Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Vodíkový Renault Master má půl tuny na střeše. Řídili jsme ho v ulicích Paříže

Společnost HYVIA je joint venture automobilky Renault Group a firmy Plug z USA. Společný podnik byl založen jen před dvěma léty s cílem dát na trh rozumnou variantu komerčních vozidel s alternativními pohony včetně vodíkové varianty.
Zpět na článek
12. 10. 2023 10:33
12. 10. 2023 09:41
Zajímavý článek, jen ta francouzština
Milane,
zajímavé, jen by stál za opravu ten "Roi do Solei" :-) Jinak fajn práce.
Rozbalit vlákno
0
12. 10. 2023 10:33
tak si to shrnme
nadrze ??kg + H2 6.4kg + palivovy clanek = dohromady 470kg
6.4kg vodiku je 210kWh energie
ucinnost palivoveho clanku v realu 40-60%, pri 50% 105kWh ze 470kg
k tomu potrebujes vyrovnavaci baterku dejmu tomu 10kWh = dalsich 60kg navic
tedy suma sumarum 530kilo za 105kWh (kdyz nebudes nabijet baterku zvnejsku jako tady a nebudes resit ztraty pri nabijeni z palivoveho clanku)

proti tomu baterka 105kWh * 6 = 630kilo

+- pro baterku:
- rozdil 100kilo v neprospech baterky
+ baterka je ulozena v podlaze a zlepsuje teziste narozdil od H2, ktere ho extremne zhorsuje
+ baterka ma pred sebou dlouhy vyvoj, hmotnost brzo dolu prinejmensim o 1/3 pri stejne kapacite
+ ukladani H2 asi velky vyvoj neceka, jediny vyvoj zlepseni ucinnosti palivovych clanku k teoretickym hodnotam
+ slozitost H2

muj zaver - vodik v osobacich a dodavkach proti baterkam technicky nic moc neprinasi, u nakladaku to je otazka
Rozbalit vlákno
6
Avatar - Barry Lyndon
12. 10. 2023 14:59
Re: tak si to shrnme
Hezky shrnuto, souhlas. U vodíku je zřejmě největší a v podstatě těžko řešitelný problém skladování a přeprava, což se až tak neprojevuje v současném experimentálním provozu, ale je to zásadní problém pro masové rozšíření. Takže jako náhrada nafty pro vlakovou a nákladní automobilovou dopravu někdy v budoucnu vodík snad ano. Pro osobní auta a dodávky do 3,5t určitě ne. Jak to bude v kategorii mezi 3,5t a 42t ukáže praxe...

Jako plus vodíku by snad mělo být, že do něj lze líp a za nižších nákladů akumulovat velké objemy energie z OZE, ale tady je taky úskalí, že i ta výroba vodíku potřebuje alespoň trochu stabilní zdroj a nemůže to lítat o stovky % sem tam podle svítí/nesvítí...
Avatar - Barrichello
12. 10. 2023 15:19
Re: tak si to shrnme
Jo to byste museli stavět nové jaderné elektrány resp. nové reaktory.
To je stabilní zdroj nezávislý na počasí. Zejména ty 4. generace chlazené sodíkem 100% - nepotřebují ke chlazení vodu :-)
12. 10. 2023 17:07
Re: tak si to shrnme
pochybuju, ze se velky jadro u nas jeste nekdy postavi
tuhle sanci promrh/dal sobotka s babisem v 2014 pote, co se jeste za necase domluvil tendr na dostavbu temelina na 2014, ale bures jako MF odmit dat garance kdyz vykrikoval, ze jde o tunel, a tak CEZ od tendru odstoupil, a nic novyho bures s karlem sony havlickem, kterej prosazoval reaktory z chiny a rossiji, uz nevyplodili.
jestli se nejaky jadro u nas nekdy postavi, tak to budou maly reaktory, pritom uz za 5 roku jsme mohli strihat pasky v temeline a mit dalsich 15 jadernych TWh rocne, ale diky buresoj a jeho fans nebude nic...

energeticka stopa burese je ale mnohem bohatsi - v 2017, kdy po 1/4 stoleti koncily zabukovany dodavky plynu z norska, neudelal nic pro to, aby je prodlouzil, a tak 75% zavislost na rusku zvysil na 100%. narozdil od slovaku se vykaslal i na stavbu plynovodu z polska, ktery by nas spojil s terminaly v pristavech v baltskem mori.
diky babisoj a zemanoj a spidoj puvodni cesky rafinerky dnes vlastni polaci, takze zatimco v polsku je benzin za 33, u nas za 40.

socanska energeticka stopa je taky bohata - zeman prodal transgas za 125mld v 2001 - ted jeho puvodni trubkovou cast kupuje fiala, a socan paroubek, kterej prosadil OZE dotace s garantovanymi cenami na 20 roku zpusobil zasek tisic miliard kacek
sosani v 2003 pristoupili na bezmozky nenavidenou energetickou burzu v lipsku aniz by ti bezmozci tusili, za ci vlady jsme na ni vstoupili

a jestlize se ODS, resp. dnes proruskymu dezinformatoroj klausoj vycita, ze 30% akcii CEZu rozdal v kuponovy privatizaci, tak to je jen pakatel proti tomu, co zpusobili sosani s StBakem buresem.

a ted vsechny predchozi prusery odsirame vsichni a Fiala & spol se to snazi stabilizovat.
kazdopadne cena plynu z rossiji $100 za 1MWh jeste z doby burese je dnes na polovine diky tomu, ze se dodavky diversifikovaly, takze je sance, ze ceny elektriky pujdou pristi a prespristi rok dolu, protoze cena elektriky se odviji od ceny, za kolik ho vyrobi paroplynky
Avatar - Barry Lyndon
12. 10. 2023 17:46
Re: tak si to shrnme
Hezky shrnuto, souhlas.... :-)
Avatar - Barrichello
13. 10. 2023 10:07
Re: tak si to shrnme
U nás je benzín za 36,90 to akorát předražený kartel ho prodává v Praze místy za 41,90 (Shell P-9 včera večer).

No když lidem nevadí rozdíl 5 kč na litru a u prémikovek 8 kč na litru vůči N95 na levných čerpačkách, at si to užijou.

BTW Polsko má nižšší spotřební dan na benzí o 4,50 Kč na litru, jestli ti to neuniklo :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
13. 10. 2023 10:09
Re: tak si to shrnme
Cena elektriky půjde samozřejmě nahoru, protože se výrazně zdraží druhá položka faktury - distribuce, kde budou opět poplatky za zelené zdroje a další položky také výrazně dražší.

Takže v reálu pod 6 kč Kwh nejde nikde sehnat :-) A když náhodou tak s 3 letými fixacemi :-)
12. 10. 2023 20:46
Slušná dynamika?
Takže na převoz jedné tuny potřebujeme auto co samo váží třikrát tolik a pouhých 57 kW poskytuje tomuhle čtyřtunovému ingotu slušnou dynamiku ?

Nedočetl jsem se ani kolik kg měli při té jízdě naloženo. Doufám že netestovali úplně prázdné auto
Rozbalit vlákno
0