Covidová pandemie pomalu ustoupila jiným problémům, čipová krize ale přetrvává. Na vlastní kůži to poznávají i čeští zákazníci, kteří znovu zažívají čekací lhůty jako před půlstoletím.
Hlavní důvod v článku chybí, lidi se přemnožili.
Svět vůbec není dimenzovaný na to, aby 1 500 000 000 Indů mělo svoje auto.
A jak víme, v Indii nyní rozjíždějí továrny všechny automobilky.
Indie, nemá embargo na Rusko, nás nahrazuje v odběrech surovin z Ruska, třeba od nich odebírá levně ropu, ... .
Uvažujem, za čo máš tie palc dolu. Áut je dosť - akurát sme náročnejší, neberieme, čo je a sklade ale chceme niečo iné. S čakačkami na auto za socíku nemá súčasná situácia nič spoločné - vetdy neboli na predaj žiadne autá. Ten titulok napísal kretén.
V roce 1981 byla průměrná mzda 2700Kčs, takže ten Chrysler stál asi 36 násobek hrubé mzdy. V roce 2021 dosáhla průměrná mzda 37.839 Kč, tj. při stejném poměru byste si dnes pořídil auto za 1.373.000Kč, což zhruba stojí např. Enyaq iV 80x :yes::-!
Ač mám diplom z VUT v Brně z oboru Mikroelektronika, zahraniční stáž ve Velké Británii a polovodiče jsou i mým celoživotnim koníčkem. Nevychází mi to ani jako celkové číslo ani za pocet modelu ani za 1 model proste vůbec.
Kolik je nyní ve vašich vozech čipů?
U modelů Škody Auto je to přibližně od 2000 do 8000 čipů.
za chip povazujou kazdou polovodicovou soucastku.
tedy kazdou svitivou diodu, kazdou obycejnou diodu, kazdej transistor, kazdej transil, kazdej integrac a zamozrejme kazdej procesor ...
takhle to mozna na ty tisice napocitaj
z logiky veci ale u tyhle chipovy krize kazdej ma na mysli spis jen procesory, maximalne jeste pameti.
to pak podle me je v rady desitek kusu na aute.
me kazdych 14 dni chodi "expected delivery of items ..." tedy predpokladana dodavka, v soucasny dobe na vykonnejsi procesory pro prime ovladani i vetsich TFT displeju s potvrzenou dodavkou puvodne na lonsky prazdniny ted na kveten 2023, tedy posun 2 roky.
dnesni objednavky za dvojnasobnou cenu
na druhou stranu kompletni materialni naklady stale delaj 15-30% ceny zarizeni a samotnej procesor 1-2%, takze cena je to posledni co me trapi
Panacek chcel dat nejake ohromujuce cislo, tak to skusil.
"za chip povazujou kazdou polovodicovou soucastku.
tedy kazdou svitivou diodu, kazdou obycejnou diodu, kazdej transistor, kazdej transil," - pokial to beru takto, mali by bud dostat novy diplom z vysokej skoly marketingovych krasozvastov, alebo vratit diplom z technickej univerzity :)
pred par mesici byl v radiu rozhovor s nejakym vyvojarem ze skodovky a ten mluvil o stovkach chipu a zminoval LED chipy ve svetlech.
jestlize tady mluvi o tisicich, tak musi mluvit o kazdym polovodici jako o chipu.
ja ted v nove vyvijenym zarizeni napocital skoro 60 "chipu" na plose cca 8*10cm.
144 nohatej procesor + dve pameti + dalsich skoro 20 integracu a zbytek prave ty transily, coz je neco jako dioda.
celkem tam je neco pres 400 soucastek a tretinu plochy zabiraj konektory, takze docela masakr ...
i tak tech zminovanych 2-8tis chipu v aute me prijde jako fantasmagorie, spis to bude 2-8tis jednotlivych soucastek vcetne pasivnich, tedy vcetne napr. odporu a hlavne kondiku, kterych je v kazdym zarizeni opravdu hodne
Povazovat za cipy pasivne analogove suciastky je samozrejme nezmysel.
Uz to vychadza fakt len na tie led chipy, ze ich na marketingu poctivo spocitali :)
Nekde je dil kde to pocitaji v Munro Associates. A rikali, ze si musis dat nejaky rozumny limit “co je chip” jinak opravdu skoncis u tisicu, nicmene vetsina z nich je uplne primitivni nic.
Napocitali neco okolo 60 ve VW i Fordu ale jen polovinu u Tesly. Tam se pry evidentne snazi pocet redukovat a pouzivat jine, drazsi a vykonnejsi chipy misto “off the shelf” (z policky) jak to vetsina vyrobcu dela.
Ja nechápem ďalšiu vec - mrte áut na odstavných plochách, ktoré sú až na chýbajúce čipy hotové. Covid zabrzdil výrobu komplet - čipy, aj všetko ostatné. Všetko ostatné sa nakoniec rozbehlo - výroba čipov nie. Ako to, že je s nimi taký problém? Dopyt po čipoch sa predsa s covidom skokovo nezvýšil. Napriek tomu je "čipová kríza" odpoveďou, po ktorej sa už nikto nič nepýta. Podľa mňa je čipová kríza dôvodom na otázky - na ktoré nie je odpoveď. Od vzniku tohto problému už uplynula hromada času, logicky už mohi a mali narásť výrobné kapacity, ako sa to v podobných situáciách firmy vždy snažili robiť. Prečo to teraz zrazu nefunguje?
Nepleť. To bolo x rokov dozadu. Dnes je to max. okolo 90 dní u tých najnáročnejšíš, čo prípad automotive nie je. A nevyrábajú sa zrovna po kuse, to by si za čip zaplatil toľko ako za celé auto. Osobné autá sa tiež nevyrábajú pár hodín, napriek tomu vypadávajú z liniek v takte rádovo v desiatkach sekúnd. Naviac čipová kríza niekomu sakra pomohla k ziskom, takže si myslím, že k nej rozhodne niekto cielene pomohol.
"Modely zadané do výroby pro české klienty už netrpí dodáním delším než obvyklých 5-6 měsíců." - cize uplne rovnake dodacie doby, ako pred 5 rokmi. Lenze tam je to dane aj tym, ze minimalne mesiac zaberie doprava lodou z Japonska. Na rozdiel od aut, co sa vyrabaju tu.
Problémem euroekosocialistická politika EU. Absurdní byrokratické nároky vedou k výrobě ekonomicky nesmyslných výrobků náročných na zdroje. K tomu se přidává kapitalistická nenažtanost a slepá honba za ziskem automobilek bez ohledu na bezpečnost a dlouhodobou udržitelnost.
Zásadní je ale surovinová závislost na východě a na Rusku, Ukrajině. Tohle se pak jen umocnilo výrobou nesmyslných EV ono tam totiž jen v baterií je prostě o půl tuny surovin víc než v běžném autě že...
V článku je do očí bijící odmítání označit věci pravými jmény. Výroba elektroniky a vyšší míra poptávky po moderních čipech evidentně není důvodem a ani být důvodem nemůže. Vždyť sami píšete, že v elektronice jsou modernější čipy!!! Takže to nejsou žádné čipy které by jinak mohly skončit v automotive :-!
A pokud by i tohle bylo uvedeno ve významu výrobních kapacit, tak zde máme klasickou nabídku x poptávku. Nedostatek jednoduchyh čipů nepochybně zvyšoval jejich cenu a ty se tak staly zajímavější i pro výrobce. Nebo automobilky mohly přejít na modernější čipy....
Platí to obecně ale u aut si toho všiml Vaculík = místo aby PLÁCALové v hospodě CO VĚCI NEROZUMÍ trefovali realitu tak půl na půl (když si to jen vymýšlí) tak je to téměř ABSOLUTNĚ furt jen MIMO. Zvláštní = ale je to tak. Tak si začni házet korunou = dost se ti trefování reality ZLEPŠÍ
Tak to je blbé. Auto treba najprv nechať poriadne odležať. To máš jak s vínom, čím staršie, tým lepšie. Pol roka na odstavnej ploche je minimum, pod túto hranicu nebrať! :-[]:-[]:-[]