Rodina ID. automobilky Volkswagen má novou vlajkovou loď. Stává se jí model ID.7, který slibuje prostorný interiér, lepší infotainment a dojezd až 700 kilometrů.
Nový model a stále stejný problém. Ono 700 km vypadá docela dobře, jenže 87 kwh baterka znamená, že na dálnici dobíjíte každých 200 km. Takže to žádný spalovák nenahrazuje.
Jinak to na první pohled nevypadá v interiéru tak hrozně jako ID3-5, ačkoliv architektura s ovládáním takřka všeho v jednom displeji se mi nelíbí a není to podle mě praktické.
Uvidíme. 87kWh není tak málo, vzhledem k tomu, že tu konečně máme normální (nezvýšené) auto. Otázka je jízdní efektivita, kdyby to dokázalo jezdit jako Tesla, tak by ses bez loudání (a bez divočení) měl dostat k 400km reálného dojezdu...
Samozrejme, že nie. Enyaq v pohode na diaľnici pri 130-ke okolo 25 kWh/100 km. To len tí hejteri, ktorí s elektromobilom majú nulové skúsenosti tu budú stále dookola kydať tie svoje sr.čky.
Já o 40kwh nikde nepsal, viz níže. V praxi na dálnici nabíjíš okolo 10% a dobíjíš do 80% (protože pak už moc nefunguje rychlodobíjení - nulové zkušenosti??). Takže se bavíme o 60kwh a právě se spotřebou 25kwh jsi na max. 240 km bez rmožnosti jet rychleji - jaká bude spotřeba v česko-německých kopcích při 150 km/h?
Tohle auto má údajně nahrazovat Passat, který ale s výjimkou nejsilnějšího benzínu jezdí pod 8l (nafta spíš méně) s nádrží na 70l. Tou logikou co jsem psal řekněme že využiješ 60l. Takže se bavíme o trojnásobném dojezdu se schopností ho dotankovat za třetinu času. Čili nenahrazuje ani omylem.
Právě že je pořád docela dost zvýšené - cca o 10 cmy vyšší než Tesla a o 5 cm vyšší než Ioniq 6. Díky té výšce je to i dost ošklivé (taková otylá velryba). Na druhou stranu, kdybych si musel vybrat z těchto tří aut, beru nakonec VW, takže to možná zase tak špatně nevymysleli, byť to bude chtít ještě tak 2 generace, aby se dalo říci OK....
Přesněji: Tesla 3 1443 mm, Ioniq 6 1495 mm, ID7: 1538 mm
Pokud si tedy jako hranici "normálního auta" nastavíme 1499 mm, tak je ID 7 stále spíš crossover než liftback :-)
Ale abych zase jen nekritizoval VW, pokud by mělo být auto nižší, je prakticky nutné, aby bylo v baterii vybrání pro nohy cestujících na zadních sedadlech, což ale nemá ani Tesla a ani Ioniq. Jak se tam sedí netuším, z logiky věci ale asi dost blbě...
jizda v provozu v desti lehce nad nulou daleko nad dalnicnim limitem (kdy to spadlo po par desitkach km do nouze) s TMX bylo kolem 30-35kwh. Nedovedu si predstavit, co bych musel delat se sedanem aby mel spotrebu pres 40kwh
Počítejme klidně 25kwh. Na takové cestě nabíjíš jen do 80%, takže jsme 69.6kwh a zároveň nejedeš do úplné nuly. Takže jsme prakticky na těch 200 km. To co mnohým nestačí v Tesle, tak VW sotva dorovnává na pomezí 2023/2024. Tohle Passat jednoduše nenahrazuje.
Pokud by to mělo být 25 kWh/100 km, je to špatně a je potřeba zapracovat na aerodynamice a celkové účinnosti. Ioniq 6 má při gpskových 130ti spotřebu cca 17 kWh/100 km.
Při plynulé jízdě po rovině ti spalovák (sedan/kombi) taky nežere moc, v případě Passatu se pak bavíme o 1000+ km dojezdu.
Ioniq6 vypadá jako jedno z nejefektivnějších aut na trhu, jakou i ten má spotřebu v realitě našich končin, tj. kopce a neplynulý provoz tacho 130 - 160 km/h s nutností často se rozjíždět po tom co se předjedou kamiony? To o 17kwh pochybuju.
Typicky se mi to stává často, někdy jedu 150 km/h tempem s celkově lepší spotřebou než neplynulých a často ani nedosažených 130 km/h.
zrovna teď jsme to řešil s někým na FB. psal, že v Kodiaqu u něho znamená nárůst rychlosti ze 110 na 140 km/h cca 25 procent. dohledal jsem něco na jednom polském webu
https://www.wyborkierowcow.pl/jak-predkosc-wplywa-na-spalanie-test-przy-100-120-140-km-h/
a je to poměrně zajímavé. třeba Géčko s atmosférickým dinosaurem v těchhle rychlostech má spotřebu jen o 20 procent vyšší. na druhou stranu dieselová XC60 skoro o 40 procent nahoru. zajímalo mě, čím je to dáno, že má elektromotor s nejvyšší účinností takový rozptyl. napadá mě jenom převodovka (která není). jinak si to vysvětlit neumím.
Určitě to bude kombinace všech možných vlivů ať už převodovky, typu pohonu (4x4, diferenciály…), charakteristiky motoru, hmotnosti a dalších věcí. Žiju v tom, že na dálnici je nejhorší aerodynamika. Respektive ono to tak je. Ale % je asi rozdíl v tom poměru když třeba to G bude muset v nižších rychlostech překonávat odpor kvůli hmotnosti a složitějšímu ústrojí, tak poměrově (i přes tvar cihly) ta aerodynamika nepřidává tolik jako u lehkého efektivního auta, které v nižší rychlosti klade minimální odpor. Pak mě třeba napadá, že paradoxně vyšší hmotnost může mít na dálnici při jízdě konstantní rychlostí i pozitivní efekt v tom, že vyšší setrvačnost pomůže přetlačit lépe vzduch po sundání nohy z plynu. Ale to jen laicky přemýšlím nahlas, je to určitě zajímavé.
A vůbec nevím jak u těch EV, ale tam bych to tipoval na tu absenci převodovky a to že musí hodně točit.
Na dalnici jsou vetsi jizdni odpory z duvodu odporu vzduchu.
Spalovaci motor ma obecne vetsi ucinnost pri vetsim zatizeni. Spalovak je tedy v situaci kdy se se zvetsujici rychlosti a tim i odporem, zlepsuje vyuziti energie v palivu.
Větší odpory platí snad pro obě auta :-)
No elektromotor má účinnost 95 procent, spalovák od 20-40 procent, tak i kdyby to narůstalo jak chtělo, elektromotor to nedožene.
No, možná by to v režimu 80-10% (cca 60kWh) při spořádané předpisové jízdě dalo i těch 300km na dálnici. A okolo 400 km na okreskách a státovkách.
Takže Alpy na 1 zastávku na 20 minut. To už by člověk asi přežil.
Ale Passat to prostě nenahrazuje a nenahradí.
Dnes jsem si dal sice jen necelý kilečko v kopcích poblíž Moravského krasu a kus po státovce, bez spěchu, ale plynule, max 120km/h a pár předjetí a 4,7/100 a ukazatel nádrže se ani nepohnul. Sice dnes i bez klimy, ale jet jen státovku a nepředjíždět, tak to mám snad za 4,3/100. Na nádrž Passat dá v pohodě přes 1.300, když se jede dál a civilně.
Časem možná nebude jiná volba, než tyhle EV, ale tohle za 2 M ani kdyby mne násilím nutili.
Až to dostane baterku využitelnou 106kWh a lepší cx a úsporný motory na úrovni Tesly, karoserii Kombi a normální interiér a pořádný brzdy a záruku 10 let na baterii a bude to stát jako TM3, takže 1-1,4 M za plnou palbu, tak pak se na to možná začnu koukat...
Jako věřím, že do toho roku 2035 se parametry z posledního odstavce podaří splnit (cenu samozřejmě musíme brát v dnešních cenách) a pak už nebude elektromobilitě nic bránit. Teda kromě chybějících pár set ticích nabíječek (myšleno jen v Česku) :D
Taky to chce, aby byly UFC nabíječky u restaurací, u obchodů, případně i u Mekáčů, na vyhlídkách a podobně. Když už tam člověk musí cestou na dovču a zpět smrdět, tak ať to není smrdutý parkoviště za oschlým keřem a rozházenými kontejnery, ale nějaký místo, kde lze příjemně a smysluplně trávit čas.
Právě, to by přidalo necelou další stovku km na dálnici a dejme tomu by se dalo mluvit o pokroku. Ale na tomhle ID7 nevidím nic moc převratného, obzvlášť v kontextu zlevněné Tesly (které jinak moc nefandím) nebo současného spalovacího Passatu, jehož primárním teritoriem je právě ta dálnice.
Nemám to zase tak moc načtený, ale připadá mi. že s Teslou S si tohle moc konkurovat nebude. Tohle budou lidi zřejmě vnímat cca jako Samsung střední třídy a to je daleko od toho, jak je vnímán vrcholný iPhone :-)
Velikostně je to eSko (i stejný typ karoserie, akorát teda jak píšeš vyšší).
Srovnání s iPhonem mi přijde zavádějící... situace v EV je specifická. V něčem je Tesla prémie (provedení podvozku, hnací řetězec), v něčem sotva mainstream (provedení interiéru, konfigurovatelnost). Podle mě si to v Evropě s eSkem konkurovat bude - čekám obdobně veliké auto za obdobně hodně peněz...
Iphone je v něčem taky sotva mainstreamem. Jde o to, jak to do opič@nů dokáže natlačit marketing a Teslu běžný o auta se nezajímající opič@n vnímá jako něco takřka zázračného, co řídí autopilot úrovně, o které se jiným automobilkám ani nesní. Když je pak takový opič@n konfrontován s faktem, že je to Mercedes a ne Tesla, kdo má na americkém trhu schváleno autonomní řízení úrovně 3, nevěřícně zírá.
Jo... ale ne v kvalitě provedení, to si prémie obvykle nedovolí... a cenově je iPhone nad mainstreamem stejné technologické úrovně. Tesla to spíš hraje do pozice... já nevím, Ikey - jako že masovka s novým přístupem k věci... ale tohle přirovnání taky kulhá, tady je ten technologický aspekt.
No nic... ono nakonec stejně konkuruje všechno všemu, asi nemá smysl v tom hledat nějaké 1:1 vazby.
Tak pokud je hlavní metou "Tesla ovcí" mít Teslu a na nic jiného nekoukají, tak je jasný, že jdou radši do 3 za 1,1 mega než do S začínající na 2,6 mega. To je jako s tím iPhonem SE. Kdyby něco takového nabízel někdo jiný, bude pro smích. Nicméně Apple to "Apple ovcím" prodává, jako Baťa cvičky, protože oni chtějí prostě iPhone. :D
Časy eSka pominuly, když nějaké vidíš, sou to ty staré kusy, kde u těch nejstarších už většina bud musela vyměnit baterie, protože stály za ho*no (dá se dohledat na zahraničních forech) nebo už ty auta dojezdila...
SE je náhodou docela smysluplná volba... pro někoho, komu Apple uživatelsky vyhovuje. Není to hvězda v parametrech, ale to zase spousta lidí vůbec neocení.
A analogie mobil / auto... já bych to fakt nepřeháněl. Rozhodnutí, jestli iPhone za 20 nebo Honor za 12, dobrá. Jestli si koupím auto za 2,6 nebo 1,1, to asi ne :-)
Nebude to mit trhavy rozjezdy dsg.
Bude to mit okamzity mnohem rychlejsi reakce.
Nebude to chrochtat.
Bude to jezdit levneji.
Nebude se to sr@t.
Budes to moct nabijet zdarma ze solaru.
Nebude to smrdet ani vypalovat filtry ve meste.
U normálních aut z toho nic neplatí protože:
1) maj hydroměmnič místo DSG, vid Trofime
2) nechrochtá to protože to má benzín
3) levněji to při cenách nabíjení na veřejných nabíjčkách v cenách 8-13 kč za 1 Kwh a rozdílu v pořizovačce ale faaaaaaakt nejezdí
4) ne*ere se to protože je to poctivej motor
5) nabito na čerpačce za 4 minuty
6) žádný DPF filtry to nemá, takže se nemá co vypalovat
....se vyrovná normálnímu plnohodnotnému autu? Tak to je hodně špatný vtip! :no::-[]:-[]:yes:
P.S. S Passatem TDI můžu velmi svižně a komforně přeletět celé Německo bez nebo max. s jediným tankováním, které mi zabere sotva 5 minut! :-):yes::yes::yes:
Uzavřené bubnové brzdy mají cca nulové emise a to se cení. Euro7 bude znamenat jejich velkou renesanci. Skrz aero ráfky brzdy stejně nejsou vidět :D:yes:
Čiste technicky ak ti najväčší brzdný účinok generuje elektromotor a brzdy v podstate použiješ až pri úplnom zastavení, tak tie bubny budú fungovať v pohode a dostatočne spoľahlivo.
Tak brzdy jsou schopné generovat mnohem větší "výkon" než motor, takže určitě neplatí, že bys brzdy použil až při úplném zastavení... nebo možná nechápu jak to myslíš.
Už vidím jak nebudu potřebovat brzdy, když si budu chtít ty 2,5 tuny sportovně povodit a ostře brzdit do zákrut a serpentýn z kila, nebo kila pade na 40 a tak furt dokola. A jak silně budu brzdit elektromotorem, když nejvýhodnější je plachtit a ne brzdit motorem, jelikož perpetum mobile ještě nikdo nevynalezl? Mají všechny EV dokonale vyřešen přechod mezi plachtěním a brutálně silnou rekuperací po stisku brzdového pedálu tak, že i při ostré jízdě z hor a podobně se brzdy téměř nezapojí a bubny se nepřehřejí s 2,5 tunami na hrbu?
Uvažuješ úplně špatně, soudruhu, protože sportovní ostrá jízda je přece vážný ideozločin! :-[]:-[]:-[] Měl by ses nad svým zvráceným myšlením vážně zamyslet a učinit sebekritiku! :-[]:-[]:-[]:no:
Deset ran bičem, týden pěšky a k jídlu jen pohankové klíčky. A od příště už jen 30 v obci, 70 mimo obec a 110 na hájweji. A brzdit 2 km s předstihem jen pomocí aerodynamického odporu.
Pořád je z hlediska účinnosti lepší brzdit elektromotorem než brzdama. Motor by teoreticky byl schopný "brzdit" stejným výkonem, jakým zrychluje... což sice není tolik, jako brzdy, ale na běžnou jízdu to převážně stačit bude (a čím silnější auto, respektive čím lepší poměr výkonu a váhy, tím víc toho ubrzdí motorem). Spíš bys v takovém režimu asi celý systém přehřál.
Sportovně povodit... ty jsi srandista :-)
U nás pred Billou sú pravidelne obsadené… na jednom stojí benziňák a na druhom pani s Teslou pravidelne bez toho, aby ju tam nabíjala, pochopila zmysel vyhradeného státia pre EV po svojom. :-!
Interiér - resp. koncepce obřího displeje vypadá příšerně. Proč se snaží kopírovat Teslu? Ovládání všeho přes displej je bezpečnostní riziko. :no: https://www.auto.cz/…-tlacitka-135682
Plusem je absence středového tunelu u zadní řady sedaček. :yes:
Ano, ten interiér se stejně odporný jako u Tesly, to snad nemyslí nikdo vážně :no: Exteriér si nezadá, opět přiblble usmívající design přední části a celkově masivní ponton karoserie moc dobře nevyznívá. Auto je těžké už od pohledu a bude mít, tipuju, tak 2,4t. 700km bude jako vždy u VW jen na papíře, realita bude max 350-400km dojezd. Tj Passatu TDI to nesahá ani po ventilek... A cenu tipuju tak na "již od 1.8mio Kč”... To prostě nechceš :-[]
A přitom stačilo si doklikat na konec konfigurátoru a tam si přečíst, že to sice je 36.370€, ale bez DPH... takže jsme na standardních 43,6t€ s daní, senzace se nekoná, děkujeme za pozornost :-)
Pro mě by tohle bylo naprosto v pohodě plnohodnotné a pro všechny potřeby použitelné auto. Jenže předpokládaná cena mě z hlediska dostupnosti tohodle auta vrací víc jak 20 let nazpět. A popravdě nechce se mi na "stará kolena" zase zvykat na život s ojetinami. ;-\
A o tom to je. Je id.7 auto, po kterém bezmezně toužím? Ne. Je id.7 auto, které by splnilo moje základní požadavky? Jo, to už asi jo. Jen já tedy hledám auto, které bude stát méně než polovinu.
Vůbec jsou ty parametry komický. Max. nabíjecí výkon 120kW, takže 35-45 minut na nabití někde v rozmezí +/- 10/20-80%
Reálná spotřeba na dálnici 25kWh/100km při rychlosti 110km/h :D:D:D
x cena na hyperchargeru okolo 12-15 Kč za 1kWh... To je tak 3,50 Kč na 1km.
Při 110 km/h mi to jede za cca 4/100 a vychází mi to okolo 1,50 Kč na 1km.
Normálně za 2,- a hooodně rychle za 2,50 Kč/km.
500 km pojedu i tím šnečím tempem 110km/h 4,5 hodiny, ale on díky nabíjení o 45 minut dýl.
Aby mne dohnal, musel by jet přes 130km/h a to už by mu asi zase nevyšla šťáva...
Posun 20 let zpět je to možná v západní Evropě. Tady na východě ani náhodou, my stíháme bohatnout rychleji než stíhají auta zdražovat :D:yes: .
Akorát že poslední dobou je to tak nějak celé na dluh :no::-( .
Je evidentne, že sa VW technologicky posunul o krôčik vpred. Ale pochybujem, že to bude stačiť v triede 'Passat' kam ID.7 mieri. Tu sú zákazníci silno 'konzervatívny' na spaľovacie motory. V 'Passat' triede má dokonca problém sa presadiť benzínový motor to bôž elektrika. Jediná šanca na kúpu ID.7 je, že firma bude chcieť "vytrestať" firemného manažéra ....
Třída Passat (levné rychlé auto na dlouhé cesty) je na elektrifikaci ta úplně neobtížnější. Ve třídě Polo/Golf nevadí menší dojezd, ve třídě Sclasse nevadí vysoká cena. Ve třídě Passat vadí úplně všechno (dokonce i ten benzin, jak zmiňuješ) :D:yes:
Menší dojezd vadí i kompaktní třídě, jelikož je to u nejen nás používané jako rodinné auto.. Jen ve třídě mini menší dojezd neva, jsou používané více ve městě, proto byl takový zájem o Citigo iV ;-)