Modernizace nejmenšího modelu značky Lexus nepřinesla žádné zásadní změny, přesto učinila soužití ještě o kousek příjemnější. Pár chyb se přesto najde.
To je stejne jako označovat 24/48V mildhybrid hybridem, který má často ještě menší výkon elektromotoru. Tak jako u mild hybridu je význam v nízkých rychlostech. S tímhle nikdo do terénu nejezdi, je to modni mestske suv.
Je fakt, že za velmi malý kufr a horší zrychlení na suchu ta trocha výkonu asi nestojí.
Mně se UX líbilo a tento test víceméně vystihuje moje dojmy z doby uvedení. Největší mínus za mě je kufr, který snad ani na ty nákupy po městě nestačí.
Nejde o výkon, jde o trakci... v disciplíně "rozjet se do kopce na sněhu" a tak. Zrychlení na suchu - 0,2s reálně taky nepoznáš...
UX se mi moc nelíbí... boduje v mé neoblíbené disciplíně "co nejdivnější tvar podběhů" a ani zadní světla nejsou nic moc. Naopak čumák dobrý.
Já vím, že tady jde o pomoc s rozjezdem. Ale o důvod méně připlácet za těžší auto s menším kufrem když to funguje jen na to abych se pohodlněji rozjel pár dní v roce.
Uplne jednoduše. Silnice pokryta nekolikacentimeteovou vrstvou napadeného snehu, všední provoz a někdo tam bude létat do protisměru, protoze má čtyřkolku.
Právě v takové situaci "silnice pokryta nekolikacentimeteovou vrstvou napadeného snehu" je rozdíl v ovladatelnosti auta mezi 2wd a awd největší, nebe a dudy...
No u BMW ne, ale u předokolky to zas tak neva až na rozjezd :D
Jeden čas se tady říkávalo, jak je AWD všeho schopné, jak se s tím dá jezdit za sněhu rychle a je bezpečné jezdit jako čuně, jenže mimo ten rozjezd to brzdí stejně, jako auta s pohonem na jednu nápravu, možná vlastně i hůře, protože je to těžší :) A v zatáčkách je otázka, jaké AWD to je, velká část haldexových aut stejně jezdí jako předokolky dokud nedojde k prokluzu.
Předjíždění na sněhu není obecně nebezpečné. Musí se počítat s horšími reakcemi auta, ale protože zároveň provoz bývá pomalejší, je na předjetí více času
(a je super že plné čáry jsou schované pod sněhem :-) )
A taky pod snehem muzou byt schovany kousky ledu, ktere te mohou v takovem manevru klouznout az do škarpy :) Ja ti nevim, ale na snehu je to přeci jen trochu mene bezpečné, než za sucha..
Krásná ukázka toho, že záleží hlavně na pneu, podloží a sklonu.
Celej život jezdím jen předokolky a celej život v zimě předjíždím kdykoli potřebuju. Když jde brzdit, jde i předjíždět. Když nejde brzdit a ovládat vůz, no tak už je zle a žádná čtyřkolka to nezachrání.
Nebavím se o jízdě někde v horském terénu mimo hlavní trasy, ale o normálním provozu na silnicích v zimě.
Neříkám, že ne. S předokolkou nemůžeš využít všechny Nm a dát plnej, ale až na pár výjimek to není zásadní problém. Je jasný, že pokud budeš mít 300-400 koní a bude to v prudším kopci, tak asi 4x4 potřebuješ. Ale pokud někde na státovce potřebuješ předjet pokakánka, co jede 40, nebo 60, tak ho prostě normálně předjedeš i s předo/zadokolkou. Chce to jen trošku citu a tolik se nebát.
Většinou nemám to štěstí, že jen někoho minu. Často čekáš na moment, kdy je v protisměru volno a přehledno, než můžeš předjíždět a pak musíš přidávat. A přesto to většinou jde v pohodě.
Když máš dobrý gumy, zatíženou nápravu a zbývá nějaká adheze, tak se to dá. Samosvor, či jeho elektronický atrapy v tom taky trošku pomůžou. Občas se až divím, jak to dokáže na sněhu zrychlovat. Na ledu a "mejdle" už to je horší...
Pár kiláků na sněhu jsem už taky najezdil, s RWD, FWD i AWD. Tak o jejich schopnostech nebo neschopnostech taky nějaké tušení už mám. Nejhorší je přesednout z AWD do 2x4, to si pak člověk připadá jak chromý. ;-)
Ale ok.
Nevím jak se na tom chovají moderní zadokolky pod plynem, ale předokolka tahá dopředu a neroztáčí auto bokem. Když máš samosvor, nebo XDS a podobně, tak ještě líp. Zkoušel jsem to mockrát a nikdy s tím nebyl zásadní problém. Prostě plynule přejedu do protisměru "na půl plynu", pak dám "plnej" a když se vracím, tak zase jen "na půl plynu". Nemá cenu dávat plnej na hromadě sratchek, ale v protisměru v kolejích už často můžeš. Stejně si to dnes pobere elektronika. Záleží na podkladu.
Samozřejmě, že když to klouže víc, tak dám plynu míň a hlavně si to nechávám na rovinky.
V zatáčce se to pod plynem hrne po tečně ven a je potřeba najít tu hranici, kdy to je svižné, plynulé a stále bezpečné a předjíždění k tomu moc nejde dohromady. Není to ale dogma. Opět záleží na adhezi a poloměru a pomalosti předjížděného.
No tak to někdy zkus s čtyřkolkou a uvidíš :-)
Za mě je tohle jedna ze situací kdy je to AWD opravdu znát hodně a můžeš v klidu předjíždět tam, kde by to s FWD bylo buď nemožné, nebo by to byly velký nervy, protože často nejsi schopný odhadnout, jak velkej boj bude se přes tu zasněženou část prodrat a jestli ti mezitím předjížděné auto neodskočí.
Nezlob se na mne, ale pokud je opravdu nesouvislá vrstva kombinace sněhu i ledu, tak i to 4x4 může ustřelit, protože ten pohyb auta není jen vpřed, ale i do strany
Podle mě moc teoretizuješ :-)
Může nemůže, já o žádném ustřelování nic nepsal, samozřejmě musíš být na sněhu opatrný vždycky, ale u AWD máš prostě přenos výkonu rozdělený na čtyři kola, takže můžeš zrychlovat víc (-> kratší čas předjetí) a zároveň přenášet méně síly přes jedno kolo (-> menší riziko ztráty trakce) a zároveň mít ten přenos síly více diverzifikovaný (-> opět menší riziko ztráty trakce pokud třeba jedna náprava najede na horší povrch).
Ale o tom píši celou dobu, jídza s 4x4 na sněhu není jako na suchu, i tak musíš dávat pozor :) Naopak i s FWD/RWD se s dobrými pneu dá na sněhu jet relativně v klidu.
Ne, ale ty si tady od začátku vše podával, že s 4x4 se dá jezdit bezpečně na sněhu na rozdíl s FWD/RWD. Já říkám, že jen o pohonu 4x4 to přeci není. Takže opačně je to, že i s FWD/RWD to není nebezpečné, ale dá se s tím taky jezdit, s 4x4 je to lepší, ale ani jedno není bezpečné a musíš jak si mi sám radil, respektovat pravidla hry....
Já pouze tvrdím, že 4x4 je v určité situaci lepší, ale i tak musíš na sněhu přizpůsobit jízdu, stejně jako se dá jezdit i s FWD/RWD za stejného předpokladu. Ohrazuji se tvrdě proti tomu, že bez 4x4 se nedá jezdit bezpečně a takto to tady bylo podáváno.
Nevím proč to píšeš... nikdo netvrdil, že je to s 4x4 jako na suchu.
V některých situacích (třeba brzdění) je ti 4x4 k ničemu, proto jsem vypíchl jednu situaci, kde já osobně ten přínos 4x4 vnímám nejvíc.
Je to analogický k silnýmu motoru za sucha - jistě se dá předjíždět i se slabším autem, ale buď musíš víc riskovat, nebo si některá předjíždění odpustit.
Ano, já s tebou souhlasím, já se spíš snažím vymezit k tomu, že s jedním je to bezpečné a s druhým nebezpečné, protože je to jen o tom, že jedno je výhoda, nikoliv nutnost a u obojího (vykon/ 4x4) je to vždy s kombinaci s externími podmínkami.
Shrnul bych to takhle, při stejném tempu jízdy je AWD v náročnějších podmínkách mnohem jistější a přesvědčivější. Můžeš její rezervy využívat ještě více a pak pojedeš rychleji než 4x2
Rychleji pojedeš jenom když budeš zrychlovat. Zatáčení a brzdění je identické nebo naopak pro 4x4 horší. 4x4 často kvůli váze a tím větší odstredive sile je zatáčení a brzdění horší ( čekám kdy vytahnes jízdu bokem ala rallye ). Může ti pomoct, kdyz oboje jede pod plynem, ale bez plynu je kamova kružnice vyuzitelnejsi.
Ano, budu zrychlovat. Je to ostatně potřebné pokud chci fakt jet rychleji
Píšeš to jak kdybys snad chtěl zpochybňovat přínosy 4x4 na sněhu
I v těch zatáčkách se často zrychluje a kromě toho má 4x4 lepší držení směru v přímce. Brzdění je u trvalé 4x4 trochu lepší, akorát haldex a spol. v tomhle bohužel nepomůže
Brzdění na snehu/ledu je lepší u 4x4 než 2wd? Fakt? :-[]
Větší hloupost si už vymyslet nemohl?
A jak zajistí stabilitu v přímce? Dokážeš tady v jednom příspěvku napsat snad všechny vyvrácené nesmysly co kdy o 4x4 byly. 4x4 má výhodu ve zrychlení, to je vše. Pak může mít k té stabilitě výhodu větší váha, ale ne pohon.
"One of the reasons many people buy a traditional sport-utility vehicle is for the extra security and traction of four-wheel drive. Many drivers don’t realize the limitations of AWD and 4WD, however. Though having power delivered to all four wheels increases straight-line traction, it does nothing to improve braking, and most systems have little to no effect on cornering."
Že ty budeš patřit do kategorie řidičů "Myth #3: 4 Wheel Drive & All Wheel Drive Makes You Invincible"?
"While some consider All Wheel Drive vehicles better at handling than 2 wheel drive vehicles, the truth is that the all wheel drive feature is really only improving acceleration."
Zkusil sis někdy brzdit na sněhu s fulltime čtyřkolku s manuálem? Porovnal sis jak brzdí s vysláplou spojkou oproti nevyšláplé? Co jsi zjistil, jaký rozdíl?
Zkusil sis aspoň jednou porovnat průjezd třeba nahrnutou břečkou nebo hlubším sněhem, který ti nerovnoměrně brzdí každou stranu auta jinak? Jak se přitom chová AWD versus dvoukolka? Co jsi zjistil?
Brzdění s nevyslaplou spojkou? S ABS nebo bez nej? To nebude maximální možné brzdění že ne? Jinak bys zablokoval kola, chcipnul by motor a prisle bys o posilovač. Tohle jsi asi nemyslel ne?
Ad 2.odstavec. zkusil ( ovsem nikdy v identickem aute ), rozdíl je jen v tom, ze awd dokáže lépe zrychlit. Dokonce pořádáme i firemní kurzy na polygonu v Mostě, kde takové věci můžeme srovnat na kluzkym nebo různých površích. Nikdy tam čtyřkolka zatím nebrzdila lépe. Obecne nejlépe brzdila lehká auta, nejhůře těžká. To samé se zatacenim.
Brzdění s ABS. S nevyšláplou spojkou fulltime 4x4 brzdí líp než s rozpojenou spojkou. Na sněhu určitě ano, ověřeno několikrát. , Umělý polygon jsem nezkoušel
A to druhé - tam kde ti nahrabaný sníh stahuje auto do strany, AWD pomůže držet směr. I bez větší akcelerace, jen s udržováním rychlosti.
To nebudu rozporovat, zda se spojkou brzdi něco lépe než bez ní. Takové veci nezkousim. A kdy ji rozpojis, až když chcipne motor? Víš o tom, ze nezáleží na odporu kola, ale jeho adhezi. Větší odpor jen zablokuje kolo a to může dát kratší dráhu. Ale moc bezpečné to nebude. Abs může prodloužit brzdou dráhu, ale pořád se dá auto ovládat.
Nahrabaný sníh stahuje jakékoliv auto. Zde záleží jen na váze, v příčném směru. V podelnem ti to awd pomůže na zrychlení, pokud tu bariéru prejizdis pod plynem. Ale rozhodne to stabilnější nebude ani u jednoho. Oboje budou stejně na tom. Je to vše jen subjektivní pocit nesmrtelnosti, protoze awd zrychluje snadněji.
může, teoreticky. I při ABS dochází ke krátkodobému ( v řádu ms ) zablokování kola. A pokud se to trefí na všechna 4 kola současně, tak co se asi stane. Pravděpodonost při dnešních ABS je určitě malá, ale nikoliv nulová.
https://www.researchgate.net/figure/Simple-ABS-performance-graphs_fig6_321085372
Zjevně jsi nepochopil funkci ABS. U správně fungujícího ABS k zablokování kola nesmí dojít nikdy, systém dovolí jen částečný skluz. Ten může být nastavený různě, ale určitě nepůjde přes odhadem 20 - 25%.
Kromě toho - sám tady argumentuješ Newtonovými zákony, tak si skus spočítat jaké síly by musely na kolo působit, aby při jeho momentu setrvačnosti se mohlo v řádu milisekund zablokovat a hned zase roztočit na plnou rychlost. Popřeš tím sám sebe
PS: a klidně mi grafech z tvého odkazu ukaž, v které chvíli je kolo plně zablokované
(nic takového tam nenajdeš)
ABS osciluje s tlakem v oblasti kolem blokace kol, s větší frekvenci dnes než dřívější generace. Proto říkám teoreticky může, navíc není potřeba zablokovat kola úplně, ale staci snížit otáčky motoru pod minimální.
Pokud by ABS mělo zablokovat kolo, bylo by to právě při velmi malé frekvenci. Jedině tehdy by kolo mohlo mít čas na zablokování. Čím vyšší frekvence, tím je řízení skluzu přesnější a tím má i kolo míň času na zastavení rotace. To za prvé
A za druhé, jestli ABS pracuje s max. 25% prokluzem, ovlivní to otáčky motoru u fulltime 4x4 se třemi diferenciály pouze o cca 6% (určitě víš proč). To znamená že když třeba v 1500 otáčkách dojde náhle k 25% skluzu kola, otáčky poklesnou na cca 1400. V jakých otáčkách motoru bys musel brzdit, aby došlo k poklesu pod jeho minimum si doufám dopočteš sám. Pochopíš, že v praxi takový případ nastat nemůže, tedy pokud se nebavíme o hrubých chybách v ovládání auta patřících spíše do první lekce autoškoly.
Vždyť to píšu, že větší frekvence tu možnost hodně snižuje. Jestli eliminuje, to teoreticky ne, prakticky možná ano mozna ne. Odborníci se shodují, že může dojít ke zhasnutí motoru.
Rozhodne ale intenzivně brzdit bez spojky není moc bezpečné.
Odporuje to veškerým pouckam o bezpečné jízdě. https://www.az-pneu.cz/…jete-je-dusledne https://www.auto.cz/…e-legendy-103002
"S manuální převodovkou je ale jinak – při potřebě co nejrychlejšího zastavení s vozem s ABS vždycky vyřazujte do neutrálu nebo alespoň vyšlápněte spojku. Možná si řeknete, že tím přijdete o brzdnou sílu motoru, ne každý si ale uvědomí, že musí během brzdění také podřazovat a může dojít ke zhasnutí motoru. Nehledě na to, že v posledních metrech v podstatě brzdíte proti síle motoru a brzdná dráha se tím ještě prodlouží"
Proč pořád cituješ poučky pro úplné řidičské diletanty? Řešit že při snižování rychlosti se musí brát ohled na minimální otáčky motoru tady doufám nemusíme. Už jsem ti to napsal jednou že je to téma pro počáteční lekce autoškoly, nevím proč to sem dáváš znova.
Ale mohl jsi ze svého odkazu ocitovat jinou větu, udělám to za tebe :
...Automobily vybavené ABS mají výhodu, že k zablokování kol nedojde,...
Takže jestli budeš ještě chtít tvrdit že zablokování může nastat, pořádně si sám napřed pročti svoje odkazy
Vytrhavas z kontextu. K zablokování nedojde, aby nešlo ovládat auto, s tím souhlas. Ale ke krátkodobém zablokování dojde. S velmi malou pravděpodobností všech kol, ale může. Nebo chceš říct, že ani u jednoho nedošlo k zablokování kola?
https://youtu.be/RMZT-QqAhys
https://youtu.be/fqbZ3ICj6Q4
A ude doporučuji rovnou čas 1:40. Zablokovaly se rovnou obě pravá kola.
https://youtu.be/6O3reQ4wh5E
Myslím že jsi použil nevhodné příklady. Ve videích se jedná o konečné fáze brzdění před zastavením, kdy se ABS už často vypíná nebo omezuje funkci. Což pomáhá třeba na sněhu, kdy bloklé kolo před sebou nahrne klín pomáhající zabrzdit, ale každé auto to může mít nastavené jinak. V tak malé rychlosti se samozřejmě ani neprojeví moc setrvačnost kola. Kromě toho si myslím, že na sněhu tedy povrchu s malým třením může být činnost ABS ještě citlivější
Ano můžu. Při dopředné hnací síle se snižuje schopnost kola přenést boční sílu. Auto s AWD má hnací síly na kolech nižší, tj zbývá větší rezerva pro boční sílu
Ok. A když není žádná ( nebo spíše minimální, ideální odvalování asi nezajistime ) dopredna síla, tak je přenos bočních sil ještě větší. Stačí pustit plyn, nebo ho jen lehce držet, aby motor nebrzdil. Takze to nějak pro awd nevychází, v tom případě projedu vyšší najezdovou rychlosti s 2wd, kdyz ty budeš stát na plynu.
Abys projel stejnou rychlosti s awd, taky musíš bez plynu a brzdění úplně stejně, jinak si to vždy zhoršuješ, jen ne tolik jako s dvoukolkou
Takhle se ale na sněhu nejezdí, je veliký rozdíl mezi tvou teorií a reálnou praxí. . Nikdo nejezdí do zatáček přesně maximální možnou rychlostí na hranici smyku s přesně neutrálním plynem nebo vyšláplou spojkou. To by asi brzo skončil ve svodidlech.
Normálně se najíždí o trochu pomaleji a nechává nějaká rezerva adheze, třeba z důvodu proměnlivého povrchu apod. Rezervu pak můžeš na výjezdu bezpečně využít k akceleraci. Když to uklouzne, jen trochu ubereš nebo zkoriguješ volantem. A právě tady 4x4 hodně získává.
aha, takže potvrzuješ, že 4x4 nemá zatáčení pozitivní vliv, jen má menší negativní pod plynem.
"Když to uklouzne, jen trochu ubereš nebo zkoriguješ volantem"
To udělás u předokolky taky úplně stejně.
rozdíl je jen v tom, že 4x4 může trochu zrychlovat, kdežto ta předokolka nemusí, ale zatáčet budou stejně. čtyřkolka spíše hůř kvůli váze.
Přestaň psát nesmysly už konečně. Nikdo nerozporuje, že se snadněji rozjede, ale tím to končí. Přesně ukazuješ všechny mýty o čtyřkolce. Fyzika ( nejjednodušeji ta kammova kružnice to dokládá ) obejít nejde, i když se snažíš ji ohýbat. Ještě akceptuju, že může pomoct vektorování točivého momentu a u čtyřkolky má větší přínost než dvoukolky.
"Není. Čtyřkolka se jen díky lepší počáteční trakci rychleji rozjede a snáze nabere rychlost. Ale pokud musíte zpomalit a zatočit, což se obvykle v zatáčkách pod sněhem musí, karta se obrátí. "
A dá se toho najít spoustu a spoustu. A pokud je možnost mít identická auta ( 2wd vs awd ), pak to snadno člověk zkusí i v reálu.
Oni si asi všichni vymýšlejí, včetně fyziky co?
Začal bych od konce, píšeš ...A pokud je možnost mít identická auta ( 2wd vs awd ), pak to snadno člověk zkusí i v reálu....
Ano, přesně tuhle možnost jsem měl. Dvě identická auta, jedno FWD a druhé fulltime 4x4. . Do té doby jsem netušil, jak obrovský rozdíl mezi nimi je na sněhu. Akcelerace byla jasná, ale hned jsem si taky všiml právě toho citelně lepšího vedení směru i výrazně lepšího zatáčení !!!
Až poté, co jsem zjistil ty rozdíly v praxi, jsem začal pátrat čím jsou vlastně způsobené. Udělal jsi někdy ty něco takového ?? Nejspíše ne, nemáš žádné vlastní argumenty, nemáš vlastní zkušenost na porovnání a spoléháš jen na zoufalé bláboly z webu.
Takže žádné ...potvrzuješ, že 4x4 nemá zatáčení pozitivní vliv, jen má menší negativní pod plynem....
Nic takového nepotvrzuju ! AWD určitě zatáčí líp, tedy hlavně oproti FWD které se po přidání plynu rádo jen hrne rovně !
Ještě ti to shrnu, na sněhu:
AWD lépe akceleruje
AWD lépe zatáčí
AWD lépe drží směr
fulltime AWD lépe brzdí
PS. pro info, měl jsem k dispozici i FWD versus haldexové AWD
Tak vidíš. Já taky, na polygonu v mostu a rozdíly byly v neprospěch čtyřkolky, kvůli váze.
Proč pořád pises nesmysly, které odporují fyzice? 4x4 nemá vliv na zatáčení ani brzdění.
"AWD určitě zatáčí líp, tedy hlavně oproti FWD které se po přidání plynu rádo jen hrne rovně"
Ano pod plynem se hrne rovně vic nez čtyřkolka, ale bez plynu jede lépe než čtyřkolka za jakékoliv situace.
Ty jsi žádné argumenty nedal, jen své pocity.
Můj argument, pokud se ti nelíbí veškeré odkazy, je fyzika a kammova kružnice.
Pokud chceš tvrdit, že nemám zkušenosti s různými pohony, jen se ti vysmeju.
Píšeš tu nesmysly, já ti dávám odkazy, vysvětlující nesmysly co píšeš a jen se zmuzes na to, ze nic neznám.
Další inteligent, který sám má pravdu, a všichni ostatní si vymýšlejí.
Takze výsledek u awd je:
AWD lépe akceleruje
AWD stejně drží směr jako 2WD
AWD hůře brzdí
AWD hůře zatáčí
Je to prostá fyzika a tvé domněnky a výmysly s tím nic neudělají. Hod sem jeden odkaz, který potvrdí tvou domněnku? Ja na vše výše zmíněné odkaz dal.
Tak znovu, tvůj nesmysl "fulltime AWD lépe brzdí"
Zde vyvracen. Naopak to ukazuje, že pokud je 2wd, bude brzdit lépe, protoze bude lehčí.
https://youtu.be/N6l3bpTbmfQ
Nesmysl č.2
"AWD lépe zatáčí"
Kammova kružnice
https://youtu.be/JjCcFsGLpaM
https://youtu.be/dZ33KJ1cl_c
Nikdo srovnání už nedělá, protoze už nikoho ani nenapadne, že někdo by mohl pochybovat o dobře prozkoumané oblasti fyziky.
Zde srovnání, bohužel, s AS pneu. Výsledek? Překvapivě, lepší rozjezd, horší zatáčení a brzdění
https://youtu.be/bRYHlb61_9Q
"Is AWD safer in winter?
While many people think that AWD is enough to take on dangerous ice and snow, there is almost no difference between AWD-equipped vehicles and ordinary cars when it comes to cornering, braking and handling in winter weather."
Překvapuje mne, že vůbec tohle téma řešíme na stránkách o autech, kam chodí diskutovat technicky znalejsi. Takové veci bych čekal spíš na emimino, ze se tam někdo bude bít za to, ze čtyřkolka lépe brzdí a zataci.
K jednotlivým bodům:
...Ano pod plynem se hrne rovně vic nez čtyřkolka, ale bez plynu jede lépe než čtyřkolka za jakékoliv situace....
Za jakékoliv situace ne. Například fulltime 4x4 zatáčí i bez plynu lépe. Důvodem je rozkládání brzdného účinku motoru na všechna kola, takže přední kola nejsou zatížená tolik podélnými silami a zbývá jim více adheze pro přenos bočních sil. Kammova kružnice, znáš to. Samozřejmě se to projeví spíše na nízké kvalty a s víc brzdícím motorem, na vysvětlení jistě přijdeš sám.
Tj. nemáš pravdu, a jsou situace kdy 4x4 zatáčí lépe než 4x2 i bez plynu a mám k tomu i fyzikální argument, abys netvrdil že žádné nedávám.
...Pokud chceš tvrdit, že nemám zkušenosti s různými pohony, jen se ti vysmeju....
Ptal jsem se tě jestli jsi zkoušel brzdit fulltime s vyšláplou spojkou a bez spojky, sám jsi napsal že jsi to nikdy neudělal. Přitom je to důležité pro pochopení spojeného brzdného účinku motoru a brzd. Rozdíl není až tak výrazný, ale je tam a projeví se opět spíše na nízké kvalty. Je to proto, že roztočený motor svou setrvačností udržuje kola v plynulých otáčkách a omezí jim skluz, při kterém by už zasahovalo ABS a snižovalo brzdný účinek. I tady máš fyzikální argument, abys netvrdil že žádné nedávám.
Překvapuje mně, že se chlubíš zkušenostmi s různými pohony, a nikdy jsi přitom nepoznal rozdíly které popisuju.
Pobabvily mě ale tvoje odkazy na garaz.cz kde teoreticky rozebírají že čtyřkolka vlastně není na sněhu rychlejší (haha), a ještě víc z autoweb.cz kde píšou že čtyřkolka je vlastně úplně zbytečná. Už jsem je kdysi četl ale dík za připomenutí, opět jsem se zasmál. Největší legrace je ovšem v reálu, když takového přesvědčeného o zbytečnosti čtyřkolky potkám v zimě na sněhu.
Jo už chápu, každý tu mluvíme o jiné situaci. Já mluvím o situaci, kdy yjako řidič nejdeš proti fyzice, tedy s manuálem buď vyslapnes spojku, nebo lehce držíš plyn, s automatem si to elektronika sama odpojí při prokluzu. Ty mluvíš o situaci, kdy jako řidič jedeš jak nemáš. Pak ano, pokud nevíš jak jezdit na sněhu, čtyřkolka je v tomto případě méně náchylná na nedotacivost. Ovšem zase tu máme problém s pretacivosti, protoze ten řidič, co neumí seslapnout spojku nebo ubrat plyn, neumi ani otočit volantem proti. Takze pak chapu, proč musíš mít čtyřkolku a považuješ ji za lepší.
Pokud chceš tedy me zkusenosti:
Haldex, torsen, s uzaverkami i bez, s elektrickou s nízkým výkonem vzadu i s plnohodnotným. A ani u jednoho nebylo lepší zatáčení ani brzdění oproti dvoukolkam.
Překvapuje mne, že když ty máš takových zkušenosti, že jsi jediný kdo to tvrdí. Všichni to píšou špatně, nikdo si toho nevšiml, jen ty jsi to zaznamenal. Instruktoři bezpečné jízdy na to upozorňuji, že to to je vymysl, ukazují to na polygonu, fyzika to dokazuje, jen ty jsi dokázal pokořit fyziku. Super, aspoň jednou bude mít Česko opravdového génia. Nebo ne?
Hele co kdybychom opustili ten útočný tón a zkusili diskutovat normálně? Ty máš nějaké zkušenosti já zase jiné, tak se zkusme normálně bavit čím to může být a nesnažme se z toho druhého dělat troubu.
Za sebe můžu říct že mám najetých přes 1,5 mil. km a za tu dobu i několik desítek tisíc přímo na sněhu tak snad úplný začátečník nejsem.
A protože furt střídám 4x4 i 4x2, mám to porovnání docela často. Nemám důvod si vymýšlet co píšu , prostě takhle to vnímám. Vnímám rozdíly v chování koncepcí a občas se tomu porovnání věnuju z vlastního zájmu dukladneji, třeba si na sněhu zkouším to brzdění, agilitu při zatáčení apod. A snažím se o technické vysvětlení.
Zatím všechny odkazy co jsi tu dával vyznivaji jako že 4x4 je v podstatě k ničemu nebo dokonce kontraproduktivni. Já to vnímám úplně jinak. Za mě je 4x4 na sněhu obrovský přínos, jede se mi s ním nesrovnatelně líp. Fakt nerozumím že to ty vidíš tak odlišně
Je to dost subjektivní. A srovnavas 2 identická auta jen s různým pohonem?
Jestli bereš všechny odkazy jako že 4x4 je k nicemu, pak to zase bereš zbytečně útočné i když není.
Mají nespornou výhodu, rozjezd a také výjezd že zatáčky, kde oproti fwd můžeš začít zrychlovat dřív, případně aspon nějak. To nikdo nerozporuje. Ale fámy o lepších brzdách ( stejná auta, jen různé pohony. Pokud se jedna o ruzne vyrobce nebo ruzne modely, muze byt 4x4 v tom lepsi, ale ne zasluhou pohonu ). To samé o směrové stabilitě a průjezdy zatáčkou. Zde může být výhoda vectoringu, který u 4x4 bude mít větší vliv než u 2wd.
Neberu ti, že máš takové dojmy, ale bohužel subjektivni dojmy nejsou objektivní data podložená fyzikálními zakonitosmi.
Ano, měl jsem kdysi k dispozici dvě úplně stejná auta, jen se lišily FWD a fulltimeAWD.
Třeba k té směrové stabilitě když projíždíš jednou stranou auta břečkou - představuju si že u FWD hnací kolo kterému poklesne trakce a ještě je brzděné vrstvou sněhu prostě stahuje auto výrazněji do strany. U AWD není pokles trakce dvou hnacích kol na jedné straně tak výrazný a proto směr drží lépe. Přijde mi to jako rozumné fyzikální vysvětlení jevu, který vnímám subjektivně
Ty brzdy vidím podobně - třeba když jsem sjižděl prudký spád se zařazenou dvojkou a vyšlápl spojku, začalo drnčet ABS a auto moc nezpomalovalo. Po sepnutí spojky ale ABS hned utichlo a auto zpomalovalo víc. Zkoušel jsem to vícekrát. To už skoro není subjektivní dojem. Možné fyzikální vysvětlení jsem popsal včera
K tomu přejezdu bariéry sněhu.
Dochází tam k vnější brzdne síle, kammova kružnice se na daném kolem zmenšuje ( tedy adheze kol, řekněme na levé straně ), není schopno přenášet takovou sílu jako ostatní kola. Pokud máš 4x4, vůbec to na tom nic nemění i kdyz ji nemáš, jen snadněji budeš akcelerovat ( protoze muze vyuzit i zadni kolo ac s nizkou adhezi, ale zaroven tomu kolu jeste sníží odolnost vuci bocnim silam). Maximalni boční síly budou stejně pro oba druhy pohonu, protoze mají stejné velkou kružnici k dispozici.
Pokud jedeš tedy pod plynem přes tu bariéru, s 4x4 ji projedes rychleji, ale s větším rizikem pretaciveho smyku než u predokolky, u predokolky ji projedes pomaleji, s rizikem nedotaciveho smyku.
Pokud pojedeš bez plynu pres tu barieru, u fulltime 4x4 je větší riziko pretaciveho smyku z důvodu větších brzdných sil na zadním kole a menší možné boční síle než u fwd, kde se kolo jen odvaluje. Pokud je odpojitelna zadní náprava, pak bude na tom stejně jako fwd.
A k tomu brzdění z kopce, to je fyzikálně nemožné. Protoze ti brzdí pouze plocha mezi kolem a je jedno co ho brzdí, jestli motor nebo brzdy. Jediný rozdíl je v tom, ze brzdný výkon motor moc nezkorigujes, brzd ano.
Pokudáš plnej u 4kolky a je tam fakt led = nemáš adhezi, tak ti taky zasáhne stabilizace či protiprokluz, prostě to není všemohoucí, jak se tady někteří snaží namluvit.... s vyplými asistenty tohoto druhu to zase prohrabává a může mít tendenci nehezky střelit bokem, což je u předokolky třeba takové předvídatelnější. Vše je o používání mozkem, je to dobrý sluha, zlý pán.
samozřejmě nestačí, kdyby se hřeby mohly používat v normálním provoze byla by to pecka. Ale rozdíl mezi 4x4 a 2x4 bude vždycky, s hřebama i bez nich, to doufám chápeš
Ozzman: kdyby to bylo tak dramatické jak píšeš, vymetl bych škarpu už nejmíň tisíckrát. Ale nepřihodilo se to ještě ani jednou, tak to snad tak hrozné nebude ...
Tak to jsi měl štěstí, já v loni dal víc plynu a auto se mi nasměrovalo ke škarpě... byl tam zmrazek, naštěstí to dopadlo dobře... a to s 4x4
Ale tvrdit, že je to bezpečné je alibismus, je to stejně jako za mokra méně bezpečné, než za sucha, bez ohledu na hnanou nápravu, to je neoddiskutovatelný fakt.
Jestli neumíš na sněhu (neber to nijak hanlivě), doporučuju najít zasypaný parking a tam se trochu vydovádět. Akcelerace, smyky na obě strany, brzdy atd. Já tak kdysi vzal ženu a od té doby je na sněhu jako doma (no skoro.. :-) )
Bezpečné je to na sněhu, pokud respektuješ pravidla hry. Ale to přichází s praxí
Jestli nepoznáš rozdíl mezi suchou a zasnezenou silnici ( neber to hanlive), doporučuji najít nějaký parking, kde je část pod sněhem a část očištěna. A parkoviště je super, ale nenadálé situace ti nepripravi.
Jistě, že jsem byl na sněhu mockrát, na parkovišti, na uzavřené silnici, dokonce i na škole smyku ve sněhu, jenže my dva si asi nerozumíme. Já i ten výše popsaný smyk dostal trochu řízeně, že jsem to schválně přehnal s plynem a zkoušel na prázdné zasněžené cestě, co to udělá. Za provozu jsem díky předvídání a přizpusobení podmínkám snad nikdy neměl výraznou krizovku - ale to je právě o tom přizpůsobení stylu jízdy, což musíš i s 4x4 ..
Pointa je tak, že na sněhu se dá jezdit relativně bezpečně, jenže to znamená jak říkáš přijmout pravidla hry a třeba někdy ubrat, nebo nepředjet. Bezpečně na sněhu lze jezdit i s předokolkouXzadokolkou, stejně jako předjíždět, jen vždy za sucha je každý takový manévr bezpečnější a rychlejší, než za zhoršených podmínek a je uplně jedno, jak moc máš velkou praxi, ta praxe ti jen dodává výhodu v lepším odhadu situace, nebo následné zvládnutí krizovky, když si přehlédl zmrazek..
Celá diskuze je postavena tak, že s 4x4 se dá jezdit na sněhu jako za sucha a to prostě není pravda, vždy to bude bezpečnější za sucha už z principu fyzikálních zákonů suché vozovky.. A troufnu si říct, že daleko větší vliv na jízdu na bezpečnost ve sněhu nemá 4x4, ale dobrý pneu
Obecně mi hrabou na sněhu při předjíždění všechna 4 kola, jde jen o to mít to srdce neubírat a korigovat jen volantem. Nad 80 se rychle ukliďnuju, mám už strach, nejsem si jist na 100%
Když to vezmeme technicky, všechny čtyři by měly obecně hrabat jen u auta se všemi diferenciály zavřenými, ale takových není moc - umí to třeba géčko. U ostatních aut obvykle hrabe jen jedno, nebo max. dvě kola, podle provedení pohonu
To dost záleží na situaci. Pokud pojede někdo vyloženě úplně podes*ranej 30km/h na rovné silnici, jak pražák, když vidí padat vločku :D , tak nevidím důvod ho normálně a bezpečně předjet.
pardon, vypadlo mi tam *ne. Ale smysl asi většina pochopila. A rýpnutí "zimní" situace v Praze se vyloženě nabízelo :D . Také ti normální se pousmějí a ti "potrefení" se budou hádat do krve :D
?? to jako vážně? Pražáka, který jede 30, když vidí padat vločku, jsem ještě neviděl. Zato jsem viděl spousty pražáků, kteří jedou 150 déšť nedéšť, mlha nemlha a sníh nesníh.
Ono v Praze jezdi většinou takhle. Ale ti zůstávají v Praze a nikam nejezdí. Ti co vyjedou ven jezdi povětšinou normálně a pár nesmrtelných letí jak popisuješ.
Tím se to vysvětluje, protože já potkám jenom ty externí letce.
A rozumím, Praha je v nížně, sněhu moc neužije. Vzpomínám si jak byli ze 2 cm sněhu vykolejení brňáci, zatímco u nás na mé rodné Vysočině 15cm nic neznamenalo. Takže dík za vysvětlení, pochopil jsem, jak je to myšleno.
Ja jsem zvyklý taky na desítky cm sněhu, v Praze mne to irituje, jak jezdi pomalu jen se objeví pár vloček, ale silnice je sotva mokrá. Mimo Prahu ( a další velká města) jsem nikoho tak extrémně pomalu jet nezažil. Naopak spíš je pak potkavam v příkopech.
Mám podobné poznatky. Kdo jezdí na sněhu svižně, neustále sleduje kolik to zrovna klouže a jízdu tomu přizpůsobí. Kdo jezdí pomalu, nepozná jako má rezervu a o to víc ho to pak překvapí.
Blbý je akorát čistý led, hlavně v noci není moc poznat a uklouznout umí fakt hodně. O dost lepší je břečka, sice trochu stahuje do strany ale je celkem čitelná. Čistý sníh je pak úplně v pohodě, hlavně ujetý a hodně zmrzlý, na něm se s čtyřkolkou jede skoro jak po asfaltu
Je to premiovy crossover... za dane peniaze neponuka na danom podoryse megapriestor ale ma ine priority. Mne ale celkovo uxko pride co do testov menej vydarene ako jeho vacsi pribuzni lexusaci... inak za 1,6 mega je uz giganticky touareg.. a takpovediac uz tiez hra premiovu hru... ved aj predaje uxka vravia jasne... ma ich najslabsie zo vsetkych zvysenych lexusov ( a pritom je z nich najlacnejsie ) ... svojich zakaznikov napriek tomu asi ma ked sa lexusu uxko oplati vyrabat....
Tam kde není samosvor obě nejspíš nebudou hrabat, vždycky mezi mimi bude trochu rozdíl a podklouzne jen jedno.
Ale souhlas, se samosvorem na nápravě hrabou obě zároveň
Ještě by stálo za to zmínit, že auto je teď v nabídce se slevou přes 300.000 Kč. Za 850.000 Kč s DPH mi tato prémiovka potom přijde jako dobrý kup.
Už se těším na tu svoji v dubnu ;-)