To jsou ale paradoxy, čím víc se tlačí na ekologičnost aut, tím víc jsou auta těžší, větší, dražší. Kde udělali soudruzi z Brusela chybu? Takhle tu planetu nezachráníme i kdybych se přilepil v tunelu Blanka.
A? Väčšie a ťažšie auto je vždy väčšou ekologickou záťažou.veď aj tú elektrinu treba vyrobiť, nie? Tiež si zabudol počítať odpady, znečistenie vzduchu, spotrebu vody... Takže blábolíš ty. Čím väčšie auto, tým väčšia ekologická záťaž.Aj ke´d sa postavíš na hlavu a budeš kývať ušami.
To auto váží 2200 kg a uveze 9 lidí. Znáš nějaké, co uveze pět lidí při stejném komfortu a váží 1100 kg? Takže bych řekl, že konvenční sedan, který má okolo 1600 kg a uveze pět lidí je daleko méně ekologický.
Jedine v prípade, že bude viezť tých tvojich 9 ľudí pri každej jazde. Čo asi ťažko. 9 ľudí len výnimočne. Nie je to mikrobus na jazdy z letiska do hotela a späť ani autobus.
nevím na co reaguješ, ale:
je větší šance, že pojede řidič sám v sedanu, nebo že pojede řidič sám v mikrobusu? když už si někdo koupí 9místné auto, má to svůj důvod. sedan s jedním člověkem vevnitř je naprosto normální.
Tak to těžko, tak Fabia bude mít za sebou 20let+ služby, až bude končit. O tom se Tesle může jen zdát, její cyklus skončí po 10 letech s nefunkční baterkou a nebo se do té doby rozpadne :-[]
Články, videa majitelů apod… Stačí se podívat na testy Tesly S z prvních ročníků, jak jsou na tom… nebo mi chceš tvrdit, že baterka po 10ti letech provozu bude mít stejné vlastnosti jako na začátku? A po 20ti letech taky? ;-)
Tj za zivotní cyklus Fabie, budeš mít ty Tesly dvě. A to je nesmírně ekologické? ;-)
Niežeby som obhajoval EV, ale tá Fabia po 20 rokoch nebude mať akože úbytok výkonu motora? Zvlášť ak najazdí 200 tisíc a viac km? Baterkáč bude mať menšiu kapacitu baterky, ICE auto menší výkon, dá sa fungovať s oboma.
Zase je dobre, ze se ta hranice posouva. Nejdriv to bylo "koupis si EV a za tri roky budes menit baterku", pak moudri diskutujici plynule presli na petiletku. Aktualne se z kavove sedliny prorokuje obvykla zivotnost EV baterky osm let, co jsem tak koukal. A ejhle, objevuji se prvni vlastovky s desetiletkou... :)
Těch 8 let nejspíš vzniklo ze záruky výrobců, ale stejně ti garantují ne 8let se 100% kapacity, ale jen 70% = za deset let přijdeš tedy průměrně o 40% kapacity baterie, kdežto nádrž na 50litrů je pořád nádrž na 50litrů = pořád stejný dojezd ;-)
jj, díky. Mrknu na to ;-) Je tak rychle okem ty grafy jdou skoro lineárně dolů... Nicméně by mě dost štvalo mít po 8 letech 15-20% dojezdu pryč, akční rádius se ti hodně snižuje...
Edit: ta studie je jen z vzorku 500 aut, to je jak nic...
O kom to píšeš? O sobě? Já mám 17 let jen jeden nick a to ericn, narozdíl od tebe, Hamuno ;-)
Btw suď sebe, já mám nové auto necelých 2,5 roku a mám na něm najeto necelých 70tis km, tj zhruba 30tis km ročně. A to byla část v covidovém roce 2021, kdy se jezdilo málo. Jak si na tom ty?
Jsem (nepřekvapivě) STEJNĚ KRÁÁÁSNÝ jako inteligentní a (všeho) znalý = co čekáš? :-O
a (až na velevzácné výjimky - potvrzující pravidlo) NA ROZDÍL od hodně (nejen) místních ostatních NEKECÁM NELŽU NEVYMÝŠLÍM si = což (chápu že) mnohé S.E.R.E ;-)
To my taky https://www.hifi-voice.com/…end-mnichov-2023 a v komunitě co se zabývá TECHNIKOU je silně nadprůměr lidí co maj hybridy a vůbec auta co využívaj (efektivnější výkonnější ) ELEKTŘINU ;-)
Viz Vaculík a jeho parta SPECIÁL Technika = už i oni došli srovnáním 2 modelů stejné kategorie 1 automobilky = že to s VÝRAZNĚ VYŠŠÍM výkonem, je prostě LEPŠÍ (někdo je holt pozadu TY SI KRÁL opozdilců :-)
To, že kapacitu Tesly většinou drží (aspoň nějakých prvních 8 let), se tak nějak ví. Mě mnohem víc zajímá, u kolika aut se během 10-15 let provozu baterie mění.
Tak znovu, ptal jsi se jak souvisí hmotnost a ekologie. Klidně můžeme zůstat u Tesly, každé malé dítě dokáže pochopit, že Tesla Model 3 s hmotností 18 metráků bude menší ekologickou zátěží než Tesla Model X Plaid s hmotností 25 metráků, protože na první je potřeba vytěžit daleko méně přírodních zdrojů, je zde menší nárok na energie na jejich další zpracování, je potřeba méně energie na jejich výrobu i provoz, při jejich provozu bude M3 emitovat méně emisí než MX a nakonec při likvidaci vraku bude potřeba méně energie a vznikne méně odpadu. Sečteno podtrženo hmotnost auta má zcela zásadní vliv na ekologii.
To je furt dokola jak u tchuráků ve mlýně. Nikam to nedojede! Tak tomu dáme větší baterku. Pak to zase bude hodně vážit! To není ekologické:)
Tak tam dáme menší baterku! No jo, ale pak to zase nebude mít dojezd...
Model X Plaid má baterii o 20 procent větší, než Model 3 s největší baterií. Když to něho dáš poloviční baterii, bude vážit míň.
Evidentně se neumíš držet svého vlastního tématu. Sám jsi nastolil otázku jak souvisí hmotnost a ekologie. Pokud neumíš pochopit, že odpověď je velmi stručná a evidentní, tedy zásadně, tak se s tím holt nedá nic dělat, klidně žij v bludu, že hmotnost a ekologie nesouvisí.
Ještě bych k těm blábolům přidal to otřepané klišé, ze nejvíc ekologické auto je to, které se nevyrobí. A nakonec nám vyjde 1,9 TDi Oktávka lip, než model X Plaid.
A když se vrátím úplně na začátek, tenhle Lexus váží úplně stejně jako třída V od Mercedesu s dieselovým motorem.
Původní tvrzení
"To jsou ale paradoxy, čím víc se tlačí na ekologičnost aut, tím víc jsou auta těžší, větší, dražší."
je tudíž naprostý blábol. To auto se ničím nevymyká ani velikostí, ani hmotností. A nijak to nesouvisí s ekologií. Je to prostě velké MPV.
Skutečnost, že tenhle Lexus váží stejně jako Včko nic nemění v odpovědi na tvou otázku, jak souvisí hmotnost a ekologie, tedy zásadně. A to, že tlak na ekologii zvedá hmotnost aut je také prostý fakt. Lhostejno jestli dnešní Včko s dieselem nebo LM s hybridem, oba jsou těžší než by tomu bylo před 20 roky, Mercedes by neměl třeba DPF, močovinu nebo daleko složitější vstřikování pod vyšším tlaky, 8 st. převodovku a další věci přidávající hmotnost, Lexus by v té době neměl elektrické haraburdí přidané ke spalovacímu motoru a oba by byli podstatně lehčí. Ostatně existuje statistika průměrné hmotnosti osobních aut jezdících po evropských silnicích (ACEA) a ta mluví jasně, za posledních 15 let se každoročně zvyšuje průměrná hmotnost nově prodávaných aut v EU.
Ve svém příspěvku jsem nenarážel na spor spalováků versus elektrikářů, ale na to, že auta obecně se dělají čím dál větší. Toť vše. Velké vysoké pětimetrové a dvouapůltunové SUV bude sotva ekologičtější, než nízké auto do čtyř a půl metru.
Je v zájmu akcionářů automobilek dělat větší (dražší) auta, páč z nich mají větší zisk. A vo tom to je. Ostatní jsou kecy.
Tohle je fleetová dodávka pro cestovky. Originální Hiace od Toyoty rozvazi třeba turisty po Egyptu ve velkých množstvích. To si skoro nikdo domu nekoupí. Jak by to mělo být velké? :D
Nicméně Toyota ma spoustu vysloveně miniaturních modelu ve svém portfoliu a tudíž jsi úplně mimo…
CO je (zas) hovadina? Je to OBRÁZKEM co sem tu (nejen) já x-krát vysvětloval slovy
Popírači (běžných) znalostí odmítali (jak to je dnes = a BUDE HŮŘ) že auto jede buď na
a) ropu PLUS elektřinu
nebo
b) na tu samou elektřinu ale BEZ ROPY
i to je samozřejmě fakt pravda skutečnost = ale ten obrázek je jednoduchý jasný, takový pro školní děti. Zajímavé že i na tuhle úroveň vysvětlování (OBRÁZEK co chápou děti školou povinné) zatím všichni "odpůrci" (znalostí) reagovali STEJNĚ :-O:-!
tohle mě vždycky fascinovalo NEJDŮLEŽITĚJŠÍ na autě je "tvar vnějších plechů" abych citoval (schopnější znalejší ;-)
TADY u TOHOHLE autobusu = jde o (bezkonkurenční) INTERIÉR (a bonus klasicky spolehlivý pohon s nízkou spotřebou). UŽ došlo? jo a co OBRÁZEK https://elektrickevozy.cz/…ly-ovladnou-svet už DOŠEL?
PS: hele jak tu sou multilinkové (a říkaj to mě:) tak BARIK ten obrázek pochopil BLBĚ (jak překvapivé:)) tak to NEMUSÍ BÝT JEN fotovoltaika :-!
Hamuno, tvoje myšlenové pochody jsou jak průjem ;-) Dáš za něco 3mio a pak se na to nebudeš chtít koukat? Design je součástí výrobku ne? Nestačí mít jen dobrou techniku, obal prodává. To by si měl už i ty vědět ;-)
No tak není divu že VO CO TADY GO co je PRIMÁRNÍ taky ne = jo to už se v tvým věku nezmění multinicku. i tak ZKUS ještě znovu TEN OBRÁZEK to jednou nakonec.. možná snad.. :*)
dávአMOC najevo z jakýho úhlu na to koukáš = v lepším řidiče spíš tak ruční mytí ;-)
UŽ si pochopil OBRÁZEK? Tak pak mákni na tomhle (úhlu pohledu ;-)
Jinak MĚ SE LÍBÍ https://www.lexus.com/models/LX protože neběhám při jízdě kolem auta, ale dám na techniku auta a další, a sedadla a KDYŽ UŽ tak vzhled a co a jak uvnitř. Ale chápu že TY na "tvar vnějších plechů" a NIC JINÉHO - když ničemu jinému nerozumíš (to pak zbejvá ten tvar plechů JAKO PRIMÁRNÍ a hlavně JEDINÝ :-!
a radši budu vezen interiérem viz obrázky (a já 10:32) = ty MÁKNI NA OBRÁZKU https://elektrickevozy.cz/…ly-ovladnou-svet až pak přejdi k dalším věcem, jako je JAKÝ AUTO K ČEMU SLOUŽÍ a co je (tam či tam) prioritní (neřeš dvě TAK pro tebe SLOŽITÝ VĚCI NAJEDNOU!
to co ty DOUFÁM NIKDY YNIKDY NIKDY nebudu vědět = tak vomezený chápání FAKT NECHCI
ano NEMYŠLENÍ a taky NECHÁPÁNÍ = je tvá DENNÍ místní VIZITKA (když zmiňuješ to sezení u počítače
PS: tak jaký mám V TVÝM MOZKU CO snad VŠECHNO POPLETE a nikdy nic neví, včetně výrazů typu dekáda + nechodil (nebral) na ZŠ (to co my ostatní) tak jaký mám další nicky = SI PAKO CO SI TO FAKT MYSLÍ? hele POJĎ se vsadit = můj VEŠKERÝ vs tvůj VEŠKERÝ MAJETEK :*)
já JSEM JÁ a hlásím se k sobě = takový PŘESNÝ OPAK multinicků (který tu OPRAVDU JSOU :D
že se ohledně aut většinově shodnu (třeba) s Mig_em - no nejsme všichni ZAOSTALÍ jako ty ryccardo WinDiesel Arese atd. atp (a tam BUDE nějaký ten multilink ;-)
Záleží na který obdodí se ptáš. Jestli jen na současnou produkci nebo i na tu starší.
Mě se vždy líbil nejvíc Transit třetí generace, LDV Convoy, Mercedes Sprinter všechny generace, i ěkterá Iveca TurboDaily šla no a z mimoevropských dodávek samohřejmě Ford Econoline, GMC Savanna a Chevy Express a GAZ Gazella a Next.