Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Škoda LIAZ 400 Xena a Fox (1996-2001): Labutí píseň českého výrobce náklaďáků

Xena a Fox měly zachránit LIAZ. Kvůli manažerským chybám a hlavně nedostatku peněz se ale bohužel staly posledními hřebíčky do jeho rakve. Nepomohla ani plzeňská Škodovka...
Zpět na článek
10. 6. 2022 19:10
10. 6. 2022 23:01
11. 6. 2022 08:13
11. 6. 2022 13:09
11. 6. 2022 18:43
11. 6. 2022 08:43
11. 6. 2022 11:58
10. 6. 2022 20:47
11. 6. 2022 08:21
11. 6. 2022 12:38
11. 6. 2022 12:49
11. 6. 2022 13:12
11. 6. 2022 13:12
14. 6. 2022 09:03
21. 6. 2022 16:47
27. 6. 2022 23:26
27. 6. 2022 23:27
Avatar - wakantanka
10. 6. 2022 19:10
Xena
nemohla na západe uspieť pre absenciu dealerskej a hlavne servisnej siete a u nás údajne nie oveľa nižšou cenou ako zabehnutá konkurencia. Navyše panovali dosť veľké obavy o konečnú kvalitu produktu a osobne ma veľmi mrzí jej neúspech. Ingrediencie boli namiešané celkom dobre, len sa minuli výsledku.
Rozbalit vlákno
6
10. 6. 2022 23:01
Re: Xena
Na ceste to vyzeralo celkom inak ako zbytok truckov, ešte aj teraz je možné v okolí BA jeden kúsok zahliadnuť. Kameňom úrazu bola úbohá kvalita, kazilo sa to stále. Čiastočne za to mohla aj rôznorodosť použitých komponentov, neviem, či sa našli dve autá úplne rovnaké...
Avatar - petr petrumr
11. 6. 2022 08:13
Re: Xena
u ná jezdí jeden jak jsou žně foxem do sila.
Avatar - Barrichello
11. 6. 2022 13:09
Re: Xena
Nesmysly, většina kusů dodnes jezdí u svých hrdých majitelů, některé je občas, ale jezdí. Navíc Motor Detorit Diesel je klasická americká kovadlina, která se nekazí.
11. 6. 2022 18:43
Re: Xena
Ja som niečo písal o motore?
11. 6. 2022 08:43
Re: Xena
V letech 1995 – 1997 jsem jezdil z rodinných důvodů s kamionem a poměrně rychle jsem se dostal k novému Liazu 300 s motorem DD. To už bylo auto, které se podvozkově hodně podobalo Xeně.
Ano, jelo to celkem pěkně a pohodlně. Ale pořád se na tom něco muselo dělat. Sice maličkosti, ale pořád. Večer to člověk odstavil na parkovišti a řidiči západních kamionů měli veget, ale já kolem toho minimálně půlhodiny lezl a řešil ty prkotiny.
Za rok a půl jsem měl možnost přesedlat na zánovní Volvo FH12 (tehdy mělo najeto cca 200 tis. km) a využil jsem to. A najednou už jsem prostě jen jezdil – nic se nesypalo nic se nemuselo řešit. Jen se prostě jednou za 3 – 4 měsíce dojelo servisu. Kdybych pak v té době měl volit mezi Xenou a tím FH12, tak Volvo byla jasná volba. Ale naštěstí jsem zvolil možnost si dodělat školu a živit se lepším způsobem….. ;-)
11. 6. 2022 11:58
Re: Xena
Dakujem za triezve zhodnotenie reality a palec hore za spravne zivotne rozhodnutie v oblasti vzdelania!
Avatar - petr petrumr
10. 6. 2022 20:47
tatra
V muzeu tatra je jeden tahač s budkou xena. Na podvozku tatra,musím doplnit pro toho, co nerozezná liazku od tatry.
Rozbalit vlákno
5
11. 6. 2022 08:21
Re: tatra
V muzeu tatra žádné takové auto nestojí. Kabina z Xeny a ani z Foxe se nikdy na tatrovácký podvozek nedostala.
To co máte na mysli (https://cdn.xsd.cz/…12cfa9feac72.jpg), je prototyp uvažované unifikované kabiny pro československé náklaďáky.
Nějaké info tady: http://www.liaz.cz/…ovana_kabina.php
Avatar - petr petrumr
11. 6. 2022 12:38
Re: tatra
beru zpět, dívám se na fotky a je tam modrý tahač, věnovala doprava chalupecký, jsem myslel,že je to upravená kabina XENA.
11. 6. 2022 12:49
Re: tatra
Tak to se jednalo o jeden z tří prototypů modelu Tatra 165 (https://www.minimodel.cz/…chMuzeum_130.jpg), který byl v podstatě přímá konkurence Liazu Xena. Ta kabina byla v vycházela z typu 815, ale hodně modifikovaná. Šlo také o hodně zajímavé tahače, jenže jejich osud byl ještě kratší než v případě Xeny... :'-(
Avatar - Barrichello
11. 6. 2022 13:12
Re: tatra
Tahač je normální budka z TerrNo1
Avatar - Barrichello
11. 6. 2022 13:12
Re: tatra
Přesně, to bylo vyvíjeno už za socilismus jako pokus o unifikovanou budku pro Liaz , Tatru a dokonce prý i Avii.
Bohužel se to nedotáhlo do konce, jako většina nadějných prototypů z konce 80. let, viz Avia AN, kde to bylo nejtragičtější, protože to bylo připraveno do série.
11. 6. 2022 04:31
Pro mladsi generaci
Ja bych tady jen chtel vysvetlit te mladsi generaci:tento odstavec:

“Tradiční východoevropské trhy se rozpadly, i zákazníci v Československu dávali přednost „západní“ produkci. Nejen pro její nesporné kvality, ale také proto, že jim až na pár výjimek byla více než čtyři dekády zapovězena.”

Tradiční východoevropské trhy - to jsou trhy sovetskeho bloku. Tradicni nebyly, byly zhruba 40 let jedinou moznosti. Na zapad se nemohlo, jen ten kdo byl poctivy komunista a donasel na kamarady.

se rozpadly - prestaly existovat po padu SSSR. Existovaly jen z nutnosti - s nikym jinym na zapad se obchodovat nesmelo. Samozrejme obchod v ramci vychodniho bloku jedine s posvecenim komunistickych bytokratu (nezapomen ze vsechno je jedine statni podnik, zadne soukrome vlastnictvi neexistuje) a potazmo ruska, bez schvaleni svrchovaneho komunisty se nesmelo ani uprdnout.

I zákazníci v Československu dávali přednost „západní“ produkci - uz meli tech socialistickych suntu po krk - tedy bez konkurence neboli spravna socialisticka “volba z jednoho”. 40 let se koukali jak jim zapad technologicky utika do nekonecnych dalek a nemohli s tim delat absolutne nic. Jen drzet hubu a krok.

Nejen pro její nesporné kvality, ale také proto, že jim až na pár výjimek byla více než čtyři dekády zapovězena. - kvalitativne to bylo uuuuplne jinde. Take cenove, takze to nebyla zmena ze dne na den, ale rychle se ukazalo, ze zapadni ojetina je mnoooohem spolehlivejsi stroj nez cokoliv z vychodniho bloku.
Rozbalit vlákno
7
Avatar - petr petrumr
11. 6. 2022 08:06
Re: Pro mladsi generaci
já jsem makal v čsad a tak vím co to liazka je když dělala švédsko 2x za týden a ještě přeprah. Řidiči museli být komunisti né tak z donucení jak z výhod, prostě nebyl komunista, nebyl tirákem, ale mezi tirákama u nás nebyl nikdo kdo donášel u autobusů to byli tři. Díky poruchovosti liazky a mou pečlivostí jeden nestihl se nalodit na estonii. Ale dobrý článek a člověk si vzpomene i na ty co už s náma nejsou.
11. 6. 2022 12:06
Re: Pro mladsi generaci
Je to tazko nostalgicky clanok. Vychodoeuropsle produkty v '90 nemohli konkurovat zapadoeuropskym z jedneho hlavneho dovodu. Neboli vo vseobecnosti dizajnovane na prevadzkovu efektivitu. Vo vseobecnosti boli investicne lacnejsie, ale prevadzkovo zufale. A tak...ak chceme byt nostalgicki, tak placme za obdobim pred prazskou jarou...tych 20 rokov potom bola cista hospodarska katastrofa...
Avatar - Barrichello
11. 6. 2022 13:27
Re: Pro mladsi generaci
Jojo, zejména byly zoufalé s americkými motory Detroit Diesel (Xena, řada 300) a rakouskými Steyr vid (řada 200 a 300 a Furman 13.18) a Volvo.

Škoda, že se stejnými motory jezdily us trucky v USA resp. rakouské Steyery a Volva na západě vid.

Co dál bylo zoufalé? Převodky Eaton Fuller, ZF, motorové brzdy Jake-Brake, nápravy Rockwell, RABA, světla Hella atd.

A vlastní, několikrát inovovaný motor Liaz M1.2C byl tak špatný, že ho TEDOM, co koupil motorárnu LIAZ dodnes používá do kogeneračních jednotek + je ve slavných motorákách zvaných šukafon, taky tam slouží dodnes.
Zajímavé, že.

Liazy 100/110/150 skončily v roce 1990, hned od 91 se vyráběla modernizovaná 200 a kdo nechtěl by domácí motory a převodovky, mohl si zvolit ten Steyr, Volvo nebo Detroit a zahraniční převodovky.
A nemusel brečet, že mu to na západě nikdo neoservisuje.
11. 6. 2022 14:33
Re: Pro mladsi generaci
Za cim "brecis" Ty? ;-)
Ja len vseobecne konstatujem a v zasade nerozumiem preco na mna reagujes technickymi detailami nejakej zaniknutej vyrobe. Je to minulost a zanik narodnych znaciek, ktorych odbyt bol od 68 tazko regulovany je proste fakt. Si rozhodnuty ma tu presciedcat o kravine , ktoru chces zracionalizovat. Nechaj si to a svoju ingeligenciu a prehlad (klobuk dolu a to vazne) realizuj na nieco prospesne.
Drz sa.
Avatar - Barrichello
11. 6. 2022 15:40
Re: Pro mladsi generaci
Brečím za tragickými kroky vlády v 90. letech, která udělala mraky přešlapů, podniky málem pohřbila nebo jim do toho hrobu pomohla.

Ve výčtu si zapoměl hlad po západní technice, kde firmy radši než nový LIAZ koupili 10 let staré Volvo, protože je to Volvo, v*le Pepo . A vláda místo aby zavedla aspon na tahače clo 10%, neudělala vůbec nic.

Střídala ředitele, restrukturalizaci provědala špatně a zoufale pomalu a když někde měla hotový moderní produkt (Avia), tak je nechala plácat dalších 10 let zastaralej Saviem, s nesklopnou budkou (do roku 1998) i když byla do série v roce 1991 připraven AeNka se sklopnou budou, turbem a xy vylepšeními proti Saviemu.

A s takto moderním výrobním programem hledala Avii zahraniční partnery :-) :-) :-) :-)

A u LIAZu geniální vedení rozhodlo, že jako první se dá do výroby tahač Xena, místo toho, aby se začal dělat Fox pro komunál , tuzemsko, madarsko atd, kde to takové vozy byl zájem.

Prostě samá manažerská kvalita.

Pana Dlouhého vzít, pozlatit a zakopat 700 metrů pod zem. A další neschopné slouhy, zloděje, podvodníky a přijímače úplatků s ním.
Avatar - Barrichello
11. 6. 2022 13:17
Re: Pro mladsi generaci
Píšeš to úplně krásně, ale píšeš samozřejmě naprosté nesmysly. Naše vozy se vyvážely i na západ, Tatry do Francie přes firmu M.A.M. Strager, Liazy taky do celé řady zemí.
Dokonce existuje krásné dobové video, jak je různě pro západní trhy vylepšovaly
https://www.youtube.com/watch?…

Samozřejmě se vyvážely hlavně podvozky pro valníky, sklápeče atd, tahače moc ne.

A ty výchoevropské trhy a trhy bývalého sojuzu + třetích zemí afriky a asie bleskově obsadili Volvo, Scania, Mercedes a MAN.
Avatar - fOE
23. 6. 2022 05:17
Re: Pro mladsi generaci
Velice spravne. Je potreba ten marasmus pripominat nez zase nekoho napadne do tobo zabrednout (a nedejboze zase s tim severoasijskym ekonomickym tigrem).
11. 6. 2022 08:17
Důvod neúspěchu
Liaz 400 (Xena) bylo konkurenceschopné auto. Moderní s dobrým motorem s pár mouchami, které by se nechaly vychytat. Ale co jí hlavně zabilo bylo to, že LIAZ nedokázal poskytnout prodejní servis.

Dám pro porovnání dvě situace jak to tenkrát vypadalo při prodeji tahače:

Liaz Xena - zákazník si nadefinoval tahač, složil 80% zálohy a tahač šel do výroby a za 2 - 6 měsíců si ho zákazník odvezl.

Volvo/DAF - zákazník si vybral hotový tahač, prodejce mu nabídl financovaní a s tahačem se odjíždělo za 2 - 5 dní.
Rozbalit vlákno
5
Avatar - wakantanka
11. 6. 2022 11:58
Re: Důvod neúspěchu
Mno áno, panovali celkom obavy o kvalite sériovej produkcie. Predseriovým kusom človek ešte veľa vecí odpustil, žiaľ ako by to dopadlo pri väčšom počte sa nedozvieme.
Avatar - Barrichello
11. 6. 2022 13:33
Re: Důvod neúspěchu
No a proč LIAZ chtěl zálohu předem?
No protože neměl provozní prachy na výrobu, byl předlužený chybama polistopadových vlád, banky mu nechtěli půjčit a stát jim nijak nepomohl.
Všechno zpackali, střídali se tam ředitele jak děti na kolotči a pak to slavnostně prodali Soudkově ŠKoda Plzen v roce 1995, zadlužené, ve špatném stavu a jak jednal se Soudkem Dlouhý a další vládní představitele si doporučuju přečíst. Epizodka se slovenským Sipoxem v roce 2000 už byl jen pověstný hřebík do rakve.

Dohledej si fakta. Budeš valit očka.
11. 6. 2022 13:48
Re: Důvod neúspěchu
Nevím jestli správně reaguješ na mne. To že byl Liaz tehdy jako firma v pytli vím.
A ani pomoc státu (pumpování peněz) by ho nezachránil, ale jen oddálil konec. Jediným řešením bylo po revoluci vstup zahraničního partnera/automobilky, tak jak tom ubylo v Mladé Boleslavi.
A právě s tou zálohou na výrobu auta se Liaz tenkrát definitivně odepsal i u domácích zákazníků. Zákazník musel někde získat peníze a ty v podstatě bezúročně půjčit firmě Liaz. Proti tomu u konkurence naopak peníze nepotřeboval ,protože ta mu dokázala zajistit financování.
Avatar - Barrichello
11. 6. 2022 15:50
Re: Důvod neúspěchu
Reaguju na tebe protože o tom píšeš.
To se tak většinou dělá :)

A víš jak to tehdá fungovalo?

LIAZ ty peníze od zákazníka vzal, nakoupil za to komponenty a šel tu Xenu vyrobit.

Bohužel LIAZ neměl skladem komponenty na 300 xen dopředu, ale tak na 1. Takže byli nuceni to dělat takto, jinak by nespustili ani tu ověřovací sérii. Stát jim na to nic nedal nebo naprosto nedostačující minimum.

Se zastaralým výrobním programem se blbě hledá partner, viz AVIA.
Tam o to tragičtější, že ten moderní nástupce byl.
Nikdo nechtěl zaplatit rozjezd sériové výroby.
Taková byla doba.

Západní firmy nestály o konkurenci a dovedli patričným politkům a úředníkům nasypat do kapsičky, za to že těm fimám pomohli do hrobu. Oni tu max chtěli vyrábět své výrobky, nikoliv naše, moderní nebo zastaralé. O to zájem neměli.
Mercedes chtěl dělat v Avii totohttps://en.wikipedia.org/…cedes-Benz_MB100
Nikoliv Avie...
https://blog.auto.cz/…romarnena-sance/
13. 6. 2022 12:21
Re: Důvod neúspěchu
... i do Jižní Ameriky. A tam LIAZkám ublížili přejmenování na ŠKODA. Nevěřili, že to jsou vozy od stejného výrobce. Jak mnozí víte, i na našich silnicích šlo potkávat XENY se Škodou na přídi. Žádná Škoda-LIAZ!

A spolehlivost? Dakarské LIAZky z konce 80,-ých a začátkem 90.-ých let byly sériové vozy! Jen kvůli dvojitým tlumičům přední nápravy je komisaři zařadili mezi speciály - neprávem!. A jak tam byly obdivovány lidmi ze západních automobilek se můžete podrobně dočíst v někoilka knížkách o průběhu závodů Dakar, napsaných přímo účastníky v LIAZách. Závodík a vývojář Ing. Fencl vzpomínal, jak nechtěli věřit, že nápravy, motory a celé auto vzniklo v Československu a uznale říkali: "To má výborné funkční vlastnosti."

Mám kamaráda, který se na vývoji Xeny podílel a přestože je článek pana Kolmana velmi pěkný - a opravdu moc díky za něj - nebylo to takhle doslova. Kamarád říkal též, že na veletrhu v Hanoveru se na stánek LIAZ s novým náklaďákem nešla naše tehdejší vláda vůbec podívat - a šla kousek od něho!.

A měl jsem kamaráda, který byl technicko-řemeslným šéfem provozní opravny ČSAD, kde zkoušeli pro vývoj LIAZ nové věci. A taky nikdy nevyprávěl o nespolehlivosti vozů. Další kamarád najezdil za plzeňský pivovar Prazdroj jako řidič spousty rozvážkových kilometrů po Čechách - a taky nemluví o nespolehlivosti.
Avatar - Barrichello
11. 6. 2022 13:08
Nejhezčí nákladák ČR co byl kdy vyroben
škoda řady špatných manažerských rozhodnutí, neschopnosti vlády a idi*tkého ministra Dlouhého a dalších hrobníků českého průmyslu.

Xena a Fox byli moderní výrobky, jen přišli docela pozdě a do špatné situace podniku, kterému nikdo nepomohl.
Rozbalit vlákno
3
11. 6. 2022 15:23
Re: Nejhezčí nákladák ČR co byl kdy vyroben
Myslím, že technické oddělení udělalo skvělou práci, ten následující zbytek bohužel stál za h....
Avatar - Barrichello
11. 6. 2022 15:52
Re: Nejhezčí nákladák ČR co byl kdy vyroben
Přesně tak.
Avatar - petr petrumr
11. 6. 2022 20:55
Re: Nejhezčí nákladák ČR co byl kdy vyroben
panové máte pravdu, Já sem už nezastihl ani tu 300 kde kámoš měl 16ZF. Tatra měla taky namále.
13. 6. 2022 12:28
Doplnění a upřesnění
Vyvážely se i do Jižní Ameriky, a tam se trhy neztratily. Tam LIAZkám ublížilo přejmenování na ŠKODA. Nevěřili, že to jsou vozy od stejného výrobce. Jak mnozí víte, i na našich silnicích šlo potkávat XENY se Škodou na přídi. Žádná Škoda-LIAZ!

A spolehlivost? Dakarské LIAZky z konce 80,-ých a začátkem 90.-ých let byly sériové vozy! Jen kvůli dvojitým tlumičům přední nápravy je komisaři zařadili mezi speciály - neprávem!. A jak tam byly obdivovány lidmi ze západních automobilek se můžete podrobně dočíst v někoilka knížkách o průběhu závodů Dakar, napsaných přímo účastníky v LIAZách. Závodík a vývojář Ing. Fencl vzpomínal, jak nechtěli věřit, že nápravy, motory a celé auto vzniklo v Československu a uznale říkali: "To má výborné funkční vlastnosti."

Mám kamaráda, který se na vývoji Xeny podílel a přestože je článek pana Kolmana velmi pěkný - a opravdu moc díky za něj - nebylo to takhle doslova. Kamarád říkal též, že na veletrhu v Hanoveru se na stánek LIAZ s novým náklaďákem nešla naše tehdejší vláda vůbec podívat - a šla kousek od něho!.

A měl jsem kamaráda, který byl technicko-řemeslným šéfem provozní opravny ČSAD, kde zkoušeli pro vývoj LIAZ nové věci. A taky nikdy nevyprávěl o nespolehlivosti vozů. Další kamarád najezdil za plzeňský pivovar Prazdroj jako řidič spousty rozvážkových kilometrů po Čechách - a taky nemluví o nespolehlivosti.
Rozbalit vlákno
0
13. 6. 2022 12:51
Ke konstrukci budky Xena
Budka byla zkonstruovaná tak, že šla montovat v rozvojových zemích - jako stavebnice z dovezených dílů. Tím byl dán i její poměrně hranatý tvar, Tím víc je obdivuhodné, jak designér pan Hušek vytvořil takové pohledné dílo. On dlouho dělal jako designér u Audi a když se vrátil z emigrace, vyslovil se, že tam nešlo nic moc dělat - vše bylo dané se shora; prostě Audi je Audi, přes to nejede vlak.

Myslím, že p. Hušek patří k těm, kterým se říká Mistr. Kdo viděl jeho tehdejší návrhy Škodovek, dá mi za pravdu. Dnes je tzv. designérů, kterým se kolikrát k jejich "velkolepým" návrhům nehodí ani blinkry a jejich výsledek připomíná zmačkaný papír, habaděj.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Stejsn
14. 6. 2022 09:03
LIAZ
příběh LIAZu kopíruje příběh socialismu. Jak s ním začal, tak s ním taky skončil. V podstatě je obdivuhodné, že tento podnik vydržel ještě dekádu po pádu bolševického hnusu. Xena byla docela pohledné auto ovšem. Díky Aleši za další moc pěkný článek.
Rozbalit vlákno
3
21. 6. 2022 16:47
Re: LIAZ
LIAZ byl na velmi dobré technické úrovni. Obdiv funkčních vlastností v podstatě sériových vozů na Dakaru lidmi od západních náklaďákových automobilek byl velký. Pro ně byly LIAZky neznámé. LIAZ dělal za totáče 10 tisíc vozů ročně(!) - dnes je to už běžné, ale tehdy tolik vozů nedělal nikdo. Tatra dělala dokonce 15 tisíc vozů !

Vzhledem k socialistickým podmínkám, kdy všechno možné nešlo, byli praví hrdinové ti, kteří tu zůstali a vytvářeli výrobky takovýchto kvalit. Byl v nich po r.89 ohromný kapitál, ale .... Škoda!!!
27. 6. 2022 23:26
Re: LIAZ
Spíš to byla celý z nouze ctnost...