Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koenigsegg má nový unikát, nejrychleji se vytáčející produkční motor světa

Ondřej Mára
Diskuze (12)

Z volnoběhu k omezovači se nový motor vytočí během pouhých 230 milisekund. Není tak divu, že ho automobilka označuje za nejrychlejší na světě.

Pokud je pro švédskou automobilku Koenigsegg něco charakteristické, pak je to její snaha posouvat limity. Obvykle se přitom bavíme především o limitech na poli výkonu, aerodynamiky, dynamiky, atd., automobilka se však snaží dosáhnout zajímavých průlomů také na poli techniky. A evidentně se jí to daří.

Christian Koenigsegg, zakladatel společnosti, se totiž v nedávno zveřejněném videu pochlubil informací, podle které je nový model Koenigsegg Jesko osazen nejrychleji se vytáčejícím produkčním motorem na světě. Své tvrzení přitom ve videu podložil malou ukázkou a přidal také vysvětlení, jak je to možné.

Video se připravuje ...

Základem modelu Jesko je výrazně přepracovaný motor V8, který společnost využívala již u celé řady předchozích modelů. Tentokrát byl ale motor vyvíjen společně s novou lehkou převodovkou, která postrádá klasický setrvačník nebo spojku mezi převodovkou a motorem.

Namísto toho má každý převod svou vlastní spojku, která je ovšem velká zhruba jen jako hokejový puk, díky čemuž má mít pohonné ústrojí mnohem nižší setrvačnost. V kombinaci s odlehčením samotného motoru se tak jeho chuť do otáček podstatně zvýšila.

To pak ukazuje Christian Koenigsegg i v praxi, kdy usedne do modelu Jesko, nechá otáčky klesnout na volnoběh a párkrát prudce šlápne na plyn. K řídící jednotce vozu je přitom připojen laptop, který sleduje jeho reakce. A výsledek?

Motor se při plném sešlápnutí plynu vytočil z volnoběžných 500 otáček k omezovači v 7800 otáčkách (omezovač pro neutrál) během pouhých 230 milisekund. Při jízdě se zařazenou rychlostí je pak omezovač posunut k 8500 otáčkám, rozdíl v milisekundách už ale asi nebude tak zásadní. Pokud by motor omezovač neměl, dostaly by se otáčky za pouhou sekundu na cca 31000 min-1.

Není tedy divu, že je Christian Keonigsegg se svým týmem techniků přesvědčen, že je nový model Jesko osazen nejlépe reagujícím a nejrychleji se vytáčejícím motorem na světě. Přitom ale splňuje emisní limity a není omezen pouze k provozu na okruhu.

Ondřej Mára
Diskuze (12)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
25. 11. 2021 07:53
Re: 230 milisekund
Máme doma jenom hliníkové žaluzie, jau!
24. 11. 2021 19:35
Re: Mára a jeho co by kdyby
Nemáš pravdu ani trochu, energie rotačního pohybu roste s druhou mocninou úhlové rychlosti. Tvoje teorie o stále stejné energii pro navýšení +300 otáček je úplný nemysl.

vzorec pro úhlové zrychlení je velice jednoduchý:
epsilon = Mk / J

epsilon...úhlové zrychlení
Mk .... Hnací moment
J...moment setrvačnosti

Protože moment setrvačnosti je v motoru konstanta, úhlové zrychlení závisí výhradně na efektivním točivém momentu.
Avatar - Dzakobo
24. 11. 2021 19:27
Re: Mára a jeho co by kdyby
Ten setrvačník (nejen setrvák, ale všechny rotující součásti), aby se urychlil o těch 300 ot./min., tak vždy spotřebuje stejné množství energie, např. 0,001 kWh. V nízkých otáčkách (z 300 na 600) motor tuto energii dodá - vymyslím si - např. za 1s, ale ve vysokých (z 1500 na 1800) např. za 0,3s...
Točivý moment motoru při 300 ot. může být asi okolo 90 Nm, při 1500 ot. cca 110 Nm - což jsou dost "podobné" hodnoty, určitě ne žádné násobky.
24. 11. 2021 19:17
Re: Mára a jeho co by kdyby
Ne, úhlové zrychlení rotujících dílů v motoru NEZÁVISÍ na výkonu, je úměrné točivému momentu !!

Snažíš se tady zpochybňovat základní pilíře fyziky ?
Avatar - Dzakobo
24. 11. 2021 19:08
Re: 230 milisekund
Tos měl doma pěknou šikulku :D
Ale chlap ještě rychleji vytočí ženu do maxima, když si ho utře do záclony :D :D Starej fór, ale dobrej