Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a ojetý motor Alfa Romeo Busso: Pobaví na silnici i v dílně

Martin Vaculík
Diskuze (10)

V letech 1979 až 2005 vyráběla Alfa Romeo vidlicový šestiválec s úžasným zvukem a působivým charakterem. Jím poháněné vozy dnes ještě koupíte levně a rozhodně to udělejte. Ceny v příštích letech dramaticky porostou.

Překvapivou výhodou motoru z pera konstruktéra Giuseppeho Bussa je spolehlivost, respektive opravitelnost. Tak, jak se ručně vyráběl, není problém jej s trochou mechanické latiny opravovat.

Vzešel z ropné krize

Původní záměr pana Bussa byl udělat agregát dynamický, ale hlavně úsporný. Konstrukce totiž vznikala v průběhu ropné krize 70. let. Výrazně podčtvercový poměr vrtání a znamenal nízkou střední pístovou rychlost, a tedy i třecí a kinematické ztráty. Jen jedna vačková hřídel v každé hlavě také přispívala k nižšímu tření, ale třeba i ke slušné spolehlivosti rozvodů.

Zároveň však sledoval co nejnižší čerpací ztráty a nejúčinnější plnění. Ventily tak nejsou vedle sebe pod vačkou, jak to u jednovačkových motorů bývá, ale na příslušných stranách – sací na studené (dovnitř V), výfukový na horké (vně V). Vačková hřídel nevede prostředkem hlavy, ale blíže ke studené straně. Sací ventily ovládá přímo, výfukové přes tlačnou tyčku.

Specifické je seřízení ventilových vůlí – sací se nastavují podložkami pod hrníčkem (u italských aut běžná věc) a mají předepsanou velkou vůli 0,50 mm, výfukové se pak seřizují šroubkem na překvapivě menší vůli 0,25 či 0,27 (motory turbo). Problém je v tom, že i v placených dílenských datech bývají hodnoty uvedeny opačně. „Při správné údržbě jsou však 12V motory téměř věčné, mám tady i kousek s víc než půlmilionem kilometrů. A hlavně mají nečekaně nízkou spotřebu – i ve velké 164 3.0 V6 běžně jezdí za devět litrů,“ vysvětluje Vojtěch Ondráček, který si v garáži s kamarádem renovuje starší alfy romeo.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Martin Vaculík
Diskuze (10)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
26. 10. 2023 11:03
Re: ....
Hlava je sranda, pokud není prasklá nebo nějak silně mecahnicky poškozená (to by se tam ale muselo něco rozpadnout, pístní kroužky nebo by tam někdo při montáži musel nechat apdnout šroubky a zapomenout na ně atd) tak se dá přebrousit, to samý ventily, nebo se koupí nové ventily a jede se dál. Nový těsnění pod hlavou, nový šrouby hlavy a složit to a bude to fachat.

To zvládne každá lepší brusírna opravit hlavy. Kvůli tomu není třeba dávat novej motor. Ani se to nevyplatí - i když seženeš novej motor za stjenou cenu, nevíš v jakém je stavu a tady máš udělanej motor, na který se nemusí sáhnout.
26. 10. 2023 09:06
Re: ....
No mě zaráží, že kolega nahoře sháněl celý motor, když potřeboval řešit jen hlavu respektive její opravu.
Avatar - Barrichello
26. 10. 2023 08:50
Re: ....
Opravitelný je vždy všechno, jen je otázka za jakou cenu a musí to dělat někdo kdo to umí a těm motorům rozumí.
26. 10. 2023 08:34
Re: ....
Hele fakt to bylo neopravitelné nebo to řekl jen mechanik v Alfě? Měl jsem podobný problém. Mě se rozsypalo na 1,9 TDI hydronadzdvihátko na výfukovém ventilu 3. válce. Vačka ho rozmlátila na hadry včetně lůžka uložení hydra. Motor ujel ještě 100 km než totálně odmítl pracovat. Myslel jsem, že je po něm. Po analýze závady jsme ani nesundávali hlavu, zabrousilo se trochu lůžko hydra, dalo nový hydro, dala se nová vačka, vyčistila se vana od kovovým pilin, propláchl motor a smontovalo se to. Vrčí to do dnes a má to skoro dalších 100 tkm. V autorizáku by z toho byla totální havárie motoru a měnil by se celý motor. Šikovný mechanik to dal dohromady za pár dní s minimálníma nákladama na opravu. Tím chci říct, že než vyhazovat auto, bych příště zkusil hledat jinýho mechanika. Škoda takovýho auta s takovým motorem.
Avatar - Ada je zase tady
25. 10. 2023 20:13
Re: ....
Vaculík tomu nejen nerozumí, ale ani dodnes neumí sedět za volantem. Ten ať raději mlčí!