Technika
Přihlásit pro přidání komentáře
Barry Lyndon
4
tak proč ne i brzdy. Člověk se mnohem spíš zabije, když nezatočí, než když nezabrzdí... :D :yes:
rohor
"Oficiální tisková zpráva ZF zároveň uvádí, že i bez mechanického spojení mezi brzdovým pedálem a akčními členy brzd je pocit z brzdění stejný jako u klasických hydraulických brzd."
No, a jaký rozdíl, když se něco pokazí u hydraulického systému? Tohle se dá i lépe zdvojit pro jištění. A ty dnešní počítače na kolečkách mohou také dobře ověřovat funkčnost při startu.
Jaký je rozdíl? No veliký, ale to chce chápat, jak ten hydraulický systém pracuje. Zdvojit - takže aby byla auta bezpečná tak budou zase dražší, protože tam bude na každém kole 3x brzda a v autě 3 nezávislé elektrické okruhy se 3 nezávislými zdroji (12V aku). A funkčnost se ověří po startu a potom až když bude potřeba brzdit :-) tak jo.
Jak uz jsi psal, bojis se vysokeho napeti.
Tudiz dle tvych zasad bys nemel jezdit salinou ani vlakem.
A kdyz se bojis x-by-wire nedoporucuji litat letadlem...
Tvy komenty jsou bezpredmetny.
Je zazrak, ze pouzivas Prius, pomerne moderni auto.
Tudiz dle tvych zasad bys nemel jezdit salinou ani vlakem.
A kdyz se bojis x-by-wire nedoporucuji litat letadlem...
Tvy komenty jsou bezpredmetny.
Je zazrak, ze pouzivas Prius, pomerne moderni auto.
Do letadla bych nevlezl ani za žebřiňák plně naložený párků s křenem. Které dopravní letadlo se systémem fly-by-wire nemá mechanicky záložní systém?
Faktem je ze u toho auta si vlastně ani nevsimnes uvědomit že zemřeš. Letadlo na rozdíl od toho padá neskutecne dlouho...
Prius je vysoce bezpečné auto.
Faktem je ze u toho auta si vlastně ani nevsimnes uvědomit že zemřeš. Letadlo na rozdíl od toho padá neskutecne dlouho...
Prius je vysoce bezpečné auto.
Jediné dopravní letadlo se systémem fly-by-wire, které nemá mechanicky záložní systém, je Boeing 787 Dreamliner.
Boeing 787 je první dopravní letadlo, které bylo navrženo s čistě digitálním systémem řízení letu. Tento systém je založen na počítačových algoritmech, které ovládají pohyby ovládacích ploch pomocí elektrických signálů.
Boeing 787 má dva nezávislé systémy řízení letu, které jsou chráněny proti selhání. Každý systém má svůj vlastní počítač, který je napájen z nezávislých zdrojů energie.
V případě selhání jednoho z systémů řízení letu se druhý systém automaticky aktivuje. Tento systém je schopen udržet letadlo v bezpečném letu, dokud se piloti nemohou dostat na letiště.
Kritika Boeingu 787 za nedostatek mechanického záložního systému se zaměřuje na to, že by v případě selhání obou systémů řízení letu mohlo dojít ke katastrofě. Boeing však tvrdí, že jeho systém řízení letu je dostatečně spolehlivý a že mechanický záložní systém není nutný.
Ostatní dopravní letadla se systémem fly-by-wire mají vždy mechanicky záložní systém. Tento systém je obvykle založen na hydraulickém pohonu, který ovládá pohyby ovládacích ploch v případě selhání elektrického systému řízení letu.
Boeing 787 je první dopravní letadlo, které bylo navrženo s čistě digitálním systémem řízení letu. Tento systém je založen na počítačových algoritmech, které ovládají pohyby ovládacích ploch pomocí elektrických signálů.
Boeing 787 má dva nezávislé systémy řízení letu, které jsou chráněny proti selhání. Každý systém má svůj vlastní počítač, který je napájen z nezávislých zdrojů energie.
V případě selhání jednoho z systémů řízení letu se druhý systém automaticky aktivuje. Tento systém je schopen udržet letadlo v bezpečném letu, dokud se piloti nemohou dostat na letiště.
Kritika Boeingu 787 za nedostatek mechanického záložního systému se zaměřuje na to, že by v případě selhání obou systémů řízení letu mohlo dojít ke katastrofě. Boeing však tvrdí, že jeho systém řízení letu je dostatečně spolehlivý a že mechanický záložní systém není nutný.
Ostatní dopravní letadla se systémem fly-by-wire mají vždy mechanicky záložní systém. Tento systém je obvykle založen na hydraulickém pohonu, který ovládá pohyby ovládacích ploch v případě selhání elektrického systému řízení letu.
787 není první a už vůbec ne jediné fly-by-wire letadlo. První letadlo pro veřejnou obchodní dopravu byl Airbus A320 někdy v roce 1986 od té doby jsou všechny Airbusy fly-by-wire včetně 2 typů Boeingů. B777 z roku 1996 je taky plně fly-by-wire a zmíněný 787 který přišel ze všech jmenovaných jako poslední.
A ne mechanická záloha na těch letadlech není. Když to teoreticky přestane fungovat tak to spadne. Ne, nikdy k totálnímu selhání fly-by-wire nedošlo.
A ne mechanická záloha na těch letadlech není. Když to teoreticky přestane fungovat tak to spadne. Ne, nikdy k totálnímu selhání fly-by-wire nedošlo.
Presne to jsem chtel napsat.
Ale osobne toho v autech nejsem velky fanda.
Jsou argumenty pro i proti, ale obecne mi to pripada jak s temi zrcatky - bezna zrcatka jsou levna a spolehliva a lepsi, jen za cenu trochu vyssi spotreby.
Ale osobne toho v autech nejsem velky fanda.
Jsou argumenty pro i proti, ale obecne mi to pripada jak s temi zrcatky - bezna zrcatka jsou levna a spolehliva a lepsi, jen za cenu trochu vyssi spotreby.
" Jediné dopravní letadlo se systémem fly-by-wire, které nemá mechanicky záložní systém, je Boeing 787 Dreamliner."
Jedine u Boeingu, ne?
Jedine u Boeingu, ne?
"Které dopravní letadlo se systémem fly-by-wire nemá mechanicky záložní systém?"
Kazdy Airbus s vyjimkou toho uplne prvniho. Ono z tech joysticku co maji piloti mechanickou vazbu na kridelka a vyskovku proste neudelas.
Kazdy Airbus s vyjimkou toho uplne prvniho. Ono z tech joysticku co maji piloti mechanickou vazbu na kridelka a vyskovku proste neudelas.
Asi vás vyděsím, ale Airbus od dob A320 skutečně nemá žádný přímý mechanický systém. Airbus má v kabině jenom joisticky, kterými se letadlo ovládá prakticky stejně, jako ovládáte letadlo na PC v simulátoru, tam není žádná přímá vazba. Záložní systém je asi jen ten, že pokud se podělá víc senzorů, nechá palubní počítač pilota letadlo "řídit" přímo, bez toho, že by mu do toho sahal a korigoval jeho vstupy, jako za normálních okolností. Ono řízení letadla funguje dost jinak, v článku bylo myšleno spíš, že se technologie přejímá z brzd letadel, kde elektrické brzdění už řadu let funguje.
a proc by se melo overovat az kdys je treba brzdit? systemy aut dnes overuji udaje z kazdeho senzoru nekde na aute a ze jich ksou dnes desitky a stovky klidne co kazdych par milisekund, neni tedy duvod aby to neslo i u brzd
automobilky jiz casto z 12V prechazi na 48V, prave proto ze na 12V je treba mnohem silnejsi a tedy mnohem tezsi kabelaze, ve 12V systemu jaksi musi bejt mnohem vice proudu, je to take jejcastejsi duvod zahoreni aut
automobilky jiz casto z 12V prechazi na 48V, prave proto ze na 12V je treba mnohem silnejsi a tedy mnohem tezsi kabelaze, ve 12V systemu jaksi musi bejt mnohem vice proudu, je to take jejcastejsi duvod zahoreni aut
Upřímně kolikrát se vám stalo, že odešel hydraulický okruh? To se stane na letité plečce s absolutně zanedbanou údržbou, ale na normálním autě se šance limitně blíží 0.
Tak treba v letadlech je fly-by-wire spolehlivejsi nez hydraulika. Hydraulika je neco jako retez - ten nejslabsi clanek celeho systemu urcuje jeho celkovou spolehlivost.
stalo se me to u Audi RS6 B6, na jednom zadnim kole se nejak zlomila/praskla kovova spojka hadice a zacala unikat brzdova kapalina, a projevilo se to zajimavym postupnym propadem brzdoveho pedalu, kdy auto zacinalo brzdit nize a nize na poloze brzdoveho pedalua a to velice vlazne a brzdovej pedal se postupne pomaleji a pomaleji bracel zpet nahoru, ke konci auto i krasne pri brzdeni tahlo k leve strane, autu byli necele 3 roky kdy se me to stalo, a kontrolka stavu brzdove kapaliny se rozblikala az v dobe kdy jiz bylo vesmes pozde, auto v tu chvili brzdilo fakt blbe a jet v tu chvili treba na dalnici, tak to nemuselo skoncit vubec dobre
na servisu pak zdelili ze to mozna zpusobilo odvzdusnovani a kontrola brzd pri poslednim servisu ktere se provadi co 2 roky, proste spatnej kus, vada materialu
na servisu pak zdelili ze to mozna zpusobilo odvzdusnovani a kontrola brzd pri poslednim servisu ktere se provadi co 2 roky, proste spatnej kus, vada materialu
S avií jsem couvala z kopce a vylil se váleček u pz kola. Opřela jsem to o sloupek z plotu. Pak jsem poprosila borce z technických, co makali o ulici vedle. Vytáhl mě traktorbagrem na silnici. Dojela jsem na firmu bez brzd. Nedělejte to.
Barrichello
něco jako ty electronic brakes u Mercedesu začátkem 00 let. To byla věc a na výměnu destiček navíc musela být diagnostika :-):-):-)
eLzyx
jednou se mi stalo, že pár desítek metrů vedle mého auta (starý Opel Astra) udeřil blesk a auto se komplet vypnulo. Jen díky klasické koncepci volant-tyč řízení-hřeben-kola resp. brzdový pedál-hydraulika-brzdové čelisti to bylo ovladatelné. I při 110km/h. Šlo zatáčet, šlo brzdit.
Nicméně auto bylo minimálně 20 minut mrtvé.
Nedovedu si představit, že se něco podobného stane u auta, co má tyhle systémy plně elektronické bez jakékoliv mechanické vazby.
Nicméně auto bylo minimálně 20 minut mrtvé.
Nedovedu si představit, že se něco podobného stane u auta, co má tyhle systémy plně elektronické bez jakékoliv mechanické vazby.
×
Sdílení komentáře
×