Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Konec brzdové kapaliny? Tyto elektrické brzdy jsou mnohem efektivnější

Lukáš Volšický
Diskuze (22)

Německá společnost ZF představuje nový brzdový systém bez hydraulického vedení a brzdové kapaliny. S brzděním elektromotorem na každém kole slibuje vyšší účinnost při zastavování i normální jízdě, protože s nižšími odpory prodlužuje dojezd elektromobilů i snižuje emise.

Globální automobilový průmysl modernizuje na elektricky ovládané systémy a německá společnost ZF představuje inovativní technologii pro ovládání brzd elektromobilů. Nový elektrický brzdový systém, tzv. brake-by-wire, slibuje vyšší bezpečnost a spolehlivost i výrazně jednodušší a levnější údržbu. Společnost ZF o nejnovějším systému ve svém portfoliu uvádí, že díky němu otevírá dveře do nové éry řízení vozidel.

Novou technologii elektricky ovládaných brzd společnost odhalila na svém Dni mobility nové generace v Šanghaji. Novinka vytváří brzdnou sílu elektromotorem na každém kole a eliminuje potřebu hydraulického systému a brzdové kapaliny. Současně jsou v takzvaném „suchém“ brzdovém systému brzdné signály z pedálu do elektromotoru přenášeny čistě elektricky, kvůli čemuž se systému říká „suchá brzda“.

Inženýři ZF uvádějí, že ve srovnání s konvenčními brzdovými systémy jejich technologie brake-by-wire umožňuje integrované řízení brzd (IBC), kratší brzdnou dráhu, lepší rekuperaci brzdné energie a nižší náklady na údržbu. Pro nouzovém brzdění z rychlosti 100 km/h tak může být výsledná brzdná dráha až o devět metrů kratší než u konvenčních hydraulických brzd. Elektromobily navíc mohou dosáhnout až o 17 procent delšího dojezdu díly vylepšené rekuperaci.

U elektrických suchých brzdových systémů lze snížit zbytkové odporové momenty, vznikající u konvenčních brzd v důsledku minimálního kontaktu mezi brzdovými destičkami a kotouči, téměř na nulu. To má za následek nižší emise pevných částic vytvořených otěrem brzd, přičemž nižší odpor šetří elektrickou energii a může zvýšit dojezd elektromobilů.

Odstranění hydraulického systému současně snižuje náklady na montáž a logistiku při výrobě vozidla, protože se systém skládá z méně dílů. Absence brzdové kapaliny pak snižuje častost návštěv v servisech. Oficiální tisková zpráva ZF zároveň uvádí, že i bez mechanického spojení mezi brzdovým pedálem a akčními členy brzd je pocit z brzdění stejný jako u klasických hydraulických brzd.

Technologie brake-by-wire se do automobilového průmyslu dostávají z letectví. Společnost ZF říká, že s novou technologií brzd mohou výrobci sestavit optimální brzdový systém podle svých požadavků. V dnešních dnech umí ZF dodat čistě elektrické, čistě hydraulické i kombinované systémy, protože je jedním z největších dodavatelů brzdových systémů už více než padesát let.

Video se připravuje ...

Lukáš Volšický
Diskuze (22)
Avatar - PinkRider
16. 11. 2023 17:43
Re: A co teprve ten pocit, až se něco pose***re
S avií jsem couvala z kopce a vylil se váleček u pz kola. Opřela jsem to o sloupek z plotu. Pak jsem poprosila borce z technických, co makali o ulici vedle. Vytáhl mě traktorbagrem na silnici. Dojela jsem na firmu bez brzd. Nedělejte to.
Avatar - jersey.se
15. 11. 2023 10:23
Re: A co teprve ten pocit, až se něco pose***re
Asi vás vyděsím, ale Airbus od dob A320 skutečně nemá žádný přímý mechanický systém. Airbus má v kabině jenom joisticky, kterými se letadlo ovládá prakticky stejně, jako ovládáte letadlo na PC v simulátoru, tam není žádná přímá vazba. Záložní systém je asi jen ten, že pokud se podělá víc senzorů, nechá palubní počítač pilota letadlo "řídit" přímo, bez toho, že by mu do toho sahal a korigoval jeho vstupy, jako za normálních okolností. Ono řízení letadla funguje dost jinak, v článku bylo myšleno spíš, že se technologie přejímá z brzd letadel, kde elektrické brzdění už řadu let funguje.
Avatar - JirkaVejrazka
15. 11. 2023 10:12
Re: bezpečnost v extrémních případech
Naopak, vrana k vrane seda ;-)
Avatar - JirkaVejrazka
15. 11. 2023 10:10
Re: A co teprve ten pocit, až se něco pose***re
" Jediné dopravní letadlo se systémem fly-by-wire, které nemá mechanicky záložní systém, je Boeing 787 Dreamliner."

Jedine u Boeingu, ne?
Avatar - JirkaVejrazka
15. 11. 2023 10:09
Re: A co teprve ten pocit, až se něco pose***re
"Které dopravní letadlo se systémem fly-by-wire nemá mechanicky záložní systém?"

Kazdy Airbus s vyjimkou toho uplne prvniho. Ono z tech joysticku co maji piloti mechanickou vazbu na kridelka a vyskovku proste neudelas.