V letech 1979 až 2005 vyráběla Alfa Romeo vidlicový šestiválec s úžasným zvukem a působivým charakterem. Jím poháněné vozy dnes ještě koupíte levně a rozhodně to udělejte. Ceny v příštích letech dramaticky porostou.
Měl jsem ho 155. Byl úžasnej. Bohužel se rozlomilo vodítko zdvihátka a byl konec. Motor byl nesehnatelný. 1.8, 2.0, těch se všude válelo dost. 2.5 vůbec. Teď ho mám v 156. Ale už to není ono. Dvanáctiventil šel víc odspoda. Na volnoběh měl zvuk jako šicí stroj.
No to bohužel Vaculík dost kecá, ale motor je to fakt pěknej. Jen je holt potřeba o něho pečovat a nesmí s ním jezdit prase, který se k němu neumí chovat.
Nejel jsem jako prase. Náplně v provozních teplotách. 155 má na vši budíky. Prostě jsem se rozjel z křižovatky, žádné hrábě, ozvala se rána. Jelo to normálně. Jen to bylo dost slyšet v otáčkách nad dva tisíce. Sundal jsem víko a poslední vodítko bylo rozlomené. Neopravitelné. V té době motor opravdu nesehnatelný. Nakonec jsem mohl mít hlavy za tři litry kus. Jenže to už bylo auto rozprodané na díly. Dnes stav 1A letí cenově prudce nahoru. Ještě jednu 155 udržuju při životě. Ale už jen dvoulitr.
Hele fakt to bylo neopravitelné nebo to řekl jen mechanik v Alfě? Měl jsem podobný problém. Mě se rozsypalo na 1,9 TDI hydronadzdvihátko na výfukovém ventilu 3. válce. Vačka ho rozmlátila na hadry včetně lůžka uložení hydra. Motor ujel ještě 100 km než totálně odmítl pracovat. Myslel jsem, že je po něm. Po analýze závady jsme ani nesundávali hlavu, zabrousilo se trochu lůžko hydra, dalo nový hydro, dala se nová vačka, vyčistila se vana od kovovým pilin, propláchl motor a smontovalo se to. Vrčí to do dnes a má to skoro dalších 100 tkm. V autorizáku by z toho byla totální havárie motoru a měnil by se celý motor. Šikovný mechanik to dal dohromady za pár dní s minimálníma nákladama na opravu. Tím chci říct, že než vyhazovat auto, bych příště zkusil hledat jinýho mechanika. Škoda takovýho auta s takovým motorem.
Hlava je sranda, pokud není prasklá nebo nějak silně mecahnicky poškozená (to by se tam ale muselo něco rozpadnout, pístní kroužky nebo by tam někdo při montáži musel nechat apdnout šroubky a zapomenout na ně atd) tak se dá přebrousit, to samý ventily, nebo se koupí nové ventily a jede se dál. Nový těsnění pod hlavou, nový šrouby hlavy a složit to a bude to fachat.
To zvládne každá lepší brusírna opravit hlavy. Kvůli tomu není třeba dávat novej motor. Ani se to nevyplatí - i když seženeš novej motor za stjenou cenu, nevíš v jakém je stavu a tady máš udělanej motor, na který se nemusí sáhnout.