Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Enyaq dostává nový software, zlepší dojezd i komfort

Ondřej Mára
Diskuze (34)

Nová verze softwaru ME3, představená společně s odhalením Škody Enyaq Coupé, je nyní dostupná pro všechny nové vozy Enyaq i Enyaq Coupé. Dostane se však i do již vyrobených vozů.

Společně s uvedením elektrického SUV kupé Škoda Enyaq Coupé optimalizovala automobilka Škoda Auto také software pro vozy s čistě elektrickým pohonem, tedy i elektrické SUV Enyaq. Nová verze software ME3 nabídne rozsáhlé aktualizace v oblasti funkcí, ovládání a designu infotainmentu, virutálního kokpitu, head-up displeje a on-line služeb Škoda Connect.

Nový software tak slibuje například vylepšené zobrazení údajů na virtuálním kokpitu i v head-displeji. Zobrazení objektů v okolí vozu by mělo být intuitivnější, zatímco ukazatel nabití baterie nově ukazuje i procenta. Head-displej pak nově nabídne ukazatel nabití baterie nebo trojrozměrné zobrazení vzdálenosti do cíle.

Video se připravuje ...

Automobilka také upravila nabídku „Nabíjení“ v infotainmentu. Grafika nabíjení a dojezdu zahrnuje zobrazení cíle jízdy a potřebných zastávek pro nabíjení, u všech plánovaných zastávek na nabíjení je uvedena zbývající kapacita baterie a plánovaná doba nabíjení a nově lze do navigačního systému jednoduše integrovat i alternativní nabíjecí stanice.

Vyšší komfort pak nabídne například vylepšená podpora při parkování, která nabízí vyšší jas a kontrast displeje zadní parkovací kamery. Tlačítko Travel Assist na multifunkčním volantu pak reaguje na opakované stisknutí, díky čemuž lze přecházet mezi úrovněmi asistenčních systém. Tedy například adaptivním tempomatem a Travel Assist.

Součástí modernizace je také vylepšení v oblasti správy baterie, která tak nabídne vyšší nabíjecí výkon, kratší dobu nabíjení, delší dojezd a delší životnost. Co to znamená v praxi?

Baterie například získaly lepší systém regulace teploty akumulátoru, který začíná pracovat při nižších teplotách a neustále se upravuje. Baterie tak rychleji dosahují ideálního teplotního rozmezí a déle v něm setrvávají. Baterie by tak měly mít delší životnost, optimalizovaný výkon a účinnější maximální dojezd. Enyaq Coupé iV 80 tak slibuje dojezd až 536 km (dle WLTP), respektive 516 km (dle WLTP) ve verzi Enyaq Coupé iV 80x.

Automobilka také zvýšila maximální nabíjecí výkon při rychlonabíjení, který se odvíjí od velikosti baterie. Vozy s 62 kWh baterií díky novému software nabízejí nabíjecí výkon až 120 kW, zatímco modely s 82 kWh baterií nabídnou rychlonabíjení při výkonu až 135 kW. Z 10 na 80 % kapacity se tak vozy Enyaq iV 60 a Enyaq iV 80x na rychlonabíjecí stanici s výkonem 135 kW dostanou za 35 minut.

Díky novému tlačítku v infotainmentu lze navíc aktivovat systém ochrany baterie, díky kterému se bude baterie nabíjet maximálně na 80 %. Současně se také omezí výkon rychlonabíjení stejnosměrným proudem. Tato opatření by měla baterii šetřit a prodloužit její životnost. V případě potřeby je však stále k dispozici plná kapacita baterie i nabíjecího výkonu.

Speciální novinky se pak dočkaly elektromobily Enyaq s pohonem všech kol, které nově nabídnou jízdní režim Traction. Nový režim je určen pro jízdu na nezpevněném či kluzkém povrchu a nabízí stálý pohon všech kol do rychlosti 20 km/h nebo úpravu nastavení sytému regulace prokluzu ASR.

Novým softwarem budou standardně vybaveny všechny nové vozy Enyaq a Enyaq Coupé. Od poloviny roku 2022 pak nový software při návštěvě servisu bezplatně získají i již vyrobené a zákazníkům dodané vozy Škoda Enyaq.

Ondřej Mára
Diskuze (34)

Doporučujeme

Avatar - kuk
27. 2. 2022 02:40
Re: Marnost nad marnost
Rozjímání na téma chytroprdství. :-! :D
Avatar - kuk
27. 2. 2022 02:38
Re: Maturita z IT
Jedinej bez hlavy jseš tu ty. :-! :D
26. 2. 2022 22:20
Re: Marnost nad marnost
Ta věc má IMHO více rovin. První je ta o lhaní a nelhaní. Udávaný dojezd není lživá informace, byl získán pomocí měření spotřeby dle platné normy (WLTP). Problém je v tom, že u elektroaut má hodnota spotřeby a tedy z ní vyplývající dojezd, mnohem větší váhu než u spalovacích aut. U spalováku napíší spotřebu dle WLTP 5 na sto, v reálu budeš jezdit třeba za 6, v zimě za 7. No tak si trošku zanadáváš, ale v zásadě to nijak neomezuje používání auta. U EV napíší dojezd dle WLTP 450, bude to v reálu 350, ale jen s baterkou nabitou na 100%. Protože LiX baterky je rozumné nabíjet max na 80%, bude reálný dojezd ve většině případů max 280km. V zimě tak těch 200km. To už je dost blbý.

Ta druhá rovina je o tom, proč je WLTP vs. realita více odlišná u EV než spalováků. Těch důvodů je více. U spalováku topíš odpadním teplem, u EV teplo vyrábíš. Přímo (špatné) nebo tepelným čerpadlem (lepší, ale nějakou energii z baterky si to taky vezme). Nutnost tepelného managementu akumulátoru. Buď část energie spotřebuješ na tepelný management nebo akumulátor nevydá, co by vydat mohl. Obojí znamená snížení dojezdu, jsou-li teploty mimo optimální teplotní okno, které je dost úzké.
Absence převodovky. EV nemají převodovku, spoléhají na vysoký kroutící moment motoru a současně schopnost dosažení vysokých otáček. Ale při vysokých otáčkách (kam se při WLTP cyklu motor až tak často nepodívá) rapidně klesá jeho účinnost.
26. 2. 2022 16:31
Re: Byznys
Tak se prober... to není asi problém jen škodovky ne?
Avatar - Emel
26. 2. 2022 15:34
Re: Marnost nad marnost
WLTP mi přijde nastavená dobře... ale primárně vznikala jako norma pro spalováky. Za WLTP spotřeby se s nimi vesměs jezdit dá - ale samozřejmě pokud jezdíš jen rychlou dálnici nebo jen ucpané město, tak už ne... taky v tom cyklu je maximální rychlost 130
https://upload.wikimedia.org/…Class_3b.svg.png
Taky nejezdím se spalovákem za papírovou spotřebu... ale šlo by to.