Mnozí už považovali společnost Nikola Motors za odepsanou, nyní však oznámila zahájení výroby svých elektrických tahačů, které bude dodávat od druhého čtvrtletí tohoto roku.
...až začne greenpissům realita mlátit hlavou o zeď a oni tak konečně zjistí, že každá technologie má svůj čas a aplikaci. Laserová puška je taky technologicky jasně lepší než zaostalá klasika co pomocí primitivní exploze vystřeluje kousky kovu, ale vojákovi s nezbytným 120kg akumulátorem na zádech dost klesne akceschopnost a tím vše končí.
BEV i vodík v náklaďáku je s dnešní úrovní technologie technicko-ekonomická sebevražda co by bez všelijakých dotací byla jen pro srandu králikům.
Uz jsi videl jak v pristavu ceka 50 nakladaku v rade za sebou az se zacne vykladat lod plna kontejneru, a pak vsichni najednou nastartujou ten studenej diesel a jdou to pendlovat 1km sem a tam po jednom kontejneru?
Tam je to celkem idealni reseni.
A takvych prilezitosti je hromada.
Ostatne elektricky nakladacky a dodavky co rozvazi balicky po velkych mestech uz je normalka.
Mimochodem UPS, kteri to delaji uz 10 let, rikaji, ze je to stoji polovinu…
„Uz jsi videl jak v pristavu ceka 50 nakladaku v rade za sebou az se zacne vykladat lod plna kontejneru, a pak vsichni najednou nastartujou ten studenej diesel a jdou to pendlovat 1km sem a tam po jednom kontejneru?"
A co jako nastane? Konec světa? Se probuď, doba smradlavých Avií s řadovým čerpadlem je dávno pasé. S Euro 6 je i studený diesel snesitelný. Možnosti CNG jsou už naprosto v pohodě.
„A takvych prilezitosti je hromada."
Ne není a tím ti spláchnu i ten argument s UPS. Kdyby takových příležitostí byla hromada, tak je globální podíl v prodejích úplně jinde než dnes je. I to UPS má pravděpodobně víc dodávek na LPG než na AKU.
Když dojdou argumenty, tak se Fredík snaží být vtipný. Situace na poli pohonů užitkových vozů je mně úplně volná, ty rádoby vtipálku. Klidně ať s pomocí dotací vyhraje volský povoz.
emisne je me to fuk, ale financne je to pro provozovatele tech tahacu katastrofa, ja teda muzu soudit jen podle nasi male flotilky 14 tahacu, a nad elektrickyma tahacema uvazujeme minimalne pro vnitrostatni prepravu, v soucasnosti mame polovinu ciste diesely a polovinu na LNG, kdy naklady na montaz toho LNG se nam zaplatili vesmes do 1 roku, a od elektriky cekame postupne totez, prozatim elektriku zkousime v dodavkach, a naklady na provoz jsou proti dieselovym se stejnym nakladovym prostorem na polovine, a to v pripade ze by jsme nerozsirovali nasi fotovoltaiku na hale a garazich, rozsirovat sice chceme ale bohuel ted nejsou kapacity u dodavatelu, takze ac projekt je schvaleny a mohl by se realizovat, tak v dodavatele nam hlasej ze nejdriv za 7-8 mesicu, s fotovoltaikou nam to rocni naklady na provoz takove dodavky stahne jeste o dalsich 15-20%, a u tahacu to pocitam bude velice podobne, kdy nam dodavky za den po CR najedou do 300km, a tahace u vnitrostatni do 250km, takze jedinej duvod proc nemame elektricke tahace minimalne pro vnitrostatni logistiku jiz davno, je fakt ze proste nejsou poradne na trhu, oslovili jsem 6 vyrobcu tahacu a dodavek, a jediny MAN nam prislibil ze do 2 let by asi mohlo k objednavakam dojit u tahacu, a Maxus nam dodal dve dodavky a tento rok by mela dorazit jedna elektricka dodavka MAN
jen pro zajimavost, mesicne ted elektricka dodavka jezdi levneji o cca 20 tisic korun, jo kazdy mesic 20 tisic uspora na palivu, a udela nam uplne tu samou praci co ta dieselova, takze mam mesicne 20 tisic ktere muzu dat ridicum, a ze ridici jsou sakra nedostatkovi, ti dobri
Super rozbor, len si nespomenul jednu zásadnú vec, rozdiel nákupnej ceny EV voči ICE. Že sa to vráti za rok prevádzky som dosť skeptický, ale zároveň zvedavý.
u dodavek mame navratnost vycenakladu cca 2 roky, u tahacu zatim netusim, tam cenu zatim nemame k dispozici a jeste par let asi mit ani nebudem, proste dokud nebude elektrickej tahac bezne k nakupu s danou cenou pro mensi zakazniky jako jsme my, tak nepujde napsat ani teoreticka navratnost vycenakladu za takovej tahac
Ehm, no ale minimálne v spomenutom Hamburgu majú na vykladanie a nakladanie kontajnerových lodí také autonómne prepravníky a ak som dobre videl, tak elektrické. Tento Nikola truck je na takéto využitie priam nevhodný, tri nápravy, spacia vysoká kabína, zbytočný "luxus". Skôr jeho určenie vidím v nejakých centrál skladoch, kde urobí 2 jazdy za smenu a dobíjaním pri nakládke či vykládke.
Ono se taky uvazuje o zajizdeni dovnitr skladu, coz s dieselem tak uplne nejde.
Ale to chce vsechno cas. Jak rikam, prilezitosti jsou hromady a bude to proste trvat 50 let krok po kroku. A budou to jako vzdy ridit penize, bude se to pouzivat tam, kde se to rentuje.
Mimochodem je docela smutny a pro me stale fascinujici, kolik lidi si do kazdych novych technologii promitne nejaky svy mindraky :-!
Haha, sám napíšeš 50 let a přitom se tady vyjadřuješ jako když to spalovák zabalil už včera. Mimochodem, zmíněným UPS dle jejich reportu v letech 2016-2020 v řadě stoupají emise CO2, takže jim ta elektrifikace příliš rychle nejde a je to jen o oblbování pseudoekonaivků jako jsi ty.
„Ostatne elektricky nakladacky a dodavky co rozvazi balicky po velkych mestech uz je normalka.
Mimochodem UPS, kteri to delaji uz 10 let, rikaji, ze je to stoji polovinu…"
+
„Evidentne si do mych nazoru michas ty svoje, kdyz pises “ přitom se tady vyjadřuješ jako když to spalovák zabalil už včera”."
Nemíchám, to děláš ty sám a jen si už nepamatuješ co si napsal. Elektro dodávky normálka nejsou, protože určitě nedosáhli ani na třetinu globálního trhu. Najdi si definici slova normální-běžný.
Vazne jsou v Tesle a ve Scanii tak blby? :D
A co Mercedes?
https://electrek.co/2022/03/15/mercedes-benz-launch-eeconic-electric-truck/
... it aims to lead electrification of trucking :-O
PS Staci dostat kapacitu baterek na uroven, aby truck dokazal jet celou dobu mezi prestavkami... Jak casto ma ridic pauzy? ;-)
Uvědom si, že v článku není nic o podílu nafta vs aku. Já nikde nepíši, že aku náklaďáky neexistují a že se nebudou vyrábět.
„Staci dostat kapacitu baterek na uroven, aby truck dokazal jet celou dobu mezi prestavkami... Jak casto ma ridic pauzy?"
To rozhodně nestačí. Hurvínek si taky válku představoval jako polštářovou bitvu. Nabíječky pro náklaďáky se za 0 Kč a za týden nevybudují. Současné technologie akumulátorů nemají proti naftě šanci a jestli budou mít ty uvedené za rok se uvidí - takhle se to odkládá už několik desetiletí a zrovna u náklaďáků to bude těžší než u osobáků a koloběžek.
Oproti tobě evidentně ano.
Ve srovnání s tebou víc.
Poměrně lehce, podle toho co se globálně prodává a jezdí.
Pauzy řidičů nejsou důležité.
Celkové náklady elektrotahače jsou zatím vyšší. Je to i např. tím, že z nabíječky 30+kW nedostaneš elektriku za stejnou cenu co platíš doma.
Jak můžeš být z oboru, když ani nejsi schopný pochopit, že cena elektřiny je zatím hodně nejasná? Si laskavě najdi ceníky dobíjení u různých stanic pro osobáky a uvidíš tam i omezující časové podmínky.
Dále životnost bateriií a výkonnové elektroniky. U dieselu a převodovky se už tak nějak vědělo co očekávat. Jestli to bude na úrovni jako u elektroosobáků, tak to bez brutálních dotací nemá šanci.
Jak vis co znam a neznam? ;-)
Co je to proboha za argument!?
Ceny verejneho nabijeni samozrejme znam, bo vim co (a kolik) platim. :D
Ty jsi napsal toto:
"BEV i vodík v náklaďáku je s dnešní úrovní technologie technicko-ekonomická sebevražda co by bez všelijakých dotací byla jen pro srandu králikům."
Umis to nejak obhajit? S cim vlastne porovnavas diesel, konkretne?
Znas cenu teto Nikoly, jako zastupce state of art? Vis jaka bude cena Tesly Semi?
Zajimaly by mne tve kalkulace pro blizkou budoucnost. Bavim se o NOVE prichazejici generaci trucku!
Kdy myslis ze prijde doba elektrickych tahacu?
Proc uvadis (pro nastupujici, dosud neexistujici bateriove trucky) absurdni argumentaci?
Z takove argumentace vyplyva jedina moznost: status-qou navzdy... :no:
PS Zivotnost vykonove elektroniky, elektrickych motoru i prevodovek je mnohem vyssi nez dieselu! Kdybys byl z oboru, tak bys to vedel...
Kdy myslis ze bude cenova parita?
Kdy podle tebe budou diesel trucky nahrazeny elektrickymi?
Co takhle misto urazek neco k veci?
Zadnou kalkulaci jsi neukazal, protoze zadnou kalkulaci nemas.
Jestli nemas nic k veci, tak nic nepis. ;-)
No nic, alespon jsi se dozvedel neco noveho.
Neni zac.
PS K tragedovi: Je treba citovat vice nez dve slova. :D
The total cost of ownership for electric freight trucks could be 50% cheaper than for diesel trucks by 2030, generating billions in savings. Plunging costs, ever-increasing battery range, and an expanding fast charging network are creating an on-ramp to an electrified trucking future. :yes::yes:
Vis, normalni lidi nepouzivaji pri predpovedich osm let dopredu prosty budouci cas, nybrz podminovaci zpusob...
Pokrok se tomu říká jen proto, aby na to někdo nalákal investory, nebo získal tučné dotace. Elektrický pohon pro manipulační techniku není nic nového. Už za sociku u nás jezdila spousta bulharských balkancarů, typicky na nádražích. Elektrické vysokozdvižné vozíky jsou skoro ideál, je to jeden z mála případů, kde těžké baterie jsou plusem.
Vždyť sis první půlku sám vyvrátil druhou půlkou příspěvku. Diesel vychází pořád lehčí než baterky a fakt to není jen o horších jízdních vlastnostech. Ceny a životnost aku jsou stále na takové úrovni, že to bez dotací a různých zvýhodnění nedává ekonomický smysl.
K té hmotnosti např. zde:
Předělání Tesly na pohon benzinovým V8 teprve ukázalo, o kolik lehčí jsou auta se spalovacími motory
„Kromě výkonu došlo také na změření hmotnosti, která činí 1 678 kg. Započítán je v to i řidič, ve srovnání s běžnou Teslou Model S P85D vážící 2 238 kg bez řidiče tak došlo na opravdu značné odlehčení. Pokud budeme kalkulovat s oběma auty bez řidiče (nebo s ním), bavíme se o rozdílu okolo 650 kg."
Budeš tohle stále popírat a dělat z drtivé většiny dopravců debily co si neumí vybrat levnější řešení?
Cetl jsi vubec tento clanek???
Je to o zacinajici vyrobe.
Dopravci doposud nemeli moznost volby!
Tva dedukce budoucnosti na zaklade minulosti (v lepsim pripade soucasnosti) je chybna.
PS Z nikoho nedelam debila. Ani z tebe. ;-) Jen si myslim, ze to nedokazes posoudit. Jestlize ano, tak mi napis naklady na km dieselu vs tahace z clanku.
Článek jsem četl. Dopravci možnost volby měli - to ty si nečetl spousty oznamujících článků. Elektrododávky se vyrábějí jak dlouho a kolik procent trhu si pro sebe urvali? Ty seš prostě zoufalý naivka.
Založ si dopravní firmu abys viděl, že náklady na km nejsou jediný náklad. Jsi jen teoretik co má špatně zvládnutou i tu teorii. Já narozdíl od tebe k té dopravní praxi aspoň trochu přičichl.
Význam elektrických dodávek, které jezdí pouze po městě a mají denní nájezd do 100km nikdo nezpochybňuje, ale tím smysluplný význam elektrických aut pro převážení nákladů zatím končí. Slyšel jste o ambiciózním programu Deutsche Post Euroscooter? Samotná Německá pošta ho po nějakém čase a prodělku v řádu miliardy eur odpískala, i když se zdálo, že elektro dodávky pro ní budou mít smysl.
u 100km s dodavkou to fakt nekonci, temer rok mame dve dodavky od Maxusu a denne jezdi cca 300km, 6-7 hodin popojizdeni od zakazky k zakaze, a zatim se statecne drzej a jeste ani jednou se nestalo ze by mel ridic problem a nedojel, takze jsem objednal rovnou i elektricou dodavku od Manu ktera sice ma mit nizsi dojezd, ale zase nahradi dosluhujici Crafter ktery ma denni najezdy okolo 180-200km, tak snad letos dorazi
v cislech je to za ten rok neuprosne, nektere mesice uspora na palivu 12-15 tisic na auto, ted kdys ceny paiv vystrelili, tak dieselove dodavky ktere porad mame a delaji stejne najezdy se stejnym zatizenim, maji naklady na provoz vetsi i zdibicek nad 20 tisic mesicne, a to je proste suma co je znat, a to mame naftu vlastni bez marzi prostredniku jako jsou cerpacky, dodavky a vsechny tahace co jezdi vnitrostatne tankujeme doma v depu, vsichni nasi ridici maji sice kartu aby v pripade nouze mohli tankovat i mimo, ale .... hrisniky slo odfiltrovat celkem snadno, oba naftu kradli
A až do pendlují, tak to budou překládat na dieslový Kamiony, aby mohli v klídku dojet ze Spanělska do Polska vid a nenabíjet cestou někde 25 hodin :-):-):-)
to neni tak uplne pravda, v CR sice LNG v kamionech vyuziva jen malo dopravcu, psroste nam tu schazi infrastruktura cerpacek, ale za hranicema je to mnohem lepsi a da se rici, ze cca tretina novych tahacu co potkavame na Nemeckych znackach, tak jedou na LNG
nase firma od roku 2020 kdys jsem testovali 2 kousky s prestavbou na LPG jsem postupne poridili 7 tahacu na LNG, a ac je porizovaci cena o cca pul milionu nad stejnym typem ciste naftoveho tahace, tak provozne se ten pulmilion smazne celkem rychle, mesicne to setri v nakladech na palivo cca 55-60 tisic u tranzitnich tahacu, takze za necelej rok mame vycenaklady na porizeni vesmes splacene a dal jiz jen setrime, a tohle bude jen a jen rust, a za par let se to podobne zacne preklapet i smerem k elektrickym tahacum, bude stacit par pozitivnich zkusenosti vetsich firem ze zahranici s takovym typem tahacu, a zacnou na to postupne prechazet u tuzemsti dopravci
je potreba si uvedomit, ze ta doba kdy spedice ridili bejvali ridici kteri proste prosazuji naftu pomalu konci, a dnesnim majitelum nebo spolumajitelum (jako jsem traba ja) tech spedic je fuk na co dana auta jezdi, nas zajima jen to, jestli to vychazi finacne, takze pokud se neco vyplati finacne, a zbude vic financi na ridice, coz je momentalne nejvetsi bolest autodopravy, dobri ridici proste nejsou protoze Nemci jim plati mnohem lip nez my a z tech dobrych zde zustavaj jen ti co se boji jezdit pro zahranicni spedice, tak toho samozrejme vyuzijeme a poridime tahace takove co nam naklady na provoz zase snizi
a vyhodou proste je, ze nam to otestuji ve dostatecne mire prave zahranicni spedice ktere na to maji dotace a muzou si dovolit testovat i destky takovych aut ve flotilach citajicich stovky aut, a tak jako nam poslednich 10 let testovali nejdriv LPG a pak CNG pohony, tak ted nam zacinaji testovat elektricke tahace, takze Ceske firmy timto neskoci do neprozkoumane dalnice, ale do relativne slusne zmapovanych ulicek i nejzapadlejsich silnic ;-)
Nezpochybňuji, že to není možné, ale je k tomu potřeba přípojka se zajištěným příkonem v řádu stovek kW. Takové mají jen velké fabriky a fakt to není ani trochu zadarmo.
to je samozrejme nesmysl, prosimte nez zacnes psat bludy, tak si aspon nastuduj neco o zajistenem prikonu
350kW nabijecky jsou pro osobaky u dalnic celkem bezne, v CR takovych mame prez 20, u firmy takovej vykon samozrejme potreba nebude, neb u vnitrostatni se bdue nabijet proste nizsim prudem a u tranzitni se to nizsim nabije v depu a na trase pak u verejnych, dulezite tedy bude aby se zacali budovat i ty tranzitni nabijecky pro nakladni tranzitni dopravu
pro nabojeni tahace se 480kWh baterkou bude pohodlne stacit v depu jisteni na cca 160A, tak aby se to nabilo prez noc, jen nase dilny na servis tahacu maj jisteni 350A, a prez noc to tam vesmes "stoji" ladem, chystane fotovoltaicke pole a kontejnerova baterie nam ma zajistit jen na dilnach vykon a kapacitu ktera by zvladla takove tahace nabit za jeden slunecnej den kde budou alespon 4 hodiny slunicka a prez noc to z baterii slo do tahacu 2 takove tahace, anis by sme museli nejak zvedat rezervovany prikon, ted to sice bude vyuzivano jinak a tahace na elektriku zatim mit nebudeme, ale dobudoucna mame dvere pro tohle otevrene, a co vim, pripravuje se na to i konkurence
Jen těžké utopie a fantazie, naprosto míjející realitu.
Je to přesně na úrvni obracení toku řek a pěstování bavlny v Kzachstánu.
Ono to jako jde , ale ty následky, ty následky....
Ale zelený bolševik bez technického vzdělání to nevidí a vidět nechce.
Paráda, patrně aby nedošlo ke GIGA investorské blamáži, tak nějak sbaterkovali IVECO S-WAY a jednoduše mají to co slibovali - tahač na baterky :-) Chválím volbu kabiny, řidič ji bude často velmi využívat...
Europeans are finding new reasons to push forward the EU Green Deal as the surest way of severing their dependence on Russian fossil fuels.
Evropané nacházejí nové důvody, proč prosazovat Zelenou dohodu EU jako nejjistější způsob, jak odstranit svou závislost na ruských fosilních palivech. :yes::yes::yes:
Elektricke trucky snizi zavislost na (ruskych) fosilnich palivech!
To je komplexní problém, který naivním nadšením nevyřešíš. Víš Done, člověk který si myslí, že EU má inteligentní vedení, tak je stejně hloupý a nekompetentní jako to vedení.
Leynová básnila o CO2 neutrální výrobě ocele vyrobené pomocí vodíku - samozřejmě neřekla její jasně nekonkurenceschopnou cenu. Také básnila o čipech z EU - asi po roce básnění jedna jiná komisařka musela uznat, že Lejno jako vždy až moc fantazírovalo.
S člověkem co se umí akorát schovávat Leynové pod sukni je zbytečné diskutovat.