Profi
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeVodíkový Renault Master má půl tuny na střeše. Řídili jsme ho v ulicích Paříže
9 komentářů
topten
nadrze ??kg + H2 6.4kg + palivovy clanek = dohromady 470kg
6.4kg vodiku je 210kWh energie
ucinnost palivoveho clanku v realu 40-60%, pri 50% 105kWh ze 470kg
k tomu potrebujes vyrovnavaci baterku dejmu tomu 10kWh = dalsich 60kg navic
tedy suma sumarum 530kilo za 105kWh (kdyz nebudes nabijet baterku zvnejsku jako tady a nebudes resit ztraty pri nabijeni z palivoveho clanku)
proti tomu baterka 105kWh * 6 = 630kilo
+- pro baterku:
- rozdil 100kilo v neprospech baterky
+ baterka je ulozena v podlaze a zlepsuje teziste narozdil od H2, ktere ho extremne zhorsuje
+ baterka ma pred sebou dlouhy vyvoj, hmotnost brzo dolu prinejmensim o 1/3 pri stejne kapacite
+ ukladani H2 asi velky vyvoj neceka, jediny vyvoj zlepseni ucinnosti palivovych clanku k teoretickym hodnotam
+ slozitost H2
muj zaver - vodik v osobacich a dodavkach proti baterkam technicky nic moc neprinasi, u nakladaku to je otazka
6.4kg vodiku je 210kWh energie
ucinnost palivoveho clanku v realu 40-60%, pri 50% 105kWh ze 470kg
k tomu potrebujes vyrovnavaci baterku dejmu tomu 10kWh = dalsich 60kg navic
tedy suma sumarum 530kilo za 105kWh (kdyz nebudes nabijet baterku zvnejsku jako tady a nebudes resit ztraty pri nabijeni z palivoveho clanku)
proti tomu baterka 105kWh * 6 = 630kilo
+- pro baterku:
- rozdil 100kilo v neprospech baterky
+ baterka je ulozena v podlaze a zlepsuje teziste narozdil od H2, ktere ho extremne zhorsuje
+ baterka ma pred sebou dlouhy vyvoj, hmotnost brzo dolu prinejmensim o 1/3 pri stejne kapacite
+ ukladani H2 asi velky vyvoj neceka, jediny vyvoj zlepseni ucinnosti palivovych clanku k teoretickym hodnotam
+ slozitost H2
muj zaver - vodik v osobacich a dodavkach proti baterkam technicky nic moc neprinasi, u nakladaku to je otazka
Hezky shrnuto, souhlas. U vodíku je zřejmě největší a v podstatě těžko řešitelný problém skladování a přeprava, což se až tak neprojevuje v současném experimentálním provozu, ale je to zásadní problém pro masové rozšíření. Takže jako náhrada nafty pro vlakovou a nákladní automobilovou dopravu někdy v budoucnu vodík snad ano. Pro osobní auta a dodávky do 3,5t určitě ne. Jak to bude v kategorii mezi 3,5t a 42t ukáže praxe...
Jako plus vodíku by snad mělo být, že do něj lze líp a za nižších nákladů akumulovat velké objemy energie z OZE, ale tady je taky úskalí, že i ta výroba vodíku potřebuje alespoň trochu stabilní zdroj a nemůže to lítat o stovky % sem tam podle svítí/nesvítí...
Jako plus vodíku by snad mělo být, že do něj lze líp a za nižších nákladů akumulovat velké objemy energie z OZE, ale tady je taky úskalí, že i ta výroba vodíku potřebuje alespoň trochu stabilní zdroj a nemůže to lítat o stovky % sem tam podle svítí/nesvítí...
Jo to byste museli stavět nové jaderné elektrány resp. nové reaktory.
To je stabilní zdroj nezávislý na počasí. Zejména ty 4. generace chlazené sodíkem 100% - nepotřebují ke chlazení vodu :-)
To je stabilní zdroj nezávislý na počasí. Zejména ty 4. generace chlazené sodíkem 100% - nepotřebují ke chlazení vodu :-)
pochybuju, ze se velky jadro u nas jeste nekdy postavi
tuhle sanci promrh/dal sobotka s babisem v 2014 pote, co se jeste za necase domluvil tendr na dostavbu temelina na 2014, ale bures jako MF odmit dat garance kdyz vykrikoval, ze jde o tunel, a tak CEZ od tendru odstoupil, a nic novyho bures s karlem sony havlickem, kterej prosazoval reaktory z chiny a rossiji, uz nevyplodili.
jestli se nejaky jadro u nas nekdy postavi, tak to budou maly reaktory, pritom uz za 5 roku jsme mohli strihat pasky v temeline a mit dalsich 15 jadernych TWh rocne, ale diky buresoj a jeho fans nebude nic...
energeticka stopa burese je ale mnohem bohatsi - v 2017, kdy po 1/4 stoleti koncily zabukovany dodavky plynu z norska, neudelal nic pro to, aby je prodlouzil, a tak 75% zavislost na rusku zvysil na 100%. narozdil od slovaku se vykaslal i na stavbu plynovodu z polska, ktery by nas spojil s terminaly v pristavech v baltskem mori.
diky babisoj a zemanoj a spidoj puvodni cesky rafinerky dnes vlastni polaci, takze zatimco v polsku je benzin za 33, u nas za 40.
socanska energeticka stopa je taky bohata - zeman prodal transgas za 125mld v 2001 - ted jeho puvodni trubkovou cast kupuje fiala, a socan paroubek, kterej prosadil OZE dotace s garantovanymi cenami na 20 roku zpusobil zasek tisic miliard kacek
sosani v 2003 pristoupili na bezmozky nenavidenou energetickou burzu v lipsku aniz by ti bezmozci tusili, za ci vlady jsme na ni vstoupili
a jestlize se ODS, resp. dnes proruskymu dezinformatoroj klausoj vycita, ze 30% akcii CEZu rozdal v kuponovy privatizaci, tak to je jen pakatel proti tomu, co zpusobili sosani s StBakem buresem.
a ted vsechny predchozi prusery odsirame vsichni a Fiala & spol se to snazi stabilizovat.
kazdopadne cena plynu z rossiji $100 za 1MWh jeste z doby burese je dnes na polovine diky tomu, ze se dodavky diversifikovaly, takze je sance, ze ceny elektriky pujdou pristi a prespristi rok dolu, protoze cena elektriky se odviji od ceny, za kolik ho vyrobi paroplynky
tuhle sanci promrh/dal sobotka s babisem v 2014 pote, co se jeste za necase domluvil tendr na dostavbu temelina na 2014, ale bures jako MF odmit dat garance kdyz vykrikoval, ze jde o tunel, a tak CEZ od tendru odstoupil, a nic novyho bures s karlem sony havlickem, kterej prosazoval reaktory z chiny a rossiji, uz nevyplodili.
jestli se nejaky jadro u nas nekdy postavi, tak to budou maly reaktory, pritom uz za 5 roku jsme mohli strihat pasky v temeline a mit dalsich 15 jadernych TWh rocne, ale diky buresoj a jeho fans nebude nic...
energeticka stopa burese je ale mnohem bohatsi - v 2017, kdy po 1/4 stoleti koncily zabukovany dodavky plynu z norska, neudelal nic pro to, aby je prodlouzil, a tak 75% zavislost na rusku zvysil na 100%. narozdil od slovaku se vykaslal i na stavbu plynovodu z polska, ktery by nas spojil s terminaly v pristavech v baltskem mori.
diky babisoj a zemanoj a spidoj puvodni cesky rafinerky dnes vlastni polaci, takze zatimco v polsku je benzin za 33, u nas za 40.
socanska energeticka stopa je taky bohata - zeman prodal transgas za 125mld v 2001 - ted jeho puvodni trubkovou cast kupuje fiala, a socan paroubek, kterej prosadil OZE dotace s garantovanymi cenami na 20 roku zpusobil zasek tisic miliard kacek
sosani v 2003 pristoupili na bezmozky nenavidenou energetickou burzu v lipsku aniz by ti bezmozci tusili, za ci vlady jsme na ni vstoupili
a jestlize se ODS, resp. dnes proruskymu dezinformatoroj klausoj vycita, ze 30% akcii CEZu rozdal v kuponovy privatizaci, tak to je jen pakatel proti tomu, co zpusobili sosani s StBakem buresem.
a ted vsechny predchozi prusery odsirame vsichni a Fiala & spol se to snazi stabilizovat.
kazdopadne cena plynu z rossiji $100 za 1MWh jeste z doby burese je dnes na polovine diky tomu, ze se dodavky diversifikovaly, takze je sance, ze ceny elektriky pujdou pristi a prespristi rok dolu, protoze cena elektriky se odviji od ceny, za kolik ho vyrobi paroplynky
U nás je benzín za 36,90 to akorát předražený kartel ho prodává v Praze místy za 41,90 (Shell P-9 včera večer).
No když lidem nevadí rozdíl 5 kč na litru a u prémikovek 8 kč na litru vůči N95 na levných čerpačkách, at si to užijou.
BTW Polsko má nižšší spotřební dan na benzí o 4,50 Kč na litru, jestli ti to neuniklo :-):-):-):-):-):-):-)
No když lidem nevadí rozdíl 5 kč na litru a u prémikovek 8 kč na litru vůči N95 na levných čerpačkách, at si to užijou.
BTW Polsko má nižšší spotřební dan na benzí o 4,50 Kč na litru, jestli ti to neuniklo :-):-):-):-):-):-):-)
Cena elektriky půjde samozřejmě nahoru, protože se výrazně zdraží druhá položka faktury - distribuce, kde budou opět poplatky za zelené zdroje a další položky také výrazně dražší.
Takže v reálu pod 6 kč Kwh nejde nikde sehnat :-) A když náhodou tak s 3 letými fixacemi :-)
Takže v reálu pod 6 kč Kwh nejde nikde sehnat :-) A když náhodou tak s 3 letými fixacemi :-)
Othello
Takže na převoz jedné tuny potřebujeme auto co samo váží třikrát tolik a pouhých 57 kW poskytuje tomuhle čtyřtunovému ingotu slušnou dynamiku ?
Nedočetl jsem se ani kolik kg měli při té jízdě naloženo. Doufám že netestovali úplně prázdné auto
Nedočetl jsem se ani kolik kg měli při té jízdě naloženo. Doufám že netestovali úplně prázdné auto
zajímavé, jen by stál za opravu ten "Roi do Solei" :-) Jinak fajn práce.