Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota začne vyrábět auta s řízením „po drátě“ v příštím roce

Marek Bednář
Diskuze (60)

Toyota bZ4X a Lexus RZ by měly nabídnout systém steer-by-wire, tedy řízení bez mechanického spojení volantu s koly, do konce roku 2024. Práce na vývoji tohoto systému stále probíhají.

Už když přicházely Toyota bZ4X a Lexus RZ na trh, automobilky slibovaly, že je nabídnou i s řízením tzv. po drátě – bez fyzického spojení volantu s předními koly, tzv. drive by wire. Dosud v nabídce nejsou, ovšem do konce příštího roku by se to mělo změnit.

Systém se jmenuje „One Motion Grip“ podle toho, že není nutné na volantu přehmatávat mezi dorazy. Můžete ho stále držet v pozici „tři čtvrtě na tři“ – kvůli jeho designu v podobě kniplu to ani moc jinak nejde – a přitom s autem pohodlně manévrovat.

Tedy, teoreticky. Toyota, jíž je Lexus luxusní odnoží, systém nadále vyvíjí a provádí na něm i docela zásadní změny. Předně to je zvětšení otáčecího úhlu volantu ze 150° na 200°, díky čemuž je podle automobilky dojem z řízení člověku, zvyklému na klasické řízení s několika otáčkami volantu mezi dorazy, známější.

Evropská pravidla dříve vyžadovala fyzické spojení mezi volantem a koly z bezpečnostních důvodů; proto, když se systémem řízení po drátě přišlo před lety Infiniti, takto vybavené vozy měly jako nouzovku klasickou tyč řízení. Dnes už však jsou pravidla aktualizována a takovýto požadavek v nich není. Zakazují ale aktualizace systému steer-by-wire na dálku, třebaže technologicky taková možnost existuje.

Video se připravuje ...

A proč by se někdo snažil takový systém vyvíjet? Otevírá to nové možnosti v designu interiéru. „Chceme, aby byl interiér tak otevřený, jak je to jen možné,“ nechal se slyšet Simon Humphries, šéfdesignér Lexusu. „Použijte řízení po drátě a máte méně mechanických částí, které je třeba schovat. Dává to více svobody,“ dodal.

Podle britského magazínu Autocar je použití tohoto systému plánováno také do příští generace elektromobilů Toyoty a Lexusu, které mají začít přicházet na trh po roce 2026. Modely LF-ZL a LF-ZC na Japonské show mobility jsou jejich předzvěstí.

Toyota má také vyvíjet další stupeň v systémech steer-by-wire, který by přidal na volant také náhradu plynového a brzdového pedálu. Zde je automobilka zatím v prvotních fázích vývoje a neexistuje odhad, kdy by se něco takového mohlo dostat do sériové výroby. Cílem ovšem je nabídnout „mobilitu pro všechny“ – usnadnit řízení lidem, kteří nemohou používat klasické pedály.

Marek Bednář
Diskuze (60)

Doporučujeme

3. 11. 2023 11:54
Re: Šílenství pokračuje....
Jasný a nejlepší řešení je nechat volantovou tyč a nemuset řešit nesmysly.
3. 11. 2023 11:53
Re: Hodně
No tak jak si to představuješ to ovšem není. Hele klidně si takovej křáp kup a někde se v něm rozvěs. Mě je to jedno. Do mýho auta tyhle klíčový prvky by-wire prostě nesmí. A srovnávat to s letadlem, kde je pod pravidelnýma revizema úplně všechno, je jen důkaz jak nemáš představu o čem vlastně píšeš.
2. 11. 2023 13:29
Re: Šílenství pokračuje....
Tak se na ten zámek volantu podivej u auta se startovanim bez klicku.
Schválně co ho ovládá?

PS: Hlavne ze tu urazis… ono to vetsinou tak je, ze za urazkama moc znalosti nejde najit….
Avatar - Mokrous
2. 11. 2023 13:25
Re: Šílenství pokračuje....
Zámek volantu je mechanická záležitost! A brzdy jsou také mechanická záležitost navzdory rekuperačním složitostem a selenoidním ventilům tu stále zůstává brzdový válec a kaplina a pedál, které jsou v poslední fázi chodu mechanicko-hydraulicky propojené ať se ti to líbí, nebo ne.
Spojení s motorem není otázka života a smrti. To je jen o výkonu a emisích.
Ale chápu, že progresivisti neumí rozlišovat jemné nuance mezi fatalitou a 3,14čovinou.