Veterán
Tak tohle auto si v roce 1993 koupili rodice jako rocni ojetinu se 100 najetymi kilometry. Ještě jsem jim jako aftermarket dokupoval calounene operky hlavy. Dodneska si vpominam na ten zvuk siciho stroje pod kapotou. Měli ho deset let a pak uz jen Hondy a Mazdy.
My měli běžnou 136 L, kterou jsem postupně skoro kompletně předělal na LS. Nejdůležitější a nejzdařilejší mojí úpravou ovšem byla výměna nesmyslně dlouhého stálého převodu 3,9 za kratší převod ze 135 s hodnotou 4,16. To auto najednou jako by bylo pokropené živou vodou, motor přestal mít tendence ke klepání a dolů šla i spotřeba, protože pětka byla konečně běžně použitelná rychlost. 😄
Jinak Favouš se mi dodnes moc líbí svým italským "bertoňáckým" šmrncem. Samozřejmě ve mě vyvolává úžasné vzpomínky na mládí a začátek mé řidičské kariéry, ale domů už bych to asi nechtěl ani jako youngtimera (a feldu už vůbec ne).
Jinak Favouš se mi dodnes moc líbí svým italským "bertoňáckým" šmrncem. Samozřejmě ve mě vyvolává úžasné vzpomínky na mládí a začátek mé řidičské kariéry, ale domů už bych to asi nechtěl ani jako youngtimera (a feldu už vůbec ne).
Dlouhá pětka? Já to měl vždycky spíš obráceně... a na spoustě starších aut mě ze všeho nejvíc vadilo to, že se s tím blbě jezdilo po dálnici (i rychleji po silnicích vyšších tříd), protože to už při 120-130 řvalo. Naposledy si pamatuju Focus 2 1.6i 5MT, což bylo jinak příjemné auto, no ale při 130 točilo snad 4500 otáček na pětku, což byl fakt fakt opruz.
Tak to rozhodně nebyl případ originálního zpřevodování Fáva 136 L, které bylo fakt nesmyslně dlouhé. Zejména pak vzhledem k jeho velmi nepovedené aerodynamice. 😄 (I když se oficiálně uvádělo Cx=0,36, ve skutečnosti měl 0,42, tedy ještě o chlup horší, než vykazovala Š 105/120/130 ve verzi M. 😒
Favorit měl hodně dlouhou převodovku. S kratším stálým převodem točil při 130 km/h zhruba 3800 otáček, s dlouhým stálým převodem u verze 136 dokonce jen zhruba 3500 otáček.
Ale...urvanou 1.3 OHV se vylepsit nepovedlo a Felda byla o svetelny rok jinde.