Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault vyvíjí elektromotor budoucnosti. Bez 800 V to už nejde

Renault E7A
Renault E7A
Renault E7A
Renault E7A
33 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (54)

Francouzská automobilka společně s firmou Valeo pracuje na novém elektromotoru pro budoucí modely postavené na chystané platformě s 800V dobíjecí sítí. Ve srovnání se současnými jednotkami bude výkonnější, přitom podobně efektivní.

Evropské automobilky pomalu dohánějí skluz v elektromobilitě, v níž se naopak do popředí dostávají Američané (Tesla), Číňané (v čele s koncernem BYD) a Korejci, kteří jako první u mainstreamových elektrických aut uvedli 800V architekturu, díky níž vybrané modely značek Hyundai a Kia zvládají své akumulátoru dobíjet výkonem až okolo 240 kilowattů. S osmi sty volty do budoucna plánují i další výrobci.

Volkswagen s nimi počítá u své chystané platformy SSP, která nahradí aktuální architekturu MEB, na níž stojí například Volkswageny ID., Škoda Enyaq, Audi Q4 e-tron či nový Ford Explorer.

Základ s 800 volty ovšem chystají také u Renaultu, který přitom patří mezi průkopníky elektromobility. Vždyť model Zoe dlouhá léta patřil mezi vůbec nejoblíbenější bezemisní vozy v Evropě. Jenže pak Francouzi zaspali a nechali se přeběhnout značkami z Asie i Německa. Na své původní pozice se ovšem chtějí vrátit pomocí zmíněné nové platformy, pro niž již vyvíjejí adekvátní pohon.

Renault totiž s další francouzskou společností Valeo pracuje na synchronní jednotce E7A s cizím buzením. Vedle adaptace na 800V platformu, na níž Francouzi pracují s koaličně spřízněným Nissanem, jsou jeho dalšími výhodami nezávislost na vzácných prvcích, o 30 % kompaktnější rozměry ve srovnání s aktuálním elektromotorem 6AM v Renaultech Megane E-Tech EV a Scenic E-Tech EV a zvýšení maximálního výkonu ze současných 160 na 200 kilowattů při zachování totožné efektivity.

Zatímco Renault se v rámci partnerství soustředí na vývoj rotoru, Valeo se zaměří na stator. Nová elektrická jednotka si zachová buzení vinutím, přičemž většina konkurentů používá permanentní magnety.

Video placeholder
Elektromotor Renault E7A • Zdroj: Renault

Do sériových elektromobilů Renault se elektromotor E7A podívá někdy na konci roku 2027, kdy v továrně v normandském městě Cléon začne jeho masová výroba.

Vstoupit do diskuze (54)