Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Jaguar XJ220: Supersportovní kočka byla nejrychlejším produkčním autem světa

Jaguar XJ220 vévodil v první polovině 90. let světu supersportů, než přišel McLaren F1. Vycházel z prototypů pro vytrvalostní závody. Místo vidlicového dvanáctiválce nakonec dostal dvakrát přeplňovaný V6. Klienti rušili objednávky, komerčně tedy neuspěl…
Zpět na článek
12. 7. 2022 08:13
12. 7. 2022 08:38
12. 7. 2022 08:44
12. 7. 2022 10:51
12. 7. 2022 12:12
12. 7. 2022 09:16
12. 7. 2022 09:51
12. 7. 2022 10:17
12. 7. 2022 10:21
12. 7. 2022 10:49
12. 7. 2022 12:43
12. 7. 2022 13:02
12. 7. 2022 15:39
12. 7. 2022 15:59
12. 7. 2022 10:54
12. 7. 2022 10:58
12. 7. 2022 11:00
12. 7. 2022 11:08
12. 7. 2022 11:11
12. 7. 2022 12:14
12. 7. 2022 12:21
12. 7. 2022 12:49
13. 7. 2022 07:04
13. 7. 2022 08:56
13. 7. 2022 11:24
12. 7. 2022 10:16
12. 7. 2022 12:06
12. 7. 2022 12:40
12. 7. 2022 09:36
12. 7. 2022 13:31
12. 7. 2022 14:20
12. 7. 2022 15:19
12. 7. 2022 15:31
Avatar - speedfred
12. 7. 2022 08:13
XJ 220
bola ako zjavenie v dobe keď sa takýto exkluzívny výrobcovia predháňali kto má najrýchlejšie sériové auto. 959,F40,XJ 220 všetko to mi dávalo dobrú noc pri posteli pokial neprišiel doterajší sen McL F1. Teraz si môžeš kúpiť “obyč” sedan ktorý dáva 300 s prstom v nose a ani sa nezapotíš.
Inak veľmi dobre sa to čítalo 👍🏻
Rozbalit vlákno
27
Avatar - caliban
12. 7. 2022 08:38
Re: XJ 220
Ano, ano zlatá éra supersportů, ale doba pokročila. Dnes si můžeš koupit EV co má 200kW a omezovač rychlosti na 160kmh.
JÁJÁ JUPI JUPI JÉ.....
12. 7. 2022 08:44
Re: XJ 220
Můžeš. Ale taky nemusíš.

Mimochodem, devadesátky jsou taky érou 50kw felicií.
12. 7. 2022 10:51
Re: XJ 220
Ano, ale devadesátky a přelom milénia byly na podobná auta velmi bohaté.
Avatar - Barrichello
12. 7. 2022 12:12
Re: XJ 220
Taky kolik značek vyrábějící malosériové vozy nebo sportáky skončilo...

Venturi
DeTomaso
Bristol
TVR
a ted si nevzpomenu kdo ještě

Většinou to drželi dlouholetí majitelé při životě co to šlo a jak umřeli nebo to prodali, šlo to rychle do kopru.
Avatar - Emel
12. 7. 2022 09:16
Re: XJ 220
Osobně se mi XJ 220 moc nelíbila, na fotkách vypadá už taková moc natažená. Pak naživo to jako obvykle přebije dojem z toho, jak je to auto vlastně malý... ale na můj list best of best už to XJ220 nedostalo.
Asi se mi víc líbila XJR-15, i když ani to není úplně ideál... a jinak klasika, F-40 F1 atd :-)
Avatar - speedfred
12. 7. 2022 09:51
Re: XJ 220
V nedeľu som išiel súbežne s Jagom E-Type a to je len malé auto na galúzkach až som neveriacne zízal.
12. 7. 2022 10:17
Re: XJ 220
Mě se zase moc nelíbila 959. ;-) Dnes už na to koukám jinak.
Avatar - Dinar
12. 7. 2022 10:21
Re: XJ 220
Mám to stejně, XJ 220 se mi nelíbil, ani když vyšel a nelíbí se mi ani teď. Jsou to ty oblé tvary první půlky devadesátek, nic pro mě, vnitřek taky takové ford sbiraniko, to auto je zajímavé jen pro své výkony. Jenže vzápětí přišel mcl F1 a to je z hlediska přitažlivosti pro mě jiná liga. ;-)
12. 7. 2022 10:49
Re: XJ 220
Na McL F1 se pro mě ze superaut čistotou designu dotáhlo až Porsche GT, 918 nebo LaFerrari. Jakkoliv se mi líbí Lamba, tak spíš pro agresivitu než krásu.
Avatar - Emel
12. 7. 2022 12:43
Re: XJ 220
Celkem souhlas... ne že by teda Aventador nebylo hezký auto.
Já jsem skromný chlapec a od Ferrari mi stačí ty lowcosty jako F458 nebo Tributo...
Murray na F1 hezky navázal, ale spíš technicky... designově už to taková pecka jako F1 není.
Avatar - Barrichello
12. 7. 2022 13:02
Re: XJ 220
Mě se ze starších Ferrari líbí nejvíc 308 a Testarossa, z novějších 599, California, 488 a F8
Avatar - Ozzman
12. 7. 2022 10:54
Re: XJ 220
Tak já budu vybočovat z řady, mne se XJ220 fakt líbí, je to takové UFO oproti supersportům té doby, hlavně ta kulatá světla, líbí se mi dost klasický interiér. F40 je auto dětství, ale na eleganci a krásu dle mne nejhezčího Ferrari a asi i nejhezčího auta všech dob 288 GTO to prostě nemá (já vím, to jsou ještě 80tky, ale musím to připomenout) . Naopak ta F1 mne extra nebrala, pro mne takové "tuctové" auto (vzhledem samozřejmě, nikdy jsem v ničem z toho nejel proboha :D), které mohlo vypadat jako Ferrari, možná Lambo, možná taky ne.


Já bych vhodil do ringu ještě jiný a možná ne až tak super "supersport" z počátku 90tek a to Hondu NSX, ta mne brala jako kluka a bere pořád :) Popřípadě Lotus Esprit V8
12. 7. 2022 10:58
Re: XJ 220
NSX i Esprit byly sportovní auta, ne supersporťáky. Esprit se mi líbil až v posledních provedeních po velkém FL (tak jak ho měl James May v tripu do Ohňové země). NSX je ladná, ale výkonově úplně jinde, namířená proti F348. ;-)
Avatar - Ozzman
12. 7. 2022 11:00
Re: XJ 220
Proto taky píšu, že to nebyly tak "super" auta, jenže v době dětství jsem netušil, které má větší motor, prostě to byl sporťák :D

Tenhle Lotus myslím, to je tipuji stejnej, jako měl James
http://americancollectors.com/…us-Esprit-V8.jpg
12. 7. 2022 11:08
Re: XJ 220
To je přesně on! :yes: Na plakátech v pokojíku a neosahanějších stránkách německého autokatalogu (AMS) byla přesně taková auta. ;-)
Avatar - Ozzman
12. 7. 2022 11:11
Re: XJ 220
:-[] :yes: :yes:

Já ještě přidám, že v době dospívání a rozvoji počítačových her jsem ho virtuálně vlastnil všude, kde se objevil :D
Avatar - Barrichello
12. 7. 2022 12:14
Re: XJ 220
Mě se líbí i ty starší Esprity, ale ta poslední V8 je nejhezčí, to souhlasím.

A taky to mělo konečně pořádný motor, ty staré čtyřválce nejsou to pravé i když to jelo hezky, protože auta byla lehká (klasická filosofie Chapmana, co je lehké a dobře ovladatelné, nepotřebuje velký motor)
Avatar - Ozzman
12. 7. 2022 12:21
Re: XJ 220
No já s tím souhlasím, vše nemusí být ultrasilné a rychlé jen v přímce, tato filosofie má své kouzlo :)
Avatar - Barrichello
12. 7. 2022 12:49
Re: XJ 220
Má no, ale v dnešní době emisních nesmyslů, povinných asistentů atd už je docela problematické to udržet tu nízkou váhu, takže bud musíš malý motor nadopovat turby y vyhnat z toho šílený litrový výkon, nebo tam prostě dát větší.
13. 7. 2022 07:04
Re: XJ 220
Na hlavnú príčinu vysokej hmotnosti, a síce požiadavku na enormnú pasívnu bezpečnosť, si akosi pozabudol.
13. 7. 2022 08:56
Re: XJ 220
Dnes platí, že čím vyšší hmotnost, tím benevolentnější emisní limit. To je možná hlavní příčina.

Ve výsledku to vypadá potom tak, že třeba u BMW lehkonohá sportovní dvojka M240i s motorem R6 má o 55kg vyšší hmotnost proti více na komfort orientované pětce 545i s V8, u které tato prapodivná preference vyšších hmotností ještě neplatila.
Avatar - Barrichello
13. 7. 2022 11:24
Re: XJ 220
A to enormní pasivní bezpečnost uděláš čím nebo co podle tebe zvedá hmotnost proti starším autům? Ty tenčí plechy, plastové nárazníky a ty výtuhy pod nimi, které připomínaj kolejnici jenom z rychlíku?

Nebo to dělá spíš tuna airbagů?
12. 7. 2022 10:16
Re: XJ 220
Souhlasím, přes popsané nedokonalosti je to spíš umění na kolech s brutálním výkonem. :yes:
Avatar - Barrichello
12. 7. 2022 12:06
Re: XJ 220
XJ 220 je bezesporu legenda, je to hodně zajímavé auto, škoda že ten nedali ten původně zamýšlený V12.

Sice asi jízdní vlastnosti by to ještě zhoršilo, ale zas by to mělo klasický a legendární motor.

Tvary se ne vše líbí, mě celkem ano. Interiér už je poněkud horší no, ale u supersportů se za ně zas tolik nehrálo v thedejší době.
12. 7. 2022 12:40
Re: XJ 220
Víc než porovnávat co umí současná auta, zde jde o připomínku let minulých.

220 patřil mezi nějak zajímavé exoty, kterých bylo v průřezu let mnoho. Vedle tebou míněných 959, F 40 a McLaren F1 třeba i MB C111, BMW M1, Countach nebo v Americe Vector. A zdaleka to nejsou všechny.

Já mám oblíbené od mládí dodnes jen 4. Miuru, DS, Jaguar E, ale výhradně 1 a 1/2tou generaci a Corvette Split-Window.
12. 7. 2022 08:59
Jaký pohon 4x4 ??
..... Pětistupňová přímo řazená převodovka poháněla přes dvoulamelovou spojku AP Racing všechna kola.,... Systém od FF Developments jej distribuoval v poměru 30:70...

Z první věty vyplývá použití mezinápravové spojky, druhá věta ji ovšem popírá a potvrzuje přítomnost diferenciálu. Co tam tedy bylo a k čemu sloužila ta spojka umístěná až za převodovkou?
Rozbalit vlákno
0
Avatar - wakantanka
12. 7. 2022 09:22
Pochvala autorovi
Tradične výborne spracovaný materiál o legende na 4 kolesách ako sme u p. Dragouna zvyknutí.
Rozbalit vlákno
2
12. 7. 2022 10:38
Re: Pochvala autorovi
Presne ako píšeš. :yes: Nebyť takýchto článkov, tak už by skoro nemalo cenu sem chodiť.
12. 7. 2022 21:49
Re: Pochvala autorovi
Povedz mi, aký vypatlaný pablb ti môže dať za takýto príspevok palec dolu...
Avatar - lordlord
12. 7. 2022 09:36
kup
u nás cena vystoupala až na 23 miliónů korun
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Barrichello
12. 7. 2022 12:01
XJ 220 v ČR
Tady ho má Richard Chlad, pamatuju na rozhovor, kde vyprávěl, jak ho jel kupovat s Filipem Turkem a tak se spolu vlastně seznámili.
Rozbalit vlákno
0
12. 7. 2022 13:31
Diablo
Zaujimave, ze si nik nespomenul na diablo, ktore oproti dobovym konkurentom vyzeralo dobre, podla mna od countach vyrazny dizajnovy posun. Za mna topka je f1 a najlepsie zostarla v mojich ociach asi f40. Jej stacia svetla s modernou optikou a moze sa zase predavat. 959 ma neoslovilo, to az gt a z tych novsich, zonda v niektorych verziach nazivo vyzera fajn.
Rozbalit vlákno
3
Avatar - Emel
12. 7. 2022 14:20
Re: Diablo
Countach i Diablo určitě, ale je to ta linka co psal webpaja - agresivita 10/10, elegance a krása možná o něco méně... ale jo, mně se Diablo taky líbí, teda ještě než dostalo ty světla z Nissana :-)
12. 7. 2022 15:19
Re: Re: Diablo
Agresivne vnimam countach a potom aventadora, huracan, countach. V tom je diablo dost konzervativne, relativne cisty dizajn
12. 7. 2022 15:31
Re: Re: Diablo
Vidis a to som ani nevedel o tom, ze po fl tam naozaj praskli kukadla z 300 zx. Dik za info