Toyota bZ4X a Lexus RZ by měly nabídnout systém steer-by-wire, tedy řízení bez mechanického spojení volantu s koly, do konce roku 2024. Práce na vývoji tohoto systému stále probíhají.
Vždy přece musela být mechanická záloha, čímž to trochu postrádalo smysl...
A jinak Toyota ať do toho jde co možná nejdřív, mechanické řízení jim opravdu nejde. V naší RAV4 PHEV se do volantu přenáší tolik podivného mechanického lomozu, že je to docela nepříjemné...
Stejně bezpečné a Ynteligentní řešení, jako je posílání peněz z EU Hamásu, jako je zaplavení EU desítkami milionů islamistů a stejně jako péče o lidská práva v rámci OSN svěřená do rukou Saudů, Rusů, Íránců,... atd.
Zajisté to dostane i nobelovku, když ji můžou "za mír" dostávat teroristi.
Jestli se tyhle debility dostanou do provozu, asi ukončím živnost a půjdu pěšky do lesů...
Nehodlám hrát ruskou ruletu s menstruujícím počítačem a ani ho nechci potkávat na cestách.
Na co zkrat? Stačí běžné fungování softwaru.
Dnes a denně zažívám okolo sebe bug za bugem.
Je jedno, zda je to chytrá TV, mobil, tablet, PC, nebo Mac, auto, nebo audiostreamer. Prostě cokoli se softwarem. Začne se to podle Murphyho zákonů srát vždy ve chvíli, kdy to nejmíň chceš.
Třeba včera jsem si potřeboval nutně převést peníze v terénu a aplikace banky, která měsíce šlapala bezchybně prostě v tu chvíli přestala fungovat. Stejně tak 100x zapnu Waze jen tak a běží, ale když jsem v totálním stressu a spěchám a nevím kde sem, tak ji zapnu a ona spadne, nebo hodí chybu serveru, prostě cokoli.
To stejné se stane ve vozidle s touhle nebetyčnou 3,14čovinou. Prostě umřeš a někdo další nejspíš taky. Ale bude to cool a aktuální sebevražda/vražda.
Jsem zvědav co na to legislativa a soudy... Pokud toto projde, potom přece již řidič nebude zodpovědný za řízení vozidla. Když nebude 100% jistota, že v případě selhání softwarový 3,14čoviny může převzít kontrolu nad vozidlem. Pak můžeš srážet lidi, co nemáš rád jako kuželky a svést to na selhání systému, ne? Kdo dokáže opak???
Nejsem znalec, ale většina dnešních aut má elektrický posilovač řízení. Ten když přestane fungovat, tak taky nejde téměř vůbec zatočit. A zatím jsem neslyšel o nehodě způsobené rozbitým posilovačem řízení.
Opravdu nejde zatočit??? Na to jsi přišel jak? Je to jen posilovač, tedy komfortní prvek, ne životně důležitý. Dřív byl hydraulický a ještě před tím žádný a zatáčet šlo i s Tatrovkou.
Tak asi proto jsi neslyšel o nehodě. Akorát jde blbě točit kolama na parkovišti, když stojíš a máš nad nápravou těžkej motor a široký kola. Jakmile jedeš, jde to o 1000% líp. Takže se fakt nezabiješ.
Celé to směřuje k tomu, že řízení se stane nezáživným a pak lidi rádi přijmou autonomní řízení a budou se moct více věnovat tomu, čemu se za volantem věnují už dnes - svému mobilu.
Jinak řízení po drátě by nemuselo být nebezpečné. Velká dopravní letadla, předpokládám, taky už netahají přes knipl za lanka.
Letadla stojí miliardy a nepráská je Ahmed s bratrancem Ahmedem na lince jedno za druhým a nelétají v úzce vymezeném prostoru jedno za druhým a v protisměru to samé.
Místo lanek mají hydrauliku. Ale taky mají záložní systémy a když se něco pokazí, tak většinou je k dispozici pár sekund až minut a pár set metrů až kilometrů na nápravu.
U lacinýho auta, kde máš na reakci 0,2-0,5 sekundy a +/- 1 metr prostoru to asi tak srandovní nebude.
Do teď je záložním systémem hřídel. Nově bude jedno velký softwarový howno.
Zaseklou aplikaci, mobil, PC, telku atd. můžeš (sice nasranej, ale přece) zrestartovat.
Zabitou rodinu už ne.
Já třeba zažil fatální selhání autopilota na jachtě, kdy po týdnu naprosto bezchybného provozu při těsném míjení druhé jachty najednou sám zatočil kormidlo a nasměroval nás na ni. Naštěstí to šlo zachránit ručním strhnutím kormidla zpět.
Tak dektivace v podobe nouzového zastavení neni nic co by neslo resit.
Uniká ti ale to hlavni.
Ty veris SW v tom, ze v pripade chyby se ESP deaktivuje, ale to je jen funkce SW. Kdyz bude v SW chyba muze treba misto deaktivace zacit brzdit jedno kolo.
Nemusí to zatočit doleva. Stačí když to prostě přestane zatáčet a pojede to rovně. Jsi v takovým případě na kaši během okamžiku a proč? Jen z machrovinky, že můžeš říct, že máš by-wire, které ti nic nepřináší, ale hodně ti toho bere?
Tak předpoklad je, ze samo závadu detekuje a reaguje na ni. Otazka jak je spis technická a v clanku neni. Předpokládám zastavení a behem neho funkce záložního systemu.
Ano to nouzové zastavení a přebrání řízení automatikou je právě zásadní problém k řešení.
Oproti tomu ESP se při jakékoliv poruše prostě vypne, ale nemůže začít samo brzdit jedno kolo. Jenže by wire řízení se prostě vypnout nesmí. Ty potřebuješ neustálé 100% spojení s řízením přední nápravy jinak jsi mrtvola. Takže proč tenhle nesmysl vůbec dělat a pokoušet, když řídící tyč je naprosto spolehlivé, levné a bezproblémové řešení?
Protože to hlídá řídící jednotka, která v případě, že dostává nesmyslné údaje od jednoho čidla raději deaktivuje všechno, než aby zastavila jedno kolo. Taková závada nikdy nenastala jinak bychom se o ní už samozřejmě četli na internetu. Stejně jako čteme o poruchách Tesel a jejich nekontrolovanému zrychlování potom co se autopilot zblázní. Při představě, že jedu takovým autem a navíc ještě ani nemám spojení volantu s koly mě celkem jímá hrůza. Z jakého důvodu to ty v autě chceš mít?
Takze plne spolehas na SW.
V aute nemas spojení s motorem. Plne nemuzes ovládat brzdy. Muze se ti zamknout volant atd. Ale tohle povazujes za tragédii.
Zámek volantu je mechanická záležitost! A brzdy jsou také mechanická záležitost navzdory rekuperačním složitostem a selenoidním ventilům tu stále zůstává brzdový válec a kaplina a pedál, které jsou v poslední fázi chodu mechanicko-hydraulicky propojené ať se ti to líbí, nebo ne.
Spojení s motorem není otázka života a smrti. To je jen o výkonu a emisích.
Ale chápu, že progresivisti neumí rozlišovat jemné nuance mezi fatalitou a 3,14čovinou.
Už ti to tu vysvětloval ryccardo. Z principu nemůže a i kdyby začalo brzdit, pořád kolo nezablokuje, protože ABS atd. ESP nikdy neblokuje kola. A i kdyby se cokoli podělalo, pořád máš brzdy a volant v rukou ty, jako řidič při smyslech a ne nějakej podělanej debilní počítač.
Kdybych si mohl vybrat, tak si koupím auto bez ESP, ASR, asistentů a vůbec všech podobnejch cocotin. Auto má řídit člověk.
Elektronika ať se mi stará a hudbu, klimatizaci a další komfortní prvky, na kterých ale nevisí život.
Ty jsi opravdu tak hloupý, že nechápeš rozdíl mezi deaktivací ESP a deaktivací řízení? Už to fakt přeháníš, to se dá jen těžce unést ty tvoje výblitky.
Az se v tom par pitomcu co jim to prestane fungovat zabije, tak od toho upusti. Mam v aute plyn by wire jako auta uz bezne maji roky a taky mi znicehonic zacala fixlovat skrtici klapka a zasekavat se v urcity poloze, tak az tohle bude delat servomotor na rizeni, tak to bude docela sranda :D
No, sranda to nebude, až to zabije x nevinných rodin, dětí atd...
Kdyby se v tom mohl zabít nějaký progresivista sám a dobrovolně s tím, že si to vybral jako super věc, tak prosím. Ještě mu zatleskám. Ale bohužel to jako vždy odnesou ti, kteří to nechtěli a nemohli za to.
Ale hlavne naprosto zbytecnej. Pro ridice a posadku prinos NULA a nese to jen riziko selhani, takze mi unika duvod proc bych to jako zakaznik mel v aute chtit?
Já tam žádná pozitiva nevidím. Řídící tyč v interiéru nijak nepřekáží ani do něj nezasahuje, takže proč ji odstraňovat? Viděl si někdy odstrojený auto, aby si pochopil kolik prostoru zabere řídící tyč v kabině? Ano pokud se budeme bavit například o tunelu, kterým vede výfuk nebo kardan a zásadně snižuje prostor a komfort pro posádku tam chápu výhody EV, které tunel mít nemusí, ale tohle je čistě nesmysl bez přínosu pro posádku.
To ze jestli je to hloupost vysvětluj v Toyote.
Ja kdyz na to jen vyloženě hrube kouknu tak pro konstrukci je odpadnutí mechanického spojení vyhoda. Uz jen vyroba rizeni pro trhy s volantem na druhe straně je najednou jednoducha.
Ale hlavni duvod bude nejspis příprava na automatizované rizeni.
že vyrábět levo a pravostranné řízení není zase takový problém kvůli tyči řízení? Proč ty musíš každý nesmysl vlastně obhajovat? To je nějaký sport nebo druh meditace?
Palubní deska a všechny součástky umístěné za ní, včetně ventilátoru topení, pojistek, kabelových svazků, pedálů, umístění posilovače brzd atd. volantová tyč je jen třešinka na dortu.
Protože jsou tam krom řízení i pedály kdy brzdový pedál je proti brzdovému válci, který je z druhé strany, hlavní kabelový svazek vedoucí k pojistkám a relátkům, kolenní airbag atd. Ta volantová tyč je fakt detail.
No tak jak si to představuješ to ovšem není. Hele klidně si takovej křáp kup a někde se v něm rozvěs. Mě je to jedno. Do mýho auta tyhle klíčový prvky by-wire prostě nesmí. A srovnávat to s letadlem, kde je pod pravidelnýma revizema úplně všechno, je jen důkaz jak nemáš představu o čem vlastně píšeš.
Je to marketing pro pitomce, kteří si myslí, že to potřebují. Asi jako 4K displej v mobilu. Idiotů, kteří to budou chtít se najde dost, takže proč to nevyrobit a nezkusit to marketingově prodat? BTW na žádné automatizované řízení nečekej. To je utopie jako fungující komunismus.
Právě jsem se vrátil od Priusu s páječkou v ruce. Musel jsem bypassovat 8 vodičů na svazku LS1, protože kvůli zatečené vodě ztratil zadní snímač rychlosti a jednotka bezdrátového klíče spojení řídícimi ECU. Primární příčina: Vytečení vlhkosti z bentonitu pod čelním sklem (Toyota za to nemůže, zničili jsme si to sami). Ale až takhle někomu uhnije steering-by-wire za jízdy tak nastane peklo.