problematický způsob skladování energie.
Navíc kritéria nemůžou být jen znečištění a nic jiného. Musíme porovnávat všechny aspekty nebo alespoň ty hlavní. Pak zjistíme že v určité oblasti použití elektropohon může být nejlepší, ale obecně to určitě neplatí a ještě dlouho platit nebude.
Souhlasím že elektromotor je nejlepší motor, ale pohon aut elektromotorem nejlepší není. Pohon není jen samotný motor, pohon je celý systém kde nejde ignorovat problematický způsob skladování energie.
Navíc kritéria nemůžou být jen znečištění a nic jiného. Musíme porovnávat všechny aspekty nebo alespoň ty hlavní. Pak zjistíme že v určité oblasti použití elektropohon může být nejlepší, ale obecně to určitě neplatí a ještě dlouho platit nebude.
I malé dítě si je schopno spojit 1 a 1. Ty bohužel ne. Smutné.
Elektromotor a baterie nejde od sebe oddělit, pokud nechceš mít troleje nebo kabely. A že ty si tyto 2 věci neumíš spojit?? Jak jsem psal, smutné :-!
Ne, pokrok nenařídíš žádnou politickou doktrinou. Řeči že nám nezbude než to nějak vymyslet jsou úplně liché. Ano, něco vymyslíme, ale nikdo nemůže říct že to bude právě elektromobilita. Naopak. Vědecký pokrok si třeba najde úplně jinou cestu.
Elektromotor a baterie nejde od sebe oddělit, pokud nechceš mít troleje nebo kabely. A že ty si tyto 2 věci neumíš spojit?? Jak jsem psal, smutné :-!
Ne, pokrok nenařídíš žádnou politickou doktrinou. Řeči že nám nezbude než to nějak vymyslet jsou úplně liché. Ano, něco vymyslíme, ale nikdo nemůže říct že to bude právě elektromobilita. Naopak. Vědecký pokrok si třeba najde úplně jinou cestu.
Amaterasu
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
😁 Ach jo.... Četl sis to vůbec? Já nepopisuju to, co je aktuální. Fakt, že neumíme elektřinu uskladnit a levně vyrobit je problém dneška. A zcela jistě příštích několika dekád. Ale pokud se to tu cele nepodělá, tak se tento problém vyřeší. Už jen proto, že se bude muset vyřešit. Pak nastane ta doba, kdy bude spalovací motor v drtivě většině aplikací obstarožní a horší. Asi jako parní stroj resp koňské povozy vs spalovací motor. Taky to trvalo a nikdo tomu nevěřil a bylo to drahé a smradlavé a komplikované, kazilo se to, palivo k dispozici bylo asi tak jako je dnes k dispozici vodík.
Ano, tak až bude taková "zázračná" baterie v prodeji, elektrovozy po zásluze spalováky předběhnou, protože je uživatelé budou upřednostňovat. Ale zatím se na takovou baterii cca 130 let čeká a pořád nic. A skutečně, technický vývoj nemůžeš nařídit, stejně jako počasí. To ale zelenorudým soudruhům v Bruselu zatím ještě pořád nedošlo... 😲 😒 :no:
To není článek, to je kus článku. Většinou by měl být úvod, stať a závěr. Tady je to na konci nějaké useknuté. A nejsem z toho moudrý. Taková zmařená příležitost k pořádnému článku: konečně porovnat různé elektromotory, účinnost, použité materiály, doplnit tabulku, predikce vývoje, atd. Proč například používá Renault vlastně nějaký špatný motor, asi mají svoje důvody, možná není tak špatný... třeba výrobní náklady, nebo levnější materiál, životnost,... A mimochodem, co se tedy porouchává na elektromotorech, jsou nějaké statistiky? Jak je to drahé, po jaké době?
A určitě bych rozdělil nabíjení (plus baterie) a motory. To jsou dvě věci, které si samostatný článek zaslouží.
A určitě bych rozdělil nabíjení (plus baterie) a motory. To jsou dvě věci, které si samostatný článek zaslouží.
Myslím že i s Renaultem je chybná informace, že od synchronních buzených motorů už odchází. Permanenetní magnet dává větší účinnost, ale zase je tam potřeba ten magnet z drahých materiálů.
Tak jsem hledal sám, na YouTube jsou docela hezká videa s různými motory, bohužel se názvy liší od toho, co je uvedeno v článku, tak v tom mám akorát guláš. Jen není všechno tak jednoduché, jak se píše: například řešení motoru Tesly je daleko složitější a jen rozmístění a rozdělení permanentních magnetů je docela věda a zdůvodnit proč, to je věda ještě větší. Nejsem elektrikář, nemám ČVUT, ale tyto věci mě zajímají. Článek z toho vychází dost povrchně a neúplně. Když už u spalovacích motorů chápu, co je přímý, nepřímý vstřik, variabilní časování ventilů, atd., tak bych rád věděl, co bude pod kapotou (nebo pod podlahou) mého dalšího, doufám, elektrického auta. Zajímavé, jak se to u nových spalovacích motorů vždy uvádí, ale u nových elektrických aut, jako by výrobci chtěli jen říct: je to na elektriku, více se neptejte...
Retrowave
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Budoucnost tady není, resp. pokud by měla opravdu vypadat takhle tak to potěš :no:
Amaterasu
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Retrowave
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Amaterasu
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Amaterasu
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Díky, ale totalitní dobroserskou "budocnost" ve stylu Demilition Mana opravdu nechci! 😲
Amaterasu
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
https😐/www.newstream.cz/…jte-leose-marese?…
"Nevratný trend", viď? 😒]
"Nevratný trend", viď? 😒]
Amaterasu
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
O tom rozhodují jiní co bude a nebude. To, že něco nechceš a nebo se ti to nelíbí a nebo, že to dává smysl, to je věc vedlejší.
Budoucnost automobilismu je jasně daná a už se z ní nedá vycouvat. A je jedno, zda je dobrá nebo špatná.
Budoucnost automobilismu je jasně daná a už se z ní nedá vycouvat. A je jedno, zda je dobrá nebo špatná.
Vy znáte budoucnost? Tak to gratuluji, určitě jste nesmírně bohatý.
BTW Elektromotory byly vyvinuty o desítky let dříve než spalovací motory. Proto elektromobily vznikly mnohem dříve než auta poháněná spalovacími motory. První funkční prototyp elektromobilu byl sestrojen v roce 1835. Co je tedy pravěk?
https😐/www.prestigeelectriccar.com/…ehicle_from_1835
BTW Elektromotory byly vyvinuty o desítky let dříve než spalovací motory. Proto elektromobily vznikly mnohem dříve než auta poháněná spalovacími motory. První funkční prototyp elektromobilu byl sestrojen v roce 1835. Co je tedy pravěk?
https😐/www.prestigeelectriccar.com/…ehicle_from_1835
Amaterasu
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
pro cloveka, kterej ma mlhavy povedomi ze existuje motor benzinovej, naftovej, elektrickej, tryskovej, raketovej a parni stroj, tenhle clanek urcite prinos ma ...
Amaterasu
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
"...Spínaný reluktanční motor - Na pólu statoru je navinuto elektrické vinutí fáze.....Varianta s permanentními magnety nahrazuje vinutí na statoru magnety, ..."
Spínaný reluktanční motor má normálně vinutí pouze na statoru. Pokud tohle statorové vinutí zruším a nahradím permanentními magnety, rozumím autorovi správně že v motoru už žádné vinutí nebude ?
A potřebuje elektromotor bez vinutí ještě nějaký přívod proudu, nebo už konečně máme to perpetum mobile ?
😄
Spínaný reluktanční motor má normálně vinutí pouze na statoru. Pokud tohle statorové vinutí zruším a nahradím permanentními magnety, rozumím autorovi správně že v motoru už žádné vinutí nebude ?
A potřebuje elektromotor bez vinutí ještě nějaký přívod proudu, nebo už konečně máme to perpetum mobile ?
😄