Lexus na trh uvádí vlastní elektromobil postavený na platformě e-TNGA, kterou sdílí s Toyotou BZ4X a Subaru Solterra. Vůz se znakem „L“ na kapotě ovšem otevřeně projevuje svou ambici stát se této trojici nadřazený.
pohotovostní hmotnost 2640 kg, to jako doopravdy? To má ve standardu panceřování třídy VR9?
UX300e byl/je totální propadák, zdá se, že tohle jde věrně v jeho stopách, ty parametry elektropohonu jsou žalostné.
Jednak 64kWh je strašně málo. Pak je tu efektivita, která dle testu nedosahuje konkurence a co je asi nejvíc do očí bijící je cena. Jestli na to rovnou u dveří nebudou dávat slevu 30% je to neprodejný.
64 kWh není málo - vzpomeňme VW e-up (kapacita 18,7 kWh), průšvih je právě v té tragické efektivitě 😐 Naše Koná EV zvládá se stejnou využitelnou kapacitou baterie v létě 500+ km.
Jo... nebylo by to marný auto, ale ta cenovka je vzhledem k technice neobhajitelná.
Teda... líbí se mi to zevnitř, zvenku... je to elegantní a vyspělé právě jen ve srovnání s designem čumáku :-)
V době kdy konkurence staví EV s parametry 3 sec. a 250 km/h s parametry 5,6 sec. a 160 km/h Lexus žádnou parádu nenadělá, naopak. No a dojezd/kapacita baterie a výkon a průběh stejnoměrného (i střídavého, vybavit v roce 2023 auto 6,6 kW AC nabíjením je unikát) nabíjení jsou pak pro tento model za dva a čtvrt mega zcela deklasující. Nemluvě o takových neprémiových "maličkostech" jako většina výkonu na předku nebo absence pneumatického podvozku podvozku nebo levné provedení přední nápravy v podobě McP vzpěr převzatých z mainstreamových modelů.
Rychlejš než 5 s? Tohle je SUV musíš (co tam je) Kodiaq :-)
Já teda úplnou náhodou testoval Vmax zrovna před ... pár týdny, ale jinak jezdím spíš tak +10 km/h nad povolený maximum, když potřebuju zrychlit v levým abych nepřekážel tak třeba +25-30 km/h nad limit - bez ohledu na auto v kterým jedu. Ale jo reálnejch 240 km/h po prázdný dálnici včetně mírný zatáčky BYLO FAJN ne že ne :-!
Porovnávali jsem (tři trochu, středně a HODNĚ) zkušení V8/12 proti elektřině = jednoznačný
Loni touhle dobou porovnával Speciál TECHNIKA (Vaculík a spol.) BMW stejný třídy stejný ceny HODNĚ ODLIŠNÝHO VÝKONU = s HODNĚ jednoznačným výsledkem
a popravdě (píšu to tu roky) ropáky už se moc nevyvíjí (teda jo R4 má dneska výkon V12 a R3 nedávných V8) ale u BEV přijde to pravé s příští generací - většina automobilek má připravený platform plně využívající princip BEV je LEPŠÍ VHODNĚJŠÍ pro kontrukci auta jako takovýho = ca od/po roce 2025
trochu to samý (s malým zpožděním) platí pro baterie - a viz ten Speciál TECHNIKA už dneska to neni par, ale vítězí (technicky i ekonomicky) elektřina
Při té ceně a zároveň dojezdu je tabulka až jedno. Naprostá škoda, auto celkem pohledné, podle všeho pohodlné, uvnitř perforovaný semiš a absolutně zařezané neschopností dojet na nabití dál než 300km.
To bych od Toyoty čekal mnohem lepší techniku. To, že bude těžko prodejné jako nové je jedna věc, ale následný prodej už bude chtít přidávat ještě jedno auto, aby to někdo vzal.
Nesúhlasím. Teda čo sa týka tvojej formulácie "auto celkem pohledné". Dizajnovo je to absolútne hnusná nechutná hrča, na ktorej peknou nemôžem nazvať jedinú hranu alebo plochu. Luxus v tom najnevkusnejšom balení.
design mne tedy taky moc neuchvátil. Auto pohodlné je, to souhlas s autorem, už jsem v tom jezdil. Technika no, toyota si obecně vždy dělal rezervu kvůli spolehlivosti. Možná to je ten důvod, proč nechtějí jít na limit s kapacitou. Za mně to cenově je přestřel též tedy. Stejně jako bz4x
s bz4x taky. Kouknul jsem do fotek a podle SPZ jsem jel dokonce s tímhle konkrétním kusem. a to právě nemá to by-wire řízení. I autor to v textu píše, že daný kus to neměl.
Moc se mi nelíbí třeba ty výplně dveří, přijdou mi takové pusté prázdné.
Sedačky jsou ale hezký, volant taky, na dnešní dobu je tam hezky zakomponovaná televize. Ty výdechy jsou trošku moc "agresivní". Jako celek za mě dobrý.
Ok přepnu se do režimu PROGRESIVNÍ OMEZENÍ abys to pochopil :*)
DbW je vlastně jen to, co jsem tu teprve asi 100x a naposled včera (u Alfy) vysvětloval. Řešení postaru a skvělé je (přenos energie/výkonu mezi koly) postaru (třeba v) https://www.auto.cz/…omba-roku-111966
V letadle ti absence pevného spojení mezi kniplem a směrovkama nevadí? :-)
Jako jasně... auto nikdy nebude mít takovou údržbu a mít tam kus železa má něco do sebe, to zase ne že ne... ale určitě se to dá udělat bezpečně.
Je to "normální (přirozený) proces" kdy nová technologie je nejdřív v drahých výrobcích a pak směřuje do dostupnějších (jedno jestli airbag u aut, nebo tohle teď).
A "normální" je i VŽDY odpor (novému) některých... ehm furt stejných :*)
Jo bude to LEPŠÍ a nevím jestli první generace, ale celkově z PRINCIPu lepší = asi jako auto na ropu (+ obrovské množství elektřiny) vs auto na elektřinu
Letadlo je úplně jinej vesmír. Za úplně jiný prachy s úplně jinou technikou a každodenní kontrolou a pravidelným servisem. A vyjma přistání nepotřebuje ve zlomku sekundy řešit prudkou změnu směru.
Cokoli ovládaný softwarem je prostě průser. Vždy bylo a vždy bude. Stačí lag půl sekundy a seš narvanej ve druhým autě. Prostě ne a ne a ne.
Já to zatím nestudoval, tak nevím, jestli tam je vůbec něco, čemu by se dalo říkat software... a nebo je ten základ prostě jen přenos signálu z čidla do nějakého motorku (a k tomu pak nějaké featurky na automatické parkování a asistenty apod.).
mokrous to studoval do puntíku a přesně ví, jak to funguje, jak se to chová a jaké to má reakce. Má už svůj závěr, který je jediný správný.
nemá cena argumentovat.
nicméně já bych to také zatím nechtěl, i když si to klidně zkusím.
Taky bych po tom netoužil. Ten benefit, že dáš celej rozsah zatáčení na 180° mi nezní úplně přesvědčivě... protože na druhou stranu to znamená horší dávkovatelnost drobných korekcí. Nevím jestli třeba při jízdě po dálnici to citlivost sníží - ale pak by to zase mohlo mít problém s konzistencí reakce... prostě v tom vidím víc rizik než potenciálních přínosů... ale těžko říct.
Jinak už tu bylo i natáčení by wire... u zadní nápravy (4C apod.).
No, z mé zkušenost, Boeing typickej amík, asi to letí, ale vržou tam plasty, typickej francouz Airbus - tichej, komofortní, ale když se podělá elektrika, jsi v háji :D Stejně jako Renault
Ono letadlo chodi na kontrolu technikama taky 1 za dva roky? Tohle pri servisni udrzbe jakou maji auta spolehlive udelat nejde. Takze takova zaostalost jako brzdy a volant "by wire" mi do auta nesmi.
brzdy by-wire už mám od roku 2016 a vůbec se toho nebojím a nikdy s tím nebyl problém. Naopak jsem radši, protože je to pro moji polovičku bezpečnější. Nemusí přetlačovat posilovač a zadupne brzdu na podlahu jak nic.
Toyota became the first automaker to use brake by wire technology in their cars. They called this technology “electronically controlled brake,” which is known as ECB in the United States. As hybrid technology was first taking off, The Prius Hybrid was one of the first cars in America to have brake by wire technology.
A kdzy čteme dal, datuje se to minimalne do roku 2005
Zkusil bych být tebou přijít k vypnutém autu a selapnout nekolikrat za sebou brzdu u brake-by-wire a u tvého, jestli poznáš rozdíl.
To co má Toyota ale není brake-by-wire. Je to pořád hydraulický systém, který v případě poruchy funguje stejně jako běžný brzdy, takže se nestane, že by ti to přestalo brzdit. Když se podělá elektronika, tak šlápneš a to šlápnutí natlakuje brzdovou soustavu a brzdíš. Je to tam v podstatě tak napsané. Pokud vše funguje jak má tak to tlak do brzd nepustí a brzdí to rekuperací. Pokud na to dupneš pořádně, tak to přes ty ventily pustí tlak normálně na brzdy.
Není to brake by wire dle tebe, protože má hydraulický posilovač? A vis o tom, ze není mechanicky spojen s pedálem?
Všichni to oznaucji za brake by wire, včetně výrobce, jen ty ne. To co tam je za mechanickou pojistku v pripade vypadnutí, jde úplně mimo posilovač. Takze pokud systém selže, můžeš brzdit mechanicky, ale bez posilovače, protoze pedal s ním spojen vůbec není.
Mýlíš se. Prius (aspoň tedy můj Prius) má hydraulické brzdy obvyklého klasického typu, konstrukčně k nerozeznání od těch, co mám ve 30, let starém Peugeotu 406. Abych nekřivdil, ale to už jsem zmínil, podtlak se u Priusu generuje elektrickým čerpadlem. Důvod je zřejmý, aby hydraulika pracovala beze změny i při vypnutém ICE.
U Priusu je brake-by-wire jenom pro to jeho elektrické já. To spalovací já Priusu brzdí hydraulickými kotoučovými brzdami na obou nápravách. Včetně podtlakového posilovače, který je ale tlakován elektrickým čerpadlem.Závěr: Prius NENÍ brake-by-wire auto.
Jinak pro zasmátí, již brzy po zakoupení Priusu se mi povedlo nasimulovat si selhání brake-by-wire prostým zařazením N. Málem jsem *** do auta přede mnou. Ještě že Prius jako celek NENÍ brake-by-wire. Hydraulika zabrala a zachránila situaci.
tak jako je přenos energie (výkonu) lepší (třeba) u Maserati Granturismo Folgore než mechanické řešení (třeba u) Lexusu LC
a pak je tu OBVYKLÁ situace TO CO VŽDY když je něco "nového/jinak" - diskutéři ACZ
prostě nové LEPŠÍ rychlejší = dřív auto zabrzdí JE TO NOVÝ to neznám TO JE ŠPATNĚ
furt dokola a Dokola a DOKOLA
teď zrovna DRIVE-BY-WIRE a BRAKE-BY-WIRE
jinak to FLY-BY-WIRE asi "UŽ" akceptujete, protože to je patent Siemens - z roku 1941 ;-)
V reálu pak třeba Concorde :yes::yes:
Proboha, ty sem dáš sám odkaz na diagram, který přímo potvrzuje mechanické spojení brzdového pedálu a brzdového obložení a argumentuješ s tím o opaku? Tak to jsem nepobral, omlouvám se.
Co píše Toyota ve svých reklamních letácích, aby to zaujalo technicky nevzdělanou veřejnost není až tak podstatný. Studoval jsi to schéma v odkazu co jsem posílal? Z toho je jasně patrné, že označení brake-by-wire není na místě. ECU do toho samozřejmě zasahuje (což je běžné i u všech aut s ABS), ale nejedná se kvůli tomu o skutečné brake-by-wire, protože pokud dojde k poruše (stejně jako v případě ABS čidla), tak brzdový pedál pořád ovládá brzdový válec a ty fyzicky stlačíš brzdovou kapalinu a brzdy fungují naprosto běžným způsobem. Brake-by-wire by to bylo pokud by pedál brzdy vypadal jako pedál plynu, který u moderních aut skutečně je by-wire. Tj. neexistuje fyzické spojení plynového pedálu a škrtící klapky. Tolik k vysvětlení ty zaostalej.
Tak mi řekni, jak to je ovládáno, kdyz kazdy o tom mluvi jako by-wire, funguje to bez zpětné vazby ( abs není v pedálu cítit, seslapnes při vypnutém autě, seslapnes na podlahu bez nějakého odporu ), schematicky dáváš pokyny ECU, ale by wire to není.
Technici o tom mluvi jako o by-wire, teď jsem se schválně ptal v servisu, abych tedy nebral jen marketingové kecy. ECB je u hybridu, a je to by-wire s mechanickou fail-safe pojistkou. Rozhodně budu věřit zkušeným technikům v servisu, vlastní zkušenosti z pouzivani obou systémů, marketingovým kecům, zkušeným technikům na YouTube než jednomu, co si mele své a ignoruje všechny dané odkazy.
Že ty jsi to ani jednou nezkoušel? Řekni mi tedy, jak s mechanickou vazbou nebudeš mít jedinou vibraci v pedálu při abs?
A ten odkaz co si poslal ty to vysvětluje taky a velice podrobně, tak co chceš vysvětlovat dál?
https://youtu.be/WzuSH0mL0cQ?si=yDCVGPJ4idHTI6bM
V principu oba odkazy říkají to samé. Podstata je, že se nejedná o by-wire systém, protože pedál fyzicky neovládá nějaký elektronický snímač polohy pedálu, který přes ECU dává pokyn nějakému servomotorku. Takhle to funguje třeba u plynových pedálů. Tam se jedná o by-wire, ale u hybridní Toyoty skutečně pedálem ovládáš brzdový válec. ECU řídí úroveň rekuperace podle úrovně stlačení. Pokud šlápneš víc, tak se pustí tlak přes ventily naplno do brzd a to plně mechanicky. Jedná se o normální mechanický brzdy s nadstavbou pro brždění rekuperací při mírném stlačení brzdového pedálu. Chápeš ten rozdíl? Řešení by-wire by nemělo vůbec fyzické spojení pedál, brzdový válec a brzdy. Na pedálu by byl snímač polohy pedálu a po drátě by šel signál přes řídící jednotku, do nějakého servomotorku, který by ovládal buď hydraulicky nebo mechanicky brzdový třmen. By wire je třeba elektronická parkovací brzda. Tam ano, protože je tam tlačítko, kabeláž a servomotorek.
Myslím, že toto video sem dáváš často. Zjevně ale nechápeš, co se v něm uvádí. Ten pán tam 5 minut básní o tom elektrickém čerpadlu, které vytváří podtlak pro posilovač hydraulických brzd. Jedno z mnoha videí, jejichž informační hodnota je 0, ale klikáme a pánovi se prachy sypou.
Mikesus zjevně nemá technické vzdělání a ani povědomí o tom jak fungují brzdy, takže má potřebu se hádat jen na základě toho co si kde přečetl v reklamním letáku. To je stejný U Hamuny. Všimněte si vy dva odborníci, že hned v první minutě toho tvýho videa Mikesusi to ten člověk vysvětluje a zmiňuje tam to co se vám dvěma snaží všichni kolem vysvětlit. ;-)
A díval ses dal. Pokračuje s tím, že na základě toho si myslí lidi, že to není by-wire, ale ze ecb by wire je. Mechanicky je jen ten bezpečnosti systém pro případ poruchy. A proto si lidi mylně mysli, ze to mechanicky je spojené.
Doporučuji čas 5-8min, kde to rozebírá detailněji a odpovídá, že ovladas jen ECU.
Našel jsi jendo schéma, které je jiné. Super. Dalších milion ukazuje opak, technici říkají opak, výrobce říká opak. Ale ten jediný obrázek od tebe je správný, protoze vyhovuje tvému chápání.
Co tohle?
https://www.researchgate.net/figure/The-structure-diagram-of-Japan-Toyota-ECB-system_fig6_338512432
Jistě, ona Toyota jen tak ze zvyku umístila v Priusu posilovač hydrauliky nad brzdový pedál a spojila ho s ním. Ještě k tomu dodala diagram, který to potvrzuje. Jinak je to celé by-wire, ale tupci tam ze zvyku bez přemýšlení dali postaru ten zastaralý hydraulický systém tak, jako to mají všechna auta s hydraulickým posilovačem. A tvoje argumenty potvrzuje video a diagram, které ve skutečnosti dokazují opak, tedy, že to není by-wire. Ach jo.
Já se obávám, že on vůbec nechápe co jak kde v těch brzdách funguje, takže bude lepší mu to odkývat a jít od té debaty pryč ;-) Ty sice pedálem tlačíš na brzdový válec, kterému sekunduje posilovač, ale je to holt by-wire, protože to má Toyota ve svých reklamních letácích :-D To je ovšem by-wire každý auto, který má ABS, protože tam taky ECU reguluje jestli tlak do brzd jde nebo ne :-D
Ne, by-wire to je, protože to říká každý technik, ať už v servisu Toyoty, nebo ti na YouTube vysvětlující princip fungování.
Tvoje auto při aktivaci ABS nebouchá do brzdového pedálu a ten nevibruje?
U mne to nedělá a aktivaci ABS poznám jen kontrolkou nebo akusticky. Jak mechanicky zrusis tuto zpětnou vazbu a proc to nikdo nedela?
Proč při úplně vypnutém autu můžu lehce selsapovat brzdu až k podlaze pořád dokola?
To nemá cenu. ABS nemusí nutně kopat do pedálu ani u starších ICE. Takže jsem si šel před barák vyzkoušet,kam sešlápnu pedál pří vynutém autu. Nevím, jestli až na podlahu, to si netroufám tvrdit. Ale hlavně, hlavně to čerpadlo posilovače brzd se spustí hned jak otevřu dveře u řidiče!! Tedy už má tlak, když na něj šlapu. Co plácá nějaký technik od Toyoty, to není směroplatné. Už jsem zažil lidi u Toyoty pěkně kecat. Jde o to, že musíš navštívit slušnou pobočku. By wire to TAKY je. Nikoli, že je to čistě by wire. On i ten Hamunou zmíněný Concorde měl záložní hydraulicko-mechanický systém.
Ja jsem zažil kecat obchodaka, ten technice obecne nerozumí, technik povětšinou ano. A proto se raději ptám na víckrát různých techniku. Teď jsem to říkal jednomu a ten se jen pousmál a mavnul rukou, že si toho nemám všímat. Tak takze tím končím tuhle diskuzi, protoze to nikam nevede.
Můžu jen naposledy dát:
https://www.researchgate.net/figure/The-structure-diagram-of-Japan-Toyota-ECB-system_fig6_338512432
Kde je velice dobře vidět, kde je hydraulický signál a kde elektrický a mezi pedálem a brzdový okruhem je jen elektrický ( červená linka )
Toyota became the first automaker to use brake by wire technology in their cars. They called this technology “electronically controlled brake,” which is known as ECB in the United States. As hybrid technology was first taking off, The Prius Hybrid was one of the first cars in America to have brake by wire technology.
Electronically controlled brake (ECB) developed by Toyota Motor Corporation initially for its hybrid and Lexus models, is the world's first production brake-by-wire braking system
A proč se ti aktivuje čerpadlo? Protože to vyhodnotil ridici jednotka. To samé výhodnoti, kdyz seslapnes pedal, tak aktivuje čerpadlo podle potřeby ridici jednotka, ne že ty pedálem něco tlakujes.
Budu reagovat už jen na poslední větu, protože se musím ohradit proti tvrzení, že pedálem něco tlakuju. Nikdy nikde pedálem nic netlakuješ. Na to jsou čerpadla.
Předtím stále opakuješ tvrzení a "důkazy", které ale hovoří přímo proti tobě. Vypadá to, že si nechceš nechat vysvětit nic, protože bys musel uznat, že jsi něco dříve špatně pochopil. To není žádná ostuda. Já jsem zde už mnohokrát přiznal omyl. Tady o těch brzdách jsi se dříve do krve požral s Mokrousem, dnes se hádáš do roztrhání těla se mnou a s Ryccardem. To je divné, že bysme to všichni chápali špatně, jen ty správně.
Hamuno, ty žiješ ve vlastním světě, kde se považuje za pravdu každý reklamní slint. To není nic nového, to víme dlouho. Akorát žasnu, že Mikesus teda asi taky...
Jasně Hamuno, protože se bojím nových technologií (dívám se i pod postel a do skříně, aby na mě žádná nevyskočila), tak jsem vystudoval elektroniku, mám Prius s displeji a elektromotorem, v bytě na každém rohu mikrocontrolér, na dveře, na okna, na světla, v pračce, ve starém Pežotu... Ty trubičko.
Víš, jak se dnes pozná hňup? Že plácá o rozdělené společnosti a o globálním oteplování.
TRAPNÉ a velmi - ale to není cesta ven TAKŽE JAK všechny odkazy a vysvětlení JSOU REKLAMA tak to chápeš https://f1news.autoroad.cz/…cit-pilotu-video všichni naletěli JEN TY a samozřejmě ryccardo NE :-O
a teď TO DŮLEŽITÉ NEJDŮLEŽITĚJŠÍ neodpověděls na dotaz :*)
PS: hele už oba víme žes MIMO a kecáš a (proto) urážíš - ale je to HORA ODKAZŮ vs ty (nevim kolika a jestli si multilink, ale HORY ODKAZŮ https://www.idnes.cz/…104_automoto_lci
hele máš SHODU v chování a "argumentech" protože si multilink, nebo jste dva (se ani nechce věřit :-! ) takhle "povedení"? :-O:D
Jen pro zajímavost MÁŠ SPOČÍTANÝ KOLIK JSME DOHROMADY DALI ODKAZŮ - kterým říkáš reklama?
TAKŽE jsi BŮH co všechno ví (nej)líp, nebo DEBIL co si to sám o sobě myslí? https://www.actronics.co.uk/brake-revolution-set-in-motion-by-brake-by-wire
C je správně. Když bude jeden argumentovat, že 1+1=4 a 10 dalších, že 1+1=2, tak to v tvém chápání světa znamená, že se 10 hajzlíků spiklo proti jednomu osvícenému, že Hamunko? S tebou diskuse jak s tříletým frackem woe.
takže JSI DEBIL = JSI RYCCARDO (přesně takhle se chová když dojdou argumenty - a těch odkazů už je FAKT MOC
NEJTRAPNĚJŠÍ Z TRAPNÝCH - ten zoufalý BOJ PROTI realitě odkazů - tvůj boj je JEN proti tomu že byl Prius první (proti Toyotě) nebo i VŠEM OSTATNÍM ZNAČKÁM které to používají včetně formulí?
jj PŘESNĚ TAKHLE se k odkazům a realitě - staví(Š i jako) ryccardo ;-)
hele TVŮJ argumentační BORDEL CHAOS roste - ty si ve shodě s ryccardem PROTI VŠEM (odkazům a tady mě mikesusovi a toptenovi + možná ještě někomu ALE HLAVNĚ ZAS proti všem a už hodně ODKAZŮŮŮŮM
takže CO VŠECHNY ODKAZY a už jich je fakt MOC
a CO tvůj pomatený boj proti - týká se JEN Toyoty (o které všude píší že byla první) NEBO VŠECH automobilek, včetně formulí?
vyNECH PLKOŽVÁSTY co se s nima snažíš vykroutit a vodpověz trapko! :D
jsi BŮH VŠEZNALÝ nebo DEBIL si to o sobě myslící?
JEN PROTI Toyotě nebo PROTI VŠEM co dělaj už lééééta to samý?
tak SE UKAŽ MÁŠ NA TO nebo už jen kňučet kličkovat a snažit se kolem sebe kopat? :-!
Až na to, ze to 1+1=4 jsi ty s ryccardem, a to 1+1=2 ti ostatní ( mj. I já s hamunou )
https://www.auto.cz/…edou-draty-16971
Jak ukazuje nový Prius, budoucnost to není zase tak vzdálená, protože elektronika přenáší pokyny řidiče vyjádřené stiskem pedálu akcelerátoru, pedálu brzdy i volby režimu jízdy (převodovka)
https://youtu.be/WzuSH0mL0cQ?si=ypF59bLl0qbOAcLw
Od času 2:10, co dělá brzdový válec: předává informací ridici jednotce jakou intenzitou je stlačen brzdový pedal a podle toho pak jsou ovládaný brzdy. Nějak pořád nevidím to mechanické spojení, pokud tedy nepočítám ten kabel mezi brzdový válcem a řídící jednotkou.
Toyota became the first automaker to use brake by wire technology in their cars. They called this technology “electronically controlled brake,” which is known as ECB in the United States. As hybrid technology was first taking off, The Prius Hybrid was one of the first cars in America to have brake by wire technology.
Pro ryccarda a rohora, kteří asi neumi anglicky:
Toyota se stala prvním výrobcem automobilů, který používá technologii brzdy po drátě ve svých sériových vozech. Nazývají to ECB. První použití odstartovalo v hybridech, prius hybrid byl jeden z prvních, které to měly v USA.
Nakonec tohle i pro barvoslepé nebo neznalé AJ, červená šipka je elektrický impuls, černá hydraulický.
A od pedálu jde hydraulický k tlakovému senzoru, a z něj jde elektrický do řídících jednotek, z nich dále elektrický do hydraulickeho brzdového systému a tam teprve je hydraulické ovládání brzd.
Takze ano, musím se omluvit. Je to mechanicky spojeno několika kabely, tedy brzdy jsou by-wire ( pro ty 2, co neumí anglicky, po kabelu )
Ty z pro mě neznámého důvodu tvrdošíjně ignorujes fakt, že celé to začne pohybem hlavního brzdového válce způsobeném šlapáním na pedál brzdy. Dáváš milion schémat a odkazů, ale všechny ukazují, že celý proces začíná pohybem toho master cylindru. A co se stane při pohybu master cylindru? Ano, ve všech místech kapaliny, na jejíž hladinu působí síla, vznikne stejný tlak.
Ten hlavní cylindr je ale spojen jen kabelem s ridici jednotkou, ne s hydraulickou brzdový soustavou. Na tom video ho máš i na obrázku.
Slouží jen k určení tlaku na brzdový pedal
Nesmysl. To by při výpadku elektřiny nemohl Prius zabrzdit. Nenakreslil ti tam jednu čáru a nachytal ses na to. Nemůžu uvěřit, že věříš v absenci mechanicko-hydraulickeho spojení mezi master cylindrem a brzdami. A že ti k tomu stačí jeden hloupý obrázek. Uvazuj, proč by tam jen kvůli snímání polohy dávali celou hydraulickou soustavu?
Ne. Mne k tomu nestačí jeden obrázek ( na rozdíl od tebe ), ale celkem 5 různých odkazů a vyjádření z Toyoty. To ze něčemu nevěříš, neznamená že tomu tak není.
Celá hydraulická soustava je v tom, ze je to funkční, spolehlivé, ověřené, předpokládám.
Jak ukazuje nový Prius, budoucnost to není zase tak vzdálená, protože elektronika přenáší pokyny řidiče vyjádřené stiskem pedálu akcelerátoru, pedálu brzdy i volby režimu jízdy (převodovka)
Podle logiky pana Hamuny Sakra jsi jeho multinick :-) neboť kdo stejně argumentuje ten je multinick. Jinak ale tento článek jen papouškuje tentýž blábol, který sis špatně vysvětlil a nedáš si ho vysvětlit.
Jak ukazuje nový Prius, budoucnost to není zase tak vzdálená, protože elektronika přenáší pokyny řidiče vyjádřené stiskem pedálu akcelerátoru, pedálu brzdy i volby režimu jízdy (převodovka). A tohle je co?
Jasně. Všichni zijou svůj vlastní svět, jen ty máš tu jedinou pravdu. Tvrdíš, že systém je stejný jako u tvého peugeotu. Tak tam ukaž, jak seslapnes několikrát na podlahu pri vypnutem aute, jak s minimální silou seslapnes na podlahu pri jízdě, jak pri abs nemáš vibrace v pedálu a pak to jdi vysvětlit technikum, kteří to servisujou.
prostě -náct let od Toyot po Corvette - jen si to jako vždy jako všechno NEVĚDĚL a když ses dozvěděl začal si dělat JEN TO JAKO VŽDY JAKO VŠECH PŘÍPADECH
Bože ty si furt něco vymejšlíš jen aby si byl zajímavej :-D
Ano když se bavím s blbcem a vidím, že to nemá smysl, tak se na to vykašlu. To si myslíš, že jsem udělal?
Ano koukal jsem na to celý, ale princip fungování popisuje v prvních pár minutách. Víc k tomu netřeba vést debaty. Až nebudeš ovládat pedálem brzdový válec a bude na pedálu jen snímač polohy a zbytek půjde po drátech, tak pak se bude jednat o brake-by-wire. Do té doby ne.
Za běžných okolností je výstup z hlavního brzdového válce uzavřený od zbytku brzdového okruhu (předních brzd) a tlakuje jen snímač (stroke simulator), podle kterého ECU dávkuje brzdný tlak přes, zjednodušeně řečeno, jednotku ABS. V případě výpadku napětí se otevřou ventily (master cylinder isolation valves) mezi hlavním brzdovým válcem a L+P předními třmeny a řidič může tlakem na pedál zastavit - přímá mechanická vazba. Samotného mě to zajímalo. Nabízí se snad jen otázka, když by člověk za běžného provozního stavu (by-wire) potřeboval brzdit a jednotka by nebrala jeho vstup v potaz. To ale podle všeho mají jištěné 3 tlakovými čidly a snímačem polohy pedálu...
Tak aby ses mohl řádně divit, já uznávám, že máš pravdu. Jsem tím víc překvapen, jak moc technologicky pokročilé auto vlastním. Nicméně, moje část pravdy je, že tam je ten failsafe režim s přímou hydraulickou vazbou. Tedy že si Toyota nedovolí spolehnout se jen na by wire.
Tak o tom fail-safe jsme mluvil na začátku. Jen teď taky dám svou, že jsem nevěděl jak přesně to je udělané.
Ted uz díky tomuto také mám lepší představu.
Mám pocit, že bez mechanické zálohy by to ani nešlo homologovat.
Za mne máš :yes: , že dokážeš uznat svůj omyl. Upřímně, nečekal jsem, podle toho jak ses do krve hádal.
Ono je to něco trochu jiného ve vzduchu, kde je manévrovacího prostoru neúměrně více. Zatím ještě nikdo nedokázal u aut vyvinout takový systém, aby byl konzistentní a bezpečný. Tato vazba je trochu jiné, navíc jestli se nepletu, tak brake by aire má záložní mechanický systém ne?
Jezdil jsem před pár lety Infiniti Q50 s tímto systémem, vyzkoušel ho i Woody tenkrát a řízení bylo příšerné. Ve chvílích kdy bylo víc navazujících zatáček za sebou, tak úplně rozbředlo, vůbec nejhorší situace pak byla, pokud v zatáčce bylo i zvýšení komunikace a následně snížení. To se úplně odlehčilo a absolutně jsi nevěděl jak bude reagovat. Navíc byl reakce pokaždé jiná.
Možná to má Lexus vychytané lépe, ale vzhledem k tomu, jak vychytali efektivitu EV si to moc nemyslím.
A jak by si to chtěl technicky řešit to záložní řešení u řízení "by wire" Prostě tam ta řídící tyč buď je nebo není a buď s kolama mechanicky spojená je nebo není.
Tak čistě teoreticky mě napadá mnoho způsobů jak to eliminovat na úroveň pravděpodobnosti prasknutí tyče řízení. Nejen že tam ta technika může být zdvojená, ztrojená nebo mít mechanismy pro nouzové zastavení, ale i věci jako autonomní okruh napájení nebo komunikace s volantem, záložní baterie apod. Na řekněme vykonání posledních pár pohybů by to mělo jít vymyslet. Ale netuším jak to funguje, tohle by měl zodpovědět Lexus někde :)
Proč by nešlo? Můžeš ty důležitý věci jako čidlo a motorek zdvojit a monitorovat a vybavit nezávislým napájením třeba.
Máš v autě hlídání jízdy v pruhu, máš tam ABS, možná tam máš nějaký ten protinárazový asistent... ta přímá kontrola nad volantem a brzdama už taky není neomezená a riziko chyb je u těch asistentů mnohem vyšší, protože ten software je mnohem komplexnější.
Ano mas tam asistentu, ktery blbe funguji a reaguji zmatene az az. Asistent v pruzich a narazivy asistent dokaze vyrobit hodne nebezpecnych situaci a ridici komplikovat praci. Rizeni by wire je nebezpecny pocin a nikdo mi to nevymluvi.
Asistent v pruzích někdy před 20ti? lety Citroen C5 V6 jedna malá holka - po dálnici z Vídně směr Salzburk ŠÍLENÝ DÉŠŤ CO STĚRAČE NESTÍHAJÍ všichni jeli krokem PROTOŽE TO SAMÝ NA SILNICI - vrstva vody co přes ní nejsou vidět ani pruhy! Jen dno auto ne - to co mělo hlídání pruhů AFIL (přenášené tehdy do boků sedačky) jelo jako jediné celkem v pohodě
a TENhle PŘÍBĚH JE PRAVDA!!! :-)
ALE VĚŘÍM ŽE TOBĚ něco cokoliv "nového" na co si uděláš "svůj názor" NIKDO NEVYMLUVÍ = pro jednou říkáš pravdu
Já bojoval proti bezklíčovýmu otevírání? To není bezpečnostní záležitost. Když se to podělá, tak se akorát nedostaneš do auta, ale za mě s tím nemám problém. To si mě s někým pleteš.
Chtěl bych vidět sebevraha, který spoléhá na hlídání pruhů a žene to díky tomu po dálnici, aby byl nejrychlejší. Že je ten příběh pravda věřím. Blbej seš na to dost. Normální řidič v takovým šíleným dešti ubere a jede pomalu. Jestli si chtěl otevřeně demonstrovat jaký jsi hovado, tak se ti to povedlo dobře.
teda nevim jestli TY konkrétně (občas mám pocit že se střídáte JAK MOC měníš/te "názor" a hlavně jak často si pak NEPAMATUJEŠ cos tvrdil sehádal - a nebo si to furt jen ty - a když "tidojde" tak se pak k tomu už nechceš hlásit
Klidně si u svého dalšího auta bezklíček pořídím. Nemám s tím problém. Je to sice naprostá prkotina používat klíč a nijak to řidiče neobtěžuje, ale tak proč ne. Konec konců ani ten klíček není záruka jistoty. Taky se mi už rozsypala spínací skříňka a byl jsem rád, že jsem s tím dojel do servisu. Akorát se to stane na autě tak po cca 12-13 letech používání, takže ti to hrozí asi jednou za životnost auta. Bezklíčové otevírání se ti může vy-srat i u nového auta a vícekrát.
o 10 cm delsi, 4cm sirsi a 2cm nizsi Q8 etron 55 s o 60% vetsi baterkou (114kWh vs 71kWh), vazi o pul metraku min
mozna tenhle lexus vozi nejaky zavazi podobne, jako vozi(valy) traktory na cumaku
To není jen o kávě u Humpolce, parametry dojezdu RZ usazují do role městského nebo příměstského auta a tomu bychom se měli vyhnout. Vše se ladí na eko notu a pak z toho budou obrovská auta s omezenou využitelností.
Pokud by byl reál dojezd kolem 400km, pak by to mohlo alespoň částečně fungovat, ale takto je pod úrovní již obstarožního I-Pace.
já vim že hvězdičky losuje papoušek a s obsahem testu nesouvisí, ale přecejen, pokud má vozidlo fatální vady, což extrémně nízký dojezd a neskutečně vysoká cena bezesporu jsou, dal bych papouškovi losovat hodnoty od 1 do 3*
Lexusu bych asi doporučil místo elektromobilů vyrábět vybavení pro obývací pokoje, tam by to snad mohlo fungovat.
Dnes nebudu chválit Toyotu, ačkoli jejímu počínání myslím rozumím. Něco takového, jako tento Lexus bych opravdu nechtěl ani zadarmo. Nechci hnusný interiér s přilepeným tabletem, který evokuje retro gramoradio mého dědečka. Nechci řízení přes elektroniku to je naprosto mimo chápání, že to jde homologovat. Nechci SUV obecně, ale to je irelevantní. A zejména tragicky dojezd pro "luxusní" SUV. Jinak ale chápu, že Toyotě jsou za prvé EV celkem ukradené a že nějak se začít musí a v příští generaci můžeme vidět něco úplně jiného. Srovnejme, jak se měnil z generace na generaci Prius. To byla s každou generaci revoluce.
Ano, píšou, že pro redakci Auto CZ ho tam nedali :-) Stejně tohle auto nechci, stačí, že je to SUV. Jednou to řízení po drátě (aby nakonec nebylo navíc bezdrátové LOL) tam jednou nacpou. Co na tom, že teď tam ještě není.
PROTO je vždy ta HYSTERIE proti něčemu modernějšímu (a většinou lepšímu - viz srovnání PRINCIPŮ stavby auta ICE vs BEV) tak trapný. CHCEŠ postaru? MĚJ postaru
ALE NEŽVAŇ DO TOHO těm co postaru bejt nechtěj - a naopak využívat to nejlepší