Vyhýbat se rychlonabíjení a udržovat „okénko“, v němž se pohybuje stav nabití baterie, co nejmenší – takové jsou rady amerického youtubera, jehož Tesla Model 3 s niklovou baterií vykazuje 95% kapacitu po 135 tisících mil.
Přesně tak, způsob používání jeho Tesly je poměrně neslučitelný s používáním normálního auta. Jezdit v rozmezí 40-80% kapacity baterie je úlet aneb přispůsob se uživateli nebo ti auto odejde :no: Nějak není důvod dělat takové věci, nádrž se nezmenšuje ;-)
Tak určitě, každej do má do práce 20 km tam a 20 km zpět, my tu měli kolegu, ten jezdil každý pátek z Budejovic, další paní jezdí sice nepravidelně, ale cca 40-50x ročně z Ostravy, další lidi jezdí z benšovska, mělnicka, nebo někde za rudnou a to denně.
A 20 km je to tak někam 3 km za prahu nebo 1 km před konec prahy, pro ně :-)
Nějak si zaspal dobu, časy kdy 70% aktivně pracují vesnice dělalo v TOSu a JZD a zbylých 30% v místních obchodech, službách, škole a mateřince sou dááááááááááávno pasé :-):-):-):-):-):-):-):-)
Na auto je to klidně možné, znam asi 25 lidí co maj 5 a víc aut, někteří z nich jich maj třeba 25 nebo i 60 :-)
Najedou ročně 30-40 tis km a z toho třeba na autě z roku 1938 350 km za rok. Na druhém z roku 1959 třeba 1200 km za rok.
Na osobu možná leda s důchodci co jezdí na nákup a k doktorovi, pokud by se vzali aktivně pracující lidé tak je 15 000 km na osobu totální NESMYSL :-):-):-):-):-)
Průměrný nájezd auta s EU6 (tedy nových aut 2015+) v ČR je v případě BEV 12,4 tisíc km. U nafty je to 18,3 tisíc km. To nebudou zrovna auta, která stojí skoro celý rok v garáži. Nebo fakt chceš tvrdit, že je tolik důchodců s novými auty, že svým počtem ten průměr srazí tak hluboko dolů? Jestli by normální člověk najel 30 tisíc km ročně, pak by ti důchodci museli tvořit více než 1/2 vozového parku EU6 a nenajet skoro ani kilometr. A to jistě uznáš, že je totální NESMYSL. My s ženou jsme aktivně pracující lidé a nenajedeme těch 15 tisíc km ročně ani se dvěma auty dohromady :-)
běžný člověk "fabrický" fakt nenajezdí moc, protože na to prostě nemá. Kam by cestoval? Do Španělska na svůj ranč? Do Itálie na svoji jachtu?
Jede maximálně do práce a to ještě veze 3 kolegy. Pak do Lidlu. Ti šťastnější jedou 1x do roka na vzdálenější dovolenou a to je vše.
To je problem pochopit, ze kazde ev nemusi byt hned super a nutne lepsie ako fosil alternativa. Aj smartfonom trvalo 15 rokov kym sme sa dostali do fazy, ze sa da kupit funkcny produkt za normalne peniaze. Nie je ekologicjejsie par rokov pockat a kupit naozaj produk hodny ceny a nie predrazeny srot na kolesach?
Ale nevies na trhu vyvolat stav, ze sa teraz EV stopnu a technologia sa bude vyvijat offline; a ked bude rychle nabitie, minimalna degradaci a nizka hmotnost baterii, zrazu sa to pusti von. Vyvoj a skusenosti budu platene predajom sucasnych "nepodarkov" pre nadsencov EV a pre ich pocit, ze zachranuju planetu.
Ale suhlasim s nazorom vyssie - hadzat do diskusii EV ako jedinu moznost automobilovej dopravy je velmi kratkozraky pohlad na vec.
Re: Re: Re: Zdá se že panu pisálkovi dobře zaplatili
Suhlas, ako pises, nech to kupuju zvedavci a nadsenci, preco sa cez dotacie mame na to skladat vsetci, preco to ma byt jedine spravne riesenie. Dajme tomu cas a peniaze radsej investujme do relevantnejsich veci
Re: Re: Re: Zdá se že panu pisálkovi dobře zaplatili
Ale ano.
Ale rekni i to B.
A to je, ze nejen Cina do toho leje ohromne penize.
Takze kdyz to tady nechas byt tak za 5 let prijde Cina s EV ktere tady zvalcuje vse.
Budes mit stejne reci i pak?
Re: Re: Re: Re: Zdá se že panu pisálkovi dobře zaplatili
Prvne nas cina ve vsem nevalcuje.
A kdyz to pises priklad chipy tak je to dobry priklad. Mozna misto srotovneho se v roce 2009 melo investovat tímto smerem.
Re: Re: Re: Re: Zdá se že panu pisálkovi dobře zaplatili
komunisticka china je chipove sobestacna sotva z poloviny a ty nejvyspelejsi neumi vubec
90% nejvyspelejsich chipu dela taiwan, coz je sice taky china, ale asi jina nez ta kterou myslis
taiwansky chipy je duvod, pros chinsti komousi kolem taiwanu tak besni
takze predstava, ze nas v chipech valcuje (komunisticka) china je z rise pohadek
Re: Re: Re: Re: Re: Zdá se že panu pisálkovi dobře zaplatili
Ale v automobilovom priemysle sa najvyspelejsie cipy vobec nepouzivaju. Tam vznikol aj covidovy konflikt, kedy taiwai tlacil vyrobcov na new gen cipy a rusil vyrobu starych, na ktorych nemal taku marzu
Re: Re: Re: Re: Re: Zdá se že panu pisálkovi dobře zaplatili
tak treba multimedia, ktery zpracovavaj nekolik kamer ktery zobrazujou na displej a vedle toho komunikujou s mobilem, ovladaj radio a cely funguje to jako ovladaci panel vsech tech vymozenosti jakop klimatizace, vytapeni sedacek, odvadeti prdu atd, docela vyspelej procesor potrebujou
a soucastky jako budice can linek, polovodice pro spinani svetel a ruznych spotrebicu se zpetnejma vazba, procesory atd me chodej z taiwanu, filipin, malajsie, thajska... nikdy sem si nevsim, ze jako zeme puvodu by byla china
china funguje jako montovna, ktera tyhle soucastky osadi na plosne spoje, udela konkretni vyrobek, ale spoustu komponentu dovazi, protoze je nevyrabi.
nas problem neni ten, ze bychom to neumeli vyrobit, ale nemame na to kapacity a z chiny to je levnejsi. ale kdyby prislo na tvrdy, tak verim, ze to jsme schopni vyrabet bez problemu.
predstava, ze tyhle chipy se vyrabej v chine je dost scestna, china funguje jen jako montovna podobne, jako rusko funguje jako benzinka
konecne prisel nekdo, kdo na to natrefil
staci jen jaderna kapsle velikosti propisovacky a je to vyreseny
jak to, ze to jeste nikoho nenapadlo ???
to je primo na nobelovku
jeste sehnat nejakyho inzenyrka, kterej TO zbastli ...
EV přicházejí a 98,5% spalováků na cestách po Praze je stále na naftu, benzín, LPG a CNG :-):-):-):-)
A na vesnicích 99,0 až 99,8% :-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)
Fakt? Která baterie vydrží 40-80 let? :-):-):-):-)
Včera sem jedním 40 let starým vozem krásně zamořoval Prahu, zksu to s 40 let starým elektromobilem na původní baterky.
A vlastně ony jdou vyměnit za 190-600 000 kč, dle typu a modelu vozu :-):-):-):-)
"Jeho zkušenosti však ukazují, že způsob použití elektromobilu jako normálního auta, tedy že člověk jednou za pár dnů zajede k rychlonabíječce, stejně jako by jel natankovat benzín, není pro dlouhověkost baterie vhodný. Bohužel, pro řadu lidí, kteří nebudou mít přístup k tzv. rezidentnímu nabíjení doma či v práci, bude jediný možný."
Dva nesmysly v jednom odstavci.
Zkusenost dokazuje POUZE to, ze pri setrnem pouziti je zivotnost baterie skutecne dlouha.
Pouziti rychlonabijecek ale neznamena opak! :no:
Obzvlast treba v nasich koncinach, kde jsou nejvic rozsirene 50kW DC nabijecky, ktere budou Tesle skodit zanedbatelne.
A dale, jestlize se nachazi v blizkosti bydliste AC nabijecka (jejiz vybudovani je ten nejmensi problem), coz bude casem u vetsiny bytu, neplati ani posledni veta.
https://elektrickevozy.cz/…ic-elektromobilu
"Praha chce využít evropské dotace na výstavbu nabíječek pro elektromobily
Těch má být v hlavním městě 180 tisíc do roku 2030" :-O :yes::yes::yes:
„Smysluplná podpora elektromobility ve městě spočívá v zajištění dostupné a kvalitní infrastruktury pro dobíjení v blízkosti bydliště, nebo zaměstnání. ;-) Tuto infrastrukturu chceme budovat prostřednictvím koncese pro její provozování ve veřejném prostoru. Nyní dojde ke zpracování projektového záměru k podání žádosti města o finanční podporu z evropských dotací. Pokud by se nepotvrdilo, že Operační program Doprava je tím správným řešením, budeme hledat další dostupné dotační tituly,” říká Zdeněk Hřib
Doufam, ze pristi zavery zde na acz ohledne elektromobility a nabijeni budou smysluplnejsi. :-)
Vypouštíěš tady zcela nepokrytě účelové, manipulativní LZI.
LZES neostalinstický pavědce, ZCELA NEPOKRYTĚ LZES!!!!!
Źe vaše plastové trsátka z interiérem z Ikey z recyklovatlený petky a megatabletem nedaj víc jak 15 je sice krásný, ale lidi tu dodnes jezdí ve 20-30-40-50-60-70-80-90 let starý autech a ted POZOR - TY AUTA STALE JEZDI!!!!!!!!!!!!! ULHANy NEOMARXISTICKY MANIPULATIVNI KASPARKU!!!!! Která baterie dá 50-90 let, PROLHANINO!!!
sMŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮŮLA VID NEOSTALINISTICKEJ Borisove.
Tyhle nesotalinistický demagogický kecy už sou hodně trapný
S většinou věcí souhlas.
Ale vidím tam jeden velký problém a to je, že se v textu objevuje slovo dotace a dokonce jde o klíčové slovo citace pana Hřiba. Dotace = neefektivita, plýtvání, nekonkurenceschopnost a vyšší daně.
Dotace mají jít na veřejné statky jako je školství, obrana, sociální péče, kultura apod. Ne na dotace spotřebního zboží jako elektromobil nebo na čapí hnízda.
Ale ano, ale jak chces trzne konkurovat v prostredi kde konkurence dotace ma?
PS: a dotovat lepsi vzduch a zbaveni se ropne zavislosti zas neni tak spatny napad.
Za určitých podmínek by třeba čistý vzduch mohl být veřejný statek.
Avšak i tak by platilo, že zajistit to pomocí účelových dotací pro vybrané subjekty je ten nejméně efektivní způsob.
Polož si tu otázku jinak. Dával někdo dotace na stavbu benzínek, nebo na stavbu čerpaček LPG? Ne, a přesto tato infrastruktura vznikla.
Zašlo to tak daleko, že dotování všeho možného už dnes nejen mnozí politici, ale i mnohé firmy berou jako něco samozřejmého. A pak nejsou peníze na důchody, školy atd.
Pokud je státní podpora opravdu nutná, tak ať je jednoduchá a plošná, třeba pětileté daňové prázdniny pro toho, kdo nabíječku na sídlišti postaví, nebo nulové DPH na všechny potřebné materiály a zařízení, pokud nabíječku postaví nekomerční subjekt (společenství vlastníků apod.).
Hlavně když tě za to čína dobře platí, vyměnit závislost na rusku a arábii TOTALNI zavislosti na Číně a stále nepřímo na jejích kamrádech z ruska, afriky a jižní ameriky, kteří stejně EU těžce nenávidí je fakt výhra.
Ale propaguješ to pěkně, kolik ti čínan měsíčně posílá na účet? Nebo platí v naturáliích a delauješ potajmu Fv panely? :-):-):-):-)
Bohužel se nám zde rozmohl nešvar, že životnost baterie se posuzuje podle SoH (kapacity baterie). Avšak to spolu nesouvisí. Jsou baterie, které "žijí" i při SoH třeba 20 %. Naopak jsou baterie, které mají SoH 100 %, avšak kvůli vnitřnímu zkratu vzplanou a "umřou". Odhadovat, kolik života má baterie ještě před sebou, je věštění z křišťálové koule.
Správně bylo v diskuzi řečeno, že věk je možná důležitější parametr než najeté kilometry.
Co tady ještě nezaznělo, je teplota. Tak jako u všech baterií se zvyšující se teplotou klesá SoH i životnost. A speciálně u Li-Ionek vadí i mráz. Blogger Andy Slye žije v Kentucky, což je mírné klima optimální pro Li-Ion baterie. Na Floridě nebo Aljašce by to bylo horší.
Jestli mas nejake nastudovane zdroje pro "calendar aging", sem s nimi. ;-)
Nebo jsi doposud jen vestil?
Vetsina baterek prvnich EV skoncila kvuli spatnemu termomanagementu (Leaf) nebo se ucyklovala. Kvuli nizke kapacite a z toho plynouciho pouzivani 0-100% a velkemu poctu cyklu. Dnesni realitu EV ukazuje tento acz clanek. :yes:
PS Ano, nikdo presne nevi, zda baterka vydrzi 20, 30 nebo 50 let. Ale existuje uz spousta empirickych dat a spousta vedeckych studii. Ja jsem ti uvedl odkaz. Je to lepsi nez kristalova koule. :-)
Nemohl, nemám křišťálovou kouli.
Za optimálních podmínek může baterka vydržet desítky let, proč by ne.
Figure 5 nejsou a ani nemohou být naměřená data (stačí krátký pohled na osu x), ale pouze simulace teoretického modelu dle rovnice (1). Mně se ten model nelíbí, respektive dovedu si představit, že bude použitelný jako odhad chování při běžných teplotách, avšak nesouhlasím s jeho využitím při odhadu chování v silně záporných teplotách. Dnes už může každý publikovat cokoliv a přes recenzenty to projde.
Ty nemas kristalovou kouli a vedecke texty zpochybnujes.
Proc tedy vubec pises neco o "calendar aging"?
Ja pisu: Na zaklade vedeckych studii (samozrejme ze ne testu :-) ) odhaduji zivotnost na 30 let.
Ty pises: Nemam tuseni. :no:
Ok. Ale to, ze ty k tematu nemas co napsat, neni zajimava informace...
Jeji prinos ve zdejsi diskuzi je nulovy az zaporny. :D
PS Proc te proboha tak zajimaji silne zaporny teploty?? Jedinym duvodem se mi zda byt v tvem pripade opet neznalost. :no: Sorry. Velmi nizke teploty jsou u nas maximalne parkrat rocne a jejich vliv na starnuti je v nasich klimatickych podminkach v podstate nulovy. Ale abychom se nebavili jen akademicky. EV jsou velmi popularni v Norsku. Mas nejake prakticke potvrzeni svych domnenek (zirani do kristalove koule kterou navic ani nemas) o zkracene zivotnosti pri nizkych teplotach???
Ne? :D
Negeneralizuj. Zpochybnil jsem pouze jednu část jednoho "vědeckého" textu.
Proč záporné teploty? Protože téma je životnost baterie. A na naší planetě jsou místa, kde se tyto teploty vyskytují. Třeba na Aljašce. V roce 2005 se tam stavělo tehdy největší bateriové úložiště na světě. Bylo projektováno na teplotu minus 52°C. Nikde jsem nepsal, že by se taková teplota měla vyskytovat u nás (zmiňoval jsem právě tu Aljašku), ale klidně se k nám může dostat ojetina původně provozovaná někde v severním Norsku či Finsku.
Domněnky? Zkus si najít, jaká je teplota tání (=tuhnutí) elektrolytů, pak ti to snad dojde.
V USA bylo v letech 2015-2022 během zimních měsíců asi 80 míst s těplotou pod -20 a dohormady to činilo cca přes 200 dnů s takto nízkými Teplotami a to včetně velkých měst jako Chicago.
Zajistit si vědecké studie , kte to bude uvedeno a pak nám přijd něco povídat o nízkých teplotách :-):-):-)
Ne stejne jako naprosta vetsina aut. Studené starty, provoz mimo idealni provozní teplotu, postupná degradace oleje, kapalin, usazeniny a nekvalitni paliva atd.
Tedy vse co spalovaku vadi a EV je to jedno.
Běžný osobni auto je po 200 tis km kašička na penize, olejnicka a sazomet. Jiste jsou výjimky, ale je to celkem bezne. Nez začnete flame tak se zamyslete😀
Olej se drahý utopisto měni každých 10 tis, při extrémních podmínkách nebo způsobu používání klidně každých 5-6 tis. Pak nemá co degradovat :-):-):-):-):-)
Trapné intervaly EU automobilek, používání špinavé vody, kde někdo na kanystr OMYLEM napsal Longlife OIL, což je lež, je to řídká špinavá voda - a kdy to při intervalu výměny sežere 1,2-2,2 litru oleje, což při klasickém intervalu nesežereou ani 40 let starý motory s 350 000 km je trapný a kdo jezdí podle blábolů výrobců je svého štěstí strůjce. Každýho boj. Kdo o autech a motorech něco ví, tyhle Nesmysly ZCELA IGNORUJE! A mění u všeho po 10 bez ohledu zda je to rok výroby 2023 nebo 1980.
Každej mechanik ti řekne, že měnit to po víc jak 10 tis km je TOTALNI NESMYSL!!!!!!
Na usazenini trpí přímovstřik a moderní sazomety.
Klasické MPI při používání adetiv nikoliv.
Rozvodové řetězy tenčí jak řetízek na dětskou šlapací tříkolku. Poctivé motory maj 2x tlusttší řetez.
Opět z tvé strany JENOM LZI, vytržené poploravdy z kontextu , problém lidí co si koupili okradené, nesmyslné emisní limity plnící jebky s 3 válcy a milionem turb a pak brečí že karbon, úsady. Výkon vyhnaný na úkor životnosti motoru.
Bohužel stále jdou koupit poctivá auta s poctivými motory, které ničím z toho netrpí.
Každýho boj, jakou plečkou jezdí a kdy mění olej.
Kdo tomu nerozumí, je levej jak šavle a spoléhá na servisy, kde ještě nemá známý to má hodně blbý no.
Nesmíš si kupovat hekepl 1,2 tříválec, ten ti 850 000 Km nedá no.
Zbytek sou tradiční účelově manipulativní LZI!!!!!!!
Chceš do SZ telefon na kámoše co má ty tři jedničkový Fabie s 210, 220 a 340 tis km?
Nebo na dalšího kámoše co má na 300C 3,5 V6 360 000 km?
Nebo na toho známý v USA, co má na Lincolnu TownCar 880 000 Km?
Že byste si pokecali o nepolehlivosti spalováků, LOJZIKU :-)
Re: ballik opet zahajil nalet a bombarduje to tady hlava neh
Já ne, ale tys běžel do krytu. Tak sem ti radil aby sis dal na hlavu kastrol.
Jinak já to POUZE vyvracím účelově manipulativní lži zeleného fanatika placeného Čínou za podporu OZE a EV. Díky tkaovým jako on Čína totálně zlikviduje Evropu.
PS: už sis koupil čínskej slovník? Věř že ho budeš potřebovat. A hodně brzy
"Za předpokladu, že po ukončení záruky na baterii, tj. obvykle po 160 000 km dojde k výměně baterie (na obrázcích naznačeno tenkou zelenou čarou), bude elektromobil téměř vždy emisně horší do přibližně 250 000 km než automobil s benzinovým motorem a automobil s dieselovým motorem nebude elektromobilem překonán z hlediska emisí CO2 prakticky nikdy." :no::no::no:
Asi tak.
moje Tesla model S 85D, 226k km, 7,6% degradace. Auto nabíjeno v 95% na Superchargeru, obvykle 3-93%. Auto využíváno nepříliš vybíravým způsobem - 200km/h na dálnicích, Supercharging, Zase 200km/h, zase Supercharging. Už jsem i přemýšlel nad ostřikem chladičů vodou/lihem pro zvýšení efektivity chlazení.
Bráchovo S 85D, 192k km, 6%. Taky převážně na DC, ale provozována mírnějším stylem.
Kamarádovo S 85D, 300k km 5,5% degradace. Nabíjeno převážně na AC a jezdí dost na spotřebu.
Chemie je to tušímže NCA od Panasonicu. A auta/baterky jsou 7-8 let stará