Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus UX 250h AWD F Sport Design – Prémiové svezení i cena

Ondřej Mára
Diskuze (105)

Modernizace nejmenšího modelu značky Lexus nepřinesla žádné zásadní změny, přesto učinila soužití ještě o kousek příjemnější. Pár chyb se přesto najde.

Značka Lexus se v květnu loňského roku pochlubila modernizovanou podobou modelu UX, tedy nejmenšího crossoveru ve své nabídce. Změny nebyly zásadní, ostatně od své premiéry v roce 2019 model ani příliš nezestárl, rozhodně však stojí za detailní pohled.

Jednou z výrazných novinek bylo rozšíření nabídky o výbavovou linii F Sport Design, kterou jsme si mohli v tomto testu vyzkoušet. Rozšíření modelové řady mělo podle automobilky zpřístupnit výrazné stylistické prvky F Sport většímu spektru zájemců, což se při pohledu na ceník snad i může povést. Pořád ale nejde o žádnou levnou srandu, což si povíme na konci.

Výbava F Sport Design dostala vřetenovitou masku chladiče F Sport s typickým motivem písmene L, zatímco v její spodní části vidíme chromové rámování, které by mělo zdůraznit přikrčený postoj. Chromované lemování a specifickou mřížku dostaly i zvětšené otvory po stranách nárazníku, kde je krom mlhovek i praktický (a skvěle fungující) systém přísvitu do zatáček.

Video se připravuje ...

Při pohledu z profilu vidíme 18palcová desetipaprsková litá kola F Sport s tmavou metalickou úpravou, která hezky ladí s volitelným dvoubarevným lakováním bílá/černá za 35.000 Kč. Mimochodem, dvoubarevné lakování je vyhrazeno pouze pro výbavy F Sport Design a F Sport. Vzadu vidíme specifický F Sport nárazník, střechu prodlužuje černě lakovaný spoiler a kolem zadních světel jsou elegantní ozdobné lišty.

Výbava F SPORT Design tak působí celkem elegantně i lehce sportovně, ovšem díky ponechání černých plastových lemů kol si uchovává také svůj „crossover“ charakter.

Největší změnou v kabině je instalace nového multimediálního systému Lexus MM21, který slibuje rychlejší odezvu, snazší ovládání i vylepšené funkce. Displej je dotykový a pro snazší ovládání ho automobilka posunula o 143 mm blíž k řidiči. Track-pad původního multimediálního systému zmizel a na jeho místo se přesunulo ovládání výhřevu sedadel a volantu. U výbav bez těchto prvků je zde pouze přihrádka na drobnosti.

V testované výbavě F Sport Design (a nižších výbavových stupních) má displej úhlopříčku 8 palců, od výbav Prestige a F Sport má úhlopříčku 12 palců a slibuje vysoké rozlišení. V obou případech systém nabízí podporu hlasového ovládání v běžné řeči (není potřeba se učit hesla), je schopen pracovat s informacemi stahovanými z Cloudu, podporuje OTA aktualizace a nechybí ani zrcadlení telefonu prostřednictvím Apple CarPlay (bezdrátově) či Android Auto (pouze po kabelu).

Lexus UX 250h AWD F Sport Design Lexus UX 250h AWD F Sport Design

Systém již na první pohled potěší moderní a čistou grafikou, jeho chod je svižný a menu celkem logiky a přehledně uspořádané. Potěší také otočný ovladač hlasitosti a USB-A konektor umístěný v loketní opěrce. Pod jednoduchým analogovým ovládáním dvouzónové automatické klimatizace pak u testované výbavy najdeme bezdrátové nabíjení i dvojici USB-C konektorů.

Dodejme, že výbava F Sport Design nabízí čalounění umělou kůží Tahara, v našem případě oříškově hnědou, již zmiňovanou dvouzónovou automatickou klimatizaci se systémem čištění vzduchu, couvací kameru, LED světlomety s automatickým přepínáním nebo automatické stěrače.

Umělá kůže na sedadlech je pocitově velmi příjemná, samotná sedadla jsou však jen manuálně nastavitelná a osobně mi u nich trochu chyběla bederní opěrka. Skvělá je však funkce automatického vyhřívání sedadel a volantu – při současných chladných ránech není potřeba nic řešit a vůz se o vás postará. Ideální pozice za volantem se hledá snadno, navíc je z auta i slušný výhled.

Celkově je kabina velice příjemná a útulná. Líbí se mi zpracování, zvolené materiály i ergonomie ovládacích prvků. S úložnými a odkládacími prostory už to ale tak slavné není. Kapsy ve dveřích jsou menší, stejně jako loketní opěrka. Baví mě ale systém otvírání na obě strany, který je u vozů Lexus celkem tradiční.

Pro posádku je vpředu místa víc než dost, nepatrně horší je to ale vzadu. Při svých 183 centimetrech jsem si sice dokázal sednout sám za sebe, koleny už jsem se ale opíral o sedačku řidiče. Nad hlavou je sice místa dost, na cestu v pěti ale raději zapomeňte.

Moc slavná není ani velikost zavazadelníku, obzvlášť u modelu s pohonem všech kol. Po otevření elektricky ovládaného víka nabídne zavazadelník standardně 283 litrů, po sklopení zadních opěradel maximálně 1.194 litrů. Hlavním problémem je vysoká podlaha kufru, kterou lze snížit v prostřední části. Velké zázraky ale stejně nečekejte. Po stranách jsou pak menší úložné otvory na drobnosti. Na rezervu také zapomeňte, pneumatiky s rozměrem 225/50 R18 jsou ovšem typu runflat.

Skvělý každodenní společník

Lexus UX je dnes v ceníku automobilky nabízen výhradně s motorizací 250h, tedy hybridem čtvrté generace. Jeho základem je atmosférický zážehový čtyřválec s nejvyšším výkonem 112 kW (152 k) při 6600 ot/min a nejvyšším točivým momentem 190 Nm v rozmezí 4400 až 5200 ot/min. 

Spalovacímu motoru sekunduje elektromotor s nejvyšším výkonem 80 kW a točivým momentem 202 Nm. Protože jsme ale do testu dostali verzi s pohonem všech kol (AWD), je vůz vybaven rovnou dvěma elektromotory. Jedná se totiž o systém pohonu všech kol E-Four kdy je pohon zadní nápravy řešen samostatným elektromotorem, který má v tomto případě výkon 5,3 kW a točivý moment 55 Nm. Mezi přední a zadní nápravou tak není žádné mechanické spojení a její připojování probíhá plynule podle potřeby.

Podle automobilky dosahuje maximální výkon hybridního systému 135 kW (184 k), tedy stejně jako u verze s pohonem pouze předních kol. V závislosti na výbavě je však čtyřkolka o cca 40 kilogramů těžší, což se projevuje ve zrychlení. Zatímco předokolce stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h 8,5 sekundy, čtyřkolka potřebuje 8,7 sekundy. Maximální rychlost je pak v obou případech 177 km/h.

Oněch 135 kW přitom na auto s pohotovostní hmotností kolem 1,6 tuny bohatě stačí. A to jak při jízdě po městě a okreskách, tak při jízdě po dálnici. Při klidném tempu přitom o motoru téměř nevíte. Až při důrazném sešlápnutí akcelerátoru se ozve tradičně monotónní projev hybridu s výrazně hučícím spalovacím motorem, auto nicméně hezky lineárně zrychluje. Po dosažení správného tempa pak jen stačí plyn pustit, znovu sešlápnout a jet s příjemným klidem. Dynamika vozu přitom pohodlně stačí i na bezpečné předjíždění. Zkrátka takový univerzální společník.

Lexus UX 250h AWD F Sport Design Lexus UX 250h AWD F Sport Design

Hybridní e-CVT převodovka sice nenabízí pádla řazení za volantem, a to ani ve vyšších výbavách, lze však využít alespoň páku voliče. Osobně jsem to ale nikdy neměl zapotřebí. Systém je totiž naladěn skutečně velmi dobře. A samozřejmě především s ohledem na spotřebu, která je velmi příjemná. Navzdory svižnějšímu jízdnímu stylu a venkovním mrazům se většinu času pohybovala okolo 6,8 l/100 km. Kdo se ale naučí důsledněji využívat hybridní systém, zřejmě nebude mít problém dostat se za vyšších teplot na dosah automobilkou slibovaného průměru v rozmezí 5,8 až 6,1 l/100 km.

Jistota a pohodlí

Jak už bylo zmíněno v předchozích testech, Lexus UX je postaven na platformě GA-C, vpředu má zavěšení McPherson a vzadu víceprvek. V rámci modernizace pro modelový rok 2023 navíc automobilka přidala několik dodatečných bodových svarů na podvozku a použila tužší ocel u výztuhy zadních dveří. To vše s cílem dosáhnout ještě vyšší tuhosti karoserie.

Model před modernizací jsem bohužel neřídil, nicméně svezení s vozem pro modelový rok 2023 bylo vždy nesmírně příjemným zážitkem. Podvozek je sice tužší a dává řidiči dostatek jistoty i při svižnější jízdě, současně však parádně filtruje i větší nerovnosti, neodskakuje a nemlátí. I na ošklivých nerovnostech se od podvozku ozýval jen snesitelný dusot, ostatně odhlučnění vozu je celkově na vysoké úrovni. Dobře nastavené je i řízení, nemluvě o schopnosti vozu mrštně se proplétat parkovišti a městskými uličkami. 

K otestování pohonu všech kol bohužel nebyla příležitost, celkově však Lexus UX 250h působí jako skvělý společník na každodenní cestování po městě i okolí. A nezalekne se ani delších cest po dálnicích, tedy pokud nebudete chtít převážet více lidí či větší náklad. A tím se dostáváme k asi největší slabině. Tedy přinejmenším v mých očích.

Lexus UX 250h je sice velmi povedeným autem, ovšem svou velikostí spadá spíše do kategorie druhé auto v rodině. Jenže z téhle škatulky se zase trochu vymyká cenovkou. Za základní hybridní motorizaci 250h s pohonem předních kol a výbavou Elegance je totiž nutné zaplatit 970.000 Kč. Jde přitom o jedinou výbavu pod milion korun.

Lexus UX 250h AWD F Sport Design Lexus UX 250h AWD F Sport Design

Kdo by chtěl čtyřkolku, musí si připravit minimálně 1.120.000 Kč. V testované (stylové a celkem solidně vybavené) výbavě F Sport Design pak cenovka startuje na 1.240.000 Kč. Přihoďte dvoubarevný lak a jste na finální sumě 1.275.000 Kč. 

Výbava F Sport Design je tak sice o 160.000 Kč levnější než plnohodnotná výbava F SPORT, jenže i za tuhle pořídíte praktičtější a stále slušně vybavené SUV/crossovery. Nepůjde sice o prémiovou záležitost, jenže účel splní. Jako vždy tak nakonec nejvíc záleží na prioritách, za mě už je ale cenovka zkrátka moc vysoko.

Nejlevnější verze modelu 970.000 Kč (UX 250h FWD Elegance)
Základ s testovaným motorem 1.120.000 Kč (UX 250h AWD Business)
Testovaný vůz bez příplatků 1.240.000 Kč (UX 250h AWD F Sport Design)
Testovaný vůz s výbavou 1.275.000 Kč (UX 250h AWD F Sport Design)

Plusy

  • Design
  • Vnitřní ergonomie
  • Spotřeba
  • Komfort a jízdní vlastnosti

Minusy

  • Málo místa vzadu
  • Vysoká cena
Ondřej Mára
Diskuze (105)

Doporučujeme

Lexus UX 250h AWD F Sport Design
Cena základní sestavy 1 240 000 Kč
Výbava základní sestavy Lexus Safety System+, LED světlomety, Zatmavená zadní skla, dešťová senzor, 18“ kola F Sport, runflat pneumatiky 225/50 R18, Designové prvky F Sport, čalounění sedadel Tahara, manuálně nastavitelná přední sedadla, vyhřívaná přední sedadla, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, vyhřívaný volant, manuálně nastavitelný volant, obložení palubní desky Japanese Paper, dotykový multimediální displej Lexus Connect 8“, cloudová navigace Lexus Connect, služby Lexus Connected. Kč
Cena testované sestavy 1 275 000 Kč
Výbava testované sestavy Dvoubarevný lak (+ 35.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.8
Emise CO2: 131
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 283 / 1194
Objem nádrže (l): 43
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1600 / 510
Rozměr pneu: 225/50 R18
Lexus UX 250h AWD F Sport Design
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4495
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1520
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Mikesus
3. 3. 2023 08:08
Re: Čtyřkolka
K tomu přejezdu bariéry sněhu.
Dochází tam k vnější brzdne síle, kammova kružnice se na daném kolem zmenšuje ( tedy adheze kol, řekněme na levé straně ), není schopno přenášet takovou sílu jako ostatní kola. Pokud máš 4x4, vůbec to na tom nic nemění i kdyz ji nemáš, jen snadněji budeš akcelerovat ( protoze muze vyuzit i zadni kolo ac s nizkou adhezi, ale zaroven tomu kolu jeste sníží odolnost vuci bocnim silam). Maximalni boční síly budou stejně pro oba druhy pohonu, protoze mají stejné velkou kružnici k dispozici.
Pokud jedeš tedy pod plynem přes tu bariéru, s 4x4 ji projedes rychleji, ale s větším rizikem pretaciveho smyku než u predokolky, u predokolky ji projedes pomaleji, s rizikem nedotaciveho smyku.
Pokud pojedeš bez plynu pres tu barieru, u fulltime 4x4 je větší riziko pretaciveho smyku z důvodu větších brzdných sil na zadním kole a menší možné boční síle než u fwd, kde se kolo jen odvaluje. Pokud je odpojitelna zadní náprava, pak bude na tom stejně jako fwd.

A k tomu brzdění z kopce, to je fyzikálně nemožné. Protoze ti brzdí pouze plocha mezi kolem a je jedno co ho brzdí, jestli motor nebo brzdy. Jediný rozdíl je v tom, ze brzdný výkon motor moc nezkorigujes, brzd ano.
2. 3. 2023 09:05
Re: Čtyřkolka
Ano, měl jsem kdysi k dispozici dvě úplně stejná auta, jen se lišily FWD a fulltimeAWD.

Třeba k té směrové stabilitě když projíždíš jednou stranou auta břečkou - představuju si že u FWD hnací kolo kterému poklesne trakce a ještě je brzděné vrstvou sněhu prostě stahuje auto výrazněji do strany. U AWD není pokles trakce dvou hnacích kol na jedné straně tak výrazný a proto směr drží lépe. Přijde mi to jako rozumné fyzikální vysvětlení jevu, který vnímám subjektivně

Ty brzdy vidím podobně - třeba když jsem sjižděl prudký spád se zařazenou dvojkou a vyšlápl spojku, začalo drnčet ABS a auto moc nezpomalovalo. Po sepnutí spojky ale ABS hned utichlo a auto zpomalovalo víc. Zkoušel jsem to vícekrát. To už skoro není subjektivní dojem. Možné fyzikální vysvětlení jsem popsal včera
Avatar - Mikesus
2. 3. 2023 07:11
Re: Čtyřkolka
Je to dost subjektivní. A srovnavas 2 identická auta jen s různým pohonem?

Jestli bereš všechny odkazy jako že 4x4 je k nicemu, pak to zase bereš zbytečně útočné i když není.
Mají nespornou výhodu, rozjezd a také výjezd že zatáčky, kde oproti fwd můžeš začít zrychlovat dřív, případně aspon nějak. To nikdo nerozporuje. Ale fámy o lepších brzdách ( stejná auta, jen různé pohony. Pokud se jedna o ruzne vyrobce nebo ruzne modely, muze byt 4x4 v tom lepsi, ale ne zasluhou pohonu ). To samé o směrové stabilitě a průjezdy zatáčkou. Zde může být výhoda vectoringu, který u 4x4 bude mít větší vliv než u 2wd.
Neberu ti, že máš takové dojmy, ale bohužel subjektivni dojmy nejsou objektivní data podložená fyzikálními zakonitosmi.
2. 3. 2023 00:24
Re: Čtyřkolka
Myslím že jsi použil nevhodné příklady. Ve videích se jedná o konečné fáze brzdění před zastavením, kdy se ABS už často vypíná nebo omezuje funkci. Což pomáhá třeba na sněhu, kdy bloklé kolo před sebou nahrne klín pomáhající zabrzdit, ale každé auto to může mít nastavené jinak. V tak malé rychlosti se samozřejmě ani neprojeví moc setrvačnost kola. Kromě toho si myslím, že na sněhu tedy povrchu s malým třením může být činnost ABS ještě citlivější
2. 3. 2023 00:12
Re: Čtyřkolka
Hele co kdybychom opustili ten útočný tón a zkusili diskutovat normálně? Ty máš nějaké zkušenosti já zase jiné, tak se zkusme normálně bavit čím to může být a nesnažme se z toho druhého dělat troubu.

Za sebe můžu říct že mám najetých přes 1,5 mil. km a za tu dobu i několik desítek tisíc přímo na sněhu tak snad úplný začátečník nejsem.

A protože furt střídám 4x4 i 4x2, mám to porovnání docela často. Nemám důvod si vymýšlet co píšu , prostě takhle to vnímám. Vnímám rozdíly v chování koncepcí a občas se tomu porovnání věnuju z vlastního zájmu dukladneji, třeba si na sněhu zkouším to brzdění, agilitu při zatáčení apod. A snažím se o technické vysvětlení.

Zatím všechny odkazy co jsi tu dával vyznivaji jako že 4x4 je v podstatě k ničemu nebo dokonce kontraproduktivni. Já to vnímám úplně jinak. Za mě je 4x4 na sněhu obrovský přínos, jede se mi s ním nesrovnatelně líp. Fakt nerozumím že to ty vidíš tak odlišně