Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Koenigsegg má nový unikát, nejrychleji se vytáčející produkční motor světa

12 komentářů

Avatar - Emel
Emel
Na druhou stranu - když je spojka sepnutá, tak je to asi celkem jedno - motor se nemůže roztáčet rychleji než kola. Takže v podstatě jde hlavně o ty situace typu podřazení, kdy potřebuju, aby se motor rychle roztočil?
Avatar - Dzakobo
Dzakobo
Kdyby byly v pr.... ryby, nemusely by být rybníky, že jo?
Jednak je nesmysl si myslet, že zvyšování otáček funguje lineárně. Čím vyšší otáčky, tím rychleji motor dále akceleruje.
Totální bulšit je zmíněné číslo 31000 ot./min. - to by se ten motor rozskočil už v mnohem nižších otáček. Nj., ale to Mára musel tušit něco o střední pístové rychlosti. A už vůbec se nezmiňuji o jejím výpočtu. Ale naštěstí pro pisálky tohoto typu tu za chvíli budou jen električky, kde takové kydy nelze vyplodit.
Othello
Rychlost roztáčení motoru není tím vyšší, čím vyšší jsou otáčky, ale závisí na okamžité výši točivého momentu, který se "použije" vnitřně právě na to roztáčení. Tj. od volnoběhu bude zvyšování otáček nižší, ve středním pásmu vygraduje a pak zase bude klesat až do nuly v omezovači.

Nic to ale nemění na faktu že v článku jsou bludy. Čekal bych třeba vysvětlení jak se motor a převody vypořádávají s nerovnoměrností chodu během pracovních cyklů, která způsobuje vibrace a nadměrné namáhání dílů. Kvůli tomu se tam přece ty setrvačníky dávají
Avatar - Dzakobo
Dzakobo
Dívej, vím jak se roztáčí např. motor Zetoru 25 😁 😁
Ale je to dobrý příklad, byť extrémní (obrovský setrvačník vs. jen 2 výbuchy za 2 otáčky).
Když se motor převaluje někde kolem 300 ot./min. (umí to právě díky mega setrváku), tak než se i při plném plynu sebere, tak to trvá. Ale když točí třeba kolem 1500 (otáčkoměr tam není, ale dá se to "naposlouchat") tak na do maxima se dostaně během okamžiku. Porovnávám např. z 300 na 600 ot. a z 1500 na 1800 ot..
Othello
Můžeš si poslouchat Zetor jak chceš, nic to nezmění na faktu že mám pravdu. Motor na neutrál roztáčí výhradně jeho vlastní krouťák.

Nicméně při 300 ot./min bude i u toho Zetoru asi malý a z toho vyplývá to pomalé sbírání. Takže i tímhle potvrzuješ že to říkám správně
Avatar - Dzakobo
Dzakobo
Točivý moment u atmosférického dieselu je v celém spektru otáček poměrně konstantní (+- 15😖. Spíš než toč. momentem je motor roztáčen výkonem (což je jakoby stejné, ale není), při plném plynu v 300 ot. motor může použít cca 3 kW, při 1500 ot. cca 17 kW... Samozřejmě velkou část toho výkonu požere energie směřující do urychlení setrvačníku.
Othello
Ne, úhlové zrychlení rotujících dílů v motoru NEZÁVISÍ na výkonu, je úměrné točivému momentu !!

Snažíš se tady zpochybňovat základní pilíře fyziky ?
Avatar - Dzakobo
Dzakobo
Ten setrvačník (nejen setrvák, ale všechny rotující součásti), aby se urychlil o těch 300 ot./min., tak vždy spotřebuje stejné množství energie, např. 0,001 kWh. V nízkých otáčkách (z 300 na 600) motor tuto energii dodá - vymyslím si - např. za 1s, ale ve vysokých (z 1500 na 1800) např. za 0,3s...
Točivý moment motoru při 300 ot. může být asi okolo 90 Nm, při 1500 ot. cca 110 Nm - což jsou dost "podobné" hodnoty, určitě ne žádné násobky.
Othello
Nemáš pravdu ani trochu, energie rotačního pohybu roste s druhou mocninou úhlové rychlosti. Tvoje teorie o stále stejné energii pro navýšení +300 otáček je úplný nemysl.

vzorec pro úhlové zrychlení je velice jednoduchý😒br /> epsilon = Mk / J

epsilon...úhlové zrychlení
Mk .... Hnací moment
J...moment setrvačnosti

Protože moment setrvačnosti je v motoru konstanta, úhlové zrychlení závisí výhradně na efektivním točivém momentu.
ov21
exmanželka to uměla rychleji
Avatar - Dzakobo
Dzakobo
Tos měl doma pěknou šikulku 😁
Ale chlap ještě rychleji vytočí ženu do maxima, když si ho utře do záclony 😁 😁 Starej fór, ale dobrej
Avatar - Stejsn
Stejsn
Máme doma jenom hliníkové žaluzie, jau!