Elektromobilita

Zpět na článek

Šéf VW Diess: Elektromobily mají smysl jen v některých případech

86 komentářů

Avatar - WinDiesel
WinDiesel
... a přitom by měl mluvit o vlastní zemi.
Jediné co zatím utlumili je (a to je komické) jádro neprodukující skoro žádné CO2.
Jediné co se v Německu zvedá je spalování uhlí.
Helmuti jsou k smíchu.
Avatar - Tomogo
Tomogo
2x ámen :yes:
Stačí se podívat na Windy a kvalitu ovzduší... ;-)
Avatar - Emel
Emel
No to není pravda. OZE vytáhli ze zanedbatelných čísel na cca. polovinu energetického mixu... to není špatný.
Že ten zbytek je zatím bez náhrady a prim v něm hraje uhlí, to je další věc... ale OZE nepochybně vyrostly.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Pravidlo nastavené v Německu říká:
poměr mezi OZE a ostatními alternativami musí být 1:1, jinak blackout.
Takže mohou zvyšovat OZE ale zároveň musí být k dispozici spalovací alternativy a jádro.
Jádro již není, takže hurá do uhlí a plynu, a proto zvyšují "výrobu" CO2 až je to Helmutům Emile nemilé .... :-[] :-[] :-[]
Avatar - Emel
Emel
To není pravidlo, to je jen realita posledních třeba dvou let v Německu... kdy se za 2020 povedlo ten podíl OZE dostat nad 50% a následně 2021 to bylo o něco slabší. Z toho se pravidla dělat nedají.
Není OZE jako OZE. Třeba voda je zdroj víceméně spolehlivej, vítr ne. Norsko má z OZE 98% třeba, jenže většina je voda... Můžeš to různě namixovat, můžeš mít rezervy... můžeš to vykrývat ze zahraničí... žádný jednoduchý poučky typu 1:1 neplatěj.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
O vodě nemá cenu se bavit, to se Němců netýká. Pokud je jádrem jejich energetiky slunce a vítr a nemají žádný způsob akumulace energie, tak musí být schopni nějak nahradit 100 % odběru.
Avatar - Emel
Emel
Co tím chceš říct?
Že je lepší vítr než uhlí se asi shodneme.
Že je škoda vypínat jaderky když už je máš postavené se shodneme taky.
Jestli se vyplatí stavět nové nebo ne, tím si sám nejsem jistý.
Německo bude chtít navyšovat podíl OZE a s tím bude muset řešit stabilitu... to není nic nového, nějaké nástroje na to jsou. Říkat, že ten podíl OZE nesmí vylézt nad 50%, jinak bude zle... to je podle mě hodně omezené tvrzení.
Pitizvik
čistě teoreticky, jak lze řešit nepředvídatelnost větrné a solární oze, kdyby jí měli 100% "mixu" a zavřeli všechny uhelky a jaderky?

spoléhat se na sousedy nepůjde věčně - jednou do toho půjdeme taky a pak bude muset někdo nebo něco zachraňovat i naše nespolehlivé oze. nehledě na to, že za bezvětří v noci jim celou spotřebu asi nepokryjeme ani teď. plyn to asi taky nespasí.. nebo?

a co se bude dělat s tím šíleným kvantem přebytku za větrných, slunečných dní? už teď to ládujou všude kam to jde a to jen proto, že jejich sousedi mají flexibilní energetiku. až budeme všichni oze pozitivní, kam to budeme všichni cpát?
Avatar - Emel
Emel
Čistě teoreticky můžeš mít flexibilní soustavu, ve které ti tu stabilitu zajistí a) spolehlivé čisté zdroje typu voda, geotermálka, přílivová apod b) co největší propojenost a tím diverzifikace a c) dostatečná rezerva v kapacitě.
Ale k tomu je dlouhá cesta... realistický je třeba dostat se z 50% OZE na 65% během pěti let v Německu... a takový nárůst je podle mě zvládnutelný.
Co s přebytky - větrník se dá přinejhorším "vypnout" ne? Jinak se sice řeší různé formy akumulace, ale zatím nevím o ničem, co by bylo víc než "doplňkové" řešení.
Niemand
Na papieri to znie pekne. Lenže o väčšie prepojenie sa Nemci snažia už 15 rokov. Problém je v tom, že každý chce dotovaný solar na streche, ale nik nechce vysokonapäťové vedenia za plotom. Aktuálne sa tá Potemkinovská dedina udržuje horúcou zálohou konvenčných elektrárni. Takže elektriku do siete síce nedodávajú, ale CO2 do atmosféry áno. Tieto elektrárne zato dostávajú paušálne platby, čo ešte viac zvyšuje cenu drahej elektriky z OZE.
Väčší problém je ale v tom, že paušálne platby nie sú dosť vysoké plus je tam veľmi nestabilné politické prostredie(stále sa menia pravidla), takže záujem o prevádzku tých elektrárni klesá a budovať nové sa nik neodváži, lebo do najbližších volieb sa mu nezaplatí.
S akumuláciou by práve BEV mohli pomôcť ak by ich bolo dosť, jazdili málo a boli stále pripojené. Ale mňa by sa nepáčilo keby niekto bezplatne využíval najdrahšiu časť môjho auta. Ale možno majiteľov týchto aut nejak zmasírujú.
Avatar - Emel
Emel
V roce 2008 měli větrníky s instalovaným výkonem 22GW, 2015 44GW, 2020 62GW. Takže v horizontu těch 15 let se to posunulo docela výrazně.

Dá se čekat, že jak německá vláda, tak EU, budou do zelené energetiky dál pumpovat peníze... a kde jsou peníze, tam se najdou i řešení. Ne k nějaké super revoluci, ale k postupnému navyšování z těch 50% dneska třeba na 60% za 5 let nebo tak.

Když si vydělíš ty GW výkonu kapacitou baterie třeba 70kWh... a řekneš si, že bys dal k dispozici třeba půlku... vyjde ti, že bys potřeboval miliony aut v tomhle režimu, aby to k něčemu bylo.
Niemand
Asi sme sa nepochopili. Kapacita veterných elektráreň stápa, ale hlavne na severnom pobreží. No a teraz potrebuješ natiahnuť kábel do Bavorska, kde niesu ideálne podmienky ani pre solar ani pre veternú elektráreň.
Na margo EV. Súčasná Nemecká vláda ma ambicióznosť plán na 10M EV aut na ich cestách do roku 2030. Pri takom objeme by to už bola relevantná kapacita.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Stále nechápu, jak má fungovat to využití elektroaut. Ta se koncem dne píchnou do nabíječky vybitá a majitel předpokládá, že se přes noc nabijí. Pokud budou ráno vycucaná, není důvod je vůbec doma připojovat.
Niemand
S tými EV je to založené na tom, že väčšina ľudí nevyužije celú kapacitu batérie. Večer prídeš napichneš do elektriky auto s baterkou na 70% a šťava ide smerom z auta do siete, lebo je večerná špička. O nejakej 22-23 idú ľudia spať spotreba energie poklesne a autá sa začnú nabíjať.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Ale to nijak neřeší problém s OZE, které v zemi jako Německo nedokážou pokrýt noční spotřebu. Německo má sice velkou kapacitu solární energie, ale buď ji pumpují k nám, nebo nevyrábí nic.
Hendly
Když ten problém má mnoho rovin a nelze jej posuzovat zjednodušeně.

Například, jakou spotřebu mají v noci domácnosti?
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
To je všechno super, ale já připomenu. že Francie má dávno nízkoemisní energetiku, k jaké se Německo ani trochu nepřibližuje.
Niemand
Tak ja by som s istotou netvrdil, že vietor je lepší ako uhlie. Za prvé máš oveľa väčšiu spotrebu ocele a betónu na inštalovaný kW. Za druhé životnosť veternej elektrárne je polovičná až tretinová voči uholnej. Aj keď časť materiálov zrecenzuješ tak na to potrebuješ energiu podobne ako na vybudovanie novej. No a v neposlednom rade. Veterné elektrárne často stoja na migračných trasách vtákov a tie nemajú šancu sa rýchlo točiacim rotorom vyhnúť. V niektorých oblastiach to už zdecimovalo populáciu vtáctva. Podobne na to často doplácajú dravce, lebo pri základní sa združuje viac hlodavcov.
Avatar - N6600
N6600
Dalsim problemom je vedenie. Pretoze sa to nevedie stoziarom, ale zakopava sa do zeme, poda i hlodavce trpia.
Avatar - Emel
Emel
Zakopané dráty škodí hlodavcům? No to je katastrofa!
Arese
:-[] :-[] :-[]
Niemand
A nad zakopaný kábel nemôže prejsť technika ťažšia ako 6 ton. Čo trochu komplikuje obhospodarovanie pôdy.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Ale oni žádné nástroje nemají, takže prostě zapínají uhelky a kupují elektřinu od ostatních, tímto způsobem musí být schopni bez ohledu na kapacitu OZE pokrýt i všechnu spotřebu, když je to nutné.
Avatar - Emel
Emel
Ideální to není. Ideální by bylo nechat si jádro a postupně ho třeba nahradit větrníkama. Ale když holt mají z jádra bobky... tak radši kupují jadernou energii venku, no.
Ale zase těch 50% OZE je pořád solidní hodnota...
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Od nás a z Polska kupují uhelnou. 50 % pořád nemají a ve výsledku nejsou o moc čistší než my. Akorát my jsme posledních 10 let do energetiky prakticky nesáhli.
Niemand
50% je ročný priemer. Takto to vyzerá v zime.
https://www.osel.cz/popisek.php?…
Proste beží všetko, čo je k dispozícii a ešte dovážajú šťavu zvonku. Ak by chceli byť v zime sebestačný, tak by to zamávalo aj s ročným priemerom. A ešte viac peňazí by išlo do paušálnych platieb za pol roka nevyužívané elektrárne.
Alebo si pri súčasnej situácii vo Francúzku povedia, že aj ony odstavia jadro a idú na OZE. Odkiaľ budú Nemci dovážať energiu?
Freddka
Tak ti Finove tam myslim stavi dve JE s cilem exportovat do DE… :-!
Niemand
Vieš čo je vtipné. Vodné elektrárne nad určitý výkon sa napočítali ako OZE(neviem či už to zmenili) ale naše Gabčíkovo sa jeden čas nepočítalo ako OZE a boli sme úniou šikanovaný, že máme malý podiel zelenej energie.
Teraz keď už je aj jadro zelené a mi konečne spustíme tretí blok Mochoviec, tak budeme mať jednu z najčistejších energetík v únii. Len peniaze na EV medzi ľudmi stále chýbajú :-)
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Problém je dost větší než si myslíš. Protože i kdyby Helmuti byli 100% OZE, tak je výsledkem blackout. Protože přechod na OZE znamená vytvořit mnohem větší kapacity než jen 100%.

Navíc OZE je sakra drahé a má nějakou životnost. Takže to není jen že vybudujem brutální kapacity a houpem nohama. Naopak.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Ve výsledku patří mezi ty špinavější evropské energetiky, což je po tolika letech úsilí ostudné.
Renoo
Jojo, stavit fotovoltaiky umí kde kdo. Moc by mě zajímalo, co by Německo dělalo, kdyby jim ti zlí špinavci se špinavou jadernou nebo uhelnou elektřinou v noci nepustili ani kWh. V noci sluníčko tak nějak nesvítí a Německo se v noci spoléhá na import elektřiny.
Jasně, Německo to chce alespoň částečně řešit a už řeší pomocí paroplynek, což mi moc jako CO2 neutrální řešení nepřijde. A nebo v horším případě pálí v uhelných elektrárnách plyn s mizernou účinností. Systém v uhelné elektrárně neumí fungovat v paroplynovém cyklu.

A krom toho, někdo si je šílených nápadů v Německu vědom a sídlí v Rusku. Putin má aktuálně Německo zcela v hrsti a může si s ním dělat co chce. Zima na krku, zásobníky v Evropě poloprázdné nebo prázdné.... Německo bez plynu je asi jako Porsche bez benzínu. Je k ničemu. A Němci to ví a lezou Kremlu do prd..e. Viz situace na Ukrajině. Kdyby měli plyn odjinud nebo vlastní a nebo ho nepotřebovali, tak dnes polovina německé armády stojí u hranic s Ukrajinou připravena pomoci. Teď ale stačí když Putin zahrozí u kohoutku a Němci jen sklopí uši jak psisko na obojku.
Hendly
Odkud bereš tyhle informace?
Hendly
Odstavec o Putinovi není pravda a nebo rozhodně ne celá. To co píšeš je takové přepis názoru tlaceneho sputnikem.
První část zas je o tom, že existuje něco jako my a oni, ale tak to úplně neni.
Niemand
Vidíš to strašne jednoducho. Podľa posledného sčítania bola pre 30% Ukrajinskej populácie ruština ako rodný jazyk. Stačí par vhodných zákonov ako vízová povinnosť s Ruskom, začne to vrieť a občianska vojna je na spadnutie. Ľudia nechápu, že obsadiť aj malú krajinu je veľmi náročné. Ale východ Ukrainy je silne proruský tam stačí dodávať vojenskú pomoc a tĺcť sa budú sami obyvatelia Ukrajiny.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Zas tak proruský dnes myslím není. Ono při pohledu na Donbas není zrovna co závidět.
Niemand
Ja to neschvaľujem. A tých ľudí je mi tam ľúto. Ale sled udalosti je jasný a záujem Rusov nemať Americkú základňu za ďalším "plotom" logický. A ako na každej vojne aj na tejto niekto zarába, takže mocných, ktorý chcú aby konflikt pokračoval je dosť.
Freddka
Taky se muze stat, ze ten nordstream2 zustane vypnuty. To je potom otazkou kdo koho ma v hrsti… :-!
Avatar - VDC
VDC
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse. Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
manažer a odborník na to příjde po dvou až deseti letech.
Avatar - Tomogo
Tomogo
Ámen :yes:
gil54
:yes: Přesně.

Ovšem i větu že "Elektromobily mají smysl jen v některých případech" zdejší elektroúderka nerada připouští.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Oni nám to jistě vysvětlí ... :-[] :-[] :-[] Svědci Muskovi :-)
Avatar - Roland Von Wagen
Roland Von Wagen
Navíc ty "některé případy" opomněl uvést. Celkově mele dost z cesty. Jednou to nejde kvůli polským uhelkám, podruhé kvůli gigafaktory. Přijde mi, že jen hledá výmluvy.
Arese
Přesně tak, místní ekofanatici se nyní musí cítit asi tak, jako komouši a koblihy poté, co Zeman jmenoval Fialovou vládu. :-[]
Avatar - Mikesus
Mikesus
Čekal jsem něco ve smyslu, te EV nedává smysl při dlouhých přesunech. To tam nezaznelo vůbec. Ale placne nějaký nesmysl o tom, ze by musel postavit vic továren, zaskolit personál atd. Do toho kec o nutnosti 100% OZE jinak to nedává smysl to je taky k smíchu. Kdyz si vezmu průměrnou spotřebu 5l nafty nebo 6l benzinu, to máme nějakých 13200g CO2, resp. 14352g CO2. Při českým energetickým mixu 450g CO2/kWh, se započtení ztrát ( a to u benzinu a nafty ignoruji) řekněme 500g CO2/kWh vychází, že EV v našem mixu ma nižší emise CO2 při spotřebě do 26.5kWh a 28.5kWh vůči benzinu. A to zvládá i nedávno popisované mamutí ix60m, jejhož adekvátní spalovaky nemají 5 resp 6l spotřebu, ale minimálně dvojnásobek.
Takze nemusí být jen OZE, aby to dávalo smysl, stačí I horší mix než má ČR, která na tom taky zrovna není nejlépe.
Edit:
Tak koukam, ze uz český mix je nejspis pod 400g/kWh
https://m.tzb-info.cz/…i-stav-v-nemecku
Takze je na tom EV ještě lépe. Kdyz teď vezmu 450g CO2/kWh, máme najednou spotřebu EV aby se vyrovnala nafte/benzinu 29.3kWh/31.9kWh. A takovou spotřebu mají ty nejhorší EV.
https://www.auto.cz/…-srovnani-137599
Avatar - Anonym
Anonym
Realita je jednoduše taková, že nejekologičtejsi pohony dnešní doby jsou samonabíjecí full hybridy. Nic efektivnějšího není na současném trhu k dispozici.
Avatar - Mikesus
Mikesus
Jak se to vezme. Ioniq ma spotřebu 15kWh/100km, to je v co2 cca 6750g. V benzinu to jsou cca 2.8l a nafty cca 2.5l. Jaké auto jezdi s takovou spotřebou?
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Jenže EV má vyšší stopu při výrobě + máš ztráty ve vedení elektřiny a při nabíjení. Vzhledem k cenovému rozdílu to v českém mixu smysl prakticky nemá.
Avatar - Mikesus
Mikesus
Co má společného cenový rozdíl mezi ev a ice a energeticky mix ČR?
Proto jsem tam hodil tu ztrátu 10% a u ice zanedbal. Nebo chceš říct, že WTT neznáš?
Kolik myslíš, že jsou přenosové ztráty u elektřiny?
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
To, že se bavíme o politickém rozhodnutí, které má balancovat dostupnou mobilitu lidí a externality. Dokud náš mix vypadá takhle, vychází to rozhodnutí dost jasně.
Avatar - Mikesus
Mikesus
No to nikomu neberu, že EV je tlačeno politicky.
Ale pořád nechápu, co s tím má společného energetický mix. Zkus mi to trochu víc rozepsat.
A napiš jakou má tedy ztrátu přenosová soustava, když nesouhlasíš s mými 10%
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
A až poté, co utratil na nesmysly bilióny.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
:yes:
ericn
Je to šašek :-[] :yes:
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Copak, začíná mu téct do bot?
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Spíš už ta pohádka o EV lepším světě je neudržitelná a zelená pravda už vyhnila na povrch.
PowerHouse
Tak je třeba vyhodnocovat pokrok a ne stanovit normy na základě dnešních EV, jak to dělají čtenáři a EU.

Tedy nesouhlasím s čtenáři a ani s EU. Jak jsem napsal, ta Norma 7 má přijít až v roce 2008 - 2009. Ne v roce 2005.

A k těm spalovákům. V roce 2030 se spotřebuje 2x více ropy, zvedne se 2x těžba?
Avatar - Roland Von Wagen
Roland Von Wagen
Proč by se v roce 2030 mělo spotřebovat 2x víc ropy? Oproti kterému stavu?
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Co se stalo? Covid už se stal ochranou písničkou, socialistické státy už nejde dál ždímat, a pravda konečně vyhnívá na povrch??

Bravo, gratulace k prozření. Pozdě, ale přece... Politici to možná tak za 10 dalších let pochopí taky :-! .

Jen asi třem až čtyřem pitomcúm tady v diskusích to nedojde nikdy :D:D :-!
Hendly
Zajímavé, na jakém základě stavíš své přesvědčení, že jsi moudřejší než investoři, vedoucí automobilek atd?
Avatar - Atomas
Atomas
že pro jejich elektroprodukci nebudou míst buď dostatek, nebo dostatečně levných baterií. K tomu si asi prošel čerstvé statistiky prodejů za rok 2021 :-)

Zdroj k AKU problematice a ceně kovů:
https://www.argusmedia.com/…sing-metal-costs?…
DonVito
Hezky clanek o tom, co vsechno BY mohl byt problem...

"But LFP batteries are not suitable for longer-range and more powerful vehicles"

Tohle v kontextu s vyuzitim v cinske verzi TM3, porad jeste jednoho z nejvykonnejsich EV na trhu, pobavilo.
Dal jsem necetl.
Clanek o stoupajicich cenach surovin...

Mohl bys mne uvest nejaky obor, kde AKTUALNE ceny klesaji??
https://www.denik.cz/…ou-20210630.html

Ano, nyni se pravdepodobne prechodne zastavi desetilety pokles cen baterii o 97%.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Uvádět pokles cen baterií od roku 2011 je největší demagogie, které se elektrofans pravidelně dopouští.
DonVito
Jak to? Jak se stane popis situace/historie/vyvoje demagogii?

Nespletl sis cizi slovo?
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Demagogie
Demagogie (z řeckého δημος, démos = „lid“ + αγωγος agógos = „vůdce“) je v moderní době působivé a klamné řečnické vystupování, využívané k získání vlivu, politické podpory a moci, zejména mezi lidmi neschopnými kriticky myslet. :D:D:D

Neber to jako urazku, protoze ja si nemyslim, ze se jedna o demagogii. ;-)
A uz vubec nechapu, v cem je me "vystupovani klamne"..
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Protože rádi naznačujete, že je to trend, který bude pokračovat, což nebude, protože logicky skončil s nástupem velkosériové výroby. Teď je to o tom, zda se povede snížit obsah vzácných kovů a srazit jednotkové náklady, ale to nebudou desítky procent ročně.
DonVito
Slovo "logicky'' je samozrejme nesmysl. To by platilo az v okamziku, kdy dochazeji zdroje.

Obvykle cim masovejsi vyroba, tim nizsi cena. To jsou jednoduche ekonomicke poucky.

V tomto pripade je problemem predevsim RYCHLOST narustu spotreby, ktere se nestihaji dodavatele prizpusobovat.

https://en.m.wikipedia.org/…onomies_of_scale

Ale PRAVDEPODOBNE se jedna (u diskutovaneho zastaveni poklesu cen baterii) o docasny trend.
Potencial ve vyjoji je totiz obrovsky.

Ty cerpas (JEN) z ekonomicke teorie, nebo vis o tematu vic?
https://images.app.goo.gl/2eFakPE1RtvwkZjg8
Jaka je tva predikce ceny baterii pro nasledujici tri roky?

Vlastne tvuj prispevek je OK :yes: krome tohoto:
"protože logicky skončil s nástupem velkosériové výroby"

Takze vlastne souhlas, ta krivka poklesu ceny se zplostuje a desitky procent poklesu rucne to skutecne nejspis nebudou.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Do těch ekonomických počtů jsi jaksi zapomněl započítat rostoucí poptávku, která může v momentě, kdy si evropské země usmyslí stavět energetická úložiště, řádně cenou zahýbat.
DonVito
Tak hlavne ze tys to zapocetl :D
Avatar - Mikesus
Mikesus
Twisted standardně nezapočítává nic. Jeho reakce na výpočty nikdy neobsahují výpočet, I když s tím nesouhlasí
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Přesně :yes: :yes:

Prostá sekta lhářů pohádkářů :-!

Navíc ty baterie v podstatě ani nijak nezlevnily. Že se zlepšily jejich parametry je pravda. Ale cena dílu je pořád na obdobné úrovni a nikam nepadá. Není to o tom že 80 kWh baterie stála před deseti lety 1M a dnes už jen 0,4 M. Takto to vůbec nestojí a tohle je ta neuvěřitelná lež EV fanatiků. :no:
Avatar - Mikesus
Mikesus
A kolik stála 80kwh baterie před deseti lety?
Hendly
Je to tak průhledné a přece to tak funguje. Vemem něčí projev, vyberem pár vět, přeházíme je a uděláme z toho článek s uplně jiným vyzněním.
Že to nebude fungovat a nikdo na to neskočí když je to tak průhledné? Omyl..

Co místo nadávání v diskuzích (čert vlastně ví kdo ty příspěvky vlastně píše) přemýšlet?
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Přemýšlet zkus ty. Dojde ti, že příštích pár let nebude cenová parita bez masivního zdražování ICE a tím ani odbyt, na jaký si výrobci zvykli.
Hendly
A to je tvůj pocit a nebo vycházís z dat?
DonVito
Prani otcem myslenky.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Samozřejmě, stagnující ceny EV za čtyři roky padnou na polovinu.
Hendly
Je velice pravděpodobné, že ceny EV půjdou dolů.
Celý automotiv to tuší a proto investují do EV.

Změnit celý dodavatelský řetězec je ale zdlouhavé a nákladné a čekat výsledky v řádu měsíců či jednotek let je naivní.

Samozřejmě to sebou ale nese odpor a strach. Vem si na kolik oblastí a lidí to bude mít dopad. Od výrobců věcí jako je součásti motoru, výfuky, oleje přes výrobu a prodej náhradních dílů a servis. To vše má nahradit jeden kompaktní motor a baterie.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
:D:D:D

Ano. Ale jen do 31. ledna :D:D
Avatar - Jaros71
Jaros71
Už mne to ani nebaví číst... :no:
Myslím , že spalovací motory se budou v Evropě prodávat ještě 20-30 let. :-)
Jistě , asi tam budou cpát třeba Hybridy..uvidíme.
Avatar - .StenLi.
.StenLi.
Ako moze CEO najvacsieho automobiloveho koncernu byt tak nevzdelany, alebo aspon sa tak bez hanby tvarit? :-(

Diess: "As long as we have nations based on producing electric energy from coal, it doesn’t make sense to sell electric vehicles there. Think about Poland: I believe it’s 100 percent coal currently."
Realita: Polsko vyraba iba 64% elektriny z uhlia.
Fakt: "Electric cars outperform diesels and petrols in all scenarios, even on carbon intensive grids such as Poland, where they are about 30% better than conventional cars."
https://www.transportenvironment.org/…analysis-LCA.pdf

I believe.. veriaci su najvacsi hlupaci a brzda pokroku. I believe je len sposob ako ospravedlnit klamstvo. :no:
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Jo, to jsou ty studie, které pokaždé vyjdou jinak. Posledně iX 40 v nějakém standardním mixu o 36 % čistější než X5, jak nedávno laskavě informoval DonVito. Ovšem uvažme tam Polsko a RAVku v hybridu a uvidíme, co bude "zero emission".

A v téhle studii spotřeba 6,6 litru/100 km u malých aut (hybrid tedy ignorován), zato EV příznivých 16 kWh, vyrovnání emisí mnohem dřív než ve studii Volva v minulém roce a předpoklad, že baterie vydrží déle než spalovací auto, protože to vyšlo z vynásobení cyklů. Vskutku zajímavé.
Avatar - .StenLi.
.StenLi.
Skoda sa vyjadrovat..

Videl si aj studiu ktora hovori ze Polsko ma 100% energie z uhlia ci na to iba veris ako Diess aj ked fakty hovoria nieco ine? Ak zamerne klamalv v tomto, je uplne nepodstatne riesit prepocty emisii.. VW islo stale radsej cestou klamania a podvadzania, takze vsetko po starom.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Nejsem mluvčí Diesse.
DonVito
Diky, ze jsi me/BMW citoval. :yes:
https://www.bmwgroup.com/…richt_BMW-iX.pdf
Jsem rad, ze uz se vi, ze EV je cistejsi nez diesel. :yes: :yes: :yes:

U nas na emisnim prumeru EU kazdopadne.
A i to Polsko se pomerne brzy nahradi vetsi cast uhli.
S tim, ze ma Polak s elektromobilem na strese svyho baraku solary (tak jako temer kazdy majitel Tesly) asi nepocitas vubec...

A ta mnou uvadena studie od BMW pocitala s zivotnosti iX jen 200.000km.
Kdyby se pocitala skutecna zivotnost EV (ale to by se BMW strelilo do vlastni nohy), tak by ten rozdil uz byl dost propastny.
A to nemluvim o tom, ze ten energeticky mix EU se bude rychle zlepsovat, tudiz rozdil nebude 36% na 200.000km, ale tech 66%.
Takze kdyz najedes s iX 400.000km (dejme tomu za 15 let), tak i s energetickym mixem EU budes pravdepodobne tak na tretinovych emisich oproti dieselu. :-!

Jinymi slovy, kdyz si dnes koupis EV (a nemas vlastni energii OZE), tak te budou provozni emise klesat. :yes:
Coz se o spalovaku rict uplne neda.
Tomu obvykle po letech predevsim stoupaji lokalni emise... :no:
Avatar - Mikesus
Mikesus
Čekal jsem, že konečně někdo řekl, že EV ma význam na krátké a střední vzdálenosti a místo toho on tam placa takové blbosti.
Avatar - .StenLi.
.StenLi.
Je smutne ze obdivuje Muska, uznal ze klucom k masovym BEV su velke dodavky baterii, odklepol historicky najvyssie investicie v automobilizme do fabrik s bateriami, ale ked zistil realitu ich vyroby a vyvoja a vidi ze to nestihne, tak takto bohapusto klame/placa :no:

No musim ta opravit, BEV nedava zmysel podla vzdialenosti, ale podla pristupu k nabijacke. 90% vodicov neprejde denne ani 100km, takze ak maju cez noc zaparkovane BEV aspon pri 230V zasuvke, tych >100km nie je najmensi problem pre akekolvek BEV aj v mrazoch pre drivivu vacsinu vodicov, dokonca uplne bezny realny dojazd 250km staci na 98% jazd vsetkych vodicov, ale ide prave o ten pristup k nabijacke. Aj ked diskuteri horekuju ze kde budu vsetci ludia z panelakov nabijat a z kade vezmeme tolko elektriny a infrastrkturu, realnym limitom je uz dekadu nedostatocna vyroba nepokryvajuca dopyt - toto by mal najvacsi koncern riesit a nie vymyslat si hluposti ktore si overi kazdy jednym klikom na electricity map, obzvlast ak su v procese zehlenia si dieselgate pruseru.