Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ekonomika

Zpět na článek

Cena důležitého prvku letos klesla o 75 %. Budou elektromobily konečně levnější?

147 komentářů

DonVito
Vsichni proroci drahych komodit pro EV se ted jiste chytnou za nos. 😁
Pro me jen dalsi zadostiucineni.

Clanek potvrzuje to, co tu pisu leta.
Cenova parita v roce 2025 ceka.
:yes: :yes😒br />
Btw. mame zde dalsi duvod ke zlevnovani EV.
https😐/www.idnes.cz/…o-zahranicni_jla
Švédské revoluční baterie míří na trh. Mohly by odstranit závislost na Číně
😲
rohor
https😐/a2larm.cz/…l-geert-wilders/

Nějak to liberání nadšení začíná v Evropě slábnout. Třeba se ješte dožiju toho, že kromě slova "soudruh" budou další stejně sprostá slova, jako "ekofanatik" či "vítač".

Můžeme se jen dohadovat, co přispělo k vítězství Wilderse víc, jestli bezohledné nahrazování bílých Holanďanů přiběhlíky, či bezohledné zavádění tzv. ekologie, tedy např. zastavení stavebních projektů a zavedení plošného limitu 100 km/h.
Avatar - skejpa
skejpa
Nic o tom nevím ale zastavení projektů je naprd a zavedení plošného limitu 100km/h nasere i elektromobilisty 😁
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Elektromobilisty to nenasere, ti hýkají nadšením že spalováky se musí plazit stovkou .... Oni vlastně elektroprdi ani rychleji jezdit nechtějí, aby se jim nevybila baterka 😄 😄 😄
Avatar - skejpa
skejpa
Ja jezdim v EV a vetsinou jsem na silnici nejrychlejsi, tak neskatulkujte 😁 Ne kazdej se plazi 110 za kamionem 😁
ryccardo
Každopádně je dobře, že Wilders ty volby vyhrál. Možná by to mohlo dát impuls vládnoucím stranám napříč EU, aby přehodnotily své přístupy k problémům, které tady máme. Pokud se nic nestane, tak nás čeká za 2 roky vítězství AfD v Německu.
rohor
Hlavně je směšné, jak se celá západní Evropa pořád tváří, že na všechny ty nesmysly má. Přitom už ani západní státy nezajišťují žádný extra blahobyt, ale to jejich vládám vůbec nepřekáží v rozhazování za nesmysly. Je vidět, že demokracie stále funguje a obranný mechanismus se rozjíždí. Pravděpodobně pozdě, ale přece.
Avatar - Anonym
Anonym
Neboj, brzy mít nebude 😄
https😐/www.novinky.cz/…podniku-40452121
Avatar - Anonym
Anonym
Čím víc budou vymýšlet tyhle utopistické projekty, tím víc bude Wildersů po celé EU a tím dřív EU zkolabuje.

Čím hůř - tím líp. Je potřeba čím dál tím víc lidí v uliích a pravidelné stávky aby to celé začlo kolabovat. Nic jiného zelený utopismus nezastaví.

https😐/www.novinky.cz/…i-vlade-40452044
ryccardo
Souhlas.
David Furmánek
Jako fanatik působíš spíš ty.
Zatímco jako soudruzi se označovali samotni komunisté, nikdo si mezi sebou neříká "ahoj ekofanatiku". Pokud ti nedělá problém splácat tyhle dvě věci dokupy, proč by měly být tvé názory jakkoliv vážně brané?
David Furmánek
Příspěvek podléhá schvalování.
David Furmánek
Příspěvek podléhá schvalování.
David Furmánek
Příspěvek podléhá schvalování.
Avatar - jakarte
jakarte
Tak cena surovin je jen jeden problém z mnoha. Co třeba infrastruktura?
DonVito
Jezdim s EV denne.

Infrastruktura aktualne u nas rozhodne problem neni.
rohor
Vždyť vás jezdí 5 a 1/2 woe.
Avatar - speedfred
speedfred
Pre väčsinu ľudí čo jazdia okolo komína je to fajn a majú nabíjanie.
Koľko ty spraviš cca km za rok s EV?
Ja tam mám za 1,5 roka cca 5t km a na toto je to ok ale neviem si u mňa predstaviť ev dodávku ktorá robí 40-60t km z 80% len dialky.
DonVito
Ja najedu rocne neco pres 20.000km.

Jezdim ted vic nez jsem jezdival s fosilem taky proto, ze je to vyrazne levnejsi.

Dodavka na dalky by potrebovala baterku tak 150kWh...
Avatar - jakarte
jakarte
Gratuluji. Okresní město a nejbližší nabíječka je 30 km. A tahat prodlužku z bytovky není vhodné.
topten
ja bydlim ve vidlakove a mam 3 verejny nabijecky v dostrelu 6km
a samozrejme nekolik zasuvek v garazi a kulne

odkud pises ?
Avatar - jakarte
jakarte
Okres Tachov. Koukněte na mapu nabíječek. Nejbližší je Rozvadov.
topten
Avatar - jakarte
jakarte
Evidentně místo vůbec neznáte. Udělejte si výlet a pochopíte. Ostatně počítejte i cestu zpět.
topten
pises nejblizsi 30km, nasel jsem ti 21km a uz do toho motas cestu nazpatek
mozna ale chodis pesky, to kdyz se budes motat, tech 30 da 😒br />https😐/mapy.cz/zakladni?…

je tezky vest konverzaci s nekym, kdo se nedrzi faktu, zvelicuje a meni "zadani" a mysli si, ze nebude vypadat jako ydyjot
ale svy obdivovatele tady urcite najdes
stejne jako bys je nasel na dnesnich odborarskych nakupech v pze
Avatar - jakarte
jakarte
Tak jinak. Zdá se vám jedna nabíječka pro okresní město s 11 tisíci obyvateli dostatečná? Nehledě na to, že tato stanice leží na dálnici a primárně není určena pro město? A také přímo Tachov jsem neuváděl, takže těch 30 sedí.
Ale to je nepodstatné. Váše zář v oku a až fanatické obhajování ev je evidentně nad argumenty.
Avatar - jakarte
jakarte
Ještě poznámka pod čarou. O mých politických preferencích víte úplný exkrement. Jen fabulujete. Ostatně tento princip pro vás platí i o tématu článku.
To na vás nevrhá dobré světlo.
topten
pises o okresnim meste, o okrese tachov, ale tachov to prej nee-eni ...
ale me neco rika, ze okresni mesto okresu tachov je tachov
tak si aspon precti co sam pises kdyz si to nepamatujes

tady mas nabijecku mimo dalnici 20km
https😐/mapy.cz/zakladni?…

tvoje politicke preference odhaduju podle toho co pises - zadna logika, pocit ublizenosti, uhybani od toho co jsi napsal ...
Avatar - jakarte
jakarte
Je to marný, je to marný, je to marný. Soudruhu (dovoluji si odhadnout dle vašeho vzoru. Tykání měli soudruzi, ne?)
topten
vidim, ze jsi tady sluzebne nejmladsi, tak vem v potaz, ze si tady na nejaky dekorum moc nehrajeme

tykali si muklove v komunistickejch koncentracich, kam je komunisti pozavirali, kdyz je rovnou nepovesili nebo nepovrazdili pri vyslesich.
asi sem to podedil

ale dal me trapi jedna otazka - jaky je okresni mesto okresu tachov, kdyz to tachov neeeni ...
Avatar - jakarte
jakarte
A ještě do toho začněte tahat subordinaci....
Nikde jsem nepsal, že to není Tachov. Psal jsem , že nemusím bydlet v Tachově, těch měst tu pár je.
Taká mne trápí pár Vámi nezodpovězených odpovědí... ale co, to se ztratí.
topten
pisu o mistnich zvyklostech, a rozhodne se ti neminim podrizovat a neco na tom menit

tvoje slova:
"12😁8
Gratuluji. Okresní město a nejbližší nabíječka je 30 km. A tahat prodlužku z bytovky není vhodné. "

ja taky nebydlim v tachove, a presto vim, ze nejblizsi nabijecka je bliz nez 30km ...
Avatar - jakarte
jakarte
Opravdu je v pořádku, dvě dobíjecí stanice pro okres?? Není to málo Antone Pavloviči? Krom dalších otázek, kterým jste se vyhnul.
David Furmánek
Jistěže je to málo 😀 kupte si elektroauta a ty nabíječky se zákonitě objeví. Nebo si myslíte že všichni nejdříve postavili benzínky a čekali až si někdo koupí ty auta? 😅
Avatar - jakarte
jakarte
Jak za komunistu, napred postavime sidliste a pak, mozna, vse ostatni.
Hendly
A opravu je správně aby se celý svět řídil podle okresu Tachov?
Podívej se o kousek dál na západ..
Avatar - Anonym
Anonym
Bingo, takhle přesně funguje demagogie zelených ráků. Když něco nehraje do karet tak to shodí že stolu.
IPace
v cem je problem s infrastrukturou? roste aktualne rychleji nez kolik se prodava elektromobilu
Avatar - jakarte
jakarte
Viz odpověď výše.
topten
Viz odpověď výše
Avatar - jakarte
jakarte
Prosím, prosím. Najděte nabíječky pro okres Tachov. Někam se schovaly.
topten
Viz odpověď výše
Avatar - Emel
Emel
Tak abych si trošku rýpnul... co je důvodem poklesu ceny? Propad poptávky...
DonVito
Nesmysl. Prodeje EV celosvetove neustale strme rostou.
https😐/www.iea.org/…-sales-2016-2023
Cena lithia byla trochu bublina. Nekdo pouzival prilis primitivni ekonomicka pravidla (poptavka, nabidka, cena)...
Ktera ale neplati dlouhodobe!
Dlouhodobe staci navysit tezbu/vyrobu lithia a cena klesa...

Takze moje odpoved (priznavam nepodlozena)😒br /> Duvodem je navyseni tezby.
Avatar - Anonym
Anonym
Tahle "primitivní pravidla" (zákon poptávky a nabídky) platí od doby, co lidstvo vzniklo. A zatím se nikomu nepovedlo tuto lidskou zákonitost obejít. Dokonce ani Mao Ce Tungovi, jehož Velký skok vpřed skončil nikoliv vybudováním komunistického ráje, ale největším hladomorem v dějinách lidstva (historici to odhadují na 40 milionů obětí).
A tahle anabáze s přespekulovanými cenami lithia v posledních 2 letech je tomu důkazem. Zvýšila se cena, snížila se očekávaná poptávka, zvýšila se nabídka (těžba) a trh si najde přirozenou rovnováhu.
DonVito
Bingo.

Trh si nasel rovnovahu s pomoci navyseni tezby. 😁

V cem konkretne oponujes?
Evidentne doslo k navyseni poptavky a (ve vysledku) ke snizeni ceny.
😉
hufuh
za což mohou právě ona "primitivni ekonomicka pravidla (poptavka, nabidka, cena)... "

možná je zde matoucí slovní spojení "ekonomicka pravidla ", protože se jedná o "ekonomické zákonitosti", či spíše "ekonomické zákony", které, podobně jako fyzikální zákony, člověk změnit nedokáže, alespoň prozatím
DonVito
Kdybys nahodou nechapal, co jsem rozporoval😒br />https😐/www.autoforum.cz/…-noveho-rekordu/
"Naivní představy politiků a některých automobilek naráží na tvrdou realitu prostého vztahu mezi nabídkou a poptávkou. Kde je jednoho přirozeně málo a druhého uměle příliš, tam nelze počítat s poklesem cen ani omylem."

Tady se nejak nepocitalo s delsim casovym horizontem a navysenim tezby (nabidky)...
Ten vztah nabidky a poptavky neni tak "prosty" (mymi slovy primitivni), jak je podsouvano odpurci EV.
Avatar - Emel
Emel
Ta věta je vůbec divná... pokud je málo poptávky a hodně nabídky, tak by naopak ceny klesat měly, tím standardním ekonomickým modelem... nebo to myslí tak, že lidi elektroauta strašně chtějí, ale nabídka je malá? To na autoforum moc nevypadá 😁
Avatar - Anonym
Anonym
hufuh
zákony volného trhu jsou velmi prosté, občas to ale komplikují např. sociální inženýři, kteří chtějí násilně přerozdělovat, především do vlastních kapes

"odpůrcům EV" jde, dle mého soudu, především o to, že jim někdo násilím vnucuje, jak mají žít, EV jsou v tomto ohledu jen podružným tématem
Avatar - Emel
Emel
"Zmíněný trh s bezemisními automobily sice zažívá dlouhodobý růst, v následujícím období se ovšem očekává ochlazení poptávky. Zájem firem i soukromých osob totiž klesá kvůli vysokým úrokovým sazbám, což se již projevuje na výrazně nižších podepsaných objednávkách na následující rok. Dodávky lithia přitom v roce 2024 porostou."

Takže ano, ten růst tam je... ale právě teď se ukazuje, že automobilky na příští rok čekají stagnaci > objednaly méně než se čekalo > klesá cena. Tak to chápu já 😉
Hendly
Posledni info co jsem zaznamenal bylo, ze 2/3 baterii do vyrobku jde mimo automotiv.
Avatar - Emel
Emel
Možná ty mobily a notebooky jsou ta stabilní složka a do automotive se vkládaly naděje jakožto do tahouna růstu... a navýšila se těžba... a ten růst nakonec není takový jak se čekalo?
Avatar - Anonym
Anonym
Jojo, do notebooků, telefonů, tabletů, bezdrátových sluchátek, zahradní techniky, nabíjecích stanic ala Ecoflow atd žádný baterky nejdou.
A ten vývoj panečku v téhle oblasti, sto let staré LI-IONKY co sou po 3 letech kaput a Lifepo baterie do těch dražších nabíjecích stanic, ty levný lowendy maj taky lionky

Jasná věc. 😄 😄 😄 😄 😄
David Furmánek
Baterky jsou kaput protože se o ně neumíš starat
Avatar - Anonym
Anonym
Cena lithia byla krátkodobě silně přespekulovaná a teď se vrátila do normálu.
V každém případě stále platí, že když spalovací auto potřebuje méně levnějších surovin, zatímco EV více dražších surovin (cena lithia, grafitu, měďi či niklu nikdy nebude tak nízká, jako cena litiny nebo hliníku), cenové parity lze dosáhnout pouze netržními mechanismy (emisní kredity, pokuty, dotace atd).
DonVito
To je nesmyl.
Vis alespon jakou cast hodnoty tvori baterka v aute dnes?

Existuje cena za kWh pro cenovou paritu spalovaku a EV. Znas ji?
Ne? 😁
Avatar - Anonym
Anonym
Se současným stavem techniky nákladové parity dosáhnout nelze. To je prostě fakt založený na potřebné hmotnosti a tržní ceně komodit nezbytných pro výrobu. Cenové parity dosáhnout lze, pokud se zavedou silné netržní mechanismy. Viz třeba Norsko, tam spalovací auto vyjde cenově dráž už několik let.
BTW Předpokládám, že si myslíš, že to je 100 USD/kWh, což je snad už 10 let fetiš fanoušků EV.
DonVito
Jaka je teoreticka cena za kWh pro cenovou paritu?

Znas ji vubec????
Kdyz tvrdis, ze ji dosahnout nelze.
😁
Avatar - Anonym
Anonym
Moc to zjednodušuješ. Cena za kWh ti sama o sobě neřekne, jestli dosáhneš nákladové parity, nebo nikoliv. Nákladové parity můžeš dosáhnout i se současnými bateriovými technologiemi, pokud ti nevadí, že EV bude mít dojezd třeba jen 20 km. Což je třeba u vysokozdvižného vozíku naprosto dostatečné a proto je výrobci nabízejí na čistě tržní bázi (žádné dotace, žádné emisní kredity). Politici (i automobilky) však tlačí bateriový pohon primárně tam, kde se nákladové parity nedosáhne asi nikdy. Do velkých dopravních prostředků s dlouhým dojezdem.
DonVito
Odpovedet neumis.

Tak jinak, na zaklade ceho vis, ze nakladove parity dosahnout nelze??
Avatar - Anonym
Anonym
Odpověděl jsem dosti podrobně. Znovu opakuji, základem srovnání nákladů je hmotnost a tržní cena komodit. Obě je u běžných EV vyšší než u spalovacích aut.
Hendly
Nemyslím si, že máš pravdu. Zárověň citím trochu motání dvou věcí do jedné.
V nákladech na hmotnost EV asi opravdu nevyhrají, ale to je naprosto primární věc a do výsledné ceny vozu nemá rozhodující vliv. Auto není součet hmotnosti ceny použitého železa a hliníku atd.

U EV je (možná spíše bude ) podstatný přínos k celkové ceně úžasná modulárnost a jednoduchost. To je naprosto něco nového a neporovnatelné se spalovacím autem.
Avatar - Anonym
Anonym
Ano, není. S tím souhlasím. Ono hodně lidí zapomíná na to, že jedna věc jsou výrobní náklady na výrobu třeba baterie a druhá věc jsou náklady na pokrytí spotřebitelských záruk, licenční poplatky patentovaných technologií, DPH, marže a spousta dalších nákladů.
Ano, sestrojit elektromobil je snadnější, proto první elektromobily vznikly o mnoho dříve, než auta s motorem se vnitřním spalováním. Bateriové elektromobily tu s námi brzy budou 200 let.
Hendly
Jednoduchost EV je velká výhoda. Třeba jen odpadnutí převodovky..
Převodovka je úžasná věc plná jemné mechaniky a úžasné strojařiny a najednou... není potřeba.. prostě nic, 3 ozubená kola ve stálém záběru a to je vše...
Co odpadne technologických operací, montážních operacích, vývoje atd... a to je jenom převodovka.. složítost spalovacího motoru je ještě dál...
Proto nevidím budoucnost ve spalovacích autech. Tu jednoduchost EV prostě nepřežijí.

Jasně že i výroba bateriových článků je super náročná na přesnost, složení, čistotu atd, ale jede se v mnoha miliónových sériích.
Avatar - Anonym
Anonym
Spalovací auta potřebuji jen cca 50x menší baterku, aby jezdily ekologičtěji než EV a ani nepotřebuji tu převodovku, startér, spojku. Hňupe.
DonVito
On average, electric vehicles (EVs) produce less carbon pollution than comparable gasoline-fueled cars. Just how much less depends on where they’re charged.

As the US electricity grid gets cleaner (by shifting away from coal and gas, and by adding solar and wind power), the benefits of EVs compared with gasoline vehicles will continue to grow. :-!

Zadny fosil nejezdi v energetickem mixu US nebo EU ekologicteji nez EV.

Opakujes jen greenwashing (lzi) Toyoty.
:no: :no: :no😒br /> https😐/electrek.c👋2023/11/24/toyota-is-still-greenwashing-after-change-in-leadership/
Toyota is still continuing its old ways of greenwashing and opposing electric vehicles, despite a change in CEO earlier this year from anti-EV stalwart Akio Toyoda to former Lexus chief Koji Sato, who had promised a more EV-friendly approach.

Tady je dukaz, ze se mylis😒br />https😐/evtool.ucsusa.org/
Average gasoline vehicle
25
MPG

Car
Average hybrid vehicle :no:
51
MPG-CO2e

Car
Average electric vehicle
96
MPG-CO2e
:yes: :yes😒br />
A nepokousej se o ideologicky kydy maskujici jednoznacny cisla!
Avatar - Anonym
Anonym
Máš v tom energetické mixu 700 000 lodí z Afriky, ruska, jižní ameriky co vozily do číny a jižní koree suroviny na baterky, suroviny na výstavbu nových továren na výrobu baterek a nabíječek, přepracování a přebudování starých továren, emise z těžební techniky težící tytyo suroviny v Africe, Asii, rusku a Jižní americe, emise z eltadel a lodí co finální výrobky přepravují do evropy a USA atd atd.

Ty 30 let staré dumpery a buldozery furt spalují naftu, blbý co 😄
Stejně jako lodě a nákladní Boeingy a Airbusy 😄 😄 😄
Avatar - Anonym
Anonym
Hendly 18:19
Ta 3 ozubená kola ve stálém záběru, tomu se u elektromotorů říká převodovka. U aut je k tomu potřeba přičíst diferenciál.
Hendly
Ano, i u EV je to převodovka, ale pokavaď se bavíme o porovnaní EV a spalovacího auta tak je ten rozdíl pro technika naprosto propastný.
Avatar - Anonym
Anonym
Jojo, zato splaváky a převodovky se jedou v 50 ks sériích, tak třeba převodovka co mam v Chargerů se dávala asi do 27 modelů mercedesu, 15 modelů Chrysler, Dodge, Jeep a RAM, Jaguaru atd 😄 😄 😄 😄 😄
A produkovala se cca 25 let 😄

To byly výrobní náklady na těch 615x zaplacených linkách, nebo takový Ford V8 co se dával do Viktorky, stejný motor s dílčími úpravami ve výrobě 25 let, miliony vyrobených kusů, nebo co motory Lada 1,6 a 1,7 - to se dává v rusku s menšími modernizacemi do auta 40 let 😄 😄 😄 😄

Ta linka je zaplacená zhruba tak 12 000 x 😄 😄 😄 😄
Hendly
Všechny převodovky mají stejné převodové poměry?
Avatar - Anonym
Anonym
80% kompoenet je stejných ve všech převodovkách od Wrangleru po AMG V12 😄
Hendly
Takže maš typ auta a do něj x typů převodovek a jedna z nich je kupovaná od dodavatele a je speciálně upravovaná pro každý typ auta.

Tohle je ukázka složitosti kterou EV odstraňuje.
Avatar - Anonym
Anonym
Mam jednu převodovku 5G Tronic která má trošku jiná střeva a jinou řídící jednotku dle použití, nebot Wrangler a AMG V12 holt potřebují jiné převodové poměry, že.
Ale pořád je 80% komponent stejných.

A tak to bylo i dřív, převodovka od GM byla V cadillacu, Chevroletu, Buicku atd ale i ve Ferrari, Rollsu , Bentley atd. Pořád stejnej obal, filtr, těsnění a milion dalších shodných dílů.

Termostat z Jaguarů pasuje ještě do 6 typů Mercedesů atd atd.

Posuv sedaček v Rollsu je shodný s tím co měl Cadillac a Chevrolet, bo to Rolls nakupoval atd atd.
V maserati je ovldač světel stejný jako v 300C a Chargeru, v TVR sou světla z anglického autobusu, Bristol měl světla z Range Roveru atd.
Žádná unifikace, nic se nepřekupuje a nepoužívá u 50 modelů všech světových značek vid.

Hrozně složité sou ty spalováky.
Blok motoru, klikovka, vačka, hlavy válců, písty, ventily.....rozvodák, napínáky nebo vodící kladky...Desítky let známé věci - stačí neokrást materiály a nevymýšlet znovu kolo.
pak to funguje OK.
Hendly
"Pořád stejnej obal, filtr, těsnění a milion dalších shodných dílů."
No a těch "milion" dílů není u EV vůbec potřeba. Převodovka? 3 ozubená kola ve stálém záběru... to je u EV za převodovku vše.
Avatar - Anonym
Anonym
Super a ted z kolik částí se skládá baterie a jejich chlazení a vyhřívání?
Protože jak známo, baterie nekamarádí ani s +68 stupnů co je v autě v létě ani s -29 co je v zimě na šumávce a jinde po světě klídně i - 55 😄

A další věc, co budou dělat ty lidi co montovali převodovka spalovací motory a pak všichni dodavatelé co do toho vyráběli komponenty. To aby se na výrobu baterií v Evropě přeskolilo cca 1,5-2,4 milionu lidí - to bude bateriová velmoc.¨

Problém je, že čínské ceny baterií budou (zejména po naplnění tezí GD) o 25-44% nižší jak ty EU, takže z těch 2,4 milionů lidí nebude 1 999 750 potřeba a budou žrát suchej chleba na podpoře 😄 😄 😄 😄 😄
Hendly
Baterie jsou plne modulární system clanku ze kterych stavis jak velkou baterii chces. Chlazení je jednoduší nez chlazení spalovaciho motoru.

K te druhe casti. To je prave to o co jde. Udržet vyvoj.
Hendly
Mas pro sve tvrzeni nejake podklady?
Dost se liší od tvrzeni automobilek.
rohor
Protože automobilky nikdy nelžou, viď troubo?
Hendly
Opet prestan urazet kdyz nemas nic k tematu.
Nebo mas neco k cenám baterii a EV?
Avatar - Anonym
Anonym
Tvrzení automobilek je jedna věc ... ekonomická realita je však neúprosná.
Můžeš si sám zkusit zjistit a spočítat hmotnost pohonného řetězce spalovacího auta vs. srovnatelného elektromobilu a cenu komodit nutných pro jejich výrobu.
topten
kdyz ze spalovaku vyhodis motor a vse co s tim souvisi (spojka, prevodovka, alternator, starter, chladic, vyfuk, katalyzator, dpf, scr, nadrze ...) a nahradis ho jednoduchym elmotorem a silovou elektronikou, tak ani pri cene $150/kWh za baterku pro dojezd 300-400km neni duvod, aby EV byl o stovky tisic drazsi nez spalovak jak to dnes je
Avatar - Anonym
Anonym
Ono to sice jednoduché je (také proto elektromobily vznikle dříve než automobily s motorem se vnitřním spalováním), ale ne zase tak levné. Baterka je jasnuá. Ale i "jednoduchý" elektromotor váží kolem 50 kg a potřebuješ na něj dost mědi a v některých případech i velmi drahý neodym.
Jinak u spalováku jsem počítal se zážehovým motorem, tzn. bez DPF, SCR, EGR, vysokotlakých čerpadel apod.
topten
obycejnej 2.0tsi vazi 150 kilo
+spojka, prevodovka atd ...
suma sumarum aspon 200kilo
s plnou nadrzi 250
Avatar - Anonym
Anonym
To ano. Ale kolik váží srovnatelný elektropohon s bateriemi?
Hendly
Motor Tesla S Plaid váží sám 45kg...
Samozřejmě problém je zatím hmotnost baterie.
topten
bez baterky ses o 200 kilo niz, takze 400kilova baterka znamena 200 kilo navrch, coz zas takova tragedie neni
navic baterka zlepsuje teziste a zvysuje tuhost karoserie
Avatar - Anonym
Anonym
😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄
Hendly
Chápu dobře, že prostě jen počítáš cenu za hmotnost materiálu?
Avatar - Anonym
Anonym
V principu ano. V dnešní době je ve všech průmyslových oborech tak vysoká produktivita, že cena materiálů je u naprosté většiny výrobků, kterých se vyrábí kvanta, rozhodující. Platí to i pro baterie do elektromobilů, které už se vyrábí v tak velkých kvantech, že fixní náklady už nedominují.
Hendly
Uplně nesouhlasím. Při praktikování této teorie by byla výrobní cena automobilu velice nízká a pro naprostou většinu kategorií +- stejná (což ale skoro platí😊 ) .

Stále do toho vstupují náklady na výrobu a energie a ty tvoří tím větší část, čím je výrobek technologicky náročnější. Lití bloků, opracování dílů s vysokou přesností atd je podstatná část dílů pro spalovací motory.
Baterie EV stále nejedou ve velkých sériích. Až se aspoň trochu ustálí technologie a velikost článků bude to uplně jiná liga... tam je stále obrovský prostor jak jít s cenou dolů.
Avatar - Anonym
Anonym
Ano, není to tak, že cena je dána cenou materiálů. Ale celkové náklady jsou často násobkem těch materiálových nákladů.
Ano, opracování dílů na vysokou přesnost je jedna z hodně drahých věcí.
Avšak technologie baterií a jejcih výroba je už víceméně ustálená.
Hendly
Teď ale tvrdíš naprostý opak toho co na začátku.. tomu nerozumím.

"Ano, není to tak, že cena je dána cenou materiálů. "
vs.
"Se současným stavem techniky nákladové parity dosáhnout nelze. To je prostě fakt založený na potřebné hmotnosti a tržní ceně komodit nezbytných pro výrobu."
ryccardo
Pro mě je zadostiučinění věta v článku, kterou si zřejmě překoukl.

Zmíněný trh s bezemisními automobily sice zažívá dlouhodobý růst, v následujícím období se ovšem očekává ochlazení poptávky. Zájem firem i soukromých osob totiž klesá kvůli vysokým úrokovým sazbám, což se již projevuje na výrazně nižších podepsaných objednávkách na následující rok.

Z ní vyplývá, že zájem o EV je mizerný, proto na trhu s lithiem dočasně převláda nabídka nad poptávkou. Nikdo ty křápy za ty peníze nechce. Jen je trochu lež, že důvodem jsou vysoký úrokový sazby. Důvodem je omezení dotací ve spoustě zemí a vyčerpání potenciálních kupců. Jinými slovy, kdo na to měl a chtěl EV, tak si ho koupil s dotací. Teď holt následoval propad.

Článek o těch zázračných švédských bateriích si prosím přečti ještě jednou, ať tady nešíříš bludy. Nejsou určený do aut. Jen firma přislíbila, že bude pracovat na jejich vývoji, což nic neznamená. Na vývoji spousty věcí se pracuje desítky let a výsledky nikde, takže se uklidni a vrať se nohama na zem.
Hendly
Pokles objednávek je ale u vsech aut, ne jen u EV.
Avatar - Anonym
Anonym
S proto v číně stoupaj prodej Ev o 14% a hvyrdisů s benzíny o 35-60%
HAHAHHAHAHAHHAHAHHA 😄 😄 😄 😄

Jo jinak je to kvalita https😐/www.reddit.com/…oil_changes_but/

A ty levný baterky 😄
ryccardo
Není pravda. Např takový Berlingo a jeho bratříčky po opětovném zařazení spalovacích motorů PSA bouchá jako Baťa cvičky. Baterkáče nikdo nechce. Proč taky, když nedávají ekonomicky absolutně smysl.

https😐/www.autosalon.tv/novinky/nova-auta/v-cr-je-opet-k-dispozici-oblibene-rodinne-mpv-s-dieselem-rozumnou-cenou-a-bez-dlouheho-cekani

Je dobrý, že se zákazy Bruselských soudruhů daří ještě nějak obcházet. Jinak bychom za chvíli neměli čím jezdit.
kozakm
Píše se taky, že švédské baterky nejsou vhodné do EV, mají moc malou energetickou hustotu
PowerHouse
Já tedy hodně sleduji prodej aut v Německu, které má hlavní EU trh.

K levným baterkám.
A to se ještě uplatní další prvky, třeba i velice levné Natrium.
Avatar - Anonym
Anonym
EV stejně nezlevni a ja budu cmoudit pezotem pro radost ještě v roce 2030. Možná tedy natáhnu dřív bačkory ale to auto tady bude. A s ním další budou tvorit vozový park o průměrném stáří 22 let v CR. I díky té cenove parite.
Avatar - del42sa
del42sa
a konečně začne ráj na zemi 😁 😁
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
kolik slevní guláš?
Avatar - speedfred
speedfred
Po dotácii na polovicu. 😒]
rohor
To myslím ne. Vždycky je to tak, že nová cena guláše po dotaci = nedotovaná cena guláše + dotace + 10 procent.
Pepa__007
Už jen postavit ještě jeden Temelín a na sídlištích 500 000 nabíječek a hotovo. 😉
topten
kdyby StBabis v roce 2014 nezariznul tendr na dostavbu temelina pripravenej za necase a kalouska, za 3-4 jsme mohli strihat pasky
takhle to bude o 10 roku pozdeji
StBabis sni o silovy slozce elektriky za 1.50 jako na slovensku, ale kdyz jako premier v 2021 koncil, tak v ceniku bylo uz 3.70
rohor
Přesně tak, i malé dítě ví, že elektřina za 6 je mnohem lepší, než za 3,70.
topten
pisu o silovy slozce
je videt, ze nevis, jak se elektrika pocita
coz je pro lidi tvyho razeni typicky

3.70 silova = 7,15 koncova napr. v D01
podle ceniku vydanyho jeste za StBabise
rohor
Možná jsi o tom ještě neslyšel😒br /> Nařízením vlády č. 298/2022 Sb., o stanovení cen elektřiny a plynu v mimořádné tržní situaci ve znění nařízení vlády č. 343/2022 Sb. vláda stanovila cenové stropy ve výši 6 050 Kč vč. DPH / MWh u elektřiny a 3 025 Kč vč. DPH / MWh u plynu.
topten
to ma ucinnost od 1.1.2023
ja pisu o cene elektriky rok predtim udelanym za StBabise, v dobe energetickyho spanku, jeste pred energetickou krizi zpusobenou napadenim Ukrajiny teroristy z rossiji

za StBabise v dobe energetickyho klidku vzrostla cena silove slozky z 1.10kc/kWh v 2017 na 3.70kc/kWh, tedy o 2,60kc, resp. 3.3x
o tolik to nevzrostlo za fialy ani v dobe energeticky krize

navic pisu o cene bez DPH, tedy tech tvych 6.05 s DPH je 5.00 bez DPH v dobe energeticky krize za fialy
a StBabisovych 3.70 bez DPH je 4.50 s DPH v dobe energetickyho klidku

budme radi za fialovejch 5 kacek za kWh v dobe energeticky krize
hufuh
Energetickou krizi způsobila především "zelená" ideologie, tedy emisní povolenky, dotace na tzv. "obnovitelné zdroje", Němci se rozhodli zrušit stabilní zdroje elektřiny, příští rok mají vypnout poslední jaderné elektrárny, a protože v noci svítí jen Měsíc (občas) a občas i málo fouká, tak se nedostatek elektřiny vykrývá různými fígly, mimo jiné elektrárnami poháněnými plynem nebo záložními generátory na naftu. Válka je tedy, v ohledu cen energie, spíše podružným problémem, než příčinou, řízená závislost na jiných zdrojích energie a následně zavedená opatření, spojená s válkou, zvedla ceny plynu a nafty.
topten
"zelenou" ideologii podepsal StBabis a samozrejme ze vliv na rust cen ma, coz bylo videt i za nej na postupnem rustu cen elektriky az na tech silovejch 3.70. a jakoze StBabis s tim neudelal nic, tak nechapu, tu jeho drzost ted kritizovat fialu, kterej to aspon zastropoval.

a samozrejme ze energeticka krize souvisi s valkou na ukrajine, protoze putin zacal EU vydirat tak, ze nam zaviral kohouty, aby nas odradil od pomoci ukrajine, kterou dlouhodobe planoval napadnout a okupoval ji uz od 2014. a tohle zavirani a otvirani kohoutu se samozrejme projevilo na cene uz pred valkou, kdy napr. ke konci roku 2021 byl plyn z rossiji vic jak 2x drazsi nez dnes, i pres to, ze se vozi ve forme LNG pres pul sveta. a protoze cena elektriky se odviji od cen paroplynek, sla nahoru i cena elektriky, kterou jeste navysily planovane i neplanovane odstavky poloviny JE ve francii.

nemci to meli dobre vymysleny - vyrobit co nejvic elektriky v OZE (letos uz pres polovinu) a nedostatky vykryt v paroplynkama. nedomysleli ale, ze rossija je nespolehlivy partner, a cena plynu z rossiji, ktera se bezne pohybovala pod $10/MWh nemusi byt vecna. a cena plynu $10/MWh znamena, ze elektriku vyrobis za cca 0.50kc / kWh + investice + zisk ...

a prevodeno na ceskou kotlinu - vyrobit 50% elektriky v OZE a 50% v paroplynkach by v nasem pripade znamenalo mit 6mld kubiku plynu na vyrobu elektriky, tedy misto soucasnych 8mld kubiku rocne 14mld, a kdybys elektriku vyrabel v kogeneracich a odpadnim teplem topil, tak by melo stacit jen 10mld kubiku a moh by jsi vypnout vsechny uhelny a jaderny elektrarny, coz by v pripade jistych dodavek plynu za tuhle cenu nebylo uplne od veci ...
Hendly
Celkem hezky sepsáno.
Ukazuje to kolik politických spojení vede do ruska.
Proč si volíme politiky přímo spojené s ruskem a proč tu je tolik nicků co tlačí proruskou propagandu je otázka.
Avatar - Anonym
Anonym
A zbylé vedou do číny a je otázka proč nás tolik politiků spojuje s Čínou a činí na ní plně závislými a proč tu tolik nicků tlačí čínskou OZE propagnade, kde Čína hlavní evropských dodavatel 45-97% všech komponent pro OZE 😄 😄 😄 😄 😄

A co nevede ani do Ruska, ani do Číny vede do USA a k plnění kapes jejich zbrojních koncernů 😄
topten
podobne jako je lepsi si koupit kravu aby ti davala mliko, nez si kazdej den to mliko muset kupovat, tak je lepsi si koupit FV panely z chiny jakozto vyrobni prostredek, nez kazdej den kupovat barel ropy z rossiji nebo od arabacu aby jsi mel trochu ty energie...

a kdyz ti chinan rekne, ze uz ti zadnej panel nikdy neproda, tak mas 20 roku na to se nejak zaridit a koupit ho jinde nebo ho zacit vyrabet sam, ale kdyz ti od zejtrka nikdo ten barel ropy neproda, tak ses nahranej hned. a nazorne jsme to videli vloni se zemnim plynem z rossiji.

a fakt je, ze Zapad nema dostatecny vyrobni kapacity pro technologicky nenarocny komponenty, takze z tohodle pohledu nevidim az takovej problem v tom ze zemi jako je china neco dovazet.
kazdopadne by se to melo diversifikovat, coz se uz evidentne deje a my jako Zapad se na chinu postupne prestaneme spolehat v tak velkym procentu, aby nas nemohli vydirat, podobne jako nas vydirala rossija s plynem, od cehoz nas nakonec zachranily i USA
Hendly
Ano, naprosto správný protiargument který dostal Barrichello už mnohokrát.
Nikdy na něj přímo nereagoval, ale pokaždé ho znova použije.

Těmto jménům nejde o diskuse, ale o nekonečné papouškování narativů znova a znova a zaplnit tím veškerý prostor kde diskutovat lze a tím rozumnou diskusi znemožnit.
Avatar - Anonym
Anonym
JJ a když ted Rossija a Arabák nikam neprodá ani jeden barel, budou rozpočty postavené na příjmech z ropy financovat konkrétně z čeho? Vyhlásí že důchod je od zítra 15 kopějek a že cena benzínu pro dímácí trh se zvyšuje 615x a nájem v chrušcovce co stál 1200 rublíků bude od ledna za 27 000 rublíků vid. A u arbášů že vytrhnutí zubů co bylo zadarmo je od ledna za 2400 USD a zlomená noha za 4700 USD

Tak to ty vlády do 2 měsíců padnou.

UTOPIE.

Jediný výsledek sankcí byl, že ste kupovali ruskou ropu přepracovanou čínanem na naftu jako čínskou naftu.
Ale pořád to byla ruská ropa co rusák prodal čínanovi za 55-69 USD za barel, dle aktuální situace.
A největší sranda je, že ten čínskej Wallbox s kterým si doma nabíjíte Tesličku je taky vrobenej čínanenm z ruský ropy 😄 😄 😄 Bo plasty.
A od překupníků ruský dřevo s papírem Made in Bulgaria. A kazašskou ropu, kde tý kažašký bylo 35% a 65% bylo ruský. Ale mělo to krásný kazašský papíry, takže cajk.
Nebo že rusák vybudoval továrny v Kazachstánu a Turecku a ty Gazely prodává dál z Turecka, bo na made in turkey sankce neplatí, stejně jako na motorky Ural Made in Kazakchstan 😄

Jinak s tím mazutem ste to trošku po*rali, ekologičtí hoši
https😐/www.ceskestavby.cz/…ovani-32801.html

Houby USA zachránila Vás Čína s přeprodaným ruským LNG a Norsko. A uhelky a uhlí z Austrálie, to je panečku ekologie

HEHEHE
Hendly
Jak jsme psal. Místo argumentu horda o nečem uplně jiném.

Tohle není diskuse, ale způsob jak diskusi znemožnit. V naprosté většině případů jde o trolly.
Avatar - Anonym
Anonym
Reaguju přímo na to co píšte.

Z čeho budou žít ty státy co nám tu ropu neprodaj?

Utopie vid a když nám jí neprodaj oni, rád nám jí přeprodá někdo jiný s patřičnou marží, komu jí ty státy prodaj. Jako to ted dělá Indie, Čína, Singapur a Arabové. To jsou ty sankce EU a USA v praxi😄 😄 😄 😄 Opačným způsobem proudí samozřejmě všechno přes překupníky taktéž, od luxusních parfémů, přes Bentley až po chipy do těch rachejtlí. Peníze nikdy nesmrdí, je smutný že jste to doted nepochopili. Vrahovi Stalinovi stavěly ochotně průmysl americké, britské, německé a francouzské firmy a vůbec jim nevadilo co dělá. A od té doby se nic nezměnilo.

Jediný efekt sankcí byl ožebračení vlastních obyvatel EU. A nekonkurenceschopnost Evropy vůči USA a Asii.

Jinak to k ničemu dalšímu nevedlo. válka trvá dál a dokud se nezasedne k mírovému jednání, trvat dál bude. Rusko+KLDR+Irán produkují víc munice než EU a USA dohromady = nemá to řešení.
Hendly
Reagujes mimo.
Je rozdil mit zdroj a nebo palit ropu.
Kdyz palis ropu jsi vzdy odkázán na to poslouchat toho kdo ropu ma.
Avatar - Anonym
Anonym
Když kupuješ baterie si odkázán na toho kdo je vyrábí a aktuálně je 7 z 10 největěších světových producentů baterií v Číně. Krom baterií ještě potřebuješ nabíječky - opět Čína a ještě ty baterie něčím krmit = opět Čína a Rusko.

A když si je budeš vyrábět sám, si závislý na tom kdo má továrny - opět Asie a kdo má suroviny - opět Čína a a její kamáárdi z Afriky, Ruska, Chile, Venezuely, Peru atd 😄 😄 😄

Můžeš to počítat jak chceš, ale Evropa bude VZDY na někom závislá. Kde nic není ani čert nebere 😄
hufuh
soudruzi z Brusele zřejmě nedomysleli následky svých činů, nebo ano?
Pepa__007
Může za to Babiš.... . Koukám, že klasická odpověď/výmluva.
Babiš tu už 2 roky není. A pohlo se a elektrárnama? Nepohlo. U paneláku taky nestojí nabíjecí stojan u každého parkovacího místa.

Za mne 2 věci, klíčové věci, bez kterých elektromobilita nemá smysl!!!!!!!!

Dělá s tím vláda něco? Nedělá. Jsou horší než Babiš.
topten
StBabis kritizuje fialovou cenu 3.90 u cezu za silovku na pristi rok po 2 letech energeticky krize, ale on na konci premierovani v dobe energetickyho klidku nastavil 3.70.
Stbabis tendr na JE zrusil v 2014, tahle vlada ho v 2024 udela
StBabis nas prispendlil s plynem na 100% k rusku, kdyz v 2017 neprodlouzil 1/4 dodavek z norska, fiala se nasi zavislosti na rossiji zbavil
StBabis zariz plynovod z polskych terminalu, na kterej se ani slovaci nevykaslali a letos ho zprovoznili, fiala o plynovodu jedna a koupil zpet trubky byvaleho transgasu, ktery zeman v 2001 prodal nemcum za 125mld korun

StBabis neudelal zadny strategicky rozhodnuti co se tyce energetiky, ani nediversifokoval zdroje, ale jeste vic nas pripich k rusku

za StBabise se svedla cena silovy slozky z 1.10 na 3.70, a ted kritizuje fialu, ze pristi rok bude za 3.90 (u cezu), jinde i za 3.50 ...
a jako babis s tim nic neudelal a pochybuju, ze s tim neco udelat moh, tak ani fiala s tim nic neudela, protoze s tim nic moc delat nemuze ...
ale StBabis blaboli a blaboli, jak to fiala dela spatne (zatimco StBabis zdrazil silovou slozku elektriky 3.3x)
IPace
ac stoupa kapacita vyroby baterii, tak zaroven je lithne rudy na trhu vice nez je poptavka, pribili jak tezari a navysila se tezba, tak nove chemie baterii totiz opet snizili mnozstvi lithia ktere pouzivaji, a muzou za to stale popularnejsi zelezo-fosfatove-baterie ktere dnes i automobilky pouzivaji do levnejsich elektromobilu s nizsim dojezdem, dle trhu je to udajne jiz nad 50% kde se pouzivaji u novych BEV prave LFP baterie

snizeni cen samotnych aut bych ocekaval v 2024 od Tesly, Korejcu a Cinanu, od Evropskych automobilek asi ani ne
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Snížení cen? To čekej. Čína má tak velký hospodářský růst, že si roztočí spirálu jako na Západě. Růst platů, dražší energie, dražší výrobky. Japonci to taky kdysi nakopli a teď třeba Subaru přešlapuje v bahně s dvoulitrem atmo a Sony je pouze dodavatel fotočipů pro Samsung a vlastní telefony neumí pořádně.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Automobilky se jasně vyjádřily, že ceny snižovat nebudou, s výjimkou Tesly.
Avatar - Anonym
Anonym
Přesně tak. Pro většinu západních automobilek jsou EV tak ztrátové, že snížení cen surovin na "normál" jim pomůže "pouze" k tomu, aby tu ztrátu snížily.
Tesla má našlápnuto dobře. Musí se uznat, že Musk měl dobrou strategii.
Pepa__007
Chybí ale infrastruktura a levná energie.
Takže elektromobilita je k ničemu. Stejně budeme chodit pěšky a nebo na kole.
Avatar - Anonym
Anonym
Pepa__007
Říkal jsem to už před rokem. Bohužel nečeká nás hezká budoucnost.
PowerHouse
tak již od 1.1., téměř za měsíc,
trh s BEV v Německu zkolabuje díky sníženému umweltbonusu.
A to by byla pořádná rána.

Takže uvidíme již od 1.1.
Arese
😄 :yes: Už aby to bylo, pak už bude fanatický tlak zelených neobolševiců na násilné vnucování zkratowozů zcela neudržitelný! 😄 :yes:
DonVito
How dare you?
Nepsal jsi neco drive i ty o cenach surovin???


https😐/www.autoforum.cz/…-noveho-rekordu/
"Naivní představy politiků a některých automobilek naráží na tvrdou realitu prostého vztahu mezi nabídkou a poptávkou. Kde je jednoho přirozeně málo a druhého uměle příliš, tam nelze počítat s poklesem cen ani omylem."
😁 😁 😁
Avatar - Anonym
Anonym
Hendly
Krásný příklad jak autoforum funguje..
Nastala snad u autofora nějaká sebereflexe po tom co se jejich další tvrzení ukázalo jako uplný nesmysl? Ne

A stejně tak nenastala žádná sebereflexe u konzumentů autofora.
DonVito
Jenze mistni diskuzni dezolati nepriznaji jediny svuj omyl. Prestoze zdejsi diskuze jsou jejich omyly vytapetovany. Od krachu Tesly po slepe ulicky...

A budou se mylit zas a znova.
Chybi jim cest, sebeucta a hlavne pravda.
V dnesni postfakticke dobe sem hodi par (ideologickych) urazek (emoci) a jede se dal.

Ale nastesti pravda vitezi!
:-!
Kvuli tomu sem chodim, aby zvitezila.
Pepa__007
Co je to pravda? Tak relativní pojem.
Zdá se, že každý má svou pravdu. Ne větší, ne menší.
DonVito
No pro dezolaty je pravda velmi relativni, vim.

Bez uzardeni napisou, ze EV nebo baterky nezlevnuji... Protoze oni ten pokles ceny nevidi.
😁 😁
Avatar - Anonym
Anonym
Obludná zelená ideologie nikdy nezvítězí 😄

Pryč s neostalinistickým zelenými utopisty!
DonVito
The results from BloombergNEF's 2023 lithium-ion battery price survey are out. Battery prices are back to their declining trajectory in 2023, after an unprecedented year of increases in 2022. Average battery pack prices reached a new record-low of $139/kWh, a 14% decline from last year. This is the largest decline observed in our survey since 2018.
:yes:

Co to znamená?
Cena za kWh battery packu je na desetině ceny 1.391$ z roku 2010!
😲

Nicméně místní dezoláti zde budou neustále tvrdit, že baterie nezlevňují...
:no:
Pepa__007
Ono to bude tím, že dezoláti, chcimíři,.... prostě ti co vidí realisticky naši budoucnost a ví jak se řeší všechny války, nevidí ten pokles ceny elektromobilů, když baterie stojí desetinu toho co před deseti lety. Bohužel.
Chápeme?
DonVito
Nechapeme! 😁

Ty nevidis pokles ceny elektromobilu za poslednich deset let?
https😐/www.auto.cz/…ojedem-dal-64275
Pred deseti lety nepouzitelne miniauto se 16kWh baterkou za 900.000Kc.
Pro srovnani fosilni Citigo stalo v te dobe 200.000Kc!
Dacia Spring dnes mnohem lepsi a pouzitelnejsi auto s baterkou 27kWh stoji polovinu, co MIEV.

Naprosto dobre pouzitelne MG4 je dnes za 780.000Kc, coz je zhruba stejne jako Golf s odpovidajici motorizaci 1.5tsi. 😲
https😐/www.selectcarleasing.co.uk/news/article/head-to-head-mg4-ev-electric-versus-ice-vw-golf-r-line
:yes:

Tak se prober.

PS To ze zlevni jeden komponent auta desetkrat neznamena, ze auto bude stat desetinu.
Avatar - Anonym
Anonym
Před 10 lety stálo použitelné auto se spalovacím motorem 220 000 Kč.
Avatar - Anonym
Anonym
Sám seš dezolát, zelenej fanatik placenej Čínou, náš drahý Borisove 😄