http://www.autolexicon.net/cs/articles/mpv-multi-purpose-vehicle/
Automobily MPV jsou určeny pro přepravu osob i nákladu, mají velmi variabilní vnitřní prostor. Vyznačují se uzavřenou pětidveřovou karoserií, postavenou na podvozku osobního automobilu. Stavba automobilu je znatelně vyšší než u běžného osobního vozu. Některá MPV mají praktické posuvné dveře. Karoserie je dvouprostorová s inteligentním systémem sklápění sedaček. MPV vhodná pro přepravu pěti i více osob.
To bych chtěl vidět třeba u Roomsteru (nejen u něj) jednoprostorovou karoserii.
Jednoprostorové karoserie bez odděleného motorového prostoru a to pevnou přepážkou se už dávno nedělají. Jednoprostorová,dvouprostorová,tříprostorová karoserie je o oddělení prostorů pevnou přepážkou.Ne o vyšším,nižším předku a sklonu A sloupku (jejich posunu).Tak jako rámová a samonosná je to technické rozdělení. http://referaty-seminarky.cz/automobil/
Třeba Š1203 neměla kapotu motoru,jednoprostorová karoserie.
Jednoprostorovými pak označujeme dodávky a stroje jim podobné, u nichž linie kapoty navazuje na přední sklo a padá k zemi pod přibližně stejným úhlem. https://www.autoweb.cz/…zvoslovim-dil-1/
Možná je víc možných interpretací, ale MPV se běžně označovala jako jednoprostorová.
Pouze opticky to rozlišovat můžeš ,ale naráží to v některých případech na subjektivitu, která u techniky (a to auta jsou) by měla být v kritériích minimální. V tvém odkazu se totiž u MPV uvádí, že mohou být i dvouprostorová.
Naopak ten Civic hatchback mě pobavil, jako že je jednoprostorový. Daší je Octávia liftback -tříprostorová, ale v techničáku hatchback. :D A ty jsou prý dvouprostorové.
Naopak technické rozdělení podle pevných přepážek je striktní. Pokud nemáš jako u té 1203 přístup k motoru zvenku (trambusová konstrukce),tak jeden prostor. Z venku jednoznačně nedokážeš určit kde se motor nachází. U všech moderních MPV ... Scénic, Touran... jednoznačně motor odělen (není možnost odklopit přepážku) a má vlastní kapotu.
Tříprostorové byli jednoznačně auta, která měla vlastně kufr přidaný za kabinu,opět pevná přepážka, ne sklopná.
Toto striktní a technické dělení je mi podstatně bližší.
Dvouprostorová auta jsou nepoužívanější, protože bezpečnost, komfort a praktičnost.Ale třeba to elektromobily změní.
Dělení aut do kategorií bylo vždycky docela subjektivní. SUV, kompakt atd... nic z toho nemá jasnou definici.
Umístění motoru na to asi vliv nemá, ne? Pokud má nějaké auto náhodou motor uprostřed nebo vzadu (Twingo, Cayman, MR2 apod.), tak to asi nemá vliv na to, kolikaprostorovou karoserii to auto má.
Nebo - takhle to aspoň beru já. Ale úředně dané to asi není :-)
Proto píšu "typicky"... není to tak, že jakmile rozeznáš přechod mezi motorem a kabinou tak už to není MPV. Jasně, původní Mitsu SpaceWagon, později třeba Voyager... tam všude je to oddělení motoru od kabiny poměrně zřetelný.
Ale když třeba tu Siennu srovnáš s Carens, tak je to pořád dost jasnej rozdíl.
Mne právě jako typický mpv přijde právě Galaxy, pacifica, sienna atd. Dodávky jsou dodávky, I když se řadí mezi MPV.
Jak psal Johnn:
"Vyznačují se uzavřenou pětidveřovou karoserií, postavenou na podvozku osobního automobilu"
A dodávkové MPV nejsou na podvozku osobního automobilu, což clovek pozna hned, jak se s takovým MPV rozjede, na komfortu.
Zase uzavřenou pětidveřovou karoserii na podvozku osobního auta mají i SUV, kombíky, offroady, liftbacky... to není žádný "vyznačování se".
Pro mě je důležitější ta evropská tradice - Espace, Scenic, Picasso, S-Max... Galaxy taky, ale to pro mě má jednoprostorovou karoserii.