Vybrali jsme pět aut, která mají nejblíže k plně autonomnímu řízení
Cit ve volantu a prožitek jízdy se vzdaluje od komunikativního řízení k úplnému vyřazení člověka. Lidský faktor upozaďují autopiloty vyvíjené odlišně, ale za stejným účelem. Převzetí kontroly nad vozem má na dosah několik modelů.
Jméno Elona Muska patří k zavádění autonomního řízení a právě vůdce Tesly předpovídal zavedení autopilotů do roku 2021. Odhad nevyšel, protože chybí dostatečně spolehlivé technologie v návaznosti na odpovídající legislativu, ačkoliv se čas robotických řidičů přibližuje.
Úroveň autopilotů inženýři rozdělují na stupeň 0 (nulová autonomie) až 5 (plná služba samořízení dostupná za všech podmínek). Většina moderních modelů aut dosahuje úrovně 1 a nabízí asistenty akcelerace, brzdění a řízení v omezeném režimu adaptivního tempomatu či udržování v dobře značených jízdních pruzích. Stupně 3, 4 a 5 jsou ve vývoji a pravděpodobně budou potřebovat nějaký čas na bezpečně použitelnou dostupnost. Zájemci o úlevu v řízení si zatím mohou vybírat z níže uvedených modelů levelu 2.Tesla Model S
Plně autonomnímu řízení se přibližuje například Tesla Model S. Vlajková loď posbírala ocenění za novinku roku, nejlepší vynález roku a nejlepší zelené auto roku, Musk ji nazval „počítačem na kolech“, přesto je soustava senzorů, kamer i čidel neschopna samostatného určování rychlosti a směru jízdy. Předpověď o plně softwarovém jezdění ztroskotala u semi-autonomního řízení.
Cadillac Escalade
Cadillac Escalade zažívá mnoho pochval zejména zásluhou pokročilých technologií zabalených do svalnatého luxusního SUV. Bohatá výbava obsahuje volitelný poloautonomní paket, který umí podobně jako u Tesly měnit pruhy, zrychlovat, zpomalovat, navigovat v reálném prostředí, přesto počítače po chvíli nečinnosti živého řidiče požádají o lidskou výpomoc.
Ford F-150 a Mustang Mach-E
Ford ve vývoji nezaostává za ostatními konkurenty, jeho poslední verze samořízení jsou k dispozici v nových modelech F-150 a Mustang Mach-E. Samočinné vedení vozu je postaveno na inteligentním adaptivním tempomatu s funkcí zastavení i rozjezdu v kombinaci se sledováním pruhů a rozpoznáváním dopravních značek. Soustava je schopna kontrolovat jízdu bez položení rukou na volantu v některých úsecích silnic.
Infiniti QX50
Exotické Infiniti QX50 patří do seznamu adeptů na plně autonomní řízení, přestože Japonci nepovažují zabudovaného počítačového pilota za systém autonomního řízení. Balíček ulevující řidiči umí pokročile asistovat a tím usnadňovat život za volantem díky včasnému varování, označení překážky, bezprostřednímu zpomalení apod. Infiniti a mateřský Nissan plánují pokračovat ve zdokonalování, dokud vývojový set nedosáhne plné autonomie.
BMW iX
BMW iX obsadilo řadu titulních stran za účelem prezentace inovací. Měnící se barva je fenomén, ale iX pokročilo i k plně automatizované jízdě a parkovacím funkcím. BMW tvrdí, že autonomní úroveň 3 je na dosah pomocí senzorů a softwaru nové generace. Součinnost předvádí celkem pět kamer, stejný počet radarových senzorů a 12 ultrazvukových čidel sledující okolí. Uvnitř sportovně užitkového chameleona slouží údajně nejpokročilejší sada asistenčních systému, jaké kdy byly ve vozech BMW nainstalovány.