Koenigsegg má nový unikát, nejrychleji se vytáčející produkční motor světa
Z volnoběhu k omezovači se nový motor vytočí během pouhých 230 milisekund. Není tak divu, že ho automobilka označuje za nejrychlejší na světě.
Pokud je pro švédskou automobilku Koenigsegg něco charakteristické, pak je to její snaha posouvat limity. Obvykle se přitom bavíme především o limitech na poli výkonu, aerodynamiky, dynamiky, atd., automobilka se však snaží dosáhnout zajímavých průlomů také na poli techniky. A evidentně se jí to daří.
Christian Koenigsegg, zakladatel společnosti, se totiž v nedávno zveřejněném videu pochlubil informací, podle které je nový model Koenigsegg Jesko osazen nejrychleji se vytáčejícím produkčním motorem na světě. Své tvrzení přitom ve videu podložil malou ukázkou a přidal také vysvětlení, jak je to možné.
Základem modelu Jesko je výrazně přepracovaný motor V8, který společnost využívala již u celé řady předchozích modelů. Tentokrát byl ale motor vyvíjen společně s novou lehkou převodovkou, která postrádá klasický setrvačník nebo spojku mezi převodovkou a motorem.
Namísto toho má každý převod svou vlastní spojku, která je ovšem velká zhruba jen jako hokejový puk, díky čemuž má mít pohonné ústrojí mnohem nižší setrvačnost. V kombinaci s odlehčením samotného motoru se tak jeho chuť do otáček podstatně zvýšila.
To pak ukazuje Christian Koenigsegg i v praxi, kdy usedne do modelu Jesko, nechá otáčky klesnout na volnoběh a párkrát prudce šlápne na plyn. K řídící jednotce vozu je přitom připojen laptop, který sleduje jeho reakce. A výsledek?
Motor se při plném sešlápnutí plynu vytočil z volnoběžných 500 otáček k omezovači v 7800 otáčkách (omezovač pro neutrál) během pouhých 230 milisekund. Při jízdě se zařazenou rychlostí je pak omezovač posunut k 8500 otáčkám, rozdíl v milisekundách už ale asi nebude tak zásadní. Pokud by motor omezovač neměl, dostaly by se otáčky za pouhou sekundu na cca 31000 min-1.
Není tedy divu, že je Christian Keonigsegg se svým týmem techniků přesvědčen, že je nový model Jesko osazen nejlépe reagujícím a nejrychleji se vytáčejícím motorem na světě. Přitom ale splňuje emisní limity a není omezen pouze k provozu na okruhu.