Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Baterie této tesly je v super stavu po 217.000 km. Stačily k tomu dvě věci

Marek Bednář
Diskuze (101)

Vyhýbat se rychlonabíjení a udržovat „okénko“, v němž se pohybuje stav nabití baterie, co nejmenší – takové jsou rady amerického youtubera, jehož Tesla Model 3 s niklovou baterií vykazuje 95% kapacitu po 135 tisících mil.

Jedním z velkých strašáků elektromobilů v dlouhodobějším horizontu je trvanlivost jejich baterie. Kolik let a kolik tisíc kilometrů si udrží kapacitu dostatečnou k tomu, aby auto bylo normálně použitelné, může být trochu sázka do loterie – zejména pokud automobilky nejsou příliš sdílné po stránce toho, jaké chemické složení jejich baterie mají.

Existují ale cesty, jak dlouhověkosti baterie pomoci – a americký youtuber a majitel dvou tesel Andy Slye svědčí, že u jeho Modelu 3 zafungovaly výborně. Po pěti letech na něm má najeto necelých 135 tisíc mil (217 tisíc km) a původní baterie je stále okolo 95 % své kapacity. Navíc je to baterie s nikl-kobalt-hliníkovým složením, o němž se ví, že je k degradaci náchylnější, než třeba lithium-železofosfátové baterie.

První cesta je jednoduchá a dobře známá – nabíjet vůz co nejpomaleji je to možné. V českých podmínkách by to znamenalo kabel do běžné 230V zásuvky, který dá nejvýše 2,3 kW nabíjecího výkonu či slabší wallbox, třeba sedmikilowattový.

Video se připravuje ...

S tím souvisí rada vyhýbat se rychlonabíjení, pokud není nutné. Místo rychlého nabití po cestě je tak lepší zvolit pomalou nabíječku u cíle cesty. Samozřejmě, tyhle rady mají docela zásadní nevýhody – nemáte-li možnost nabíjet přes noc doma a není-li pomalá nabíječka ani v cíli vaší cesty, nebudou vám moc platné.

Posloužit však můžou další tipy. Máte-li baterii založenou na niklu, je vhodné nabíjet nanejvýš na 80 %, nenechávat baterii stát dlouho nabitou nad tuto hodnotu a zároveň nenechávat baterii vybít pod 20 %, není-li to nutné. Lithium-železofosfátové baterie lépe snáší nabití nad 80 % své kapacity.

Obecně ale je pro životnost jakékoliv trakční baterie elektromobilu nejlepší co nejvíc zmenšit rozpětí procent, v nichž se pohybuje jejich stav nabití. Slye se drží mezi 40 a 80 % a většinu dne vůz stojí nebo jede s baterií mezi 40 a 60 % – a výsledek je očividný.  

Jedním dechem je však třeba dodat, že k tomu má ideální podmínky. První je možnost nabíjení doma přes noc nízkým výkonem, druhý je ten, že většinu svých kilometrů „nakroutí“ ježděním mezi domovem a místem zaměstnání. Jedna taková cesta spotřebuje 20 % baterie a jeho denní nájezdy očividně nejsou příliš proměnlivé.

Jeho zkušenosti však ukazují, že způsob použití elektromobilu jako normálního auta, tedy že člověk jednou za pár dnů zajede k rychlonabíječce, stejně jako by jel natankovat benzín, není pro dlouhověkost baterie vhodný. Bohužel, pro řadu lidí, kteří nebudou mít přístup k tzv. rezidentnímu nabíjení doma či v práci, bude jediný možný.

Marek Bednář
Diskuze (101)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
23. 10. 2023 20:12
Re: Zdá se že panu pisálkovi dobře zaplatili
další vozí děti po kroužkách, akcích, doktorrech nebo jezdí na srazy, akce, výlety, hrady, zámk, za kulturou atd atd

Je smutný že žijete ve svým akvárku kde nikdo nikamnejezdí, já znam naprosto jiné příběhy a lidi co jezdí.

Ono tady se láme chleba kdo je opúravdový petrolehad a kdo jezdec z A do B vid...
Avatar - Barrichello
23. 10. 2023 20:10
Re: Zdá se že panu pisálkovi dobře zaplatili
Spousta lidí jezdí denně do práce 50-90 km :-)
Avatar - Barrichello
23. 10. 2023 20:09
Re: Mackovi bludy
Sám seš balík, čínou placenej utopisto :-)
Avatar - Barrichello
23. 10. 2023 20:08
Re: balík
To jsi Hammuno neteto nestrrejdo :-)
Avatar - eLzyx
22. 10. 2023 13:11
Re: Zdá se že panu pisálkovi dobře zaplatili
běžný člověk "fabrický" fakt nenajezdí moc, protože na to prostě nemá. Kam by cestoval? Do Španělska na svůj ranč? Do Itálie na svoji jachtu?
Jede maximálně do práce a to ještě veze 3 kolegy. Pak do Lidlu. Ti šťastnější jedou 1x do roka na vzdálenější dovolenou a to je vše.