Francouzská automobilka společně s firmou Valeo pracuje na novém elektromotoru pro budoucí modely postavené na chystané platformě s 800V dobíjecí sítí. Ve srovnání se současnými jednotkami bude výkonnější, přitom podobně efektivní.
Tak zrovna Autoforum je nezaujaté periodikum :-))) ... Ani jsem neotevřel a už vím, že Petr Miler....
Co takhle diskutovat k věci. Článek o technice a zdokonalení elektromotoru automaticky vyvolá reakce na nesmyslnost elektromobility a její vnucování všem? Chápu, že zde několik místních "imbecilů" píše dokola to stejné. Tak se k nim neřaď.
Tak cizí buzení znamená (proti permanentním magnetům) dodatečné ztráty (odhaduji tak 2-3%) a tudíž nižší účinnost. Celé se to dělá jenom kvůli Číně, která drží pod krkem trh s neodymem (a v podstatě s celou částí periodické tabulky nazývané prvky vzácných zemin, které eventuálně mohou neodym nahrazovat), což je hlavní prvek pro výrobu permanentních magnetů a kdo není kámoš, tak dostane kulové nebo za šílené ceny.
A kdy se motor v EV točí "naprázdno"? Buď odvádí na hřídeli mechanický výkon a pohání kola, nebo mechanickou práci přijímá při rekuperaci a vyrábí elektrický výkon na dobíjení baterky. V obou případech musí být "nabuzený".
Jeden motor se typicky točí naprázdno u dvoumotorových aut, tedy nejčastěji 4x4 v době kdy se pohon všech kol nevyužívá. Jeden motor pohání a druhý přitom zahálí a je potřeba, aby při tom zahálení nezlobil. Proto ten trvalé pohánějící je synchronní (s magnety) a druhý co se připojuje jen občas je asynchron
No jenže typické uspořádání u 4x4 je vzadu synchronní motor, který odvádí většinu trvalé práce a vpředu asynchronní motor, který se používá právě kvůli minimálním ztrátám "naprázdno".
zkus nekdy pouzit neutral treba pri jizde s kopce nebo dojizdeni k obci kdyz nebudes zrovna brzdit motorem, rozdil na spotrebe neni uplne malej
rekuperace = ztraty, casto je lepsi plachtit
Motory a vše ostatní je dávno vymyšleno, překážka je baterka a cena. Cenu elektromotoru a výkonové elektroniky už nikdo nesundá. Prostě Fabia EV bude stát min 600t.
automobilky baterky prodavaj v realu cca $300/kWh, pricemz nakupka je min nez polovina
takze u auta velikosti fabie s cca 50kWh baterkou to dela pres 200tis
pres 200tis za montaz clanku u 50kWh aku mi neprijde uplne malo
kazdopadne za letosek sla cena clanku trochu nahoru ke $140/kWh, tak uvidime, kdy to spadne pod $100
Ano, jsem o tom přesvědčen a muj tip je, ze to bude i daleko driv nez za 10 let.
EV budou daleko levnejsi nez spalovak. Nejspis prijde zhoupnuti poptávky smerem zpatky ke spalovaku ktery bude tlačit ceny dolu ve snaze udržet trh, ale to bude kratkodobe.
Staci se podivat na tenhle motor v clanku. Jeden kompaktní celek vcetne “převodovky”. Fakt vlastne motor jak do pračky.
Proti tomu je spalovak uzasne mechanicke dílo plne presne obrabenych dilu z top materiálu atd.. a tim pádem drahy..
Problem je, ze tim jak se vse meni od zakladu neni vlastne duvod kupovat ev u stávajících znacek. Co muzou nabídnout ze sve historie? ….
No trochu problém je, že cenu EV nedělá elektromotor, ale hlavně baterie. A baterie je ingot, obrovský kus hmoty jehož výrobní náklady závisí na ceně a dostupnosti klíčových surovin. Nejsem si jistý, jestli s výrazným navýšením poptávky po těchto surovinách půjde jejich cena dolů.
Cena motoru dela cast ceny EV.
Baterie jsou na tom stejne jako motor. Stale se vyvíjí a optimalizuje jejich vyroba. S tim klesa i cena a s poklesem ceny stoupa vyrobené mnozstvi a tim i snižuje cena.
Nejvetsi překážka je ted asi prave rychly vyvoj. Musi se investovat do výroby neceho co je po par měsících technologicky zastarale.
Edit: cena EV v Cine ukazuje, ze baterii ve finale tak drahe nejsou.
To sem svym příspěvkem opravdu rict nechtěl.
Co si myslim je, ze elektromotor je vyrobne daleko levnejsi nez spalovaci motor a ta cena optimalizaci a počtem stale klesa.
Ale neslyšel jsem nikde, že by výrobci EV záměrně nadsazovali prodejní ceny o desítky procent aby ochránili výrobu spalováků. Naopak někteří hlásí že na EV i přes vysoké ceny prodělávají.
Hendly:"Cena baterii. I kdyz vemes 150$ za kWh x 50 je to cca 180 tis kc na baterii. O cene baterie to neni, je to o vyráběným mnozstvi a investicích."
Niekde som čítal článok, kde autor tvrdil, že baterky do EV sú výnimka a s rastúcim objemom výroby cena neklesá...(?)
“ Niekde som čítal článok”
Budí rad za odkaz.
Minimalne u baterii cena klesat bude. Je to mechanická skládačka. U clanku muze byt situace jina, ale myslim, ze i tam se investice do technologie musi zaplatit mnozstvim vyrobených kusů.
Ale baterie je zas jen jedna cast EV. I ten zbytek ma jinou cenu jestli se jedou serie po desetitisíci a nebo milionech.
Ak to nájdem, tak odkaz dám, ale neviem, či to ešte objavím. Som sa pri tom pozastavil, že ako to myslia, ale nič špeciálne som sa neodčítal, takže som to viac-menej hneď aj pustil z hlavy.
Tak to jsem opravdu zvědavý na to úžasné pokračování. Roky prorokujete paritu v roce 2025-2026. Parita znamená plnohodnotně použitelné malé auto za 400k. Zatím je tu low-costově udělaná C3, co by první z dostupné řady EV od PSA, za 600, a VW prorokuje id.2 s ještě menší baterií za 600 v roce 2025. Takže good luck.