Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Zkoušíme špičkové elektromobily BMW i5 a i7 M70. Ptejte se, co vás zajímá

Novinářská premiéra elektrického BMW i5 a vrcholové verze limuzíny i7 proběhne už za několik dní. Slibují opravdu hodně po stránce dynamiky i luxusu. Zodpovíme dotazy, které nám napíšete do komentářů.
Zpět na článek
22. 9. 2023 16:42
22. 9. 2023 17:34
22. 9. 2023 17:39
22. 9. 2023 19:58
22. 9. 2023 20:02
22. 9. 2023 20:24
22. 9. 2023 22:30
22. 9. 2023 22:46
23. 9. 2023 06:34
22. 9. 2023 22:17
23. 9. 2023 08:45
23. 9. 2023 18:02
23. 9. 2023 21:15
23. 9. 2023 21:36
23. 9. 2023 22:17
23. 9. 2023 00:53
23. 9. 2023 06:13
23. 9. 2023 10:29
23. 9. 2023 15:47
24. 9. 2023 20:45
24. 9. 2023 21:34
24. 9. 2023 23:26
22. 9. 2023 16:42
Tak jo
Tarif BMW na Ionity (specialne pro Mokrouse)?
Rozebrani nakladu na nabijeni celkove.
Rychlonabijeni z 10%-80% prakticka zkouska zahrate baterie treba na Ionity.

Zivotnost baterie - kolik cyklu ma pouzity clanek, predpokladana casova?
Zaruka na baterii?

Plan cesty napr. do Berlina - uvest cas a cenu BMW nabijeni.

Cena rocniho servisu.

Porovnani s cenove odpovidajicimi verzemi fosilu, vcetne uhlikove stopy, nejlepe primo od automobilky.

Jaky jsou moznosti mobilni aplikace - predehrev, predchlazeni, ovladani nabijeni (do 80%), vyparkovani, bezklicovy pristup atd.?

Video by neuskodilo. ;-)

Proc to proboha nema frunk??

Jinak do technickych udaju bych si pral:
Kolik to ma motoru a jakych?
Vykon, tocivy moment, max otacky
Prevodove pomery
Kapacitu vyuzitelnou/celkovou a typ baterie
Dojezd wltp
Spotreba wltp
Max vykon nabijeni DC
Max vykon AC nabijeni
Napeti baterie (alespon 400 nebo 800V?)
V2L?, V2H?, V2G?

Nejake informace navic od automobilky/dealera by neuskodily.

Predem diky. :-)
Verim, ze fundovane odpovedi v clanku zamezi spekulacim v diskuzi pod clankem.

PS Jestli je nejaka otazka nesrozumitelna, nevahejte se zeptat. ;-)
Rozbalit vlákno
22
Avatar - Seeloewe
22. 9. 2023 17:34
Re: Tak jo
A vážně věříte, že "Dream team" redaktorů auto.cz Vám dokáže dát odpovědi na všechny tyto otázky? :) Které samozřejmě pro test EV rozhodně dávají smysl.
22. 9. 2023 17:39
Re: Tak jo
Pod nadpisem tohoto clanku stoji odvazna veta:
"Zodpovíme dotazy, které nám napíšete do komentářů."
:yes:

Tak uvidime.
:D

Kazdopadne, kdyz odpovi, tak musi pocitat s moji recenzi, pevne doufam pozitivni.
:-)
Avatar - Seeloewe
22. 9. 2023 18:09
Re: Re: Tak jo
Nerad bych Vám kazil Váš optimismus, tak snad nebudete pak zklamaný ... Každopádně budu s napětím čekat, čeho se nakonec dočkáte. ;)
22. 9. 2023 19:58
Re: Tak jo
Točivý moment je u elektriky poměrně bezvýznamný údaj, o to víc překvapí slova z článku "... ohromujících 1.015 newtonmetrů.."

Zajímavější by bylo například vědět v jaké rychlosti auta dosáhnou maxima výkonu.
22. 9. 2023 20:02
Re: Tak jo
Ne neni k nicemu, kdyz znas prevodovy pomer.
Ale bylo by fajn spocitat moment na kolech u fosilni sedmicky.

Pak mas srovnani se spalovakem, kdyz si jednoduse prepoctes u spalovaku moment na kolech. U spalovaku treba na jednicku - tam byva vyssi nez u EV. U elektra bude na kolech vyssi od dvojky, trojky spalovaku? ;-)

K druhe vete: maximalniho vykonu dosahnes (u EV obvykle) ve chvili, kdy ti zacne klesat moment. Ale bylo by zajimavy to vedet. Treba k tomu, ze po dosazeni teto rychlosti ti prestane stoupat odber (vykon) z baterky.
22. 9. 2023 20:24
Re: Tak jo
Údaj o momentu je u elektriky velmi podružný, protože se poměrně velkou přesností dá odvodit z hodnoty výkonu. Stačí vědět že maximum výkonu přichází někde kolem 4500 otáček (jo jsou i výjímky ale naprostá většina aut se vejde do rozmezí 4000 - 5000 ot.) a z toho si moment snadno spočítáš.
Podstatné ale je že dynamiku auta dělá výkon. Kdyby někdo použil elektromotor který by měl maximum stejného výkonu už při polovičních otáčkách, jeho moment bude dvojnásobný. Odborní redaktoři z něj budou paf ale auto pojede furt stejně, protože bude mít delší převody. Tj rozhoduje výkon, moment je podružný

A to druhé - no přece mě zajímá do jaké rychlosti auto zrychluje lineárně a od jaké rychlosti jeho síla už prudce klesá
22. 9. 2023 22:30
Re: Tak jo
Edit:
Mas pravdu, ze i vykon za vrcholem asi obvykle klesa (pokles momentu je rychlejsi nez rust otacek). Ale i kdyby byl konstantni, tak auto s pribyvajici rychlosti bude zrychlovat cim dal pomaleji, protoze je treba dodat autu energii rostouci s kvadratem rychosti. Strme klesa za vrcholem moment.

K ty rychlosti: Kdyz bude mit i5 Vmax 200km/h a maximalni otacky 20.000, pak bude zacinat s maximem pri 5.000 pokles pri 50km/h?

Bylo by super, dostat charakteristiky motoru/ů. Redakce? :-)
22. 9. 2023 22:46
Re: Tak jo
Ano, v pásmu konstantniho výkonu klesá moment po hyperbole, tj. že začátku velmi citelně. Pokud klesá i výkon, padá moment ještě rychkeji
23. 9. 2023 06:34
Re: Tak jo
K té rychlosti, obvykle se pohon s jedním stálým převodem nastavuje tak aby max. výkon přišel zhruba ve třetině otáček a tedy i ve třetině vmax. U auta co jede max 200 kmh tedy někde mezi 60 - 70 kmh. Do té rychlosti by mělo zrychlovat zhruba lineárně, od ní nahoru už síla výrazně klesá
22. 9. 2023 22:17
Re: Tak jo
Některé odpovědi k BMW i5:
ab: 70.200 € inkl. MwSt.
Leistung in kW: 250
30 minuten Leistung in kW: 105
Antriebsart: Hinterradantrieb, 1x Synchronmotor
Beschleunigung 0-100 in s.: 6
Hochstgeschwindigkeit in km/h: 193
WLTP Verbrauch, kombiniert in kWh/100km: 18,9
Batteriegrosse netto/gross in kWh: 81,2/83,9
AC Maximale Ladeleistung in kW: 11/22
DC Maximale Ladeleistung in kW: 205
Leergewicht in kg: 2.205
Anhangelast gebremst in kg: 1.500
Architektur: 400V
Cx: 0,23
Vorderachse: Doppelarm, adaptivefedern
Hinterachse: Multilink, adaptivefedern
Pneu/Felge: 19,20,21“, Grundpneu: 245/45R19 102Y
Innenraum: Vollvegan
Avatar - Seeloewe
23. 9. 2023 07:24
Re: Re: Tak jo
To je bezva, že zvládnete nakopírovat údaje z německých stránek BMW. Jen mi trochu uniká smysl, proč je sem dáváte, když evidentně patří k i5 eDrive40 a test se má týkat i5 M60. Takže z údajů, na které se ptá DonVito, je relevantní asi jen to, že baterie má 400V architekturu.
23. 9. 2023 08:45
Re: Re: Tak jo
Kdybys rozuměl psanému textu, tak se v článku dozvíš, že "Automobilka BMW nám představí model i5 v „civilní“ verzi i v provedení M Performance".
Avatar - Seeloewe
23. 9. 2023 09:21
Re: Re: Re: Tak jo
Ano, máte pravdu, omlouvám se. Já článek nečetl. Většinou jsou to jen prázdné fráze, takže mi to přišlo zbytečné. Nechal jsem se zmást úvodní fotkou. I v nadpisu je jen i5 a není tam explicitně zmíněná i5 M60.
Avatar - Mokrous
23. 9. 2023 18:02
Re: Tak jo
Tak to je pěkné, že to na dálnici umí půl hodiny poskytnout výkon na úrovni litrového R3.
Ještě by mne zajímalo, kolik to dá od 31. minuty dál. :-!
23. 9. 2023 21:15
Re: Tak jo
Od 31. minuty dal?

Tak to uz budes vyhlizet nabijecku.
:D

100kW trvalyho vykonu jiste staci na slusnou cestovni rychlost, v tomto pripade na maximalni bez problemu...

Jinak 30 minut a trvaly vykon uz se prilis nelisi a u obycejnych aut je stejne nejdulezitejsi to kratkodoby maximum. Protoze nez se omezi, tak uz jedes nesmysl.

Vyjimku tvori jen okruh nebo (klišé.. ) nemecka dalnice.
Avatar - Mokrous
23. 9. 2023 21:36
Re: Tak jo
To jsem rád, že jsi mi potvrdil realitu EV.

Tak zaprvé BMW řady 5 je německý dálniční křižník a patří na německý Autobahn.
Jet s BMW řady 5 190km/h na Autobahnu není smrtelné, ale normální tempo.
V režimu 80-10% zbyde z nové zdravé 81,2kWh baterie necelých 57kWh
A jet 32 minut výkonem 105kW = spálit 56kWh.
No naštěstí se v tu chvíli objeví Ionity se svojí elektřinou zdarma na každých 3km dálnic, jak je v DE "naprosto běžné" a majitel je zachráněn a může si dát 32 minut pauzu, aby ten jeho spěch nabral nový rozměr. :yes: :D
No a s naftou si místo 100km může řidič dát v tomto tempu vzdálenost 600-800 km a jet okolo 190km/h 3-4 hodiny v kuse. A po 5 minutách může chudák pokračovat dál.
23. 9. 2023 22:17
Re: Tak jo
Uz jsi zjistil, za kolik maji majitele BMW kwh na Ionity, nebo budes porad pocitat s 20Kc?

Pod e-fuel jsi projevil snahu se ridit fakty.
Co se tyce EV se ti to nedari.

Vase ohrana pisnicka s naftou uz je dost... ohrana. Mam rad neomezenou na dalnici. Ale kvuli tomutu poslednimu pitomemu argumentu proti EV (celosvetove) uz si preju, aby ji zrusili.
23. 9. 2023 00:53
Re: Tak jo
Neváhám se zeptat:
Proč chceš znovu vědět údaje, které si mohl každý přečíst již 24.5.2023 https://www.auto.cz/…jde-draho-148794 stejně, jako jsi si je tenkrát přečetl i ty?

Minimálně půlka údajů, které požaduješ, je v tom článku uvedena.
23. 9. 2023 06:13
Re: Tak jo
Diky za dotaz, aby bylo jasno:
"Jinak do technickych udaju bych si pral:
Kolik to ma motoru a jakych?
Vykon, tocivy moment, max otacky
Prevodove pomery
Kapacitu vyuzitelnou/celkovou a typ baterie
Dojezd wltp
Spotreba wltp
Max vykon nabijeni DC
Max vykon AC nabijeni
Napeti baterie (alespon 400 nebo 800V?)
V2L?, V2H?, V2G?"

Tyto udaje bych rad videl v TABULCE technicych udaju pod testem.
Nenapsal jsem to asi uplne jasne. :-)

A celkove, je mozne, ze nektere z dotazu uz byly zodpovezeny v predchozim clanku.
V cem vidis problem uvest vsechny udaje pekne pohromade, pricemz nektere znova?

PS Kdyz se testuje spalovak a ty uz z predstaveni znas jeho vykon, tak ho v testu znovu uvadet nechces?? :-)
23. 9. 2023 09:37
Re: Tak jo
Dík za hromadu dotazů, ale musím Vás zčásti zklamat předem - řadu z těch věcí nejde vyzkoušet na novinářské prezentaci, kde když mají dva novináři na auto dvě hodiny, je to úspěch. Nejde o klasický týdenní test, při kterém se dá vyzkoušet např. nabíjení - ten bude někdy v budoucnu a o nabíjení u elektromobilů i phevů vždycky píšu celkem detailně.

Detailní rozebírání nákladů na nabíjení jsem vzdal už dávno, protože jsou u každého člověka jiné. Někdo nabíjí výhradně doma nízkým tarifem nebo z vlastních solárů, a už tihle dva mají každý jinou výslednou cenu kilowatthodiny, někdo zase nabíjí spíš na veřejných rychlonabíječkách, které jsou pochopitelně tím dražší, čím jsou rychlejší, a každý provozovatel má trochu jiné ceny. V tomto ohledu nejlíp slouží stará dobrá spotřeba na 100 km - když vím, že auto sežere dejme tomu 22 kWh/100 km, podívám se na cenu kilowatthodiny a znám náklady na ujetý kilometr.

Plán cesty do Berlína je jednoduchý - z Prahy to je 350 km, takže pokud člověk vyrazí s nabitým autem, nepojede celou cestu 200 a v cíli bude mít nabíječku, dá to bez potřeby nabíjení na cestě, tj. 3,5 h bez zastávky na kafe/záchod. Pokud bude potřeba cestou nabíjet, je nutno přičíst 30-60 minut podle toho, u jaké nabíječky člověk zastaví, pokud to nebude potřeba cestou, ale v cíli nabíječka není, bude vhodné nabít zahřátou baterii těsně před dojezdem, tj. opět 30-60 minut. Z tuny vlastních zkušeností - z Prahy do Jeseníků (+-300 km) nebo Ostravy (+-350 km) to spousta dnešních elektromobilů dá bez potřeby nabíjení, ale v Jeseníkách mám na dvorku zásuvku, takže stavět fakt nemusím (ale vždycky stavím na kafe/záchod a na těch 20 minut auto připojím) v Ostravě ne (takže nabíjím nejpozději před koncem trasy). Pokud ale fakt letím, potřebuju nabíjet třeba 2x cestou, viz můj nedávný test Kie EV6 GT, protože elektromobily s jednostupňovým reduktorem prostě ve vysokých rychlostech žerou a i5 i i7 mají dle technických dat na webu BMW jen jednostupňové reduktory. Což úplně nechápu, vzhledem k tomu, že po německých dálnicích se lítá, ale je to prostě tak.

Porovnání uhlíkové stopy jednou řeklo na skoro plnou hubu Volvo - elektromobil je na výrobu o 70 % uhlíkově náročnější než ICE, ale v průběhu životního cyklu se to za pár desítek tisíc km srovná v závislosti na energetickém mixu toho státu, v němž to auto jezdí. Což je sice pořád průměr, ale stejně jako u nabíjení každý majitel jezdí se svým autem jinak, nabíjí jinak atd.

Na aplikaci můžu odpovědět rovnou - dá se v tom ovládat topení a klima, dá se v tom nastavit cílové % nabití i čas odjezdu, dá se to odemknout a zamknout, rožnout světla, zatroubit. Bezklíčový přístup mobilem BMW, pokud vím, umí po spárování mobilu s autem napevno v servisu, na to nestačí jen aplikace. Ale to se určitě dozvím, dnes se automobilky předhánějí v tom, která nabídne víc elektroniky, a nezapomínají se tím chlubit.

Frunk řada aut nemá kvůli 22kW AC nabíječce, ta zabírá spoustu místa, ale to je případ třeba meganu e-tech electric, sedma má prostor pod kapotou dvojnásobný, takže na to se zeptám. Nutno říci, že frunk je na nabíjecí kabely a třeba lékárničku nebo nějaké nářadí dokonalá věc.

Technická data jasně - většina toho, na co se ptáte, je na webu BMW, zbytek se pokusím zjistit.
23. 9. 2023 10:29
Re: Tak jo
Oceňuji komunikaci redaktora tady v diskuzi. Nestává se to často. :yes:
23. 9. 2023 15:47
Re: Tak jo
Diky za reakci.
:yes:
23. 9. 2023 08:11
Zlý sen evropských elektrofašistů
https://www.autoforum.cz/…o-tom-co-delaji/
:-)
Rozbalit vlákno
0
Avatar - 3_diamanty
23. 9. 2023 08:30
Zrudy za 100 litrov
Ktore o 10 rokov budu mat cenu 3kovej fabie a aj tak to nikto uz nebude chciet.... no nekup to... investicia jak bejk... pozeram za automobilovy svet cakaju "zlate casy" ... a robit cely zivot len na auto sa u nas bude opat... ako pred 40 rokmi...
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Ondore
23. 9. 2023 16:19
Re: Zrudy za 100 litrov
Asi som niečo zmeškal. Takže Ty vravíš, že v minulosti to bolo tak, že ak si človek kúpil spaľovacie auto za sto litrov, tak ako desaťročné sa nepredávalo za cenu Fábie ale drahšie, povedzme za 40, 50 či viac litrov?
Týmto vôbec nevravím, že 10-ročné EV-čka budú nejaké terno, len sa pýtam, ako to podľa Teba bolo doteraz.
Avatar - speedfred
24. 9. 2023 20:45
........
Vypadá že nie každý sa povozí na ťažkých EV + zaujímavý nezmysel keď bude stači B na 4.25t ale nie každé vozidlo. "Eko" sa musí presadiť stoj čo stoj.
https://www.autoviny.sk/…-je-uz-na-stole/
Rozbalit vlákno
1
24. 9. 2023 21:34
Re: ........
Čítal som ten článok a nikde nevidím či sa rieši hmotnosť pohotovostná, alebo celková (možno som zle čítal...). Pokiaľ celková (presne ako limit 3,5t), tak máme celkom problém, pretože, do 1,8tony nevlezie octavia, megane, i30, resp snáď celá nižšia stredná trieda.
24. 9. 2023 23:26
Nová 5er
Mě zajímají spíš obecné věci na nové 5er.

Primárně mám obavy o to, zda je to stále ta pětka, která byla v minulosti tak úspěšná. Tj. dokonalý podvozek kombinující agilitu a komfort velkého sedanu, ale spíš směrem k ostrosti sportovních aut. Navíc efektivita pohonného ústrojí (ať už elektrika, phev, nebo spalovák). Jinak řečeno zda to jezdí s takovým nadhledem nad ostatním provozem jako doteď kdy to těží z koncepce maximum a i laik pozná po prvním kilometru, že neřídí nějaký papundeklový předohrab… Mám velké pochyby vzhledem k exteriéru, který vypadá jak plastová hračka.

U i5 by mě zajímalo jak zvládá tu hmotnost v zatáčkách. Dosavadní M550i už byla těžká a hrnula se v zatáčkách ven, tohle je o 400 kg těžší (!!).

Jinak jsem pak zvědavý na podrobnější testy. 5er byla primárně dálniční auto. Současná uměla 180 km/h v maximálním komfortu s relativně rozumnou spotřebou. To i5 asi těžko bude. Tak mě pak zajímá 550e, protože vlastně jiná silnější motorizace vyjma BEV nebude, což je naprosto tristní. K tomu možná doplním, že by neškodilo časem udělat test i5 vs 540d (nebo klidně benzín 540i) a jet Praha - Mnichov a zpátky s využíváním úseků s neomezenou rychlostí. Protože tam se 5er takto provozuje, sám jsem tam jel nespočetněkrát desítky km v závěsu s další 5er 200+.

To Mercedes zachovává R6 a ten performance hybrid s V8 vypadá taky dobře (po skepsi s R4 C63), takže když už elektrifikace, tak tam mi přijde lépe zvládnutá a je reálně na výběr.
Rozbalit vlákno
0