Pokud se dva řidiči na tříproudé silnici snaží dostat do prostředního pruhu, kdo bude mít přednost? V této otázce chybují mnozí, vysvětlení je však poměrně jednoduché.
Až na to, že také platí že v levém pruhu lze jet pouze při předjíždění. A při předjíždění řidič předjížděného vozidla musí umožnit bezpečné předjetí a nesmí mu nějak bránit že...
Takže je obrovský rozdíl, jestli tahle situace nastane v režimu předjíždění, nebo v režimu souběžné jízdy kdy se o předjíždění nejedná.
Ale to bych chtěl po těch právních troubelínech co tyhle rádoby rady dávají asi moc.... :-!
Trepes blbosti. Aj ked ten v lavom pruhu predbiehal, musi dodrzat pravidlo pravej ruky. Easy. Ono legislativa je vcelku jednoducha, ale nie je vzdy uplne jednoduche to dodrzat. Zvlast ked ten v pravom pruhu je cca o pol auta vzadu.
Ne. Jen nesmíš být jelito aby jsi chápal že tahle situace spadá pod víc ustanovení a nelze je chápat bez souvislostí. A protože jsou ve vzájemném rozporu, tak vždy daná konkrétní situace vyžaduje výklad.
Ve městě lze jet v levém úplně normálně (je-li pravý prázdný), ale je fakt, že toto spousta lidí nechápe a místo aby předjeli zprava, tak se na prázdné silnici nalepí a vyblikávají, ti nejvypečenější následně ještě vybržďují. Ve městě!
jako právní troubelín se jevíš ty. Pokud jsou ty tři stejným směrem jedoucí pruhy, tak podmínka pro zařazení se zpátky je přece taková, že neohrozí a neomezí žádné další účastníky silničního provozu. Nebo jako to házíš automaticky do středního pruhu s tím, že jako z titulu ukončení předjíždění na to máš právo?.
Obecně platí, že mimo dodržování předpisů nejvíce funguje přehled na silnici, obezřetnost a ohleduplnost k ostatním, bezohledu na to, že oni zrovna nemusí předpisově jet. Když spolkneš svoje ego. není důvod si cokoli vynucovat, když si dokážeš dát jednoduše přednost
Ne. Já se snažím pokud jedu v pomalém pruhu a chtěl bych do středního tak tam nevjedu řidiči z rychlého pruhu. Už jen proto že tu je 3/4 aut VW/Škoda co mají malá pravá zpětná zrcátka. A zkrátka protp že vím že v pravým zrcátku máš vždycky horší přehled.
A naopak když jedu v rychlým tak se snažím jet do středního nikoliv v souběhu s pomalým vozem z pravého.
Ja nemluvím o koukání, ale o zastavovani. Protoze to je to samé jako to, ze se lidi nekoukaji kam se zařazují. Možná lepší přirovnání je ještě nekoukal při vyjetdu z vedlejší a poslat to tam rovnou.
Znovu - když jedu v pravým tak jsem zároveň předjížďený (v situaci mimo město, nenastala souběžně jízda). A tak nesmím bránit předjetí. Tečka. Tak to je, nic s tím nenaděláš. Plácej si tu co chceš.
Nebrání. Jsi v levém a můžeš pokračovat, jízdu v levém pruhu ti nikdo neomezuje. Evidentne patříš k řidičům, kteří kašlou na předností. Nebyl jsi to ty, který se se mnou chtěl hádat, že nebude dávat přednost zprava, protoze to je někde z boku? Víš o tom, ze červená znamená stůj? Nebo že z vedlejší dáváš přednost na hlavní z obou směrů? Pochybuju, protoze zákon očividně neznáš. To je typické u pologramotů, že za každou cenu bojuji ua svou nepravdu, víš o tom?
Pokud se má jezdit vpravo, tak proč ten vlevo jedoucí má pouštět toho vpravo, aby nejel vpravo, ale jel vlevo? Takto ani jeden nedodržuje předpis o jízdě vpravo :-) hmmm
protože ten v pravo třeba zahajuje předjížděcí manévr. Nebo je to ve městě, kde je to souběžná jízda a můžeme jet v kterémkoliv pruhu, pokud nás mohou auta předjet jinými pruhy.
Pokud jsem v pravém, ty v levém tak přejetí do prostredniho není předjíždění, ale jizda v pruzích. A prejetim z pravého do prostredniho nijak nebráním v tvem předjíždění, protoze máš levy pruh na předjíždění. A teprve mým přijetím do prostredniho pruhu zacina tvůj předjíždění manévr mého vozidla. Tohle neukecas, jen jsi ukázal, že neznáš základní předpisy. A ano, taky si hlídám kdo jede z levého pruhu, protoze tu jsou pologramotni ridici, kteří neví, že mám přednost nebo nesleduji okolí. A když jsem v levém, tak vím kdo má přednost a necpu se do prostredniho, stejně jako když z vedlejší vyjíždím na hlavní.
No jen jsi ty dokázal že neumíš číst právní předpisy ty troubo. Pokud jsme mimo město tak předjíždět neznamená jet jen v pruhu hned vedle. I když jedu ob střední pruh tak furt předjíždíš pomaleji jedoucí vozidlo že. Jízda v pruzích a předjíždění se totiž vzájemně nevylučují. Ale tohle pochopíš jen pokud nejsi jouda co neumí číst právní předpis. Protože už jen to že jedeš v rychlým pruhu (mimo město) znamená automaticky že předjíždíš (dokud nenastane souběžná jízda). Kdyby jsi totiž nepředjížděl tak v tom levým vůbec nemáš co dělat že :D:-!
Tak povídej troubou dal. To co tady píšeš, je v rozporu toho, co se píše i v článku u kterého diskutujes.
Jen jsi ukázal, ze neznas přednosti a snažíš se ostatní napadat, abys odvrátil pozornost od toho, jak tragickej točvolant jsi.
Takze ještě jednou. Při 3 pruzích, bez ohledu na to kde, pokud se chceš zařadit z levého do prostredniho a zároveň auto z pravého do prostredniho, musis mu dát přednost a zadne bránění v předjíždění to není.
Ne, je to správně. Jen točvolanti si dělají svá pravidla. V autoškole se to učí, na referentskych školení se to učí, policie na to upozorňuje, v zakone je to jednoznacne, jen rohypnol tvrdí opak. Takze všichni jsou mimo? Ne, rohypnol nezná základní silniční pravidla. Točvolant bez znalostí.
"Na pozemní komunikaci o třech jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič přejíždět z levého jízdního pruhu do středního jízdního pruhu jen tehdy, neohrozí-li řidiče přejíždějícího do středního jízdního pruhu z pravého jízdního pruhu; obdobně se postupuje při přejíždění z levých jízdních pruhů do středních jízdních pruhů na pozemní komunikaci o čtyřech a více jízdních pruzích vyznačených na vozovce.“
Jen pologramotná opice za volantem by ten text nepochopila. A to je ještě možná i urážím opičky.
Ano dokazuješ že umíš číst. Gratuluji. Bohužel dokazuješ zároveň že neumíš myslet a číst právní předpis v souvislostech. Jsi typickej trouba. Přečteš větu v zákoně a hádáš se vždyť to tady je napsaný. Ale že existuje jiné ustanovení které také platí a je třeba je vykládat v souvislostech, to už nechápeš.
Třeba proto, že ten v pravo má před sebou kamion který chce předjet, a musí vyjet do prostředního. A ten v levém třeba zrovna dopředjížděl někoho kdo jel ve středním.
A hlavně, tohle je, z mých zkušeností, největší problém spíše ve městech a tam žádné "má se jezdit vpravo" až na výjimku obsazenosti všech pruhů neexistuje.
Tak doufám, že přednost z práva zná skoro každý ... Ale teda
Tak doufám, že přednost z práva zná skoro každý ... Ale teda co mě nejvíc irituje a nezná to skoro žádná ženská, je přednost protijedoucímu při odbočování doleva. Chápu na ucpaný křižovatce, ale jinak zabijim. Dobré je to, když člověk potřebuje nabourat levý blatník
tedy příslušníků toho nejchytřejšího národa na světě, nechápe přednost zprava vůbec. Natož tedy v tomto případě. Proč se dávají řidičské průkazy těm, kdo nechápou základní pravidla a páčky blinkrů se v životě ani nedotkli? Kdyby se tito duševní ubožáci vyhazovali od zkoušek tak by byl provoz přinejmenším poloviční.
pamatuju si jednu situaci u IKEA v Praze. U vjezdu jsou i cedule upozorňující na přednost zprava. Jsem na křižovatce, klasický kříž, dávám přednost zprava, auto projede a najednou do mně zleva málem nelítne nějakej vidlák s "S" na značce a začne řvát v autě a gestikulovat. Tak jsem stáhnul okénko a zeptal se, jestli ví, co je přednost zprava a kde má pravou ruku. Odpověděl, že zná, ale že nebude dávat přednost někomu, kdo vyjíždí odněkud z boku.
Myslím, že (nesprávně použité) pravidlo nájezdu z komunikace nižší třídy na komunikaci vyšší třídy je velká bolest. U nás v Jablonci je jedno takové místo, kde naopak všichni, kdo vyjíždějí "z parkoviště" dávají přednost - nevím proč. Podle mě jsou ty 2 komunikace naprosto rovnocenné. Bohužel, často to nejde správně rozpoznat, pokud tam není značka (což není ten případ, který ty popisuješ).
pokud namáš značku "dej přednost v jízdě" nebo hlavní silnice, pak jsou rovnocenné, nebo nejsou, ale nemáš jak to poznat a máše se chovat podle značení. Někdy ještě pomůže vodorovné značení, pokud je.
Při výjezdu z parkoviště, z pole či lesa, z obytné zóny, z fabriky a nebo třeba z čerpací stanice se dává VŽDY přednost všem ve všech směrech. Jedná se totiž o místa mimo komunikaci a tudíž je povinnost dát přednost. A není k tomu třeba žádná značka. Je to tak dáno zákonem.
To není pravda. Záleží na kolaudaci ( může být jak místo ležící mimo pozemní komunikaci, tak to může být i jako účelová komunikace ) a pak to právě řeší dopravní značení. Naprostá většina moderních parkovišť jsou již normální komunikace ( cca tak 15 let už ).
A i když je něco dáno zákonem, ty musíš vědět jak je to tedy kolaudovane v daný moment. Pak se tam právě obsazují DZ, aby bylo jasno. Máš vůbec nějaké zkušenosti s DZ a jejich umisťováním, kdyz tu píšeš takové polopravdy? Já ano a zrovna teď řeším podobnou situaci, jen se semaforem a zakazovou značkou, které jsou umístěny v rozporu a teoreticky nejsou platné, ale protože to řidič na místě nemůže poznat, že jsou v rozporu, pak se jimi musí řídit. Řidič totiž není oprávněn rozhodovat o platnosti značek.
I ten, kdo přijíždí z účelové komunikace dává přednost vždy a všem. Je tedy zcela jedno, jak je místo, o kterém jsem psal, zkolaudováno a řidiče to vůbec nemusí zajímat. Účelovka je i běžná obytná zóna, stezka pro cyklisty, chodník a podobně. Tedy cokoli, co se nepovažuje ze zákona za křižovatku. Tam všude se pak dává přednost všem. Pokud nerozhodnou případně zde umístěné značky jinak. Bavíme se ale od začátku o situaci, že tam značky nejsou.
To není pravda. Účelová komunikace je úplně běžná. Vlastníme místní účelovou komunikaci, je to soukromý pozemek, veřejné přístupný, platí na něm pravidla podle dopravních značek ( u nás rychlost 30km/h a definované jednosmerky ) a přednost platí všude zprava ( neni nikde oznacena hlavni silnice ani jakakolov jina uprava prednosti. To všechno potvrzené jak správním dopravním úřadem, tak městskou policii tak i dopravní policií.
Dle § 2 písm. w) se za křižovatku nepovažuje vyústění účelové pozemní komunikace na jinou pozemní komunikaci. Rozlišení kategorií komunikací má přímý vliv na pravidla dávání přednosti v jízdě ve smyslu § 22 a § 23 odst. 1 zákona o provozu na pozemních komunikacích. Zatímco při vjíždění na pozemní komuni-kaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci nebo z účelové komunikace musí řidič dát přednost v podstatě všem, při příjezdu na křižovatku po místní komuni-kaci se řidič musí řídit dopravním značením nebo se řídit pravidlem pravé ruky.
vyhláška č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, předpokládá, že místo vyústění účelové komunikace může být osazeno dopravním značením, z úpravy nevyplývá povinnost označit tímto způsobem všechna vyústění, což nelze po vlastníkovi či správci komunikace ani spravedlivě požadovat. Nicméně se v poslední době začaly červené směrové sloupky
-----------------------
§ 22 odst. 1: „Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" musí dát přednost v jízdě vozi-dlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci.“
Odst. 2: „Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.“
§ 23 odst. 1: „Při vjíždění z místa ležícího mimo pozemní komunikaci na pozemní komunikaci musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech jedoucím po pozemní komunikaci nebo organizovanému útvaru chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty jdoucím po pozemní komunikaci. To platí i při vjíždění z účelové pozemní komunikace nebo ze stezky pro cyklisty nebo z obytné nebo pěší zóny na jinou pozemní komunikaci.“
Pokud se napojuje na další účelovou komunikaci stejného řádu, tak pak ano, pokud ale na komunikaci vyššího typu, tedy např. na místní, tak pak přednost z prava neplatí. Pokud tam nejsou značky upravující to jinak. Jiný výklad není možný.
Typ komunikace, kam se ta vaše napojuje, musíte vědět, aby jste dokázal říci, zda se jedná o křižovatku dvou účelovek nebo to křižovatka není a jedná se o napojení na místní.
Podobná analogie je například na lesních cestách. Tam jsou to křižovatky účelovek a na nich lze předpokládat přednost z prava jako správný výklad zákona (podobně například na parkovištích u obchoďáku), ale pokud z některé z nich vjíždíte na "státní", tak automaticky přednost z prava přestává platit a vy dáváte přednost všem.
Ne. Zase třepeš nesmysly. Na žádné kolaudaci nezáleží. Záleží na zařazení a zatřídění komunikací. Dokud není zařazena tak je to vždy jen účelová komunikace.
ja sem v tyhle souvislosti prakticky poucenej v tom, ze kdyz na okresce ve stoupacim pruhu vyhanim z vejfuku pavouky a ten predemnou taky vyhani z vejfuku pavouky a dodavku co prekazi v levym stoupacim ten predemnou vezme zleva pres plnou dvojitou a ja ji vezmu zprava, tak se po par metrech zase musime potkat v levym stoupacim. tehdy to bylo o fous, protoze ani jeden z nas toho druhyho necekal, nastesti sem byl asi tak o 2 kapoty rychlejsi ...
policajti by ale meli hody - ten co predjizdel zleva na dvojity by dostal flastr za predjizdeni na plny a za to ze me nedal prednost zprava, ja bych dostal flastr ze sem podjizdel zprava a ten lev-o-pruzak by dostal flastr za to, ze byl v levym stoupacim kdyz tam nemel co delat.
pritom stacilo jen malo - chovat se trochu ohleduplne a nezabrat si s dodavkou bezduvodne levej stoupaci kdyz neni duvod
Má to ještě jedno řešení, (protože spoléhat se na ohleduplnost jiných je naivní) spolknout ego, říct si, že těch pár desítek vteřin, o které přijedu později mě nezabije, pavouky můžu vyhnat jinde, a zůstanu za dodávkou.