Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Americký Cummins plánuje vývoj vlastních vodíkových motorů

14 komentářů

Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
jak dělat vodík a neplýtvat energií.
Renoo
A jak by to asi tak měli vymyslet?
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
Těžko, ale vymýšlet, jak spalovat vodík v klasickém spalovacím motoru je doslova zhůvěřilost.
pogo26
¨Výroba a cena vodíku jsou stále obrovským problémem.
Renoo
Je ale proto, že po něm není poptávka. Jen malou část planety používáme k bydlení a zemědělství. Jsou tu enormní plochy, kde se dá ten solární nesmysl využít rozumně a může vyrábět mraky vodíku. Solární farmy poblíž moře jsou ideální stanoviště. Plyn vozíme stlačený přes celou planetu běžně a získáme z něj asi 45 % energie do elektřiny. Opět v případě USA - slunečný Texas a Kalifornie by byly schopné pokrýt vodíkem možná i celou spotřebu USA. Slunce je tam nadbytek a moře po ruce.
Vodík už umíme posílat plynovým potrubím dost podobně jako zemní plyn. A stejně jako plyn, je možné ho uskladnit na zimu, kdy svítí méně, ve velkokapacitních zásobnících.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Jo, to je hezká idea, jen není nikde realizovaná. Předpokládám, že skladování tak jednoduché není. Je ale jasné, že vodík se vyrábět bude muset. Němci s ním za pár let počítají v nákladní dopravě a EU si vynutila přechod na (plyno-)vodíkové elektrárny. Což mi ale opět přijde debilní, protože místo aby se zajistily dostatečné zdroje vodíku pro dálkovou dopravu a další užití, tak ho rovnou chceme pálit v elektrárnách.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
Teoreticky je možné takřka cokoliv, ale je to možné i ekonomicky? Barel ropy se vytěží za pár dolarů a ekonomicky se tomu nedá konkurovat (stejně tak uhlí). Naše vysoká životní úroveň je odvozená od levné energie z ropy, uhlí a uranu. Všechno ostatní daleko dražší, často řádově. Takže plantáže solárů a sklady vodíku OK, ale aby pak nestála kWh 50 Kč...
Podle mě se vynakládají obrovské peníze často na naprosté nesmysly, ale třeba to výzkumu termojaderné fůze jde docela málo... což je myslím škoda...
pogo26
To jsou jen teorie. Můžeš si tedˇ koupit elektrárnu na vodík? Můžeš si do ní koupit vodík? Bude cena srovnatelná s plynem? Zvládnou to stávající spotřebiče nebo budou lidé muset vše měnit? Kdo to všechno zaplatí?
Renoo
Je a není. Cummins vyrábí průmyslové motory. Baterky pro těžkou techniku nikdy nebudou, protože by byl problém je nabít a jsou těžké. Hlavně v zemědělství je to fail, protože je snahou techniku spíše odlehčit a stroje zatížit dle potřeby. Palivovým článkům nesvědčí otřesy a prostředí s extrémní prašností (rychlé zanášení filtrů). Takže spalovací řešení tu zůstane. Motory, které nabízí aktuálně Cummins se časem rozdělí na ty, které budou spalovat vodík a ty, které budou spalovat syntetické paliva. U takového traktoru je syntetické palivo jedinou logickou volbou. Typický farmář v USA - vyjede s traktorem ráno a vrátí se až v noci. Baterky by neměl kde nabít, vodík by si asi mohl dovézt a nějak přepumpovat, ale těžko by ho použil v palivovém článku.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Myslet si, že jedna technologie musí být řešení na vše, je prostě nesmysl. Není k tomu důvod, jen ať se to hezky diverzifikuje.
Avatar - MS-sport
MS-sport
spolupracujeme :-! :yes: a taky s Fordem, Navistarem, Jeepem, Chevym.... :-! :yes:
Avatar - kuk
kuk
Něco tak neefektivního může vymyslet jedině firma na spalováky. Další systém na maření energie za podpory producentů ropy a zemního plynu čili ropáků. Ty v tom zase utopěj peněz a celý to bude k hounu. Ale co peněz fosilních paliv jsou mraky. ;-\ :no:
Avatar - MS-sport
MS-sport
je to jinak. :-!
pogo26
A co mají jiného dělat, když jim chtějí naftu zakázat?