Mno boží. Dojezd dle výrobce cca 500km (600 v intravilánu), dle testera cca 350, když nejedu po dálnici (!!!).
A jestli do dobře chápu - a to je vážně míněný dotaz na fanoušky EV - kvůli životnosti bych měl nabíjet baterii do 80%, že?
Tzn. dojezd cca 280 km, ale bez "rezervy"! Takže po ujetí něco pod 250 km abych hledal nabíječku?
Za 1.6 mio a víc moc dík, super! "Sportovní" SUV o hmotnosti 2.3 tuny, s nosností ani ne 440kg (!!!) a dojezdem městského vozítka. Bomba!
Hele ne, prdlí i v jiných částek světa. Ono to jednou půjde, pokud se podaří zdárně dovršit vývoj nových typů baterek. Jenom aby v té době nebyl evropský a americký automotive v troskách. A zbyde Tesla, Číňani a Indové (Tata do každé české rodiny!)
Každá baterie má svůj počet cykllů, po jejich překorčení dochází k degradaci a už na ní neanejdeš tolik jak na nové. A ten počet cyklů je ještě za nabíjení a vybíjení v určitém (pro baterku) optimálním pásmu.
Zimní spotřeba bez jakékoli snahy o úspornou jízdu okolo 20kWh/100 asi není žádné překvapení... ani příjemné, ani nepříjemné. No a pak prostě 77/20... 77/22... jsme někde kolem těch 350+-. Přes léto to bude lepší.
Dobíjet do plné můžeš... na rychlonabíječce se ke konci nabíjení zpomalí, aby se baterie šetřila... takže z pohledu natankovaných kWh / h se nevyplatí nabíjet plnou. Pro baterii to není ideální, ale co jsem zatím viděl různé testy, tak stav baterií třeba po 100tkm nevypadá jako problém.
Prekvapenie to je, to su tie novinarske spotreby, mne to pise v zime bezne pise okolo 23-24 kWh/100. Presne o tom su novinari, okolo 20 to da jazdou mierne dole kopcom za pomalsim autom, ale autor to bude vydavat za beznu zimnu spotrebu bez snahy o uspornu jazdu :-) A naviac tie udaje spotreby su dost nepresne, autor uz nespomenie, ze pri Enyaqu osekala skoda aplikaciu skoda connect a tak clovek uz na rozdiel od Citiga nema prehlad o spotrebe.
no nemyslim, ze to je nerealna spotreba. s BZ4X jsem jezdil predevsim dalnice, najel cca 800km za 3 dny a vysledna spotreba byla 21.5 kWh, kdy venkovni teploty byly mezi -6 a 0. Chtel jsem vedet, jak to bude vypadat, kdyz s tim pojedu jako s normalnim autem.
Ja s tym uz chvilu jazdim, tak viem asi ake mam spotreby. Aj ked presne prehlad a statistiky nemam. Na BZ4X sa stazuju tiez na vysoku spotrebu, tak 21,5 vyzera dobre. Dialnica pri 90ke :-)
Ne. Jezdil jsem po dálnici 130. Z těch 800 je minimálně 400 dalnice. A ještě navíc je to spocitane z dobíjení, nikoliv z pp. Schválně jsem dobijel jen u veřejných stojanu a z aplikace pote vypocetl náklady a spotřebu.
Chapu, ze tvé archaické EV má vyšší spotrebu, ale to se není čemu divit. Ty máš i s renaultem dvojnásobnou spotřebu než ostatní.
Lebo nejazdim wltp :-) Moze byt, pri dvojkolke udavaju celkom nizku wltp spotrebu, cize je to efektivne ako Tesla. Az tak som to neskumal, na spotrebu sa stazovali skor pri stvorkolke.
Spotřeba nepřekvapuje, rozdíl mezi dojezdem deklarovaným a reálným ano.
A info o baterce mě tedy překvapilo - vím, že když se blíží stovce, nabíjení zpomaluje. Ale vždy jsem žil v tom, že nabiťí posledních 20ti procent snižuje počet cyklů a efektivitu.
Jistý uživatel tu má recenzi RV Opelu a doslova píše, že mu bylo doporučeno nabíjet do 80ti.
Kdybys u spalováku počítal dojezd podle normované spotřeby, tak ti to vyjde úplně stejně blbě... akorát že dojezd u spalováku není moc téma.
To dobíjení do stovky zdravé není, ale podle dosavadních dat se zdá, že to až tak moc nevadí... nikde se nerojí Tesly, kterým by po letech ježdění nějak zásadně spadla kapacita baterky. Může to být i tím, že máš tu kapacitu a využitelnou kapacitu - už v tom je zřejmě zabudovaná rezerva, díky které nahoře nikdy nenabiješ do 100 a dole nikdy nevybiješ do 0 - reálné kapacity baterie. Těch 77kWh už je ta využitelná.
Asi takhle - pokud bych věděl, že budu jezdit kolem komína, nechal bych tam 80, jinak bych si nedělal vrásky a nabíjel klidně do 100.
Co má vyjít u spalováku blbě. Mám WLTP normovanou 5,6 a do toho se prakticky vždy vejdu. Na trase, kde se ohřeje motor, pochopitelně. A na 66l nádrž ujedu okolo 1.200km. Takže mi to sedí.
I v zimě jezdím pod normovanou spotřebu, pokud nejedu jen pro rohlíky a nebo 15-30 km nepředpisově brzda plyn. Běžně jedu za WLTP až WLTP mínus 0,5l/100. Ale nejezdím v centru města a pro rohlíky. Tam je to pro EV značka ideál. To nerozporuju. Pro lidi, co potřebují někam dál jsou EV pořád totální opruz.
Heled, ja musim taky trochu zareagovat na tvoji diskuzi s Migem. I kdyz neschvaluji Migovu formu.
Jestlize mas obrovske denni najezdy, vubec nechapu, proc ted elektromobilitu resis.
Jezdi si dalsich pet let benzinem a nic neres!!!
Za pet let treba zacne davat elektromobilita smysl i tobe. A nebudes muset resit 100% u NMC a NCA baterek.
Btw. kdyz si koupis zakladni TM3 s LFP baterkou tak muzes mit nabito na 100% furt.
Ja by som rad hladal najlepsie auto pre sofera, ale ludia tu stale len o dojazde a nabijani. Pricom ani autor testu tomu nepomohol, dalsi z radu tu opisuje dobre jazdne vlastnosti, pricom to tak uplne nemusi byt pravda.
Až nebudou v Kongu vypouštět z 35 let starého Mercedesu, co má najeto 700 000 km olej z motoru do písku, na sibiři nebou svážet dřevo ZILem 157 z roku 1965 a v Omjakonu nebou mít nastarovanou Scanii 24/7 - tak mě začne zajímat jaký auto je nejvíc EKO pro planetu.
A až z oceánů zmizí miliony tun plastů, jaderné reaktory, jaderné zbraně, chemické látky apod lahůdky.
Do tý doby mě zajímá jen a pouze, jaký auto je zajímavý pro mě.
A nechápu proč by mělo být jiný než to který mohl jezdit můj otec nebo děda.
Drtivá většina toho, co za něco stálo byla již vyrobena :-) Takže nejzajímavější auta sou dneska youngtimery a veterány.
Migova forma byla osočení, že si vymýšlím, když jsem odpověděl na Hendlyho dotaz, zda jezdím často štreky nad 350. Jezdím, z pracovních důvodů, do zahraničí a to po dálnici. Nazval mě lhářem a pánským přirozením. Za patnáct let tady jsem to nezažil. Neschvaluji migovu formu - to je tedy pěkně kulantně řečeno.
A já neřeším elektromobilitu osobně - řeším co to dělá s automotive, mám strach aby se ten obor nezhroutil a nenastala krize, proti níž je ta dnešní čajíček. Řeším také to, že auto, symbol svobody a nezávislosti, se stává něčím pro běžného obyvatele Evropy nedostupným. Boubín, nelíbí.
Udelal jsi z toho poradnou bramboracku do ktere jsi smichal:
Vlastni potreby
Autoprumysl
Svobodu
Socialni obavy
Vazne chces resit vse jednim prispevkem?
Nemohl by sis nejake z temat vybrat a zalozit vlastni vlakno??
Nema smysl vyvracet ti vsechna dogmata najednou...
Vyber si jedno tema. ;-)
Myslel jsem si, ze stezejni tu byl pro tebe dojezd.
A kvuli tomu tu trollis??
Ze je to pro tebe neprijatelne. :D
Nikdo ti to nebere!
Hejtujes vsechny auta, ktera nejsou pro tebe?
Porsche 911 ma zatizitelnost jeste nizsi a cenu vyssi.
Je to kvuli tomu horsi auto?
Pro tebe ano.
Koho to zajima?
Nikoho.
Promin.
PS Ano, kdyz budes posuzovat auto podle dojezdu na "nadrz", budou EV vychazet spatne. Nicmene existuje mez, od ktere uz je to zcela irelevantni udaj. U tebe je samozrejme na 2000+km. Pro vetsinu lidi bude pravdepodobne 500km stacit.
Netrolim. Diskutuji a sděluji svůj názor o testovaném autě na serveru o autech a pro milovnííky aut. Píši, že auto za takovou cenu by taková omezení mít nemělo - můj názor.
To tvoje, vhodné pro max dva lidi a skákání po městě - tam se mi to dojezdové omezení zdá cajk. Pokud jsi ochoten přistoupit na jeho pořizovací cenu, nového či ojetého.
Pokud bychom potřebovali druhé auto na poskakování po městě a v okolí bych měl možnost nabíjet, uměl bych si ho představit. Jenže mi nepotřebujeme a mít o jedno auto navíc není zrovna eko, že?
Já chci ale mít tu svobodu mrknout na manželku, sbalit se, vzít malého a jet na týden třeba do našeho milovaného Alsaska a zbytku Francie. Ve třech a pes, naložení, s rakví na střeše a v klidu. Protože takhle žiji, takhle funguji. A žádný fouňa zde na diskuzích mi nebude říkat, že dojezd Eniaqua mi stačí, že je to jen můj psychický blok, že sám nevím co je pro mě dobré a co chci. Jako vzdělaný, úspěšný chlap, táta od rodiny, to vím velice dobře.
Ty tvé hloupé plky o tom, že můj názor nikoho nezajímá jsou opravdu ubohé - to samé mohu napsat o tobě. A co jako?
A to je to, co (evidentně) spoustě diskutérů na tobě, Hendlym a třeba Migovi (který tedy pro mě dneškem přestal na ACZ existovat) tak vadí - všichni tady víceméně respektujeme, že někdo preferuje benzín, někdo diesel, hybrid, plug-in a ano, i EV. Jen vy, ty a Hendly evidentně mladší ročníky, nám - tátům od rodin, milovníkům aut a lidem, kteří ta auta reálně kupují a užívají - cpete do hlav co je pro nás dobré, jako bychom to nevěděli sami. Vysvětlujete nám, jak jsme mimo a čemu všemu nerozumíme, ačkoli např. já mám magisterský titul z čvut a mám vzděláním velice blízko k automotive, logistice a dopravě obecně. Takže někdy se tady dost nasměju.
To, že nám někdo nařizoval jak máme žít a co si máme myslet, to už tady bylo. Přes 40 let. Díky, never more. A jsem na to dost háklivý. Takže si to, laskavě, nechte pro sebe.
A neurčuj, kdo se zde může/nemůže k jakému autu vyjadřovat. To si vyprošuji. Děkuji.
Ps.: Kdyby byl Enyaq ta boží, tak jich vídám na silnici trošku víc. Nevídám.
Sorry, pises nesmysly. Ja vubec nepolemizuji s tvymi potrebami. A uz vubec ne, ze ti Enyaq staci. Psal jsem ti, at jezdis spalovakem!
Napisu ti neco zcela noveho.
Diskutujes tu pod autem s oznacenim RS. O praktickych strankach a cene. :no:
Prirovnani k 911 jsi zjevne nevzal na vedomi.
Diskuze je take o tom, ze ctes co ti pisou ostatni. ;-)
Pro jistotu citace abys sis uvedomil, ze jsi napsal bullshit:
"DonVito
20. 3. 2023 22:24
Re: Děkuji, ne
Heled, ja ti to neberu a chapu, ze dnes jeste EV jiste omezeni predstavuje.
Ale dnes mas bez problemu moznost jezdit fosilem.
Tak s nim proboha jezdi netroll tu o dojezdu EV."
Přečti si znovu celé vlákno. A jiné diskuze. A nemeldujete to do hlavy jen mě, ale všem ostatním. Viz. ty nesmysly s dotazy na mé nájezdy apod.
O tom mém "trolení" ohledně testovaného vozu nemluvě.
Označení RS je marketingová blbost - SUV, 2.3t. Je to, trošku nadneseně řečeno, GT na polykání kilometrů. Vším, celou stavbou toho auta, vyjma...dojezdu. Ten do toho hází vidle.
Na přirovnání k 911 jsem nereagoval, protože je to nesmysl.
Trochu osobne kdyz uz zde pises.
Prvne dekuji za ten mladsi rocnik😀 Ale neni to tak.
Nikomu zde ev nenutim.
Pisu tu zde jen jako protivaha k nesmyslum a lzim ktere se tu o EV pisou.
PS: jestli mas technicke vzdelani blizko automotiv rak mozna sledujes ten obrovsky vyvoj v oblasti ev.
- "nutíš", resp. neustále cpeš ostatním do hlavy "jak vlastně nevědí jak je to dobré, nevyzkoušeli to, že je to vlastně lepší než jakékoli auto s ICE". Probíral tu někdy někdo s tebou, jaké máš nájezdy, jak auto používás? A já ti přesto slušně odpověděl, ozve se Mig_35, osočí mě z toho, že lžu jak používám své auto (!!!) a nadává tak sprostě, že jsem to tu ještě nezažil. Za více než 15 let.
Chováte se jak sekta, Svědkové jehovovi - "však ty uvěříš, ty jednou pochopíš". A pak se toho chytne slabší jedinec jako Mig a i vy, ostatní Svědkové elektronu - (Fallout ruklez) - zíráte co se může s člověkem stát.
Koukni na to, co psal později večer DonVito, když docházely argumenty, jak se vůči mě vymezil:
- Nemůžu se k autu vyjádřit, protože ... se mi na něm něco nelíbí (!).
- Pokud nejsem schopen pracovat když se EV nabíjí, jsem řemeslník (WTF???)
- Trolím, protože se mi na testovaném voze něco nezdá ... a nechci ho
Tohle už prostě není normální!
To si fakt nejste schopni normálně pokecet o tom autě jako o AUTĚ? Například na téma, že vzhledem k poklesu cen Tesly tohle FAKT smysl za ty prachy nedává? Řešit třeba jízdní vlastnosti, nebo třeba nesmyslnost hraní si na RS notu? Pokusit se rozklíčovat, jak je možné, že deklarovaný dojezd je přes 500km, reálný, když do toho přimícháš dálnici, do 300...? Jsme na ACZ, boha jeho.
Stačí že tu roky straší ten multinickový mag*r, proti kterému je celé IT oddělení velkého vydavatelství úplně bezzubé...
Ps.: Vývoj sleduji. Ano, postupuje. Je to úžasné.
Ale třeba co to udělá z hlediska logistických řetězců, co se stane když se to trochu zpomalí a lidě to prostě v Evropě nebudou kupovat a ICE už nebudou, to jsem od vás nikdy neslyšel.
Ano, vývoj postupuje, ale reorganizace celého obrovského průmyslového odvětví je daleko složitější a rizikovější proces, než vývoj nové baterky. Kor když je ta změna byrokraticky nařízená a násilná. Automotive má setrvačnoct jak jaderný ledoborec - to na dvou kilometrech fakt neotočíš. Vem si, co udělala taková prkotina jako nedostatek zastaralých, primitivních čipů. A kdo si toto neuvědomuje, je strašně hloupej. Bohužel, v Bruselu je takových evidentně mraky. Hrají si se sirkami. Na benzínce.
Jen kratkou reakci a prevazne k tomu konci tveho prispevku.
Ano, zmenit automotiv z ICE na EV je velice obtizne. A to je prave ten nejvetsi problem.
Mozna uz je pro mnohe znacky na reakci pozde.
Prave nove znacky ktere se soustredi na EV maji neskutecnou dynamiku a je jen otazka kratkeho casu kdy přijdou s EV pod cenou spalovaku. Prodeje spalovaku pujdou dolu a je tu spirala ktera bude pro mnohe znacky smrtelna.
O tomhle se mluvi verejne ve svete. Proto stoji akcie Tesla tolik.
A co se resi zde? Redakce ktera neumi rozlisit vykon od kapacity zde plodi clanky se strasenim a pod clanky se debatuje o tom, ze kdo napise neco kladneho o EV je sektar….
- EV pod cenou spalováku budou. Brzo. Protože spalováky šly cenově tak nehorázně nahorou. První výsledek - vozový park v ČR zestárl na 16 let. Eko. Druhý - může se stát, že běžný evropan prostě nebude mít na nové auto.
- já neříkám že někdo, kdo napíše něco kladného o EV se sektář. Já si s majitelem EV rád pokecám. Jen mi ten majitel EV nesmí obratem sdělovat, že jsem hlupák, nerozumím tomu, nechápu své valstní potřeby, svůj život a proto nemám (či nemám rád) EV. To je to absurdní a to nazývám sektářstvím.
- to že odklon od fosilních paliv je nutnost je jasné. Otázkou je správnost cesty, jak k tomu dojït. A tady mám, v případě EU, jisté obavy.
Ceny ICE stoupají díky nařízením EU a pokutám za CO2. Neříkám že v principu je ten systém špatně, jen říkám, že nastavení parametrů je někdy absurdní - viz. přiškrcení malých aut, když bylo zřejmé že automobilky to zvládnou. Vzestup cen začal už před kovidem a je brutální. A je věrným odrazem postupu EU.
A to jsem velmi europozitivně nastavený člověk - to ovšem neznamená, že nemohu jednotlivosti kritizovat.
Ano, kovid má vliv. Ta válka toho kremelského šílence také. Ale gró je jinde. A to si nemyslím, to vím.
V roce 2018 stál Megane RS, skvostný HH, 599 000. Dneska za to není Oktávka v základu. Lidi na nové auto fakt nemaj, nejen u nás - znám velice dobře realitu třeba v DE. A jsou naštvaní.
Až bude EV kombík C segmentu za 500, s reálným dojezdem 500+, a dobiješ si to na každém sídlišti, oddechnu si. Do té doby to zavání průserem.
Súhlas, a ešte ten kritik jazdí tiež na spaľováku…
Niektorí EV ultras nedokážu myslieť reálne (a niektorí tu v diskusii kážu všetkým naokolo, ale od seba ešte nezačali). :-O
Napríklad naša ulica, bežné české mesto, cca 116 rodín.
- 20 rodinných domov, s vhodnou orientáciou strechy a reálnym rozpočtom na EV, príp. fotovoltaiku = 7-8.
- bytovky s 96 rodinami.
Fotovoltaiku mám ako jediný. Ešte jedného, dvoch distribučka povolí kvôli obmedzeniam distribučnej sústavy.
EV si nemôžem dovoliť, lebo po meste chodím pešo a na bicykli. Inak trasy od 160 km do 2000 km (DE zákazníci). Klasická 2-3 dňová cesta by sa mi predĺžila na týždeň. Bol som predsa len pozrieť dnes na PHEV, ale pri mojich cestách veľký zmysel nedáva (ekonomický ani ekologický).
Netvrdím, že som typický užívateľ áut. Ale z tých 116 rodín na ulici má koľko šancu na EV, príp PHEV? Ani na tie za 20 tis Eur čo po pár rokoch opakovane sľubuje VW. Skôr to vyzerá na kubánsku cestu.
Díky moc za velmi relevantní a rozumný příspěvek 👍
Já jsem pražák, naše čtvrť byla postavena těsně před WWI, část 1950. Parkovat se dá, zóny. Ale EV? Jeden, majitel bydlí v novostavbě, podzemní garáže. Jde o velmi lukrativní čtvrť, ale starou...
A to je ono - DonVito ti začne psát, jak můžeš nabíjet doma, v práci - vysvětluj to horníkovi z Ostravy, co bydlí na sídlišti a potřebuje nové auto. Tihle lidé jako DonVito, žijící ve svých sociálních bublinách mě fakt vytáčejí.
O různých potřebách na individuální dopravu nemluvě - to jsi popsal skvěle. Mám to podobně.
Paradoxní je, že já se tomu také nebráním - výhledově plánujeme na domě soláry, myšlenka baterky v autě, která mi schraňuje energii, co by šla jinak do luftu je super. EV tu jednou budou pro všechny, to je jisté. Otázkou je jak k tomu dospějeme. A kdy.
Ale tohle pruzení EV fans, to je tady na ACZ aktuálně fakt opruz.
Ps.: Chápu dobře, že Hendly jezdí s ICE? Jako fakt?
Ake pruzeni? Ked sa chcem bavit o konretnom aute a jazdnych vlastnostiach a dojmoch, zacne tu pisat milion ludi a riesit dojazd a nabijanie. Ved nech si kazdy kupi co chce, zatial sa to da a este dlhe roky bude dat. Ale stale len dojazd a nabijanie. Hornik z Ostravy asi nebude riesit Enyaq. A aj keby riesil, tiez som byval na sidlisku, panelaky zo 70tych rokov a pod nimi parkovisko a garaze. Doteraz tam mam garaz s elektrikou. Cize aj keby ten hornik riesil Enyaq, tak bud ma dole garaz, alebo si kupi, alebo prenajme.
Hlavně určitě budou mít všichni Ev a zároven budou zateplovat baráky jak vymyslela EU.
Zejména někde v severních čecách a Beskydech, kde lidi dělaj stále za 23 000 čistého a sou rádi že maj 70 let starej domeček a zrezlou Fabii.
Tak ti si budou kupovat za 900 00 EV plečku a za 950 až 1,7 mega měnit vytápění domu, okna, zateplovat,měnit střechy, instalovat soláry a další utopsitické nesmysly co vymysleni neostalinistští utopističtí fantaici z Bruselu :-)
Ve skutečnosti jde o to připravit lidi o auta i bydlení a nahnat je do pronájmů a udělat z nich otroky co musí mít 3 práce aby vše poplatili .
A tím vyřešit i důchody, nebot 97% těchto lidí se důchodového věku prostě nedožije.
O to jde ve skutečnosti.
Já vím. Právě proto to píšu. Takový pidi vozítko je za půl mega. Až bude auto velikosti Fabie za 250 s rozumným dojezdem aspoň 400 km, tak neřeknu ani popel. Zatím nic takového na trhu není, takže netřeba stavět vzdušné zámky.
Tak až tady taková alternativa bude, tak to bude jiná písnička. Zatím jsou ale EV výrazně dražší. Pokud neklesne zásadně cena baterií, tak se levnějších EV nedočkáme.
Já vím, o ceně baterií hluboko pod 100 USD se právě jen mluví. Už několik let a skutek utek.
Pokud se tvá pohádka, kterou bereš jako něco co je už pomalu na trhu, uskuteční, tak si pak asi spalovák koupí menší procento lidí než dnes. Rozhodně ti ale zůstane problém s nabíjením a krátkým dojezdem.
o cene pod 100$ se realne mluvi jednotky let. Pro predstavu. Cena byla pred doslovavpar lety (15) kolem 1000$.
Uz dnes nektere seriove clanky cenu pod 100$ maji.
To k te pohadce.
Opravdu veris tomu, ze lide budou ve velkem dal kupovat spalovak kdyz bude EV levnejsi?
...jasně. A netrolil o těch autech a nevyčítal jim objektivní nedostatky, bo to se nehodí. Super! Pak bude svět krásné místo a všechno bude boží a zalité sluncem!
Pozdravuj ode mě toho trošičku příkře se vyjadřujícího Miga.
Jen je nemusime opakovat furt dokola pod kazdym clankem.
Vsimni si, ze ti tve vyhrady ani nikdo nevyvraci!
Pod pristim testem EV napisu vsechny vyhrady hned na zacatku sam. Aby se o nich nevedla zbytecna diskuze.
Pro jistotu ti to zopakuju:
Je to drahy, tezky, s omezenym dojezdem a dobiji se to pomalu.
Nám vadí hlavně že je to nuceným lidem a není možnost volby, tedy bavíme o o roku 2030-2035 dle jednotlivých zemích (některé to plánují zakázat ještě dířv než je ofiko datum z Bruselu) .
Hele podle všeho se zdá, že se ten konec spalováků smete ze stolu. Nikde není psaný, že se přestane prodávat benzín a nafta a pokud se budou vyrábět auta na syntetický benzín, tak je jistě půjde nějak předělat na provoz normálního benzínu, LPG nebo CNG a bude se jezdit snad dál. Navíc příští rok jsou volby do EU parlamentu a nové tváře můžou tyhle nesmysly smést ze stolu stejně jako se u nás smetlo EET nebo superhrubá mzda. Za 2-3 roky to může být všechno jinak. Je jasný, že EV only není správná cesta.
Je dobře že to umíš takhle přiznat. Pak je ovšem jasný, že nedochází k žádnému přechodu z ICE na EV, ale bude to jen další způsob pohonu pro vozidla a použití kde je to vhodné a smysluplné. V budoucnu třeba 20-30% aut, ale jo proč by ne.
Ano , tenhle názor mohu jen a jen podepsat ! :yes::yes:
Elektroauta nejsou ideální pro všechny , nyní spíš pro menšinu.
Osobně nechci plánovat dobíjení , sednu a jedu na hory 1000 km.
Neřeším a lyžuju. :-):-)
Terno to není, ale docela mě to mile překvapilo. S 350 km dojezdem se dá žít. Jestli teda na dálnici jel pan Mára normálním tempem jak se běžně jezdí a nešudlal to 110 km/h tak je to docela dobrý. S tím by se už dalo s trochou sebezapření někam cestovat. Do Chorvatska bych s tím ale nejel.
Zlozitejsie je tam to, ze napr. na Enyaqu sa to naplanovat neda, kedy sa ma nabit. Alebo aspon nie nejak jednoducho. Na Citigu to ide. Inak by som dojazd neriesil, pokial clovek nenajazdi viac ako napr. 250 km denne.
Pokud je dojezd 350 ze 100 na 0, chtělo by se to zeptat spíš na 280-300, ne?
Odpověď- mnoho. Stačí?
A už jsem na tento typ dotazu fakt alergický - já sám vím nejlépe jak auto použïvám a co od něj požaduji. Takže mi laskavě nemelduj do hlavy, jak je to vlastně cajk. Děkuji.
A já jsem alergický na tschuraky, co jiným diktují jak mají používat auto. Zase máš krámy. Nic proti, ale pokud si chce někdo každý den pochodovat s kablem, prosím. Ale tohle jsi opět přestřelil a ten dotaz JE relevantní.
Je to pravda, vzdy len dojazd a nabijanie. Uplne nepodstatne veci, pokial clovek nejazdi cely den autom dlhe jazdy a nieco aj robi. Pri mobile nevadi kazdy den pochodovat s kablom?
mobil se musí dobíjet každý den, tedy chytrý mobil, který používá dneska už asi tak 90 procent lidí. a ještě jsem nikoho neslyšel, já budu mít tlačítkový, protože dobíjet každý den prostě nebudu...
Klaun seš leda ty. Jak to asi provedou lidé z paneláků, bytovek, či starší městské zástavby v centrech měst? Atd...
Telefon si nabiju doma, v kanclu, v hospodě, v autě, z powerbanky, prostě kdykoli, kdekoli a bez čekání a potřeby kvůli tomu někam zajíždět. Nevím jaké IQ je potřeba k pochopení rozdílu...
Ano, presne tak uvazujem, ked niekto byva v panelaku, tak asi nema na auto. Pokial byva v byte v centre mesta, tak ma k tomu garaz. U nas na sidlisku by s BMW 7 ani nezaparkoval, lebo je tam zakat parkovania pre auta s dlzkou nad 5m :-)
Hlavně telefon vydrží fungovat minimálně celý den v kuse i kdyz ho používáš (čest poraženým … starším Iphonům :D), takže to většinou na tu nabíječku doklepeš do večera domu..
Presne tak, aj auto vydrzi fungovat cely den, pokial clovek nenajazdi viac ako 350 km. Aj mobil nevydrzi celodenne hranie, rovnako ako auto celodennu jazdu.
Klaun jsi ty a tobě podobní s tímto argumentem. Když už teda budu reagovat na ten váš blábol, tak mobil dobíjíš v autě nebo ho někde položíš. To jde s autem? A když se ti vybije mobil, tak ho oživíš KDEKOLIV a funguješ během pár minut. Už ti to dochází jak tu klauníte s tímto argumentem? omg
Však ano. A auto si můžeš nabijet v práci, doma, v nakupaku, na veřejné stanici. Stejně jako u mobilu, možností je mnoho.
A proto argument, že nabíjení je zatezujici a obtěžující, neobstoji. Už to chápeš i ty? ;-)
A nebo taky ne.
Doma třeba ne, v práci taky ne, u nákupáku je zrovna obsazeno a další veřejná je mimo město...
Takže srovnáváš rodinný výlet k nabíječce s tím, když si doma, nebo v autě, nebo prostě kdekoliv prdneš mobil do zásuvky?
Je jasný, že nabíjení mobilu realizuješ někde vedle baráku se zmrzlýma rukama v dešti nebo sněhu. I velikost toho kabelu u mobilu je podobná a manipulace s ním stejně obtěžující.
Mne osobne kazdodenne dobijanie mobilu vadi, prestal som ho nosit so sebou, vadi mi aj dobijanie garminov pred celodennym gps vyjazdom, aj dobijanie di2 mi vadi
Vadí, ale slušný telefon s dobrou výdrží je jednorožec. Připojit telefon na kabel ovšem trhá dvě vteřiny, nemusím se u toho válet kabel v bahně, ani neřeším, jestli ten erární krám zrovna funguje.
nikdo mu nic nediktoval, normálně se ho zeptal. a von mu zalhal, že najezdí hodně, stejně jako většina pablbů (*) tady najezdí tolik, že by s takovým dojezdem vydrželi 95 procent dnů v roce a v ty co ne, tak by prostě zastavili na půl hodiny na nabíječku...
a nedělej mi tady svědomí, za ty roky jsi tady vystřílel tolik granátů, že to opravdu jsi ten poslední, kdo by mohl...
*včetně mě :yes:
ps a krámy nemám, většinu těch kolovrátků jsem si hodil do nedivitelna... a rozčílím se jenom, když přijde někdo novej s "objevnými informacemi"
Takže ty máš ještě tu drzost osočovat mě ze lži ohledně mých nájezdů, ohledně toho jak já používám auto? Co si to dovoluješ, ty drzá, přitroublá fanatická nulo? Chováš se jako desetiletý fakan.
Ps.: Novej jsem tu už přes 15 let, ty pane "všechno vím nejlíp".
Proč se asi furt omílá dojezd a nabíjení. Protože to současné mnoha lidem nevyhovuje. Já patřím mezi ně. Na moje způsoby využívání aut, která k práci používám, prostě dnes není EV technologie která by to komfortně nahradila.
Tobě ale naftu nikdo netlačí a neargumentuje zcestně a subjektivně. Zkus si to převrátit... pak to možná budeš vidět jinak.
Za mě:
at to má reálný dojezd 1000 km
nabito kdekoliv za 10minut
není těžké jako kráva o půl tuny více
jízdní vlastnosti srovnatelné s dosavadními podobnými modely. Jinak to mi nedává smysl. A včil mi mudruj.
Jo, každý den, každý výrobce a hlavně pánové z Europarlamentu, co to vidí jako jedinou možnou cestu… a sníží tím mizivou desetinu procenta emisí = zanedbatelný vliv na ovzduší, nicméně u toho zničí poslední evropský průmysl :no:
Tak to zkusme takhle, našel jsem web, který by ti mohl vyhovovat a tam jsem se dočetl, že ČR se celosvětově podílí na emisích skleníkových plynů pouhými 0,3% a z toho osobní automobilová doprava cca 9,2% = 0,0276% světových ;-)
Tj pokud by byl podobný mix v celé EU, si stačí vzít podíl Evropy na celkových emisích, což je cca 8,15% podle tohoto webu a vynásobit 9,2% = 0,75% = ano, trochu jsem se sekl, ale pořád zanedbatelné číslo… tedy žádné drama…
Proc vynechavas vyrobu paliv ktera je v odkazu uvedena?
Proc pouzivas cr energeticky mix na globalni vypocet?
Proc vytrhavas EV provazanost s OZE?
a proc zanedbavas to, ze EU rozhodne neni tahounem elektromobility?
Proc vzdy narazim na hloupost kdyz chci znat podklady pro tvrzeni proti EV?
Tvrdis ze jde o desetiny %.
Ja rikam ze nemas pravdu a mam argumenty.
a co je vysledek? Zacnes urazet….
a o tom cela debata o EV je. Stale dokola se tvrdi nesmysle a lzi o EV a s tim se jede agitace proti EU.
Edit: je otazka proc stejne lzi siri i redakce a podporuje to i v diskusích.
To mi prozraď, čím jsem tě urazil? Pokud se zeptaš na argumenty, dostaneš reálná data, tak začneš vymýšlet další a další a další věci = ta diskuse nikam nevede ;-)
A kde ty máš k emisím EV připočítanou výrobu elektřiny, baterek, panelů a větrných elektrárem. Ještě by bylo pak fér tam přidat těžbu a spalování uhlí a plynu a cokoliv dalšího, co tě napadne :-[]:yes:
Nejlepší je brát si za příklad světového energetického mixu Norsko, že, nebot podmínky jako Norsko má každej, hlavně ty fjordy a moře :-):-):-):-)
EV a OZE tlačí tvoji zelení, utopističtí soukemonvci z Brusele, pokud sis neráčil všimnout. A ještě k tomu vodík , kterej se má vyrábět v létě z přebytků OZE a v zimě se z toho vodíku má zas zpátky dělat elektřina :-):-):-)
USA to pravda netlačí, tam vesele staví plynové elektrárny jako náhradu za zavřené uhelky. :-) Čína stavší všechno včetně uhelek a hlavně staví masivně JE, a to i za pomoci ruska + bere od Rosatomu mraky paliva.
Indie sype do řek odpadky, pálí pneumatiky a vesele kupuje levný ruský uhlí a ruskou ropu :-)
Proc vynechavas vyrobu paliv ktera je v odkazu uvedena?
Proc pouzivas cr energeticky mix na globalni vypocet?
Proc vytrhavas EV provazanost s OZE?
a proc zanedbavas to, ze EU rozhodne neni tahounem elektromobility?
Hele jako jo tlačí. Se podívej na nové modely a co se děje se staršíma. Nabídka lepších motorů mizí a ne protože by nebyla poptávka, ale protože to automobilka není schopná obhájit v celkových emisích, tím by to bylo tak drahé, že by se to nikomu nevyplatilo.
Ty ne, ale dost diskutéru to dělá, tak se zase nemůžeš divit, že to v případě testů EV vrací :) To je taková nehezká lidská vlastnost někomu nutit názor a myslet si, že je jediný správný… čes vyjímkam
Jednou nám je natlačí všem. Ale v te chvili už vůbec nebude dávat smysl spalovak mít. Uvažoval bys na moment nad vysavačem na benzin? Vyráběl bys elektřinu na chatu z dieselcentrály, kdyby tam bylo připojné místo? Jediná reálná výhoda je skladnost fosilních paliv.
Sám píšeš "natlačí" ... já tu vůbec nepolemizuji o tom, co je lepší a horší, jen o tom, že je tu část diskutérů na obou stranách, kteří popichují tu druhou stranu buď schválně, nebo si myslí, že jejich jediná pravda je ta správná a navzájem si to pak vrací :) To je celé..
Ale stejně tak nás natlačili do toho, že kouřit se smí jen před hospodou. Určité věci prostě nelze ponechat na svobodném rozhodnutí jedince.
A málokdy vidím pod testem elektromobilu jako první reakci nějakého fandy, v drtivé většině je to odpůrce, nebo spíš hater.
Rozumím ti, jsem lehký kuřák a rád si dojdu před hospodu, tohle mne vyhovuje, nikdo mi totiž nezakázal kouření :)
No, málokdy je tu první reakce fandy, ale zase pod dieslovym autem je málokdy fanoušek, ale spíš někdo, kdo to hejtuje :) Prostě platí co jsem napsal, dříve se tu hádalo, jestli je lepší Oktávka, nebo něco od konkurence, dnes je to EV vs spalovák
Kouření nemění klima na planetě. Nebo na to ještě nepřišli :-)
Pro opravdové petrolheady budou syntetická paliva. Vzhledem k tomu, kolik lidi jezdí kvůli ušetřené koruně na naftu, je mi docela jasne, kolik jich takovou machrovinku bude chtít. Myslím, ze to zůstane v mezích motorsportu a veteránů.
No a řešení je snadné. Omezit starým autům vjezd do měst a je to stejné jako s kouřením. Chceš tim jezdit, ok, ale zůstaneš venku. To si myslím že je naprosto ok. A protože víme, že v reálu ani euro5 nesplňuje emise, takže vjezd povolen jen těm, které prošly RDE třeba.
Můžeš stát před hospodou, můžeš stát na odstavnem parkovišti.
Mám roční najezd kolem 50tis km, zkusil jsem na několik dní přeskočit jen do EV a nabíjet pouze na veřejných nabijeckach, abych videl kazodenni pouzitelnost. Předpokládám, že to z vás, kdo říká že dojezd nestačí, nikdy nezkusil. Výsledek, trávil jsem v McDonald's o několik hodin víc než obvykle, ale ničemu to nevadilo ( maximalne memu cholesterolu, ale to je ma volba ), všude jsem byl včas. Cenově to vyšlo na cca 3kc/km,nabijel jsem jen na rychlonabijeckach, takže nabíjení doma a v práci a cena je razantně dole. Nebyl to ideal, ale žít bych s tím zvládl, prostě se každý den 1-2x na půl hodiny zastavilo nabíjet. Pokud bych si měl vybrat, vezmu aktuálně EV jako druhé auto ( což se i brzy asi stane ), které ve výsledku bude první auto a pak jako druhé nechám velké, kdyz se pojede někam s rodinou.
To je hezký pokus :yes:
Úplně jsi mě teda nepřesvědčil... já na McDonalds trávím čas výjimečně a strávit za několik dní několik hodin navíc v mekáči (třeba hodinu denně) mi přijde jako no-go, mně by to vadilo.
Jinak asi jo... v mém režimu (hlavně před covidem, to se jezdilo víc) bych asi byl všude včas, pokud je to potřeba, tak se holt jede den předem a spí na místě a dá se to plánovat, jen se musí vyjet dřív.
Jako je to ústupek v komfortu, to souhlasim. Dokud nemusím, tak preferuji EV na jízdy kolem komína než dalky. Ale když to přijde jako must-be, neměl bych s použitelnosti problém a jezdil v EV. Navíc jak říkám, záměrně jsem nabijel na veřejných, abych viděl jak by to šlo. Kdyz bych to nechával doma nabíjet, ten McDonald's by za celou dobu nebyl ani jednou.
Mnoho je kolik?
Ona ta fascinace dojezdem je celkem zajimava. Pri pouzivani EV mnoho lidi zjisti, ze omezeni dojezdem je spis psychologické omezeni nez realne.
Tim nechci tvrdit, ze neexistuji lide kteri najezdi fakt hodne, ale pro naprostou vetsinu lidi jde o jednotky dnu v roce.
Jde, nejezdit ke kartelákům co maj 3-4 kč na litru. Ale to už dělám dávno. někde už je ONO donutilo, dát ceny jen o 40 haléřů vyšší, jako třeba jedna čerpačka Benzíny nedaleko ONA :-):-):-)
Věřím, že takoví lidé také budou. Ale třeba pracovně se jezdí hodně neplánovaně, hodně se improvizuje. Myslíš si, že objedeš dvě lokace v okolí a nakonec to skloubíš s pracovní cestou 100+ km. kterou jsi měl jet jiný den, ale dáš to všechno najednou. Tohle jsou situace kdy tě dnešní BEV omezují, to jsou ty trasy kde sice třeba najedeš "jen" 250 km. Ale protože jsi s tím nepočítal, tak jsi den začal s 60% baterky a v ten moment začneš měnit plán podle toho kde a jak dobiješ a ne co potřebuješ. Nemyslím si, že je to nutné tak drasticky dělat namísto 10 let dalšího ježdění EURO 6 autem a počkat než to technologie a infrastruktura dožene.
Na kolika místech ho v Česku za těch 16 minut nabiješ? A jsi si jistý že i v mrazu? Já s tímhle mám pár zkušeností a všechno to co popisuješ jsou ideální situace.
Dnes jsem třeba jel neplánované do Čáslavi z Prahy a tankoval cestou zpět někde mimo dálnici. Nabíječku jsem cestou neviděl ani jednu, snad jen u Prahy u benzínky.
Auta, která jsou pro mě ideální mizí ve spalovacích variantách. Mám třeba jeden z posledních benzínových Wranglerů v Česku. Proč se už prodává jen PHEV verze o 400k dražší, 400 kg těžší bez možnosti sklopit pořádně sedačky? Protože to tak chce trh? To stejné BMW. Měl jsem 540i, pak 640i a nová generace 5er? Je s otazníkem zda bude vůbec nástupce 40i, jen dá-li emisní prostor. Přitom 540i žádný EV pro dálkové cestování nenahrazuje.
Protože příští rok to nevypadá, že bych si mohl pořídit nástupce auta, které mám a které potřebuji. Chci něco rychlého a pohodlného na mimoměstské přesuny. Nové 540i asi v první vlně nebude, natož M550i, M5 netuším co bude. E63 přijde o V8 a bude hybrid, podívej se na nové C63 jako PHEV - to vůbec nenaplňuje to co uměl předchůdce. Kdyby taková tlačenka byla aspoň za těch 10 let, ale děje se to dnes a proto řeším to řeším dnes.
Nabíječky - jo u té D11 jich bude asi víc. Jenom já netankoval u D11, ale v tom úseku mezi dálnicí a Čáslaví. Posledně jsem pokračoval z Čáslavi do Mladé Boleslavi, tj. celé mimo dálnici. To jsem nikde ani jednou nestavěl. Nevím jak bych to měl dělat s EV. Samozřejmě PHEV je řešení na emise ve městě, celkově nižší spotřeba benzínu, ale nemyslím si že je ekologické provozovat tak složité a těžké auto na to abych to tahal primárně s vybitou baterkou na tyhle cesty. Nemluvě o jízdních vlastnostech právě na okreskách (váha).
Současná generace pětky letos končí, příští rok bude nová, údajně začne jen s R4, PHEV, BEV. 40i MHEV je ideální motor, já současnou předfacelift 540i měl, pak 640i GT MHEV, ale tyhle typy motorizací prostě mizí a BMW i Mercedes mlží zda, popř. jak, budou pokračovat. Nechci si kupovat znovu “staré” auto, chci nové, klidně digitální, ale s kterým budu moct jezdit rychle dálky s váhou pod 2 tuny :) Opouští se V8, které jsou podle mě snad ještě hůř nahraditelné (zatím) v těchto pohodlných autech na delší přesuny. Viz Mercedes, který to chce nahradit PHEV i pro E63, které skončí.
Ale můžeme se bavit klidně o nižších třídách. Míval jsem Astru OPC, skvělé GT na tyhle meziměstské rychlé přesuny. “Nahrazuje” to PHEV, které mezi městy tahá prázdnou baterku.
Jinak já souhlasím, že za 10 let bude situace s dobíječkama i technologií BEV jiná. Ale politika tlačí EV jak kdyby ta doba “za 10 let” nastala už dneska.
Můžeš mít mraky nových aut z USA, které splňují všechny tvoje nároky, díky určitému administrativnímu bordelu. A řekl bych, že to tak ještě chvilku vydrží.
Kedze mas dllllhsie vedenie co u fanusika EV aut nie je nic nove,tak na rozdiel od teba mi je jasne,ze pri domacej zastrcke sa bude nabijat spotrebic dllllhe hodiny.Moja otazka mierila priamo na nabijanie 350 kW pri ktorom sa ma podla teba a H nabit ich auto za 16 min.Tak pre teba specialne upresnim otazku.Don,si si isty,ze na 350kW nabijacke sa vzdy nabije H za 16min ako to ty presvedcivo pises a beres to ako cisty fakt?
Kdyz zadas nabijeni do palubni navigace aby se baterka v zime natemperovala predem anebo v lete nepojedes chvilku pred nabijenim pilu, aby bateeka nebyla prehrata, tak bys mel 16 minut dosahnout.
Nehlede na to, ze to bude patrne min, bo prijedes na nabijecku s vice nez deseti procenty...
Done,pytal som sa preto,ze nie vzdy realita je taka aku hlasa automobilka,ked ohuruje cislami.Dame si realny priklad zo zivota.Pride H Ioniq 6 na 350 kW nabijacku v Senci ( https://www.shell.sk/…a-slovensku.html ) a pri realne teplom pocasi (vid oblecenie) z necelych 20% ani po 24 min nie je auto nabite na viac ako 65% a to pritom auto dostalo informaciu,ze sa ma pripravit na nabijanie,ktore aj ty spominas vo svojom prispevku.
Realita je zas niekde uplne inde ako PR reci automobilky.Ze to sem tam dokaze to auto,tak o tom sa hadat nebudem,ale ked uz si to auto kupim a nechcem travit cas na nabijackach a uverim PR slovam H,tak chcem ,aby to tak bolo vzdy ked idem nabijat v rozmedzi 0-80% na 350 kW nabijacku,ze tam stravim max 16 min.
Evocolt: díky za odkazy. Přesně tak jsem myslel mé reakce. S dobíjením mám podobné zkušenosti.
Done sám píšeš když když když…kdyby to tak fungovalo a byl to nový standard, tak proti tomu nic nemám. Ale tohle bude spolehlivě fungovat tak za těch 10 let jak jsi tu jinak psal.
V mém případě to je realita. Nemám obří roční nájezdy, ale mám 1-2 dlouhé štreky měsíčně, po dálnici, do zahraničí. Často spojené i se zajížďkou. Nabíjet, čekat, přizpůsobovat se autu, atd. na to nemám fakt čas. Musím pracovat.
Osobně si ale prostě myslím, že auto za 1.6 milionu musí být univerzál, schopný přeplout Evropu. Můj názor. Že to EV jednou budou umět, o tom jsem přesvědčen. Ale dnes ta doba není.
Ano, zrejme se najdou lide jako ty, co patrne dojizdi za manualni praci za zakaznikem takovou dalku.
My ostatni muzeme pracovat behem nabijeni.
Ne, sorry. Neber to jako urazku. Trochu nadsazka. Nechci te urazet. Spis ti chci napovedet.
Behem nabijeni muzes treba podiskutovat na acz.
O tom, ze nemas cas vykladej svoji stary. Ale ne v diskuzi, kde jsi vyplodil desitky prispevku. :D:D:D
PS Ted vazne, myslim ze tech, co by nemohli a/nebo neumeli vyuzit 1-2x mesicne par desitek minut smysluplne cas na nabicce, treba pracovne, je minimum.
Tvá představa o tom, kdo co dělá, jakým způsobem žije a funguje, je alespoň v tomto případě absolutně mimo mísu.
Neber to jako urážku ;-)
Čas na zdejší diskuse mám občas. Za více než 15 let necelých 4t příspěvků. Rozhodně na to nemám čas během těch štrek. To musím někam dojet, tam pracovat, jednat (ne, videokonference nejsou vhodné na všechno). A pak chci být co nejdříve s rodinou.
Ne, vážně, jsem hodně překvapený jak moc máš v této věci tunelovité vidění světa.
Píši že svět se zbláznil proto, že patrně z donucení zaniknou malá, lehká a úsporná auta, pro městskou infrastrukturu vhodná, a cpou se nám na sílu auta o velikosti a hmotnosti tanku, dojezdu menším než je dojezd toho malého auta (a ještě se to nabíjí trošku dýl a zdaleka ne všude to jde - ČR není jen Praha) a ceně pěti těch aut. Ne, to se mi normální nezdá.
Kdo by si koupil za 1,6 mega elektrickou jebku od VW, co váží víc jak tohle, má to menší dojezd a je na to 3x dražší servis https://www.sauto.cz/…urango/185241566
Co má levnější servis? Durango? No to je jedno, Durango najede km za cca 5 korun a při aktuální ceně kWh cca 5-6 korun Enyaq za zhruba korunu až korunu třicet haléřů... na sto tisíc km ušetříš 400 tisíc.
1) kdo má Kwh za 5 Kč když vládní strop + poplatky za distribuci jsou cca 6,80 ? :-):-) Veřejné nabíječky běžně 9-12 kč
2) Durango krásně baští LPG za 16,00 Kč, takže kdo nechce jezdit na beznín nemusí
3) kolik stojí hodiná sazba u Enaygu a co si na tom uděláš sám doma.
Nic vid.
Enyaq je velké SUV za 1.6 mega, 1.8 to testované. Sednou si do toho 4 chlapi z bagáží a třeba lyžařskou výbavou a jsou over. Ne, to není normální - to jen ty si opět přizpůsobuješ realitu k obrazu svému. BTW - do Alp by s tím asi stejně nejeli, do Krkonoš asi jo.
Auto za takové prachy by dle mého taková omezení mít prostě nemělo - dojezd, nosnost. Kdyby to hypoteticky nebylo EV, řeším to stejně.
Co bude v budoucnu je irelevantní, tohle je o testovaném autě. Až to nastane a až bude fungovat infrastruktura, pak si klidně EV koupím.
Ps.: Když pojedu někam dál, nechám doma káru za 1.6 mega a půjčím si ICE? Poletím? Boží, ekologie jak stehno!
Záleží čemu říkáš v pohodě, záleží jaké Alpy. Letos jsem byl kus za Livignem a bylo to 800km a 11h. S prknama na střeše bych Enyaq šacoval na to, že pojede minimálně za 25kWh. Pokud bych vyjel s plně nabitým autem, tak bych ujel třeba 280km (a skončil s necelými 10% baterky někde před Regensburgem).
Pak bych teda nabil 10-80 za 35minut a jel zase 80-10... což je 77kWh*0,7=53,9kWh a ujetých 215km při spotřebě 25kWh... což znamená, že bych musel na cestě dobít 2x 10-80% a pak ještě jednou něco na dojetí.
Pokud by byla volná nabíječka tam co potřebuju, tak bych proti spalováku ztratil třeba 1,5h nabíjením a třeba 0,5-1h pomalejší jízdou (sobota na téhle trase EV nahrává, protože i se spalovákem se dá jet rychle jen výjimečně).
Třeba by se dalo jet za míň než 25 v průměru... zase ale těžko bude nabíječka přesně tam co potřebuju... prostě minimálně +2h to budou.
Souhlas s Emelem. Mám k tomu zkušenost od jednoho spolupracovníka ze Škodovky. Jezdil na nějaké akce z Prahy (pro ty co neví, i v Praze má Škodovka velký office) do Ostravy a zpět domů. Potřeboval auto, protože tam byli nějaké lokální pojížďky, měl s sebou reklamní materiály atd. Akorát jeho firemní Enyaq se ukázal jako velký problém, který ho zdržoval a omezoval, protože to nedává na jeden zátah. Navenek to nesměl ventilovat a snažil se to řešit, ale byl uzemněn přesně těmi argumenty co tu píše Donvito. Pak se stalo, že dobíječka kde chtěl dobíjet nefungovala, nouzově dojel k další, která byla obsazená, musel čekat a byla z toho cesta na celý den :D Nestihl co měl a od té doby si vyměňoval na cesty mimo Prahu Enyaq za Fabii od kolegyně :D A to fakt nekecám, to bych ani nevymyslel. Až budou rychlodobíječky na každém rohu, tak to samozřejmě bude řešitelné.
V tom, ze sa nevie adaptovat na elektromobil a nema kapacitu na to, aby to nabil niekde po ceste. Ide do 0, nabijacka nefunguje a zrazu je problem. Verim, ze takych ludi bude viac. Zase moze mat ine prednosti, vie najlepsie rozdavat letaky a rozpravat reklamne veci :-) Vela ludi sa nevedelo adaptovat na pocitace, ked prisli na trh a funguju bez nich. A mozno aj tak isto nadavaju, ked treba nieco riesit elektronicky, ako im ta zla EU vnutila pocitace :-) Ini zase nevedia ovladat mobil, ale mozno vedia dobre varit aj bez mobilu a pocitaca. Nase deti su zase inde, ziju niecim, co nasej generacii nemusi vela hovorit.
Z toho nemůžeš vyvozovat neschopnost. V podstatě jsi to i napsal. Odvádí jinou dobrou práci a tohle by neměl řešit. Těch nabíječek je tak málo, že jak píšeš, musíš se adaptovat a plánovat si to. Ale tohle mi vadí, protože když máš hodně práce, každá maličkost navíc je problém. V tomto případě zdržení 3h je obrovský problém.
On ten Enyaq nechtěl, ale proč ho měl? Protože v prosinci 2021 Škodovka zaregistrovala obrovské množství Enyaqů, které využívala jako služební auta a postupně je prodávala, protože těmi registracemi snížili emisní průměr na 2021. A jsme u toho jestli nám to někdo vnucuje...
Jak jsem tu psal, že jsem byl včera v Čáslavi, tak jsem se podíval. Dle appky Plugshare tam není ani jedna, nejbližší v Kutné Hoře, kde je pouze jedna.
Nebo třeba v Praze OC Chodov. Rychlým pohledem do Googlu je kapacita parkoviště 1900 aut, nabíječek je tam asi jen 6 celkem :D OC Nový Smíchov má taky 6 nabíječek. A tak bych mohl pokračovat…
Kamarád v Londýně se přestěhoval do novostavby bytovky. V garáži standardně vyvedená příprava pro nabíječku ke každému místu. Realita u nás? Zaplatíš cca 30 - 50 tisíc za klientské změny jen kvůli přívodu a to ti to často ani nezrealizují, protože by to znamenalo další povinnnosti a řešení s energetickými společnostmi, které na to musí dimenzovat síť v lokalitě atd. Řešil jsem to pár let dozadu, dodatečně to developer neschválil kvůli záruce na dům, tak se čekalo až skončí záruka a pak si to SVJ bude dodělávat. Dnes už tam nebydlím, nevím v jakém to je stavu.
Na druhou stranu doma to můžeš píchnout na 230V zásuvku a neřešit jak rychle nabíjíš (pokud teda bydlíš někde kde ta zásuvka je. V paneláku a bytovce jsi jaksi v hajzlu.
Jo na ten výchozí bod ráno to je výhoda, kterou spalovák nemá. Ale v Praze nebo větších městech zatím moc ne když se v RD v Praze bydlí výjimečně. Je s tím pak ještě jeden problém a to, že současná legislativa, ale i samotný fakturační systém neumožňuje domácí nabíjení za firemní peníze (+ odpočet DPH). Muselo by to mít vlastní přípojku a to je v praxi řešitelné snad jen když jsi majitel firmy a chceš do toho investovat. U PHEV to ještě jakžtakž člověk snese, ale mít plně elektrický provoz s nájezdem nad 20000 km ročně už něco stojí.
Já mám taky dotaz. Jak by si řešil cestu kdy ujedeš 130 km necháš auto týden v mraze na parkovišti a pak se vrátíš z dovolený sedneš do něj a chceš jet zase 130 km zpátky. Celkem běžná disciplína, kterou spalovák dává naprosto bez problémů.
1. Nabiju.
2. Ujedu 130km
3. Nechám auto týden v mraze na parkovišti
4. Sednu do něj a jedu 130km zpátky ;-)
...těch 260 by mělo být i s týdenním postáváním v normě, přinejhorším se holt cestou zpět na chvíli stavíš na nabíječce pokud by to přece jen nevycházelo. Ale samozřejmě... udělej ze 130 třeba 150 a už to problém být může.
Zajímavé a o kolik ti za ten víkend spadlo nabití baterie vlivem její temperace? BTW to je taková celkem běžná věc, že jedeš na dovolenou a necháš auto na parkovišti a odletíš na týden pryč. Následně očekáváš, že taky z toho parkoviště odjedeš a ne že se baterka temperovala týden, aby nezmrzla a vyplácala si veškerou energii a v horším případě zmrzla.
Nic zasadniho. Udavany dojezd klesl asi o 20km. A v tom “asi” je to zasadni. Kdyz zacnes pouzivat EV tak po par jizdach prestanes dojezd vlastne resit. Zjistis, ze ve finale dojedes tam co vzdy uplne v pojode a nemusis sledovat nejake zdaje o dojezdu.
PS: opravdu si myslis ze s EV po tydnu neodjedes z letiste?
Vycházeje z informace, že baterky se automaticky temperují svou vlastní energií, aby neprochladly nebo se nepřehřály, mi to za předpokladu, že s stojíš v mrazu dává smysl. Nikde se totiž nepíše o tom kolik energie sebere baterie na vytápění sebe sama třeba za 24 hodin při nula stupních. To jsou jaksi informace, které se nikde nedočteš, ale když vím jak velká baterie je a že ta temperace neběží zadarmo, tak mě to zajímá. Takže dva dny stání v mraze říkáš 20 km na dojezdu. To by nebylo tak strašný jestli nekecáš.
PS: No popravdě by mě zajímalo, kdyby někdo takový test udělal.
Ale temperuju sa pri jazde, nie pri stani. Temperuje sa aj nadrz na mocovinu, ale asi tiez az pri jazde. Tam by som sa trosku viac bal, ci to po tyzdni v mrazoch nastartujem, hlavne s mojou 6 rocnou baterkou :-) Ale zase diesel stal aj mesiac a zena nastartovala.
Takove informace lze na internetu dohledat.
Nesmis ale hledat na autoforu a nebo auto.cz kde jedou clickbait titulky na tema nenavist k EV bez zakladnich znalosti.
Praveze ani nie, temperuje to nejak baterku pri stati v zime? Podla mna nie. Mocovinu to tiez asi netemperuje, zamrzne pri -11 C a potom ju podla normy musi auto do 20 minut rozmrazit, inak vypise chybu :-)
Nabíjet na 80% se doporučuje především proto, že pak už to tam tlačíš pomalu a nabíjení není efektivní. Samozřejmě zčásti i ta životnost.
Jenže tam je to míněno tak že pokud jedeš dálku tak není problém mít 100% nabití před jízdou. Spíš je to o tom, že když dlouhodobě jezdíš třeba 50 km za den, tak nemá význam to mít natlačené do 100%.
Jinak ano, reálný dojezd je bídný. Vlastnit EV je obtěžující a omezující a ne, fakt to nechci. A vím o čem mluvím.
neviem co si predstavuje pod prijemnym spolocnikom, ale zabudol trosku spomenut, ze to auto je tazke a nezabavne. Ale ze vobec ziadne emocie, tazke riadenie, malo spatnej vazby. Vynika len komfortom a rychlostou.
Prodeje tohoto drahého elektrického těžkotonážníka jsou na českém trhu naprosto marginální a drtivou většinu navíc kupují české větve cizích korporací, které to dostaly ideologicky nařízeno ze svých zahraničních centrál (např. KB). Pro 99 % českých zákazníků je to nekoupitelný absurdní nesmysl. Tak proč nám ho sem pořád cpete?! :-O:-(:no::no::no:
Celkem nedávno jsem navštívil Vídeň, Salzburg a Linec, jako jo, elektro aut tam jezdí víc, ale běžné to tam rozhodně není, elektrifikace tam jde rychleji, ale i těch nových spalovacích aut tam jezdí podstatně víc, o zbytku Rakouska nemluvě.
To určitě.... Teď jsem se vrátil z AT, který jsem projel skrz naskrz, krom té Vídně a EV jsem po cestách napočítal okolo 15. Všude je to pořád samý ICE.
V centru Vídně potkáš EV sice celkem často, ale to v centru Prahy dneska taky. Kdybych měl jmenovat top EV město, tak Amsterdam (Skandinávii neznam, tam to tlačí asi taky dost). Ale mimo centrum a nebo regiony směrem k Alpám jsou benzínové/naftové asi stejně jako u nás.
Německá města taky nejsou tak EV positive jak se může mediálně zdát.
tak ono koupit skodovku nebo MB pripadne BMW, tak je jasne kam pujdes, kdyz za to chteji podobne penize. To neni divu, ze se to neprodava.
EV potkavam denne hodne. Ale tenhle enyaq (RS verzi ) jsem jeste tez nepotkal. To uz casteji potkavam EQS nebo ix nez i klasicky enyaq.
Ono se klasickej Enyaq RS dělá poměrně krátce.
RS jsem taky ještě neviděl... i když teda "kupé" jezdí v tý jedovatý zelený, to si člověk všimne, jestli bych poznal třeba v týhle červený RS si nejsem úplně jistej. Zblízka jo.
Jinak... celkový prodeje Enyaqu za loňský rok jsou 53.700, což je řádově totéž co Superb a o něco víc než půlka Kodiaqu... to za mě není úplně špatný. Horší je, že celkový čísla budou za chvíli na půlce toho co byly. https://www.best-selling-cars.com/…del-and-country/
Jenže automobilky zřejmě "otevřít diagnostická data třetím stranám, aby bylo možné zjistit stav baterie" nechtějí. Mohly by vyjít najevo skutečnosti, které najevo vyjít nemají... i kdyby to nebylo nic skandálního, tak prostě z takového množství dat vždycky půjde něco vytrhnout z kontextu a prezentovat jako propadák.
Všichni jste zapšklí zpátečníci a ignorujete fakta, že EV je ve všem lepší než ICE.
Vývoj jde "mílovými kroky" kupředu, jen se podívejte jak vypadaly parametry EV před 10, 20 nebo 50 lety.
A teď vážně. Až vývoj pokročí tak, že solární kapota a střecha plně postačí na provoz za denního světla, baterie o velikost cca 50-80 litrů a hmotnosti kolem 100-120 kg vydrží alespoň tak na 2 hodiny provozu (pro ty, co nutně potřebují jet v noci, kdy ani měsíc nesvítí) a dobije se solárně za půl dne nebo z vnějšího zdroje za 10 minut, tak si ho jistě pořídím.
ktere dnesni bezne dostupne auto ma 80 litru nadrz? Kdyz kouknu na octavii, 45litru, kodiaq 58. Superb se snad jeste drzi 66, ale to je asi posledni mohykan.
To je ale přece zcela nepodstatné. V mé mírně ironické hypotetické a - minimálně dnes - nereálné představě bylo uvedení 50 - 80 litrů jen jako přiblížení mnou akceptovatelné velikosti prostoru pro baterii.
Nemyslím, že to je tak těžké pochopit. Fakt nevím, proč zrovna zde rozebírat velikosti nádrží u aut, ale pokud jsi jen chtěl založit na absolutně zbytečný spor, tak chápu, budeme tedy řešit nádrže. Tak třeba bávo pětka má 68 a sedma 78 litrů, moje auto má 70.
Víš co je vtipný, ta nádrž je pořád stejná, nezmenšuje se a je jedno jestli do ní dát 5 nebo 50 litrů, dokonce i jak rychle ji doplňuješ :-[] Pořád stejné množství energie sbalené na cestu...
Větší prémie mívá okolo 70l. Jedno z mých aut vyrobených 2022 má 80l nádrž a dodávka 2021 má 105l :D A dokonce potupně musím přiznat, že jsem byl jednou tak líný a neměl jsem čas tankovat, že mi došla nafta i v té 105l nádrži a musela přijet asistence. Asi je pak jasné jaký mám názor na to, že "80% dobití trvá jen 30 minut" :D
Mimochodem asistence přijela za 20 minut a za 30 minut jsem byl zpátky na cestě s dojezdem 100 km. To EV neumí. Nemyslím to jako hate, ale když se tu všichni napadají ohledně teoretizování, tak tohle byla reálná situace.
Sorry ale napsal jsi jeden z nejhloupějších komentářů této diskuse... I když :D jestli se relevance názoru počítá na hodnotu vlastněných aut v průměrných platech :D ...abys netahal za kratší konec provazu :D
Já gilem v principu souhlasím. Pro mě by EV dávalo smysl když by bylo vyřešené rychlé dobíjení na delší vzdálenost.
Dyt to omila porad dokola. Až to bude umět to a umět to… pak si to koupím. Alibismus. Z nouze ctnost. Stačí napsat, to není pro mě a je to. Furt to vokecávat dokola… to je jak bulvár na fb, nechceš? Nevadí, stejně ti to prectes…
Totálně zcestná koncepce dopravy. Na venkov v EU se vrátí koněspřežka, Praha a další Evropské velkoměsta budou vnucovat metro a zbytek bude ožebračovat lidi na dopravních podnicích...
Takže Enyaq RS stojí 1,8 mega, váží 2,2 tuny a ujede na jedno nabití 300 kiláků. Vedle toho benzínová Octávka RSo stojí 1,1 mega (udělal jsem si teď konfiguraci), váží o 7 metráků (!!!) méně, na plnou ujede určitě 600 kiláků a zrychlení má jen o 2 desetiny slabší než Enyaq.
A to si vážně někdo toho Enyaqa koupí? Bych chtěl slyšet proč...
Ano jak málo stačí maloměštáckýmu českýmu Lojzíkovi z Horní Lhoty ke štěstí vid.
ˇŽe existují jiné spalováky, asi tak 8888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888x zajímavější jak Oktávka ti asi ušlo vid.
Ty jsi magor, ty pohodlí. Ale pokud jsi doteď jezdil na žebřiňíku, tak v tom případě ano. Tímhle sis generelně nadělal do pusy takovou hromadu, že ani ev fek vůz nepomůže.
Nebavme se o nadšencích, kteří jsou schopni si zdůvodnit všecko. Tohle je především subjektivní.... tebe baví ev, ano, jízda je velmi příjemná. Ale na tom to stavět nejde.
Zajímavé. Buď to auto nějak upravili nebo tam mají chybu. Zkoušel jsem Google a u M5 i M550i jsem našel v každém testu jiné hodnoty. Žiju v tom, že M5 byla cca o 150 kg lehčí než M550i, tj cca na úrovni 540i, možná i lehce pod a v tom je jedna z výhod proč M5 chtít.
Jo tak M5 CS to dává pod 540i. V tom článku se píše úspora 70 kg, tzn. mělo by to být stále 1895 kg. Těch 75 kg by mohl být řidič? Pak ale já myslel, že se pohotovostní udává standardně s řidičem..nevím, to je asi teď u Enyaqu jedno :D
150 kg mi přijde jako moc. Vím, že M5 měla tuším karbonovou kapotu a střechu, aby byla lehčí a výkonější motor, ale přemýšlím, kde by nahnali 150 kg rozdíl.
Řekl bych, ze pokud se do budoucna prosadí levnější baterie, tak dražší značky zůstanou u lehčích Lionek a mainstream bude mít sodíkové. A ospravedlní se cenový rozdíl…
A že se prodává Kodiaq líp než Superb chápeš?
Já teda taky úplně ne, ale je to tak... prostě kupci nepreferují lehčí a v důsledku úspornější a rychlejší auto, ale chtějí radši tu krabici.
Je potřeba si to rozdělit (souboj karoserií, souboj pohonů)... a pak srovnávat jabka s jabkama.
:-| Nechápu hodnocení 4 a pul. Za mne nelze vic jak 4, i kdyz je to mozna OK auto, cena naprosto neodpovida, kvalita interieru neodpovida. Jde o hezky vuz za 1.250.000. Vic ani Kč.
Fobie z ceny nojo... Tesla zlevňuje a Škoda zdražuje. 1.35 za Y Long Range AWD, stovka za 5 a vMax 217... já bych i fandil Enyaqu, víc se mi líbí zvenku i zevnitř... ale tohle nevypadá moc dobře. Leda by pomohla fobie z provozních nákladů na servis u Tesly :-)
Hledal sem na Youtube kolik je ta písniček o Tesle, jak to frčí
Pink Tesla vid (Cadillac)
Daddy never was Tesla kind (Cadillac)
Quitar, Tesla (Cadillac)
Tesla Ranch (Cadillac)
Tesla Style (Cadillac)
Tesla to the Moon (Buick)
Tesla Van (Chevy)
My Daddy was a Tesla man (Chevy)
Dents on Tesla (Chevy)
Midlife Tesla (Chrysler)
Tesla blues (Mercury)
Daddy´s Tesla (Oldsmobile)
Silver Tesla (Thunderbird/Ford)
atd atd
Tesla prostě narozdíl od jiných US značek v písničkách frčí vid.....
Ono taková romantika u plápolajícáho ohně u Grand Canyonu s Teslou bez nabíječky, to je to pravý dobrodružo co :-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)
Tesla Super Charger Stations
The Grand Hotel offers twelve Tesla Super Chargers.
The Super Chargers offer our guests and visitors the fastest vehicle charging available. Charging takes typically 30 minutes allowing guests the most flexibility and maximum time and range exploring the Grand Canyon . :yes:
Proč koupit Kodiaq RS a nikoli Teslu Y je jasný... kdybych se měl teď z fleku pro jedno z nich rozhodnout, tak asi Kodiaq (ale nebylo by to jednoznačný).
Ale proč Enyaq RS a ne Teslu Y? Jo... interiér, cena a dostupnost servisu... něco se najde, ale jsou to takový tanečky kolem toho, že price/value té Tesly je prostě lepší.
Kamarád teď koupil Y (má domek s garáží a fotovoltaikou) a vesměs si to pochvaluje... dojíždí do Prahy autem, v zácpách používá autopilota, jezdí na služebky po republice... provozní náklady minimální, servis zatím nepotřeboval, jezdí to prý hezky (trošku tužší, ale v normě). Svezu se a dám vědět.
V té kombinaci (auto s dostatkem prostoru pro rodinu, 0-100 za 5s a vMax 200+) mi to za 1,4M nepřijde nekoupitelný.
PS: tušíš správně, není to jeho jediný auto, do Alp jezdí něčím jiným...
Jenže to je právě ono - drtivá většina lidí potřebuje jediné, naprosto univerzální rodinné auto s výborným poměrem cena/užitná hodnota! :-) Tedy takové, se kterým může stejně dobře jezdit po městě okolo komína na nákupy a k doktorovi, stejně jako na víkendové cesty na chalupu a v neposlední řadě také občas na rodinnou dovolenou do těch Alp nebo do Chorvatska! A navíc by to auto v ideálním případě mělo být i řidičsky zábavné! Těmto naprosto běžným požadavků nemůže žádný zkratomobil vyhovět ani náhodou! :-O:-(:no::no::no:
“Baterie by sice měla zvládat nabíjení při výkonu až 135 kWh, tentokrát jsem však byl odkázán pouze na wallbox v redakční garáži o výkonu 11 kW.“
Jak to, ze je ubohy tester "odkazan" jen na AC nabijeni? Byl liny si pujcit cip na nabijeni? Nebo se mu proste jen nechtelo (skutecne) testovat jim neoblibene EV?
Jak muze psat o EV nekdo, kdo nechape rozdil mezi energii a vykonem???
Jedna se o ucivo 8. tridy zakladni skoly! https://www.google.com/url?…
2. Topnou spirálou el. krbu o odporu 10 ohmů prochází proud 20 A po
dobu 2,5 h.
R = 10 Ω
I = 20 A
t = 2,5 h = 2,5 · 60 · 60 = 9 000 s
W = ? [1 J = 1 Ws nebo Wh]
𝑾 = 𝑈 ∙ 𝐼 ∙ 𝑡 = 𝑅 ∙ 𝐼 ∙ 𝐼 ∙ 𝑡 = 𝑹 ∙ 𝑰
𝟐
∙ 𝒕
𝑊 = 10 ∙ 202
∙ 𝟗𝟎𝟎𝟎 = 36000000 𝐽 = 36 𝑴𝑱
nebo
𝑊 = 10 ∙ 202
∙ 𝟐, 𝟓 = 10000𝑊𝐻 = 10 𝒌𝑾𝒉
Krb spotřeboval energii 10 kWh.
Ondro, bylo by fajn si tohle nejprve nastudovat.
A az potom psat o elektrickych autech.
To, ze tematu nerozumis, je znat nejen podle zameny jednotek.
PS Ze nepatris mezi fanousky elektromobility me vubec neudivuje. Protoze jsou pro tebe spanelskou vesnici. :D
To see naučil od soukmenovce Hamunny? Ten nic jiného než tyto dvě klávesové zkratky (k tomu aby zde postoval své zvratky - to se nám to pěkně rýmuje, že) nepoužívá :-)
Akože čítať túto diskusnú žumpu, to je hrozné. Dookola tí istí vyšinutí hejteri elektromobilov. Ale faktom je, že Škoda aj celý koncern VW si za to môžu samy. Začína mi liezť na nervy ako tlačia tú elektromobilitu miesto toho aby prišli s full-hybridmi. To je technológia s ktorou sme tu v pohode mohli ešte 10 rokov fungovať.
Spotřeba Enyaq RS 26,8kWh/100km, u Coupé, kterých je tam více, není důvod k vyšší spotřebě https://www.spritmonitor.de/…/1881-Enyaq.html?…
Rychlost nabíjení v rámci cenově porovnatelné konkurence také slabota.
Důléžité parametry pro EV za tuto cenu špatné, proč tedy tolik hvězd?
Jak už v diskusi zaznělo, cena by měla být cca o 500 000Kč nížší.
Jenže Bz4x má data dvakrát za jeden den, a jednou za necelý měsíc.Tak hrozné to určitě nebude. Ona i ta dálnice může být za 21,5, ale ještě jak rychle.
Ale o Bz4x test není, je o jiném autě a těžko některým věcem v testu věřit.Něco raději ani netestují.
Ty jezdíš enyaq? Konečně jsi vyhodil ten kosoctverec?
Ano můj odhad podle clasrnixh zkusenosti na průměrnou spotřebu u takových aut bude kolem 21-22 kWh.
Už ten titulek tohoto testu je absurdní - komu by proboha mohl být takový těžkotonážní monstrózní zkratokrám se šílenou cennou a mizerným dojezdem "sympatický"?! :-O:no::no::no: Snad jen nějakému fanatickému elektromagorovi eurohujerovského typu... :-(:no: