Ten byl tak spolehlivej, bo ho zakazali a stoji na vrakacich.
Jsem rad, ze ziju v dobe, kdy neni na emisich modernich (bezemisnich) aut uz nastesti co zkazit. Proto muzu VW vcetne Skody podporovat. Predevsim v jejich prechodu k EV.
PS TDI je pripad motoru, u ktereho je spolehlivost na skodu! Vsem ucastnikum provozu, krome ridice, se ulevi, az tento jedomet doslouzi.
Možní by nebylo špatný si uvědomit že tyhle jedomety (jak je nazýváte) živily dlouho dobu celou Evropu a i svět (obecně myšlené všechny naftové motory). Také díky jim se máme tak jak se máme a "nelozíme po stromech"
Bohužel je nahrazuje technika která je nákladnější a méně spolehlivější než byly klasické TDI. Jedinou výhodou bývá, že jsou čistější. Tím nenarážím na EV, ale obecně na všechny nové vozy, které jsou čím dál tím složitější.
To je ťažký omyl, kámo. Auto nie je len pohon a pokaziť sa dá všetko. Silnoprúdová elektrika je v EV naviac a nie je to sranda, baterky, rizikové pri každej väčšej nehode, stále zložitejšia elektronika, ostatné mechanické časti s ohľadom na markantne vyššiu hmotnosť - každý fail alebo vada niektorej z týchto častí môže skončiť zle.
Inak by si mal konečne zahodiť tie ružové okuliare a prestať bláboliť o prechode na EV. To je len mokrý sen niektorých skupín ľudí. Dnes si u nás bežný človek sotva kúpi nové auto za 25 tisíc, elektrická verzia toho istého vyjde aspoň na 40. Pohoda?
Ty jsi na ty studie hele, docela by mne zajímalo, jak taková O1 TDI, která již byla vyrobena, zatíží dalším provozem životní prostředí oproti nutnosti vyrobit místo ní nový elektromobil, třeba ten Enyaq ?
Je to vlastně naprosto logická úvaha, předpokládejme, že si jdeš pro nové auto a ta Ofce přežila do teď a musíš si zvolit, jestli s tím ošklivým dieslem budeš třeba ještě 5 let žít (a víš, že vydrží), nebo ji sešrotuješ a koupíš funglovku, kterou pro tebe musí vyrobit.
Takže otázka je, za jakou dobu neekologičnost TDI svými exhalacemi přebije dopady výroby nového vozidla ? To by mne docela zajímalo :)
nejsou exhaláty jako exhaláty.
stará nafta bez močoviny do vzduchu pouští karcinogeny.
pak je tady CO2 a budiž, to u takového auta není tak strašný.
tzn. pro životní prostředí celkem v pohodě, ale pro lidi na chodníku černá smrt:)
Jasné, ale nějaké srovnání s ekologickou stopou výroby nového EV auta by být mohlo, tam taky nejsou zrovna jen pozitivní efekty při získávání surovin, že ne ?
Já spíš narážím na to (O1 TDI je extrém), že mnohdy již vyrobené auto je ekologičtější, než výroba nového elektromobilu a rozdíl se smaže až za nějaký čas, takže šrotovat starší auta a nahrazovat je novými, nemusí být vždy to nejlepší řešení pro planetu.
To sú zase žvásty... Kam na tie voloviny chodíš? Zdá sa ti výroba spaľováku zvlášť ekologickejšia ako výroba EV? Bral vôbec niekto niekedy zreteľ na celý životný cyklus spaľováku vrátane výroby predtým, než sa začalo ukazovať prstom na EV?
Človeče ako fajn sa s tebou kedysi diskutovalo k autám a o autách. Ako sa začali pretláčať EV, tak niekedy píšeš neuveriteľné kydy. :-(
Zdá se ti, že srovnávám nové EV a nový spalovák ?Tady se píše o dlouhověkém motoru, Don psal, že je někdy dlouhodobá životnost na škodu a já se ptám celkem logicky, jestli není ekologičtější (nebo respektive jak dlouho by takový motor musel jezdit, než by dotáhl ekologickou stopu nového EV) dojezdit ty staré motory, než vyrábět nové EV = místo toho, ty staré TDI sešrotovat, když slouží ?
Pořád nechápeš ? Ty TDI už byly vyrobeny (to je skutečnost, né teorie) , ekologickou stopu vytořily a pořád jezdí... je to logická úvaha, s kterou se normálně počítá v modelech. Don je znalý již existujících studií, tak mne to zajímalo.
I méně ekologické auto, které již bylo vyrobeno má menší ekologickou stopu, než kdyby se sešrotovalo a vyrobilo se auto nové.
Zkusím ti to převést na peníze. Máš 1 000 000, koupíš auto A za 300 tisíc a provozuješ ho třeba za 10 tisíc za rok 10 let (100 000 ti na to padne - to je jako ty emise), pak si můžeš pořídit nové auto za 300 000, které bude jezdit ale za 2000 Kč za rok, moje otázka zní, odkdy začneš šetřit ? . Takže v době koupě dalšího auta už máš v kapse jen 600 tisíc Kč, když koupíš nové, zbude ti už jen 300 tisíc. Logickou úvahou při srovnání nové VS ponechání starého začneš šetřit až za 30 let ( pokud to auto vydrží a jelikož se bavíme o emisích, tak nepředpokládáme, že se budou zvyšovat se stářím)
S tebou se taky dalo mluvit, když si chápal psaný text :/
Mne je uplne ukradena stopa co2, kdyz mne neco zabiji.
Dojizdeni spalovaku a porovnavani s novym EV je principielni pitomost.
Spalovaku stopa co2 neustale narusta.
A idealni by bylo nahradit vsechny spalovaky za EV (napajene obnovitelne) hned.
Je výrazně ekologičtější, protože obyčejné spalovací auto v sobě obsahuje minimum exotických surovin a navíc ho pak v klidu pošleš do huti a nemusíš řešit co s baterkou, kterou nedokážeš smysluplně recyklovat.
"...může...
...v souvislosti...
...jsou součástí zplodin, které jsou karcinogenní..."
Stačí umět číst Doníku.
Prostě ve zplodinách jsou karcionogeny, ale NOx to není.
Že starý vykuchaný krumply s podplacenou technickou někde v centru velkoměsta na křižovatce kyslele smrdí a dráždí dýchací cesty nerozporuju.
Ale NOx nejsou karcinogenní.
Mokrousi, proc sis vypichl jen zdravi skodlive nox, kdyz emise (vcetne castic a HC) dieselu jsou prokazatelne karcinogenni?
https://www.novinky.cz/…rcinogenu-157519
"Výzkum potvrdil, že spaliny naftových motorů vyvolávají rakovinu, a byly proto nově přeřazeny mezi nebezpečné karcinogenní látky, jako je azbest, tabák, arzén, alkohol nebo yperit, uvedla Světová zdravotnická organizace (WHO) tento týden."
Jaké látky? Konkrétně.
Ono spalování benzínu neprodukuje benzen a pyrobenzen?
Ono spalování uhlí neprodukuje karcinogeny?
Ona výroba solárních panelů neprodukuje karcinogenní emise?
Ty výzkumy z novinek jsou podobně kvalitní jako výzkum, že lidi co jedli maso x onemocněli nemocí y. Na to, jestli k tomu chlastali, hulili, žrali tuny cukru, lepku, nehýbali se atd. To nikdo neřeší. Zadání znělo, poškodit maso.
Hele karcinogeny jsou všude. Nevím proč se soustředíš jen na to, že kolem tebe projede stará oktávka. Tak vole netop, nepal radši táborák, nejez uzeniny, nepij nic než vodu, nelez na slunce, nechoď na rentgen atd. (nevím teda kam se schováš před radonem) a možná se radši zrovna ulož do hrobu, protože tvá vyplašenost z karcinogenů všude kolem tebe tě do něj za chvíli dovede :-D
Problém mam s blbejma kecama pod každým článkem o spalovacím autě.
Když se Vám ve městě nelíbí, sbalte si pět smradlavej švestek, prodejte kvartýr a uplajte do Ohnový země nebo někam na samotu na Island atd.
Lidi v městech plných aut bydlí 100 let, dodnes potkávám 85 babičky co se hůlkou belhaj z obchodu domů v Libni, na Žikzkově, Vinohradech, Vršovicích, Holšeovicích co evidentně na otravu splodinami neumřely. Divný co.
Dýchejte vzdoušek na smaotě, obíjemte stromy a pozdravujte lišky a neotravujte lidi žvásty o splodinách z aut, NIKDO VAS TADY NEDRZI!!!!!
Důležitá informace. Takových tebilů, co by někoho někam stěhovali je naštěstí menšina a ještě míň se dostane k nějaké funkci. Ti chytřejší rozhodují a ti, tobě naschvál, už rozhodnuli jinak. Takže skřípej zubama a piš elaboráty, karavana jede dál ;-)
Ti co rozhodují, těm jde jen o peníze, dotace, prachy od lobbistů atd.
O žádné reálné snížení emisí nejde, jde jen o zelené lobby a jak vytřískat co nejvíc peněz v nových oblastech, kde je zatím malá konkurence a tečeou těžké prachy z EU a od národních vlád a globálních korporací.
zkusme se zamyslet.
je tady ultraprachatá historicky zavedená lobby petrolejářského průmyslu a teď je někdo přelobboval s elektřinou? není to zvláštní?
1) zlikvidovat evropský průmysl a vše nahradit vlastním dovozem
2) zlikividovat uhelné elektrárny a nahradit to FVE (80% veškerých potřebných komponent dodává do EU Čína), větrníky 45-65% opět dodává čína nebo jádrem - jaderné palivo překoupené z ruska opět velmi ráda dodá čína
3) zlikvidovat spalovací auta, která čína neumí ve vyšší kvalitě (a tím není konkurenceschopná) a kategoriích vyšší střední, luxusní a sportovní vozy vyrábět a nahradit to jednodušími Ev, které vyrábět umí
4) zlikvidovat těžební, ocelářský a další průmysl a nahradit to vlastním dovozem surovin, polotovarů a výrobků překoupených a těžených u kamrádů typu afrika, země jižní ameriky a rusko popř. z těch surovin doma zpracovaných
Toto jsou jasné a čitelné zájmy EU a každej zelenej fanatik jim jde dokonale na ruku :-):-):-)
Toto jsou jasné a čitelné zájmy Číny a každej zelenej fanatik jim jde dokonale na ruku (to tam mělo být, omylem sem tam napsal EU protože sem myslel už napřed zas na něco jiného)
s těmihle zelenými provokatérskými trollyy se dá seriozně dikutovat? Vážně? O čem proboha?
Je úsměvné, jak tu lidi břečí, že upadla diskuze a že pod články nejsou komenty.
O čem chcete s těmahle lidma diskutovat? Zelený fanatici placení čínou za podporu OZE a EV :-):-):-) za likvidaci evropského průmyslu a plnou závislost na čínou dodávaných a překoupených surovinách a čínských fabrikách, lékách a brzy i činském jídle.
Jedinej troll v diskuzi jsi tu ty zatím. Úplně off topic EV s Čínou.
Zatím tu jsou objektivní příspěvky s tun, že 1.9tdi je spolehlivý, bohužel pro všechny okolo, protoze je to taky jedem z nejhorších motoru s negativními dopady na lidské zdraví v krátkodobém i dlouhodobém hledisku. Nic horšího se v provozu zatím neobjevilo.
1.9 tdi, pokud je v poradku, neni zadna ekologicka katastrofa. Moje byvala oktavka nijak viditelne nehulila a vzhledem k tomu ze to nebyl CR motor, tak to negenerovalo nebezpecne mikrocastice sazi. Nicmene ten supr spolehlivy motor mel u me nekolikrat vaznou zavadu. 2x prodrene hydronadzdvihatko s totalni destrukci vacky a jednou zkroucena hlava a zacal zrat vodu, takze spolehlivost nic moc a to jsem menil olej poctive kazdych 15 tkm.
"1.9 tdi, pokud je v poradku, neni zadna ekologicka katastrofa." - sorry, ale to je taký blbý argument, kámo... Píšeš o jednom z našjpinavších motorov v osobných autách istého obdobia. On to žiadny zázrak nie je ani dnes. Ako sú na tom nové motory reálne s čistotou výfukových plynov, to sa asi len tak nedozvieme, faktom ale je, že keď idem v meste za škodovkou či nejakým volkswagenom, prepínam ventiláciu na vnútorný okruh - aj úplne nové autá skrátka neskutočne smrdia. Neverím, že je to len chyba môjho nosu. Výfukové plyny proste čisté a neškodné nie sú a nebudú. Ani so syntetickými palivami.
Jéžiš to jsou kecy. Jaký nejšpinavější motory? 1,9 TDI byl normální diesel, který měl katalyzátor, EGR a plnil dobový EURO normy konkrétně EURO3. Pokud byl motor v pořádku a nějaký tuner z toho neudělal kouřící popelnici, tak to skutečně není žádná ekologická katastrofa a ten motor fakt nekouřil. Koukám, že jsi skutečně tukan, protože tvrdit, že i nová auta neskutečně smrdí to je teda velká dávka neobjektivity. Nechápu proč lezeš na stránky o autech kde to holt smrdí benzínem a naftou. Současná auta jsou dostatečně čistá i na to, aby nepředstavovala žádné ohrožení zdraví a dalo se s nima bezpečně jezdit ve městech. Přál bych ti ty vole žít v době 2 taktů a naftových Avií. To by si čuměl co to jsou škodlivé výfukové plyny.
Napr. ten "normálny diesel" ktorý bol samozrejme rovnako špinavý ako zbytok ônormálnych" dieslových motorov - do doby, keď začal pracovať podľa ekologických predpisov len v skúšobnom režime, nie pri jazde.
Tvrdím, že mi výfuky volkswagenov a škodoviek smrdia. Čo nie je to isté, ako že sú ich výfukové plyny špinavšie a škodlivejšie ako z motorov iných výrobcov - len mi proste na rozdiel od iných viac páchnu - kde v tom vidíš neobjektivitu? Ďalšia vec, ktorá ti zrejme nedocvakla je, že ACZ nie je len o spaľovákoch, takže tvoja otázka, prečo sem chodíš, mi prišla nemiestna a docela drzá - čo ťa do toho?
"Současná auta jsou dostatečně čistá i na to, aby nepředstavovala žádné ohrožení zdraví a dalo se s nima bezpečně jezdit ve městech" - dokáž to. Kde je hranica medzi bezpečným a nebezpečným? Spaľovák ostane spaľovákom a žiadny katalyzátor ani iné zariadenie v aute nikdy všetky škodlivé látky a mikročastice nezachytí. Čo si napísal, je skrátka blábol.
A nakoniec - do volov nadávaj niekomu inému. Husi sme spolu nepásli. Aj keď si dobu Avií, Wartburgov a žigulákov dobre pamätám.
Tak my se ale bavíme o úplně jiné generaci motorů a jen tak mimochodem tohle fixlování kvůli nesmyslně se zpřísňujícím normám je v automotive bohužel běžné. Takže ty o 2 generace modernější TDI motory splňující EURO5 jsou normální dieselový motory u nichž není reálně žádný problém. Proti původnímu EURO3 motoru má filtr pevných částic a nelítají z něho žádné jedovaté mikro částice sazí. Ten novinářský humbuk co se kolem toho v roce 2015 rozpoutal byla jen fraška.
Tobě asi zjevně smrdí výfuky obecně. Protože když spálíš naftu ve FORDu nebo Škodovce tak je to pořád smrad spálený nafty a z toho výfuku jde plus mínus to samý.
Moje otázka proč lezeš na web o autech když ti vadí, že auta mají výfuk je samozřejmě drzá, ale naprosto na místě. Tak choď na jiné weby kde se řeší třeba biostrava nebo ježdění na kole a neotravuj tady se svýma názorama.
A k tvému:
"Současná auta jsou dostatečně čistá i na to, aby nepředstavovala žádné ohrožení zdraví a dalo se s nima bezpečně jezdit ve městech" - dokáž to.
Ti můžu říct jen jediné - Mají homologaci a to je dostatečný důkaz. Pominu fakt, že když strčíš takovému auto prst do výfuku, tak zjistíš, že je ten výfuk čistý.
Jestli si dobu Avií, Wartburgů a podobných hulících šrotů pamatuješ, tak skutečně nechápu tvou hysterii kolem moderních spalovacích aut.
Spaľovanie ostane spaľovaním a nafta nie je detský olejíček. Menej škodlivín neznamená žiadne škodliviny. Homologácia neznamená nič okrem pár čísiel. Homologované boli aj motory pred 30 rokmi a nazveš ich preto čistými? Máš zvláštne argumenty. Čistý prst keď ho strčíš do výfuku znamená čo? Že tadiaľ nejde žiadne svinstvo? Nebuď smiešny. Sorry, že ťa moje názory otravujú ale má to jednoduché riešenie - nereaguj a mysli si svoje. Dokážeš aspoň to? Lebo s chápaním problém jednoznačne máš. ;-)
https://www.novinky.cz/…rcinogenu-157519
"Výzkum potvrdil, že spaliny naftových motorů vyvolávají rakovinu, a byly proto nově přeřazeny mezi nebezpečné karcinogenní látky, jako je azbest, tabák, arzén, alkohol nebo yperit, uvedla Světová zdravotnická organizace (WHO)"
Bezpečný rocni limit WHO je určen 10 mikrogramů/m3.
Po Praze se naměřilo obecne mezi 40 a 50.
Právě díky zaostalym individuím, kteří kdyz to nevidí, tak to neexistuje a zpochybňují fakta jako frašku.
Pokud budeme chtít diskutovat seriózně a historii budeme uznávat nebo alespoň registrovat, tak do euro 4 nebyl pro nikoho zásadní problém normu splnit i bez podvodů.
Těžko se bavit o provozu, když norma hodnoty za provozu nestanovila a ani se za provozu neměřily.
Ale už podle použitého výrazu "euro 0" chápu, že to měl být jen hejt a plivnutí.
co kouřícíí fordí TDCI, stačá cihpnutá nafotvá Bawa co hulí jak tatra 815, dýchavičné dodávky z kterých jde modrobílý dým nebo šedivo černý, to jsou všechny staré transity, jumpery, ducata, atd, zrovna včera jsem za jedním jel.
O tom ani tečka.
Jo mimochodem, sledovači čím příjeli maminy před školku, proč tu neděláš agitku proti smradlavým rozvážkovým dodávkám?
Jenže s dodávkama nikdo nejezdí pro radost z jízdy, a na výlety ale z bodu A do bodu B jakožto komerční činnost. Takže když chcete něco regulovat ve městě, tohle by mělo být první, někde za tím taxíky a pak MHD busy atd
Tapetér obviňuje ostatni z úpadku diskuse. Chtěl bych vidět takový ten klasický koláč podílu na diskusich. A poprosil bych na konci roku redakci, aby nepočítala příspěvky, ale počet znaků.
Ale kdyz odhledneme od katastrofalnich emisi TDI, tak lepe nez "legendarni" VW byly hodnoceny skutecne kvalitni (a kultivovane) motory Toyoty a Hondy. :yes:
ty TDI dodnes lidem jezdí v jedničkových oktávkách a fabiiích s nájezdy 300-800 tis km
Ale není to spolehlivé vid......
A hlavně opravy stojí 2,20 a opraví to každej vesnickej |Lozík co umí opravit Zetor. Proto to ty lidi maj a proto nemaj shnilé mazdy, bezpohlavní toytoy s 9x vyšší cenou servisu a ND apod supermoderní pekáče s výměnou oleje 25 000 km, kde někdo omylem na špinavou vodu stočenou do kanystru dal nápis Engine (motor) oil :-):-):-) řídký je to totiž stejně
Karcinogeny v jídlech pných éček a okradených nekvaitních surovin pěstovaných na půdě kontaminované pesticidy nic? Národ co chlastá, kouří a žere drogy tak že jsme na prvních příčkách ve světě? Vtipný
To zabije ročne 120 000x tolik lidí jak auta :-):-):-):-)
Zkusim ti vysvětlit rozdíl.
Ty sám můžeš rozhodnout o tom, co si koupíš a pustíš do těla.
Ty naopak nerozhoduješ o tom, co budeš dýchat.
Už tomu rozumíš?
Nesmysl, ty věci sou v 70% jídla a těch 30% nejkvalitnějších 60% obyvatel díky drahotě nemá.
Vyjed si seznam éček a projed si složení, nez si udělat rozbory masa a ryb krmených antibiotiky, chovaných ve farmových chovech atd, plné těžkých kovů a jedů z oceánů a budeš zírat co papáš za dobroty.
A může to být uzený norský losos za 200 Kč 100 g. Obrovská lahůdka, zdravotně naprosto nezávazná. Dej si ročně 30 kg, získáš do sebe samé lepší věci :-):-):-):-):-)
v ultrapapežské Americe je povolen výkrm hovězího dobytka hormony. zjistilo se totiž, že maso žádné rezidua neobsahuje. to jen tak pro zajímavost.
maso není kupodivu k životu nutné a co je ještě zajímavější, po padesátém roce života je samotné maso karcinogen, v jakékoliv kvalitě. a doporučuje se omezovat. vegatariáni a vegani mají méně zdravotních problémů.
ty "věci" jsou ve výrobcích. když kupuješ suroviny a děláš z nich svoje "věci", tzn. vaříš, můžeš se stravovat velmi zdravě. ale to nevysvětlím někomu, co kupuje v supermarketu "výrobky". kupuj "suroviny", ne "výrobky".
v Česku máme nejvyšší výskyt rakoviny tlustého střeva. příčinou je zpracované maso, salámy, klobásy, uzené, ne přísady, ne éčka, ale ten výrobní proces. a problém je v tom, že tohle lidi - včetně mě, žerou, ne v éčkách. ty jsou povětšinou prověřené, ale pokud někomu vadí, koupí surovinu, ne výrobek.
takže znovu: o tom, co sežereš rozhoduješ ty, o tom co dýcháš, moc ne.
Ty zákadové suroviny typu obliloviny, ovoce, zelenina se pěstují na polích plných hnojiv, pesticidů, někde i těžkých kovů a dalších lahůdek, perfektní bude tkaové oblilí vyrostlé na půde kontaminované zbytky střel s ochuzeným uranem, to bude lahůůůdečka :-)
Sady stříkané chemií a ještě finálně ošetřované aby to nebylo dubkaté, flekaté, ošklivé, a lesklo se to.
Tu trávu z luk a pastvin, opět kontaminovaných znečištěnými spodními vodami a tím co zteče z polí sežere dobytek, obilí a krmné směsi z toho vyrobené sežeroe drůbež, ještě se tomu daj antibiotika a podpůrné látky, růstové hormony aby to nechcíplo, nebylo moc nemocné a víc to dojilo nebo rychleji rostlo
A všechno v tom mase nebo obilovinách, luštěninách, ovoci a zelenině zbaštíš ty. K tomu si dáš tuny kafe, energetáků, chlast, cigárka, každodenní dávku stresíčku a kam se hrabou nějaké emise z aut.
Povedal by som, že trochu aj hej. Hlavne DonVito použil celkom priliehavý výraz, pretože faktom je, že z výfukov zrovna fialková vôňa nelezie a v meste nášmu organizmu robí nemalé problémy. EV má nevýhody, a dosť podstatné, ale aj výhody, a tie by bolo fajn tiež brať úvahu. Nič nie je čierne alebo biele.
Ne DonVito je idiot a používá záměrně bulvární tón. Nechápu důvod. Stejně s realitou nic neudělá a na silnicích bude dál jezdit tisíce aut, která mu tak strašně vadí. MÁTE SMŮLU oba!!
Ač nefanoušek VW si pamatuji, jak to bylo s TDI. Původní VW TDI - jako druhé TDI po Fiatu - v době svého vzniku byl normální funkční přímovstřikový motor, plnící hravě tehdejší exhalační normy.
Potíže nastaly v roce 1997 (u VW 1998) po zjištění, že nové technologie vyšších vstřikovacích tlaků, které sice vylepšovaly výkonové parametry, ale také začaly produkovat škodlivé částice o mnoho menší, které už lidské tělo nebylo schopno zachytit v dýchacím traktu a škodliviny tak přecházely snadněji přímo do krve.
Zpřísňující předpisy se dařilo plnit novým prvkem - fitrem DPF.
Teprve až od roku 2014, kdy se VW (a asi nebyl úplně osamocen) rozhodl řešit zpřísňující se limity zplodin softwairovým obchvatem, si nezaslouží pochvalu.
Není třeba agresivně neobjektivně plivat na historii která bývá jaksi vždy překonávána. A o historii je také tento článek.
Překrucovat historii, přepisovat dějiny a náslině měnit svět a společnost, proti její vůli - je oblíbená činnost zelených neomarxistických utopistů placených a podporovaných Čínou.
A ještě strhávat se nehodící sochy, to umí na všech kontinentech :-)