Konec brzdové kapaliny? Tyto elektrické brzdy jsou mnohem efektivnější
Německá společnost ZF představuje nový brzdový systém bez hydraulického vedení a brzdové kapaliny. S brzděním elektromotorem na každém kole slibuje vyšší účinnost při zastavování i normální jízdě, protože s nižšími odpory prodlužuje dojezd elektromobilů i snižuje emise.
Globální automobilový průmysl modernizuje na elektricky ovládané systémy a německá společnost ZF představuje inovativní technologii pro ovládání brzd elektromobilů. Nový elektrický brzdový systém, tzv. brake-by-wire, slibuje vyšší bezpečnost a spolehlivost i výrazně jednodušší a levnější údržbu. Společnost ZF o nejnovějším systému ve svém portfoliu uvádí, že díky němu otevírá dveře do nové éry řízení vozidel.
Novou technologii elektricky ovládaných brzd společnost odhalila na svém Dni mobility nové generace v Šanghaji. Novinka vytváří brzdnou sílu elektromotorem na každém kole a eliminuje potřebu hydraulického systému a brzdové kapaliny. Současně jsou v takzvaném „suchém“ brzdovém systému brzdné signály z pedálu do elektromotoru přenášeny čistě elektricky, kvůli čemuž se systému říká „suchá brzda“.
Inženýři ZF uvádějí, že ve srovnání s konvenčními brzdovými systémy jejich technologie brake-by-wire umožňuje integrované řízení brzd (IBC), kratší brzdnou dráhu, lepší rekuperaci brzdné energie a nižší náklady na údržbu. Pro nouzovém brzdění z rychlosti 100 km/h tak může být výsledná brzdná dráha až o devět metrů kratší než u konvenčních hydraulických brzd. Elektromobily navíc mohou dosáhnout až o 17 procent delšího dojezdu díly vylepšené rekuperaci.
U elektrických suchých brzdových systémů lze snížit zbytkové odporové momenty, vznikající u konvenčních brzd v důsledku minimálního kontaktu mezi brzdovými destičkami a kotouči, téměř na nulu. To má za následek nižší emise pevných částic vytvořených otěrem brzd, přičemž nižší odpor šetří elektrickou energii a může zvýšit dojezd elektromobilů.
Odstranění hydraulického systému současně snižuje náklady na montáž a logistiku při výrobě vozidla, protože se systém skládá z méně dílů. Absence brzdové kapaliny pak snižuje častost návštěv v servisech. Oficiální tisková zpráva ZF zároveň uvádí, že i bez mechanického spojení mezi brzdovým pedálem a akčními členy brzd je pocit z brzdění stejný jako u klasických hydraulických brzd.
Technologie brake-by-wire se do automobilového průmyslu dostávají z letectví. Společnost ZF říká, že s novou technologií brzd mohou výrobci sestavit optimální brzdový systém podle svých požadavků. V dnešních dnech umí ZF dodat čistě elektrické, čistě hydraulické i kombinované systémy, protože je jedním z největších dodavatelů brzdových systémů už více než padesát let.