Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zkoušíme špičkové elektromobily BMW i5 a i7 M70. Ptejte se, co vás zajímá

Marek Bednář
Diskuze (29)

Novinářská premiéra elektrického BMW i5 a vrcholové verze limuzíny i7 proběhne už za několik dní. Slibují opravdu hodně po stránce dynamiky i luxusu. Zodpovíme dotazy, které nám napíšete do komentářů.

Elektrické „bavoráky“ řad 5 a 7 se představily světu už před řadou týdnů, ovšem s elektrickou „pětkou“ v produkční verzi se zatím mnoho lidí nesvezlo – a pokud ano, nebyli to ti, kteří smějí své zážitky zprostředkovat světovému publiku. Mezinárodní novinářská premiéra se chystá na začátek příštího týdne. Vydáme se na ni také a to představuje příležitost i pro vás, čtenáře, se zeptat na to, co vás zajímá.

Kromě standardních prvních dojmů z jízdy špičkou mnichovské elektromobilní techniky se pokusíme odpovědět na co nejvíce dotazů, které nám napíšete do komentářů pod tento článek do sobotních 18 hodin.

Video se připravuje ...

Automobilka BMW nám představí model i5 v „civilní“ verzi i v provedení M Performance, označené číslem 60. To znamená 601 koní nejvyššího kombinovaného výkonu, 795 Nm kombinovaného točivého momentu, zrychlení na stovku za 3,8 sekundy a dojezd až 516 kilometrů na jedno nabití. Také však přes 2,4 tuny provozní hmotnosti.

Model i7 zkusíme ve vrcholové variantě M70, který nabídne v maximu 659 koní výkonu a ohromujících 1.015 newtonmetrů točivého momentu. Na stovce je ještě o desetinu sekundy rychleji a dojet má až 559 km na jedno nabití. Také ale váží s řidičem přes 2,8 tuny.

U „sedmy“ to tentokrát bude hlavně o technice a jízdních vlastnostech vrcholového elektrického provedení; s plug-in hybridy a slabšími elektro-verzemi už kolegové jezdili. Řadu 5 však vyzkoušíme jako jedni z prvních novinářů z Česka.

Ta v nové generaci překročila pětimetrovou délku, když narostla o 97 mm na celkových 5060. Větší je i do šířky a výšky a na rozvoru přibyla o 20 milimetrů. Siluetou připomíná čtyřdveřová kupé, ovšem nepředpokládáme, že by vzadu nad hlavou byl nedostatek prostoru. A zda bude kontroverzní design naživo „fungovat“ lépe než na fotkách, jako tomu je u řady 7, se zatím necháme překvapit.

Interiér dostane, jako snad všechna ostatní BMW, panel se dvěma spojenými displeji, ovšem infotainment je nový s operačním systémem generace 8.5. Slibuje přehlednou úvodní obrazovku a samozřejmě zůstal otočný ovladač iDrive na středovém tunelu, ale tlačítek kolem něj je méně. Jak to všechno bude fungovat, se dozvíme už za pár dnů.

Marek Bednář
Diskuze (29)

Doporučujeme

24. 9. 2023 23:26
Nová 5er
Mě zajímají spíš obecné věci na nové 5er.

Primárně mám obavy o to, zda je to stále ta pětka, která byla v minulosti tak úspěšná. Tj. dokonalý podvozek kombinující agilitu a komfort velkého sedanu, ale spíš směrem k ostrosti sportovních aut. Navíc efektivita pohonného ústrojí (ať už elektrika, phev, nebo spalovák). Jinak řečeno zda to jezdí s takovým nadhledem nad ostatním provozem jako doteď kdy to těží z koncepce maximum a i laik pozná po prvním kilometru, že neřídí nějaký papundeklový předohrab… Mám velké pochyby vzhledem k exteriéru, který vypadá jak plastová hračka.

U i5 by mě zajímalo jak zvládá tu hmotnost v zatáčkách. Dosavadní M550i už byla těžká a hrnula se v zatáčkách ven, tohle je o 400 kg těžší (!!).

Jinak jsem pak zvědavý na podrobnější testy. 5er byla primárně dálniční auto. Současná uměla 180 km/h v maximálním komfortu s relativně rozumnou spotřebou. To i5 asi těžko bude. Tak mě pak zajímá 550e, protože vlastně jiná silnější motorizace vyjma BEV nebude, což je naprosto tristní. K tomu možná doplním, že by neškodilo časem udělat test i5 vs 540d (nebo klidně benzín 540i) a jet Praha - Mnichov a zpátky s využíváním úseků s neomezenou rychlostí. Protože tam se 5er takto provozuje, sám jsem tam jel nespočetněkrát desítky km v závěsu s další 5er 200+.

To Mercedes zachovává R6 a ten performance hybrid s V8 vypadá taky dobře (po skepsi s R4 C63), takže když už elektrifikace, tak tam mi přijde lépe zvládnutá a je reálně na výběr.
24. 9. 2023 21:34
Re: ........
Čítal som ten článok a nikde nevidím či sa rieši hmotnosť pohotovostná, alebo celková (možno som zle čítal...). Pokiaľ celková (presne ako limit 3,5t), tak máme celkom problém, pretože, do 1,8tony nevlezie octavia, megane, i30, resp snáď celá nižšia stredná trieda.
Avatar - speedfred
24. 9. 2023 20:45
........
Vypadá že nie každý sa povozí na ťažkých EV + zaujímavý nezmysel keď bude stači B na 4.25t ale nie každé vozidlo. "Eko" sa musí presadiť stoj čo stoj.
https://www.autoviny.sk/…-je-uz-na-stole/
23. 9. 2023 22:17
Re: Tak jo
Uz jsi zjistil, za kolik maji majitele BMW kwh na Ionity, nebo budes porad pocitat s 20Kc?

Pod e-fuel jsi projevil snahu se ridit fakty.
Co se tyce EV se ti to nedari.

Vase ohrana pisnicka s naftou uz je dost... ohrana. Mam rad neomezenou na dalnici. Ale kvuli tomutu poslednimu pitomemu argumentu proti EV (celosvetove) uz si preju, aby ji zrusili.
Avatar - Mokrous
23. 9. 2023 21:36
Re: Tak jo
To jsem rád, že jsi mi potvrdil realitu EV.

Tak zaprvé BMW řady 5 je německý dálniční křižník a patří na německý Autobahn.
Jet s BMW řady 5 190km/h na Autobahnu není smrtelné, ale normální tempo.
V režimu 80-10% zbyde z nové zdravé 81,2kWh baterie necelých 57kWh
A jet 32 minut výkonem 105kW = spálit 56kWh.
No naštěstí se v tu chvíli objeví Ionity se svojí elektřinou zdarma na každých 3km dálnic, jak je v DE "naprosto běžné" a majitel je zachráněn a může si dát 32 minut pauzu, aby ten jeho spěch nabral nový rozměr. :yes: :D
No a s naftou si místo 100km může řidič dát v tomto tempu vzdálenost 600-800 km a jet okolo 190km/h 3-4 hodiny v kuse. A po 5 minutách může chudák pokračovat dál.