Nová verze softwaru ME3, představená společně s odhalením Škody Enyaq Coupé, je nyní dostupná pro všechny nové vozy Enyaq i Enyaq Coupé. Dostane se však i do již vyrobených vozů.
Jestli škoda nezavře závod v rusku, tak to bude mět v EU těžký a lidi si budou myslet, že je proti ukrajině a budou od ní odcházet. myslím, že tahle tisková zpráva nikoho nezaujme, když škoda dotuje včil putina.
Smekám před Škodou. Neuvěřitelná mravenčí práce, která zcela mění pohled na Enyaq. Konečně, na tohle celý svět čekal :yes:
Především to zvýšení dojezdu na základě bezpečnostního managementu, který přiznává bezpečných jen 80%, to je zkrátka pořádný počet kilometrů navrch :yes::yes:
No, za mě obrovská škoda že Ruská armáda nemá EV. To by do Lvova nedojeli ani za pětiletku :-!:-!
Ať jsme objektivní, 80% není omezení kvůli bezpečnosti ale snižuje degeneraci baterie. A význam to má u všech akumulátorů na bázi lithia. Včetně těch co máme v mobilech nebo NTB
"Enyaq Coupé iV 80 tak slibuje dojezd až 536 km (dle WLTP), respektive 516 km (dle WLTP) ve verzi Enyaq Coupé iV 80x." - tyto údaje jsou vlastně klamavá reklama, ze kterou by Škoda měla dostat pořádnou pokutu. U Elektromobilu je udávaný dojezd nic neříkající údaj ;-)
Je to velmi zavádějící informace, na základě které si auto může někdo koupit. Realita je pak o třetinu až polovinu jinde, lze to brát jako podvod na zákazníky…
Přesně tak, u spalováku, jedno jestli je to Benzín nebo CNG se ti v zimě spotřeba mírně zvýší o +0,5l nebo u CNG cca 0,2-0.3kg ;-)
Aktuálně jezdím s OIV G-Tec DSG a průměr mám 4.2kg (zima), což při 18kg nádrži dělá dojedz cca 428km, Realita je, že vždy 400km na nádrž dám. V léte je průměr kolem 4kg :yes:
Kdyz ti nekdo rekne “podle normy to ujede 500km” a ty s tim ujedes 450, budiz.
Ale kdyz s tim budes mit v zime problem ujet 350km a pritom ti na krame slibili 500, potom bych rekl, ze nekdo zakaznika ocividne klame. A jeste dela, ze ho vlastne neklame, ze vlastne blbej je ten zakaznik.
Kdyz nekomu nereknes celou pravdu ale jen cast, lze to povazovat za lez. Je to norma, ktera je nastavena tak, aby nerikala celou pravdu. Je to zkratka blba norma a vede to ke klamani zakaznika.
WLTP mi přijde nastavená dobře... ale primárně vznikala jako norma pro spalováky. Za WLTP spotřeby se s nimi vesměs jezdit dá - ale samozřejmě pokud jezdíš jen rychlou dálnici nebo jen ucpané město, tak už ne... taky v tom cyklu je maximální rychlost 130 https://upload.wikimedia.org/…Class_3b.svg.png
Taky nejezdím se spalovákem za papírovou spotřebu... ale šlo by to.
Nelze. Automobilka si nemůže udávat spotřebu ani dojezd jak ji napadne, je na to závazná norma.
Beru že v minulosti si to automobilky dost ohýbaly, ředily olej a přelepovaly spáry, jezdily na přefouklých gumách... Tohle už se myslím neděje.
Nicméně na dojez už podle mě norma není, ta je na spotřebu A pokud automobilka uvádí dojezd, tak tady už podle mě zákazníky obelhává. U EV by mělo být za mě "dojezd v zimě" a "dojezd v létě". Ale ano právně tam je to kouzelné dojezd "AŽ"... Tohle slovo bych zakázal :-[]:-!
Tak pak mi vysvětli, proč je realita spotřeby elektra tak diametrálně odlišná od normy? Bavíme se o rozdílu v desítkách procent…
Spotřeba spalovacího auta je udávana 3 údaji - město/mimo/kombinace a celkem se na ně dá u nových aut spolehnout (max +0,5l), kdežto u elektra jedním údajem, který navíc nesedí. Stačí se podívat na videa testerů, viz krásné video od Michala Karpata, kde porovnával iD4 GTX a Ioniq 5, např dálnice při 130kmh v pohodě oba kolem 30kWh, při 72/77kWh baterie z toho dojezd 481km u Ioniqu vážně nedostaneš ;-) Na okreskách ten Ioniq jel za 17kWh, kde se otrockým výpočtem na hodnutu 420km dostat můžeš… ale ten rozdíl je očividný. A pak strávíš mládí na nabíječce, abys mohl jet dál…
Ta věc má IMHO více rovin. První je ta o lhaní a nelhaní. Udávaný dojezd není lživá informace, byl získán pomocí měření spotřeby dle platné normy (WLTP). Problém je v tom, že u elektroaut má hodnota spotřeby a tedy z ní vyplývající dojezd, mnohem větší váhu než u spalovacích aut. U spalováku napíší spotřebu dle WLTP 5 na sto, v reálu budeš jezdit třeba za 6, v zimě za 7. No tak si trošku zanadáváš, ale v zásadě to nijak neomezuje používání auta. U EV napíší dojezd dle WLTP 450, bude to v reálu 350, ale jen s baterkou nabitou na 100%. Protože LiX baterky je rozumné nabíjet max na 80%, bude reálný dojezd ve většině případů max 280km. V zimě tak těch 200km. To už je dost blbý.
Ta druhá rovina je o tom, proč je WLTP vs. realita více odlišná u EV než spalováků. Těch důvodů je více. U spalováku topíš odpadním teplem, u EV teplo vyrábíš. Přímo (špatné) nebo tepelným čerpadlem (lepší, ale nějakou energii z baterky si to taky vezme). Nutnost tepelného managementu akumulátoru. Buď část energie spotřebuješ na tepelný management nebo akumulátor nevydá, co by vydat mohl. Obojí znamená snížení dojezdu, jsou-li teploty mimo optimální teplotní okno, které je dost úzké.
Absence převodovky. EV nemají převodovku, spoléhají na vysoký kroutící moment motoru a současně schopnost dosažení vysokých otáček. Ale při vysokých otáčkách (kam se při WLTP cyklu motor až tak často nepodívá) rapidně klesá jeho účinnost.