Prodej osobních aut v Číně v lednu klesl o 41 procent na 1,24 milionu vozů. Vyplývá to z předběžných údajů, které zveřejnil Čínský svaz osobních automobilů (CPCA). Koncem roku vypršely některé subvence a zvýhodnění pro úsporné modely.
Od 1. ledna již čínská vláda neposkytuje dotace na nákup elektromobilů, ale očekává se, že další politiky budou toto odvětví nadále stimulovat. Vláda začala poskytovat dotace kupcům elektromobilů v roce 2010, aby vyrovnala cenový rozdíl oproti spalovacím vozidlům a podpořila jejich komercializaci. Původně mělo poskytování dotací skončit na konci roku 2020, ale kvůli pandemii a jejím ekonomickým dopadům bylo prodlouženo do roku 2022.
Dříve se na rozvoj elektromobilů pohlíželo pouze z hlediska snižování znečištění ovzduší v Číně, v posledních letech se však hovoří také o emisích uhlíku. Studie univerzity Tsinghua z roku 2011 zjistila, že emise elektromobilu během celého životního cyklu jsou o 20 % nižší než u spalovacího vozidla. Pozdější studie poznamenaly, že přínosy pro zmírňování emisí se budou zvyšovat s tím, jak budou obnovitelné zdroje energie tvořit větší část energetického mixu.
Navzdory ukončení dotací se většina odborníků domnívá, že trh s elektromobily bude i nadále růst. Automobilky věnovaly elektromobilům velké prostředky na výzkum a vývoj a zájem spotřebitelů o ně velmi vzrostl, uvedl pro Caixin Gongmin Guan, vedoucí výzkumu automobilového průmyslu ve společnosti UBS ChinaCar. Nishita Aggarwal, průmyslový analytik společnosti Economist Intelligence Unit (EIU), řekl BBC, že elektromobily postupně přecházejí z politiky na trh.
Mezitím zůstávají některé další pobídky. Kupující elektromobilů mají do konce roku 2023 nárok na osvobození od daně z nákupu (10 %), které mělo původně skončit spolu s dotací. Vláda také více prosazuje systém kreditů na ekologická vozidla, který stanovuje roční požadavky na dodržování předpisů pro výrobce automobilů. Společnosti, které překročí cílový podíl elektromobilů, mohou přebytečné kredity prodat, zatímco ty, které jej nesplní, si musí kredity koupit, nebo zaplatit pokutu.
Ještě silnější politikou by byl zákaz prodeje spalovacích vozidel. To je v Číně kontroverzní záležitost, ale místní samosprávy by mohly jít příkladem. V srpnu 2022 navrhla vláda provincie Hainan ve svém implementačním plánu pro vrcholící emise uhlíku úplný zákaz prodeje spalovacích automobilů do roku 2030. Někteří odborníci navrhují, aby totéž učinilo město Peking.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version). Originál : http://chinadialogue.net/en/digest/china-ends-electric-vehicle-subsidies/
Zrušení dotací a tím snížené prodeje jsou výmluva. V Číně se neprodaly takové kvanta elektrik, aby zrušení dotací vyvolalo pád o 41 %. Důvod je jinde. Čína se mermomocí snaží uklidit a zatajit špatnou ekonomiku. Opatření proti čínskému viru a k tomu průser mezi developery (jeden z tahounů ekonomiky) nese své ovoce.
A tých dotácií na rôznych úrovniach je ďaleko viac a tie zostávajú... baterkárne, "výskum/vývoj", daňové úľavy, priemyselné parky, dotácia pre dodávateľa linky, dotácia pre automobilku ... riadny doping.
A popritom si koncerny so znižujúcim sa predajom zvyšujú ceny a zisky... skvelá párty :-O
Ostáva len prestať nakupovať.
Keby Tesla vedela spraviť rozumný interier tak prečo nie taká TM3? Cenovo mi (pre mňa) jedine asi ona dáva nejaký zmysel u nových áut keď zoberiem exterier, cena, dynamika, rozmery.
je pro autmobilky velice nepříznivá. Sice někde zdejší mudrlanti, kteří o trhu a o elektrikách ví všechno a zároveň h ovno, tvrdí, že to je díky zrušeným dotacím, tak pravda je jinde. Obecně je situace obecně špatná. Drahé nájmy, propad developerů, čínský vir, masivní zbrojení... a problém je na světě. Příkladem může být BYD - jeden z hlavních čínských hráčů. Propadly prodeje komplet. Poměrově byly propady stejné jak u spalováků, tak PHEV, tak i BEV.
Na svete máme výrobné kapacity, ktoré dokážu vychrliť ročne viac ako 100 mil. spaľovákov a cca 3 mil. EV-čiek. Skončili sa dotácie na EV, tak sa trh prepadol o 41 % (Čína), či o 95 % (Nórsko).
Logika by implikovala, že po zrušení dotácií si ľudia budú opäť kupovať spaľováky v rovnakých, alebo vyšších počtoch. Ale prepadol sa CELÝ trh. V diskusiách na auto.cz milujem, ako nám tu jednoduchí ľudia z jedného čísla dokážu vyprodukovať jednoduché odpovede. Tu človek najlepšie pochopí, že svet je gombička, na jeho pochopenie stačia dve ľudové, niektorí dokonca nepotrebujú ani to.
Ano trh se propadl celkově, protože covid v číně, protože krize v Evropa a obrovská inflace a lidi šetří, v USA se propadali jen někteří, GM to třeba nebylo a u některých modelů měla přímo masivní nárusty prodejů proti roku 2021 a jiné trhy sou pokřivené a spalováky značně znevýhodněné (norsko, nizozemí atd) a v rusku to ovlivnila válka, stažení výrobců z trhu a problémy s díly u domácích značek a tím omezená produkce.
Takže ano, v globálu se propadly i spalováky, ale důvody sou různé na různých trzích.