Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Vybrali jsme pět aut, která mají nejblíže k plně autonomnímu řízení

Cit ve volantu a prožitek jízdy se vzdaluje od komunikativního řízení k úplnému vyřazení člověka. Lidský faktor upozaďují autopiloty vyvíjené odlišně, ale za stejným účelem. Převzetí kontroly nad vozem má na dosah několik modelů.
Zpět na článek
17. 7. 2022 06:36
17. 7. 2022 13:57
17. 7. 2022 18:19
17. 7. 2022 20:46
17. 7. 2022 22:14
16. 7. 2022 10:29
Je to nezmysel
Neverím tomu, že dokážu postaviť systém, ktorý dokáže bezpečne zvládnuť každú situáciu.
Od momentu, kedy povolia plne autonómne autá v bežnej premávke, ma na ceste nikto neuvidí.
Dúfam, že k tomu najbližších aspoň 30 rokov nepríde.
Rozbalit vlákno
4
16. 7. 2022 12:50
Re: Je to nezmysel
Verit tomu nemusis, ale je to za par let
16. 7. 2022 14:12
Re: Je to nezmysel
Počítač nikdy neporazu člověka v GO.
Počkat.... :-)
16. 7. 2022 14:41
Re: Je to nezmysel
Prečo si myslíš, že nikdy? Raz možno áno.
16. 7. 2022 15:41
Re: Je to nezmysel
:-) tak možná tam pramení tvá nedůvěra v pokrok.

Zkus heslo "AlphaGo"
16. 7. 2022 10:37
Auta s plně autonomním řízením
Musk se nemýlil, protože od 19.11.2021 je schválené testování automobilů bez řidiče (v Kalifonii) pro tyto firmy: APOLLO AUTONOMOUS DRIVING USA LLC, AUTOX TECHNOLOGIES INC, CRUISE LLC, NURO, INC, WAYMO LLC, WERIDE CORP a ZOOX, INC. Cruise od června provozuje noční robotaxi v komerčním provozu v San Franciscu. Samozřejmě tyhle aktivity vyvolávají protiakce, takže Cruise je vyšetřován díky anonymnímu udání od člověka, který se popsal jako "dlouholetý zaměstnanec (GM) a otec" a obvinil firmu z toho, že auto pustilo do komerčního provozu, i když nebylo dostatečně připraveno.
Zdroj: http://www.dmv.ca.gov/portal/vehicle-industry-services/autonomous-vehicles/autonomous-vehicle-testing-permit-holders/ a http://gmauthority.com/…eady-for-launch/
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Tomogo
16. 7. 2022 12:11
Nemám problém se skutečným autonomním řízení...
..., ale to co se dnes za to vydává je jen špatný vtip.
Osobně tomu dávám ještě alespoň deset let, ale to je podle mě ještě velmi optimistická předpověď.
Rozbalit vlákno
4
16. 7. 2022 13:57
Re: Nemám problém se skutečným autonomním řízení...
Si naozaj optimista.
Ak budú autonómne riadené všetky vlaky a električky, uznám, že je to možné skúsiť s autami. Dovtedy ani omylom.
Avatar - xxc
17. 7. 2022 13:13
Re: Re: Nemám problém se skutečným autonomním řízení...
Možno preto sú tie havárie vlakov, ovládajú to ľudia a tí niekedy zlyhajú. Ovládať to neomylným počítačom, obetí a chýb mohlo byť menej.
17. 7. 2022 23:51
Re: Re: Nemám problém se skutečným autonomním řízení...
Tak prečo podľa teba auton´mne dávno nie sú? Bol by to podstatne jednoduchší systém ako u automobilov.
18. 7. 2022 08:10
Re: Re: Nemám problém se skutečným autonomním řízení...
Jednoduché věci jako autonomní metro, to je standardem pochopitelně už dávno, tam v podstatě není co řešit. Pokud se podíváme více do variabilnějšího prostřední než na metro, tak tam je to zatím o dost chudší.

Nicméně, autonomní vlak jezdí třeba v Austrálii pro Rio Tinto, vozí tam železnou rudu. Ta šílenost, která se sama řídí, je na nejvyšším stupni autonomie GoA4, má na délku skoro 2,5 km a jezdí autonomně už několik let. Autonomní tramvaje se zatím jen testovaly (v Německu, Rusku,...), nasazení lze čekat např. v 2026 v Postupimi, 2027 v Plzni, Petrohrad už má objednávky na takové vozy po úspěšných testech.
16. 7. 2022 12:49
Jedno ktera Tesla
Kazda i ta nejlevnejsi Tesla od 2019 ma vsechen potrebny HW jako kamery a chipy atd. Nejen Model S.
Rozbalit vlákno
28
16. 7. 2022 13:55
Re: Jedno ktera Tesla
Hlúposť. Nemajú nič. K úspešnému systému chýba zásadná vec - inteligencia. Žiadny systém nerozozná psa od dieťaťa, nedokáže predvídať správanie auta pred sebou ani chodca na chodníku. Nezaznamená, či sa človek pri prechode díva na cestu a chce prejsť, alebo len debatuje so susedom. Nerozozná, či auto vo vedľajšom pruhu, ktoré nie je autonómne, sa zachová predpisovo alebo nie. Taký "autopilot" od Tesly pri zipsovaní zastaví a púšťa všetky autá z vedľajšieho pruhu, pokiaľ idú hneď za sebou. Autonómne autá, to bude jeden veľký chaos na cestách, obava z toho, ako ten blbý počítač vyhodnotí situáciu a čo spraví, a kto zaplatí škody, keď niečo zlyhá. V najbližších desaťročiach čisté šialenstvo.
16. 7. 2022 17:12
Re: Jedno ktera Tesla
Wtf

Kde zijes?
V rusku?
https://youtu.be/-Oro7GUT3Wk
Prej zadny system nerozezna dite od psa.

Wtf
Avatar - Roland Von Wagen
16. 7. 2022 18:56
Re: Jedno ktera Tesla
Tak ses chytl psa. A co ten zbytek?
16. 7. 2022 22:01
Re: Jedno ktera Tesla
Největší bludy se vyvracejí nejsnáze.

Nejsem velký fanoušek autonomního řízení
Ale jeho realizace bude trvat řádově roky ne desítky let.

Je fajn když někdo o tom píše aspoň ví jak funguje současný systém...
16. 7. 2022 21:03
Re: Jedno ktera Tesla
Čo to zas pletieš o Rusku? To už nie si schopný argumentu bez toho, aby si si takým úbohým klíšé pomáhal?

Video som si pozrel. Trúfneš si tvrdiť, že ten systém bude pracovať rovnako ako na opustenej lesnej ceste s vykolíkovanou dráhou, aj v meste, v plnej premávke, kde bude niekoľko pruhov v obidvoch smeroch, plno áut, cyklisti, ľudia, semafory...? Aby si ešte nakoniec netvrdil, že ten autopilot rozozná psa od mačky a podľa toho sa zachová... :D
16. 7. 2022 22:02
Re: Jedno ktera Tesla
, ne, troufnu si tvrdit že rozezná psa od člověka

K té poslední větě asi nevíš jak blízko si k pravdě
17. 7. 2022 09:59
Re: Jedno ktera Tesla
To je fajn, ale pokiaľ to nezvládne v reálnych podmienkach (spolu s množstvom ďalších bežných situácií), je to stále nedostatočné. Autonómne auto musí fungovať prakticky na 100%, na chyby je minimum priestoru. Podobne ako vo vesmírnom programe - a tam ide o jednotlivé akcie, a tiež sa stávajú chyby - niekedy aj s fatálnymi následkami.
Avatar - xxc
17. 7. 2022 13:15
Re: Re: Jedno ktera Tesla
Prečo by na chyby bolo minimum priestoru? Chyby robia aj ľudia, a nie málo.
Avatar - Ondore
16. 7. 2022 23:49
Re: Jedno ktera Tesla
Dobré video! Pekne v ňom vidieť schopnosť ísť po zasneženej veste na základe podkladov, ktoré v sebe má aj to, kde sú limity súčasného autonómneho riadenia. Odporcovia povedia, že to nič nevie, realisti vidia, že FSD má už teraz schopnosť zachrániť ľudský život, keď sa šofér nesústredí na jazdu. A to nie je málo!
17. 7. 2022 09:56
Re: Jedno ktera Tesla
To je niečo také, ako keď pohár naleješ do polovice, a pesimista ho označí za poloprázdny a optimista za poloplný? :-)
Avatar - Ondore
17. 7. 2022 10:11
Re: Jedno ktera Tesla
Asi tak :-) Pesimista vidí nehodu autopilota a znosí to pod čiernu zem ako fatálne zlyhanie, realista vidí, že človek má na milión kilometroch o niekoľko rádov viac nehôd a dokáže si to v hlave dať dohromady ;-)
17. 7. 2022 10:27
Re: Jedno ktera Tesla
Ostal by som radšej pri optimistovi. S tým realistom by som bol zatiaľ opatrný. Pokiaľ viem, sú to len odhady na základe nejakých štatistík a výpočtov ohľadne schopností elektroniky a techniky. Ako som už naznačil, reálne fungujúca autonómna sieť hoci električiek v nejakom meste, alebo nákladiakov v relatívne jednoduchom systéme just-in-time by môj názor posunula optimistickým smerom. Zatiaľ to fakt vnímam viac ako teóriu než realitu.
17. 7. 2022 15:30
Re: Jedno ktera Tesla
Přesto, co jsem tu o schopnostech systémů (senzorů, výpočetního HW i rozpoznávacího SW) v autonomních autech psal, z nich mám docela hrůzu (i když je to úplně jiný level než nějaká jednoduchá neuronová síť, pořád člověk nemá ponětí, co to vlastně vyplivne za výsledek a proč).

Nicméně nezapomínejme, že po mnoha různých zemích už jezdí autonomní taxíky (zejména v USA, Číně,...) a např. v Norsku už mají ostře nasazený autonomní autobus v běžném provozu, který tam, světe div se, jezdí vedle pruhů pro cyklisty. Uvidíme, zda (a pak také kdy) bude mít první nehodu. Autonomní autobus jezdí např. také v Británii (po skutečných cestách ve skutečném provozu u Edinburghu). Nejde tedy o žádné provozy v rámci nějakého areálu.
16. 7. 2022 19:25
Re: Jedno ktera Tesla
Osobně si také nemyslím, že autonomní řízení bude brzy zvládat úplně všechno. Nicméně bych doporučil vyzkoušet, co umí třeba takový Google Lens. Asi budeš zírat, co to "nerozezná". A co se týče odhadu předpisového chování ostatních... to přece také nevíš.
16. 7. 2022 21:14
Re: Jedno ktera Tesla
Je predsa rozdiel, či máš pred sebou mladého športovca na bicykli, alebo babku s taškou na riaditkách. Je rozdiel, či sú pred tebou na bicykloch traja dospelí ľudia alebo jeden dospelý a dve deti. Ty tieto veco vezmeš v úvahu a môžu tvoje reakcie ovplyvniť - ktorý autonómny systém by podobnú situáciu spoľahlivo "prečítal"? Ktorý systém rozozná skupinu debatujúcich dôchodcov od hlúčiku ľudí, ktorí si idú každý po svojom? Pritom druhá skupina pravdepodobne bude pozorná ale dôchodcovia ti môžu vojsť pred auto, lebo ťa nevnímajú.
Autonómny systém má len jednu výhodu - neunaví sa ako človek. Ale inak ťahá za kratší koniec. Prostredie ciest a premávky je také rôznorodé a nevyspytateľné, že nemá šancu všetko zvládnuť.
16. 7. 2022 21:46
Re: Jedno ktera Tesla
A proč by to nemohl poznat? Je rok 2022. Dneska AI na základě tvé fotky pozná tvůj věk plus minus cca 4 roky, z poměrně nekvalitní fotky přesně pozná kytku (a tím myslím i přesně druh)… Tenhle argument bych jistě bral tak před 5 lety, ale dneska fakt ne. Problém je v tom, co udělat s těmito informacemi. Tam má AI problém.
17. 7. 2022 09:47
Re: Jedno ktera Tesla
A podľa čoho by to asi tak rozoznával? Akože pri rýchlosti 50 km/h by systém dokázal bleskovo rozoznávať tváre desiatok ľudí v bezprostrednom okolí (aj tých, čo sú otoční inam ako priamo na kameru) a určovať ich vek (a iné parametre) a podľa toho prípadne upraviť reakcie auta? Ale no tak...To si si o pár desaťročí privstal. ;-)
17. 7. 2022 11:37
Re: Jedno ktera Tesla
https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/667248/zhfa1de1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/bitstream/handle/20.500.12010/24559/Tesis_Miguel_Cortes.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://www.researchgate.net/profile/Md-Khaliluzzaman/publication/338171619_Pedestrian_Age_and_Gender_Identification_from_Far_View_Images_Using_Convolutional_Neural_Network/links/5eedfbcca6fdcc73be8d95ed/Pedestrian-Age-and-Gender-Identification-from-Far-View-Images-Using-Convolutional-Neural-Network.pdf?origin=publication_detail

A podobně. Tohle je problém, který se aktivně řeší a je potřeba si uvědomit, že ačkoli zdaleka není 100%, základní je rozpoznat to, zda tam vůbec nějaký člověk je. A v tom jsou ty systémy už dost dobré i dnes. Rozpoznání věku rozhodně může pomoci dodat další informaci a jak je vidět, i toto už ty systémy umí, a to z hodně mizerného obrazu. Záměr chodců je také věc, která se aktivně řeší, a tady začínají ty hlavní problémy, které to má. Dát tomu smysl. Poznat, co na obraze je, to není zas tak složité. Těch trénovacích sad jsou miliony, už dnes dokážeme rozpoznat, co je na obrazu, z velmi malého množství pixelů rozpoznat muže od ženy, odhadnout i přibližný věk. Jak jsem si mohl desetiletí přivstat, když je to už dnes existující technologie? Je rok 2022. AI za posledních 5 let udělala obrovský skok kupředu.

Výpočetní HW. Tak pro představu, NIO Adam má výkon 1016 TOPS. High-endová RTX 3090 jich zvládá 285. V tom autě máš výkon 3-4 nejsilnějších GPU dneška.

Většina senzorů i HW je dnes na dobré úrovni (pochopitelně bude potřeba to dále vylepšovat, snižovat šum a zejména to zefektivnit, ať to nežere tolik elektřiny), SW pro rozpoznávání, co je na obraze, také už dnes funguje dost dobře. Problémem je ten konec. Dám těm všem rozpoznaným informacím smysl, odhadnout, co se stane. A to je to, kde si myslím, že budeme mít ještě nějakou dobu problémy. Ale nehledejme je tam, co je už vyřešeno. Ve snímku v rychlosti už dnešní AI rozpozná tolik věcí, které by sis před 5 lety asi ani nedokázal představit (no ty očividně asi ani dnes :-)). Je potřeba otočit kalendář na správný rok.
Avatar - Ondore
17. 7. 2022 12:42
Re: Jedno ktera Tesla
NIO Adam - ak som dobre zachytil, tak je to stále prototyp, ale aj tak je neuveriteľné, kam sa Číňania dostali. Pekné info, díki!
17. 7. 2022 13:53
Re: Jedno ktera Tesla
Zrovna v tomto to není záležitostí jen Číňanů, protože NIO Adam je založený na Nvidia Orin. To je řešení s 254TOPS výkonem (max. 275 TOPS), které je pak poskládáno ve 4 kusech do toho Adamu. Pokud vím, tak NIO ET7 se už prodává a nemýlím-li se, ten už toho Adama měl mít. Li L9 má systém Li AD MAX na dvou Orinech, tedy s 508 TOPS a do prodeje jde v srpnu, tedy v řádů týdnů. Lucid Air se už také vyrábí v limitovaných množstvích a také je jeho systém DreamDrive postaven na Orinu (nevím na kolika). Zajímavé je, že i přes tak vysoký výkon jeden Orin žere jen do 60W (tolik má 275TOPS verze).
16. 7. 2022 21:55
Re: Jedno ktera Tesla
Pokud jsi chtěl říct, že senior = dementní debil, tak hádám , že jsi už hodně v letech.
16. 7. 2022 22:05
Re: Jedno ktera Tesla
Chtěl jsem se tě zeptat, travele, jsi odborník na umělou inteligenci?

Tesla je celosvětově na špičce.
O tom to je. ;-)

https://www.notateslaapp.com/…i-day-2-new-date

Tesla is also expected to release details about the development of their new self-driving chip and the Dojo supercomputer program. At the first AI Day (recap of everything shown), Tesla unveiled the Dojo chip and a working tile, but had not yet put a full cluster together to create the full supercomputer.

When asked if AI day 2 would include a sneak preview of the Tesla Bot, Musk replied "Yes".

Howgh
17. 7. 2022 09:55
Re: Jedno ktera Tesla
A Ty si odborník, alebo je to len viera a zbožné prianie?
Že je niekto špička neznamená, že vie postaviť dokonalý systém. Aj najlepší môže mať k dostatočnému ešte ďaleko. Z toho, čo som počul, videl a čítal, ma ešte nič nepresvedčilo o tom, že plne autonómne auto na 100% zvládne súčasné podmienky a dokáže bezpečne bez zásahu vodiča na bežných jazdiť.
Avatar - Ondore
17. 7. 2022 00:34
Re: Jedno ktera Tesla
Máš pravdu a tak trochu aj nie zároveň :-) Jasné, ako človek vieš, že keď ideš cez sídlisko a spomedzi áut doskáče na cestu lopta, tak pribrzdíš, lebo predpokladáš, že za loptou vybehne dieťa, aj keď ho nevidíš a toto vie samozrejme aj dobre natrénovaná umelá inteligencia. Jasné, Ty ako človek môžeš očakávať, že športujúci cyklista sa bude správať "očakávateľne" a dieťa môže chaosiť a zabočiť ďalej od okraja.
Otázka je, či toto musí umelá inteligencia vedieť. Možno by jej celkom stačilo rozpoznať, či je to chodec alebo cyklista, tým pádom vie, aká je jeho možná trajektória pohybu, 20x za sekundu vypočíta rýchlosť a smer dráhy a zo zadefinovaných vzorcov bude vedieť určiť, či je možnosť kolízie a ako sa jej vyhnúť.

Autonómne riadenie má ďaleko k dokonalosti, ale iné autá / cyklistov / chodcov a zver už dokáže rozlišovať dobre. Sú samozrejme lokálne špecifiká, kde ani level 5 stačiť asi nebude, mega hustá premávka v Lagose v Nigérii bez pruhov a pravidiel, klokani v Austrálii, ale aj divoké slony v Indii sú oriešok :-) Takže to čo vidíme na cestách u nás je len začiatok obtiažnosti oproti tomu, čo riešia v iných krajinách. Vyriešenie úlohy, aby autonómne auto nikoho a nič nezrazilo a ideálne nespôsobilo haváriu za žiadnych okolností bude postupovať po krajinách, takže dnes si predplácať samoriadiaci systém od Tesly s vidinou toho, že za dva roky budeš chrápať v aute cestou do Chorvátska zmysel nemá :-) Ale ak Ti stačí vedomie, že sme blízko nasadenia systémov, ktoré minimalizujú riziko zrážky s človekom a ubrzdia v situáciách, kedy by to šofér nedhadol takmer na nulu, tak tam to vidím realisticky v najbližších málo rokoch.
Avatar - xxc
17. 7. 2022 06:16
Re: Re: Jedno ktera Tesla
Diaľnicu by to zvládnuť malo, nie? Už aj obyčajný waze navádza na číslo okienka na hranici, tak to by Tesla zvládnuť mohla.
Avatar - Ondore
17. 7. 2022 07:25
Re: Re: Jedno ktera Tesla
Diaľnicu zvládajú viaceré automobilky na slušnej úrovni už dnes, široká, dobre značená cesta bez protiidúcich áut hodne uľahčuje autopilotom ich prácu. Aj toto ale prechádza vývojom, v začiatkoch napríklad Mercedes nezvládal ostrejšie zákruty a na diaľnici pri Žarnovici sa proste vypol, Tesla vynikala problémami s fantómovým brzdením, napríklad keď si vyšiel z tunela a prudko sa zmenil kontrast, tak pribrzdila. Všetko sa postupne vylepšuje, len to treba používať s rozumom a to nie každý má. Videá, kde si ľudia čítajú za volantom noviny, alebo kde dokonca odídu zo sedačky vodiča sú toho pekným príkladom.
17. 7. 2022 09:42
Re: Jedno ktera Tesla
Tento trend považujem za nesprávny. Ako veľa vecí, ktoré sa dejú okolo áut.
Aby autonómny systém mohol fungovať, nestačí podľa mňa vyvíjať len tento systém. Je nutné zároveň ťahať dopredu aj vývoj infraštruktúry - čo sa týka dopravného značenia, riešenia križovatiek, semaforov, či vývoja nových mestských systémov spolupracujúcich so systémami áut. Problém vidím hlavne v komunikácii a fungovaní celej siete. Neverím tomu, že jednotlivé systémy v autách, založené na rôznych platformách to zvládnu bez nejakej siete a vzájomnej komunikácie.
Avatar - Ondore
17. 7. 2022 10:38
Re: Jedno ktera Tesla
Sme na začiatku. Za nášho života sa bude postupne tvoriť všetko to, čo hovoríš, budú sa vytvárať nové štandardy, autá sa naučia navzájom komunikovať a odovzávať si informácie o tom, kde je aká prekážka, kto z nich prejde križovatkou ako prvý, ako dlho bude trvať zelená na semafore, aby bola doprava čo najplynulejšia. Prechod bude trvať desiatky rokov.
A potom sa vyvíjajú systémy, ktoré šoférom pomáhajú lepšie zvládať bežné jazdy. Ideš v noci, systém rozozná človeka a nasmeruje naň svetelný paprsok, aby si ho videl napriek jeho tmavému oblečeniiu. Adaptívny tempomat, ktorý sleduje povolenú rýchlosť i rýchlosť ostatných áut na ceste. Automatické spomalenie do ostrej zákruty. A mohol by som pokračovať, drobnosti, ktoré odbremenia šoféra. Nezdá sa to, ale je to dôležité aj kvôli nástupu elektromobility. Teraz keď ideš autom, tak podľa zvuku motora vieš odhadnúť rýchlosť, ktorou ideš. V elektromobile táto spätná väzba chýba a samotným zrakom to nedokážeš odhadnúť dostatočne presne (rýchlosť vieš zrakom odhadnúť iba za pomoci pevných bodov v okolí), tieto systémy to riešia za vodiča.
Avatar - del42sa
16. 7. 2022 14:38
pět aut, která mají nejblíže k plně autonomnímu řízení
Tesla která v jednom kuse bourá ? To snad ne .... :D

https://www.novinky.cz/…-vyvoje-40403116
Rozbalit vlákno
5
Avatar - xxc
17. 7. 2022 06:23
Re: pět aut, která mají nejblíže k plně autonomnímu řízení
Lebo ľudia nebúrali vôbec za posledné roky, len Tesla 🙂
Avatar - Ondore
17. 7. 2022 07:43
Re: pět aut, která mají nejblíže k plně autonomnímu řízení
Hlavne článok obsahuje "nepresnosti", ak sa chcem vyjadriť mierne. Po presune HQ Tesly do Texasu sa uvolnilo miesto v budove a tak sa minulý rok rozhodlo, že oddelenie zo San Matea (Assistance Systems) dá výpoveď z nájmu priestorov a presťahuje do predošlého sídla HQ v Palo Alto. Áno, boli takí, čo dostali výpovede, ale väčšina inžinierov sa len presunula. Odchod Andreja Karpathyho s tým vôbec nesúvisí, tam redaktor Alex Švamberk fabuluje.
Avatar - del42sa
18. 7. 2022 15:00
Re: pět aut, která mají nejblíže k plně autonomnímu řízení
jistě, všechno to jsou jen výmysly a fabulace :D
Avatar - Ondore
18. 7. 2022 20:41
Re: pět aut, která mají nejblíže k plně autonomnímu řízení
Ešte môžem doplniť, že väčšina z prepustených boli tzv. "hourly workers", ktorí "odklikávali", či autopilot správne detekoval objekt alebo nie, čiže nízko kvalifikovaná pracovná sila.
Ale Ty máš očividne iné a lepšie informácie, tak sem s nimi.
Avatar - del42sa
18. 7. 2022 15:00
Re: pět aut, která mají nejblíže k plně autonomnímu řízení
https://www.autoforum.cz/…e-stat-miliardy/

jestli tahle automobilka má nejblíže k automnímu řízení, tak to potěš koště :no:
16. 7. 2022 15:21
Aspoň třikrát za poslední týden
Mi zmrznul telefon nebo comp. To chci zažít ve stokilometrové rychlosti
Rozbalit vlákno
6
16. 7. 2022 17:43
Re: Aspoň třikrát za poslední týden
A vis ze i spalovaci auta ridi procesory? ;-)
16. 7. 2022 18:07
Re: Aspoň třikrát za poslední týden
Ale Ja sedím za volantem a řídím směr. S autopilotem budu spát
16. 7. 2022 22:14
Re: Aspoň třikrát za poslední týden
Ale kdyz by ti selhal ridici pocitac, tak bys mel co delat i bdely...

Na spani autopilot zatim neni.
16. 7. 2022 22:17
Re: Aspoň třikrát za poslední týden
Autopilot je pro me to, ze chrnim vzadu. Nic jiného neberu:) abych sedel a čuměl na cestu, to radši nic.
16. 7. 2022 22:19
Re: Aspoň třikrát za poslední týden
Ja bych ho uvital.

Zatim to ale beru jako takovy lepsi adaptivni tempomat... :D
16. 7. 2022 21:05
Re: Aspoň třikrát za poslední týden
Motor maximálne chcípne. Neovládateľné auto ťa môže zabiť.
Avatar - Ondore
16. 7. 2022 18:15
Človek vs umelá inteligencia
Ľudské oko má odhadované rozlíšenie 576 megapixelov a v tomto rozlíšení dokáže spracúvať 30 - 60 obrazov za sekundu. A teraz sa pozri na grafickú kartu, čo máš v počítači - musíš mať niektorú z aktuálne najlepších aby utiahla 4K, 60Hz monitor, ktorý má 8 megapixelov, čiže 1/72 toho, čo zvláda človek. Ďalšie dôležité parametre sú citlivosť, dynamický rozsah a schopnosť zaostrovať, čo zohráva dôležitú úlohu aj pri zmenách svetelných podmienok. A potom AI, ktorá by bola schopná rozpoznať, či ten tmavší fľak na ceste je záplata cestárov, rozliaty olej, alebo je tam kus plastu, ktorý odletel z predošlého auta.

Netvrdím, že je potrebné čakať, kým budú počítače a snímače dosahovať parametre ľudského oka, naopak, už budúci rok sa podľa mňa roztrhne vrece s autami, ktoré budú mať autonómne riadenie tretej úrovne. A ja si rád také kúpim, pretože takéto auto mi bude pomáhať jazdiť bezpečnejšie a s menším stresom. Ale na úroveň päť si ešte pár rokov počkáme.

Redakcia, zaujímavý výber, ja by som tam pridal Mercedes a napodiv aj Hyundai/Kia. Pár prekvapení nás čaká v najbližších dvoch rokoch, už ich testujú a je na čo sa tešiť.
Rozbalit vlákno
8
16. 7. 2022 19:28
Re: Človek vs umelá inteligencia
Tak on ten HW zas takový problém není. Kamery pro auta jsou výrazně jinde než to, co máš ve fotoaparátu a jejich dynamický rozsah se lidskému oku minimálně vyrovná, nemluvě o citlivosti. Zaostřování je zbytečné, vždyť je to zaostřeno hyperfokálně. Problémem je především SW.
Avatar - Ondore
16. 7. 2022 20:09
Re: Človek vs umelá inteligencia
HW treba ešte kus vývoja, aby sa vyrovnal zmyslom človeka. Respektíve áno, máš pravdu, sú senzory, ktoré človeka predbiehajú v jednotlivých parametroch, ale neviem o žiadnom HW, ktorý by toho bol schopný komplexne vo všetkých parametroch. Ten dynamický rozsah, ktorý spomínaš je dobrý príklad - v Tesle sú snímače, ktoré vidia v tme lepšie ako človek, ale rozlíšenie vtedy dramaticky poklesne.
Dynamické zaostrovanie ľudského oka je vlastnosť, ktorá nám umožní sústrediť sa na "problém" a vyhodnotiť napríklad spomenutý tmavý fľak na ceste, to hyperfokálom nevyriešiš. SW by to vedel vyhodnotiť aj s nižším ako ľudským rozlíšením porovnaním s predošlými obrazmi daného miesta (ak tam bola tá "machuľa" už pred týždňom, tak to zrejme bude záplata a nie nová prekážka), to by ale auto zaváhalo vždy, kedy by sa na ceste vyskytla akákoľvek zmena.
16. 7. 2022 21:15
Re: Človek vs umelá inteligencia
Máš na to celkom zaujímavý pohľad a zdá sa, že o týchto veciach celkom dosť vieš. :yes:
16. 7. 2022 21:55
Re: Človek vs umelá inteligencia
Stejně jako pro traveldriva. Je rok 2022. Senzor v Tesle neříká nic o tom, co se bude montovat do aut už třeba v příštím roce. Třeba Sony IMX490 má 5,4MPx a ne 1,2MPX jako v Tesle. Jeho základní dynamický rozsah je 20 EV, v rozšířeném režimu přes 23 EV. Má to potlačování blikání (nutnost pro odstranění blikání pouličních lamp a dalších světel včetně semaforů, světelných značek…), velké 3,0um pixely….

Zaostřování. Co tam vidíš za problém? Ten obraz je zaostřený hyperfokálně, nikam přeostřovat nemusíš, ostré je vše. Systém pak na základě základní detekce objektů dále rozpoznává, co přesně tam je (to asi myslíš tím dynamickým zaostřováním, nevím). Senzory zas takový problém nejsou, problém je především v tom vyhodnocování, co dělat na základě těch informací, které “vidí”.

Znova, já se také bojím autonomního řízení a moc mu nevěřím, ale hledjme problémy tam, kde jsou, a ne tam, kde je to v podstatě už dnes docela solidně vyřešené. Ze senzorů není dořešený např. levný a především rychlý lidar.
Avatar - Ondore
16. 7. 2022 23:19
Re: Človek vs umelá inteligencia
IMX490 má vynikajúce parametre, predprodukčné vzorky mali výrobcovia k dispozícii už tri roky dozadu a napr. Tesla ich bude sériovo montovať budúci rok v rámci FSD hardware 4.0, bude to obrovský skok vpred.
Zaostrovanie - aj som hľadal pre Teba nejaký článok, kde by to bolo vysvetlené, nenašiel som, tak v jednoduchosti: ľudské oko má odhadom 576 megapixelov, FOV je 200-220°, ale periférne videnie nie je také ostré. Avšak ak sa vedome sústredí na určitý objekt, tak sa FOV zníži povedzme na 20° (pri zachovaní periférneho videnia s nižším rozlíšením) a objekt dokáže vidieť vo vysokom rozlíšení (jednotky až desiatky mpix) a s vyššou framerate (t.j. objekt je ostrý aj pri vyššej rýchlosti). To človeku umožní vnímať veci ako: "je tma, ale vidím, že od reflektora sa odrazil svetelný lúč na olejovej škvrne". Naproti tomu senzor auta bude mať konštantné rozlíšenie na vyšší FOV (60°), čo znamená, že olejovú škvrnu vidí len výrezom senzora (nemá schopnosť dynamicky zaostriť) a škvrnu sníma niekoľko stoviek, v horšom desiatky, v lepšom prípade tisícky pixelov. Vidí tmavú škvrnu, ale odlesk na oleji už nie, nie je schopné na HW úrovni rozlíšiť toľko, ako ľudské oko. A tam potom SW môže iba hádať čo je na ceste a či sa tomu treba vyhnúť, alebo môžeš cez to prejsť.
Lidar - áno, na rozdiel od Elona si tiež myslím, že by dodal autám schopnosti super riadenia, len ho zatiaľ nevieme vyrobiť vo vyhovujúcom pomere kvalita / cena + ešte nezvládame dobre spracovať falošné signály :-)
17. 7. 2022 14:08
Re: Človek vs umelá inteligencia
Ano, to vyhodnocování může být občas problém. Kelímek od nápoje je překážka neškodná, stejně velká cihla nikoli. V 3D to může vypadat jako dost podobná překážka a tady je skutečně otázkou, jak to ten systém dokáže vyhodnotit (jak se natrénuje na to, že kelímek se přejíždět může, ale cihla ne).

Co se týče těch kamer a FOV, tak tady bych hlavně upozornil na to, že ta auta tam mají obrovské množství kamer, některé jsou na ten širší úhel záběru (to třeba pozná, že tam je kdesi v okolí člověk), další jsou ale s mnohem užším úhlem záběru, takže nabídne vysoké rozlišení právě na takové detailní objekty před autem (a ne vedle auta, protože tam tě něco takového nezajímá)...

https://www.tesla.com/cs_CZ/autopilot

Jen třeba Tesla tam má minimálně 4 kamery s různým úhlem záběru a ostatní to mají podobně. Více kamer s různým úhlem záběru pro různé rozlišení pro různé výseky.
Avatar - Ondore
17. 7. 2022 14:38
Re: Človek vs umelá inteligencia
Súhlas. K Tvojmu textu vyššie - stačí,aby to človek chvíľu nesledoval a už má zastaralé informácie, NVIDIU som registroval, keď mala ešte spotrebu v stovkách wattov, teraz dosahujú neskutočný výkon pri tak malej spotrebe. Tesla za nimi aktuálne hardvérom stráca, bude to zaujímavé sledovať.
Len náhodou - nevieš, či IMX490 má 5,4 MPx tých väčších 3µm, alebo je to (zjednodušene) 2 MPx veľkých + 2,4 MPx malých?
17. 7. 2022 15:17
Re: Človek vs umelá inteligencia
Přiznám se, že tohle nevím, jak to tam je s pixely.
Avatar - speedfred
17. 7. 2022 06:36
No dobre no
až toto spustia aj u nás tak pick-up ešte orámujem (alebo kúpim ešte väčší) a s moto budem jazdiť iba po poľňačkách.
Rozbalit vlákno
2
17. 7. 2022 13:57
Re: No dobre no
Nikdy se to nestane. První kauza v USA, miliardové odškodné a bude pokoj.
Avatar - speedfred
17. 7. 2022 15:54
Re: No dobre no
To mi je jasné a ako technologické cvičenie OK, ale tejto dobe už nie som si istý ničím.
Avatar - caliban
17. 7. 2022 18:19
věcná
A když ten autopilot smete rodinku na přechodu, tak za to bude zodpovědný kdo?
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Ondore
17. 7. 2022 20:46
Re: věcná
Otázky zodpovednosti rieši právo daného štátu, existuje ale aj ďalší rozmer: https://www.frontiersin.org/….2019.02415/full