Mám takový obyčejný dotaz. Před lety byl úžasným stavebním materiálem azbest, než se zjistilo že jeho mikrovlákna jsou silně karcinogenní
Aktuálně žijeme v epoše plastů,které jsou všude. Tak všude, že mikropasty jsou i v potravinách, jjsou jich plné oceány a jen čekáme kdy s náma mikroplasty pěkně zametou
A do toho přichází boom nanomateriálů. Takže se ptám, zabýval se už někdo aspoň trochu co s náma tyhle uměle vyrobené mikročástice udělají až s nimi zase zapereme vše kolem nás ?
Ptáš se sice hezky, ale na to si budeš muset asi nějaký ten pátek počkat. Jako si vždy muselo lidstvo počkat na další úroveň poznání.
Teprve až po čase od vlastního objevu se zjistí případné škodlivé vlivy. Třeba jako u kouření tabáku, vlivu gama záření nebo i poměrně nedávno původní common rail ještě bez filtru a dalších příkladů by se našlo jistě mraky.
Věřím, že na základní výzkum máme dost prostředků už teď. Akorát nevím jestli je vůle to spustit. Ale jestli by nanomateriály měly být nějak nebezpečné, je nejvyšší čas se tomu začít věnovat
O dieselu se to vědělo taky dlouho. Nejen PM10, ale i NOx, benzo(a)pyreny a stejně se s tim nic nedělalo. Ted se aspoň PM10 vyřešilo, NOx, s tím se už snad taky něco udělalo. Ale prostě z ho*na bič neupleteš
V tomhle je lidstvo obecne hloupé.
Mohlo by se pokračovat dál i. Olověné trubky v antickem Římě, arsen jako lék ve středověku, atd atd.
Ono jaksi nebylo co s tím dělat. Nebyly na to technologie. EU chtěla nízké emise CO2 a víc je nezajímalo, tak se bouchaly diesely, kterých jsou holt plný silnice. Ono je potřeba se z toho hlavně nezbláznit. Podívej se v čem si vyrůstal a buď vděčný za to co máme teď. Je potřeba nedělat zbytečný komedie kolem toho, že na každý druhý střeše jsou azbestový šífry a že není úplně zdravý ležet přímo u výfuku. Plastů se holt nezbavíme a škodlivých látek obecně taky ne. Je potřeba je co možná nejvíc minimalizovat, ale prosím v souladu s technickým pokrokem.
pokuty za emise automobilky platej jen par let zpet
do ty doby sice nejaky limity byly, ale automobilce z toho zadnej postih nehrozil
problem je danovy zvyhodnovani nafty oproti benzinu, na coz kolenovrti slysej
a tohle zvyhodneni se od rijna jeste prohloubilo
protoze se nafty u nas nevyrobi tolik kolik se ji projede, tak se dovazi ze zemi mimo EU a dovozy z roSSiji se kvuli valce omezuji a tak cena roste
a misto toho, aby vlada naznacila aby lidi presli k benzinu a zdaneni nafty a benzinu srovnala, tak populisticky rozdil ve zdaneni jeste prohloubila, cimz problem s nedostatkem nafty do budoucna jeste umocnila
byt zdaneni nafty a benzinu srovnatelne, tak nafta je dnes na stojanu o 10 kacek drazsi nez benzin a malokdo si koupi naftovy auto alespon do klasicky stredni tridy
a ani dovozu starejch naftovejch plecek bez filtru, ktery jen zamorujou silnice, by tolik nebylo
Pokuty za emise je jen právnická hra jak dostat z automobilek peníze. Nic jinýho. Myslím, že doba rozmachu dieselových motorů skončila tak před 5 lety, takže buď v klidu. Celý to ale má na svědomí EU a její nesmyslný prosazování dieselů, protože mají nižší emise CO2 (tj. pokřivování trhu). Jinak ten dovoz starých naftových pleček bez filtru je něco co skončilo taky asi před 5 a více lety. Teď se sem už nic takovýho netahá. Žiješ trochu v minulosti čoveče. ;-)
filtr u chrochtu je povinnej od zari 2010, pro nove homologovany od zari 2009, coz jsou pro spoustu lidi jeste relativne pekny auta.
konkretne - faceliftnuta O2 prisla na podzim 2008, tedy prvni fejsliftnuty O2 nemusi mit filtr az do 2010, tedy jeste 12 roku, 1 mesic a 10 dni stary auta
pritom petina dovezenejch aut je starsich 15 roku https://www.auto.cz/…park-v-eu-142499
tedy tipuju, ze tretina aut je starsich 12 roku a velka cast z nich nema filtr, ktery je pro nektery jen na obtiz a zdrojem problemu a tyhle lidi zamerne vyhledavaji auta bez filtru
takze ja bejt tebou, tak si nejdriv zjistim, jak to s tema dovazenejma auta s/bez fitru je, nez zacnes placat blbosti
V pořádku. Máš pravdu. Tahají se sem starý vyrachtaný diesely bez filtru. Díky za upozornění. Je jasný, že lidi si kupují horší auta než ta která mají doma. Ideálně ve stavu vraku.
Neskoro.
Plochy parkovísk sa postupne zastavajú - autá poputujú pod zem, na strechách budú záhrady alebo skleníky, parková zeleň, prípadne bazény. Pre fotovoltaiku niet miesta, prišiel si po funuse.