Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault vyvíjí elektromotor budoucnosti. Bez 800 V to už nejde

Ondřej Šámal
Diskuze (54)

Francouzská automobilka společně s firmou Valeo pracuje na novém elektromotoru pro budoucí modely postavené na chystané platformě s 800V dobíjecí sítí. Ve srovnání se současnými jednotkami bude výkonnější, přitom podobně efektivní.

Evropské automobilky pomalu dohánějí skluz v elektromobilitě, v níž se naopak do popředí dostávají Američané (Tesla), Číňané (v čele s koncernem BYD) a Korejci, kteří jako první u mainstreamových elektrických aut uvedli 800V architekturu, díky níž vybrané modely značek Hyundai a Kia zvládají své akumulátoru dobíjet výkonem až okolo 240 kilowattů. S osmi sty volty do budoucna plánují i další výrobci.

Volkswagen s nimi počítá u své chystané platformy SSP, která nahradí aktuální architekturu MEB, na níž stojí například Volkswageny ID., Škoda Enyaq, Audi Q4 e-tron či nový Ford Explorer.

Základ s 800 volty ovšem chystají také u Renaultu, který přitom patří mezi průkopníky elektromobility. Vždyť model Zoe dlouhá léta patřil mezi vůbec nejoblíbenější bezemisní vozy v Evropě. Jenže pak Francouzi zaspali a nechali se přeběhnout značkami z Asie i Německa. Na své původní pozice se ovšem chtějí vrátit pomocí zmíněné nové platformy, pro niž již vyvíjejí adekvátní pohon.

Renault totiž s další francouzskou společností Valeo pracuje na synchronní jednotce E7A s cizím buzením. Vedle adaptace na 800V platformu, na níž Francouzi pracují s koaličně spřízněným Nissanem, jsou jeho dalšími výhodami nezávislost na vzácných prvcích, o 30 % kompaktnější rozměry ve srovnání s aktuálním elektromotorem 6AM v Renaultech Megane E-Tech EV a Scenic E-Tech EV a zvýšení maximálního výkonu ze současných 160 na 200 kilowattů při zachování totožné efektivity.

Zatímco Renault se v rámci partnerství soustředí na vývoj rotoru, Valeo se zaměří na stator. Nová elektrická jednotka si zachová buzení vinutím, přičemž většina konkurentů používá permanentní magnety.

Video se připravuje ...

Do sériových elektromobilů Renault se elektromotor E7A podívá někdy na konci roku 2027, kdy v továrně v normandském městě Cléon začne jeho masová výroba.

Ondřej Šámal
Diskuze (54)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
3. 11. 2023 11:22
Re: To jsou takové hloupé kecy
Ceny surovin už nikdy kelsat nebude, naopak čínan je masivně zdraží :-)
2. 11. 2023 14:53
Re: To jsou takové hloupé kecy
Ak to nájdem, tak odkaz dám, ale neviem, či to ešte objavím. Som sa pri tom pozastavil, že ako to myslia, ale nič špeciálne som sa neodčítal, takže som to viac-menej hneď aj pustil z hlavy.
2. 11. 2023 13:59
Re: To jsou takové hloupé kecy
“ Niekde som čítal článok”
Budí rad za odkaz.
Minimalne u baterii cena klesat bude. Je to mechanická skládačka. U clanku muze byt situace jina, ale myslim, ze i tam se investice do technologie musi zaplatit mnozstvim vyrobených kusů.

Ale baterie je zas jen jedna cast EV. I ten zbytek ma jinou cenu jestli se jedou serie po desetitisíci a nebo milionech.
2. 11. 2023 12:36
Re: To jsou takové hloupé kecy
Hendly:"Cena baterii. I kdyz vemes 150$ za kWh x 50 je to cca 180 tis kc na baterii. O cene baterie to neni, je to o vyráběným mnozstvi a investicích."


Niekde som čítal článok, kde autor tvrdil, že baterky do EV sú výnimka a s rastúcim objemom výroby cena neklesá...(?)
Avatar - Barrichello
2. 11. 2023 10:46
Re: To jsou takové hloupé kecy
v USA měnili modely po 5 letech, typcky Stratus se vyráběl 1995-2000, 2001 přicházel novej model Sebring.

To byly ale ještě zlatý časy automotive :-)