Pane teplý Rome. Elektromobil je starší technologie než auto se spalovacím motorem s vnitřním spalováním. První elektromobily byly zkonstruovány někdy kolem roku 1830. Až teprve kolem roku 1870 byly zkonstruovány motory, které dnes trhu vládnou. Motory s vnitřním spalováním iniciovaným zapalovací svíčkou. Váš argument není v souladu s realitou, teplý Rome.
Bouřlivý vývoj byl na přelomu tisíciletí. Li-Ion baterky byly energetickou hustotou úplně jinde než starší řešení (Pb, NiFe, NiCd, NiMH). Od té doby je to spíše postupný vývoj zaměřený spíše na snížení výrobních nákladů než na vlastnosti, které už se blíží přirozenému limitu.
Mas na mysli maximalni teoretickou hustotu energie 2600Wh/kg? ;-)
The theoretical limit for chemical battery energy density is determined by the specific energy of the chemical reactions involved in the battery. For lithium-ion batteries, which are currently widely used, the theoretical energy density limit is around 2,600 Wh/kg.
Přirozený limit je atom lithia. Málokdo si to uvědomuje, ale lithium je nejefektivnější přenašeč elektrického náboje. Žádný lepší není a nikdy nebude. Stačí se podívat na periodickou tabulku prvků.
Kolik je teoretický limit? Nevím. Pokud si někde našel 2600 Wh/kg, tak to asi bude pravda.
Ano, když tam jako anodu použili kovové Li místo grafitu, tak je hustota jistě lepší. Ale na tom není nic nového či převratného. Kup si knoflíkovou baterku CR do svého keyless klíčku a máš taky kovové Li jako anodu. Jenže to je primární článek, který se nenabíjí, tzn. za celý svůj život neudělá ani jeden jediný cyklus. V Li-Ion potřebuješ cyklovat třeba 1000 cyklů a na to se anoda z kovového Li nehodí.
Technology advances: the energy density of lithium-ion batteries has increased from 80 Wh/kg to around 300 Wh/kg since the beginning of the 1990s. (Courtesy: B Wang)
To je v poradku ze EV zaziva vyvoj, jen musite vy EV fanatici pochopit ze se nejedna o zanik spalovacich motoru za 10 let jak to prezentujete. Nejde o prechod ICE na EV, ale o rozsireni EV pohonu, ktery zabere urcity podil trhu. Toyota to zjevne chape. ICE se budou pouzivat a vyrabet dal, tak je potreba je dal vyvijet. Chvalim racionalni pristup Toyoty :yes:
Nokia je úplně jiná písnička. Jako první přišla se smarphony ještě v době, kdy tento termín ještě nikdo neznaů, Nokia to tehdy označovala jako komunikátory. Ještě v roce 2010 byla Nokia jedničkou na trhu smartphonů, i když se její mohutný náskok snižoval. A tehdy Nokia najala Stephena Elopa z Microsoftu. A pak následoval neuvěřitelně rychlý pád lídra na trhu do propasti. Něco jako by Musk ze dne na den rozhodl, že nebude používat baterky Panasonicu a CATL, ale vsadí celou budoucnost na baterky od Varty.
V Toyote dela porad rozhodnuti zpatecnik rizeny odbory a ropnou lobby...
Podle me to je uplne stejny jako v Nokii.
Jediny rozdil je, ze Toyota si za to muze sama.
Aby nejvetsi automobilka sveta prodavala zhruba tolik EVcek, kolik proda Skodovka je alarmujici.
Ale muzu byt vlastne rad, ze na tom nejsme spatne.
Nemuzu se dockat, az VW prijde konecne s dostupnym EV id2.all. :yes:
Pokud píšeš EV, tak do toho patří i HEV. Tím pádem je Toyota největším výrobcem EV na světe. A vždy patřila mezi dosti progresivní. Už první Prius v 90. letech měl NiMH baterie. VW v té době vyráběl malosériový VW Golf Citystromer s trakčními Pb bateriemi (ano, to není překlep, opravdu Pb), ostatní evropští výrobci tehdy jako progresivní považovali NiCd.
No to je druhá věc. Co dělat s 8-10 let starým EV. Nicméně taková auta za přijatelnou cenu ani nejsou na trhu. Třeba bude za 10 let situace jiná a v bazarech budou dostupná EV a k nim levné náhradní baterie z druhovýroby, ale až to bude, tak tomu budu věřit.
NOKIA ty klasické tlačíktové telefony stále vyrábí a stále má zákazníky co je kupují, senioři, lidi na stavbách, mechanici, lidi v terénu co jen potřebují telefon na volání a na nic jiného. Jednochý, spolehlivý s velkou výdrží baterky. Někde k tomu maj nějaký smartphone, ale ten při práci nepoužívaj
Puvodni Nokia uz zadne bezne telefony neprodává. Max se prodávají telefony pod značkou Nokia kterou ma / mela Čínská firma v pronajmu.
Ale ze me to překvapuje, ze zas zijes v omylu😀
Kdyz ono jen za poslednich 5 let sem tady cetl o tom, jak EV nikdo nechce, Tesla zkrachuje, bez podpory se nebudou prodavat, cena nikdy neklesne atd.
A zatim vzdy se ukázal opak.
Ja proste neverim, ze vetsi cast lidi bude kupovat spalovaci auta kdyz budou mit vyssi cenu a provozní naklady.
I já jsem čekal, že Tesla zkrachuje. Mýlil jsem se. Musk se tímto majstrštykem navždy zapíše do historie. Klobouk dolů. Nikdo neumí investory pobláznit jako on. Tesla má díky němu jistou budoucnost.
Neměl jsem na mysli rakety. Ale to, že Tesla vydala akcie v roce 2010 a za celých 14 let nedala investorům ani cent dividendy. A investorům to nevadí. Já bych takovou akcii nikdy nekoupil. Ale Musk umí přesvědčit investory, aby si to koupili. Jak říkám, klobouk dolů.
Kdo koupil v roce 2010 a prodal řekněme o 10 let později, vydělal majlant. To ano.
Ale toho mohlo dosáhnout jen málokdo. Tesla totiž v průběhu let vydávala další a další akcie a pak začal prodávat akcie i Musk. Většina investorů tedy koupila akcie mnohem později, za už vyšší ceny. Hodně se opomíjí to vydávání dalších akcií. Kdo kopil akcie třeba v tom roce 2010, tak dnes má jeho akcie sice vyšší ceny, ale dává majiteli nárok na menší podíl zisku než tehdy.
Škoda Auto brand deliveries to customers in 2023
(in units, rounded, listed by model; +/- in per cent compared to 2022):
Škoda Octavia 191,900; +36.0%
Škoda Kamiq 116,500; +21.0%
Škoda Kodiaq 105,900; +12.1%
Škoda Karoq 100,100; +14.1%
Škoda Fabia 94,400; +1.9%
Škoda Enyaq 81,700; +52.1%
Škoda Superb 67,400; +10.9%
Škoda Scala 59,200; +49.8%
Škoda Kushaq 26,600; -0.6%
Škoda Slavia 19,900; -4.9%
Škoda Rapid 3,300; -81.0%
Enyaq je tam +52%.
Co jsi si z toho odnesl ty?
Ze se neprodava bez dotaci... :no: :D
Btw. jsme pod clankem o Toyote, aktualne bohuzel kvuli jejimu greenwashingu a tlaceni spalovaku jednou z poslednich znacek v oblasti EV.
Toyota said it sold 104,018 EVs worldwide last year. :-O
V kontextu Toyoty nevypadaji cisla Enyaqu tak zle. :yes::yes:
PS Ja se rad bavim o faktech a cislech, viz diskuze o energeticke hustote vyse.
Ne o tvych dojmech, emocich a statistice nasledujici mesic po zruseni dotaci...
Vole a dotace na EV skoncily v Nemecku a dalsich zemich kdy? Nebylo to nahodou zari 2023? Tohle je jen hra s cislama. 22 se to auto zacalo prodavat a cely 3 kvartaly roku 23 na to byly dotace. Po jejich ukonceni propad prodeju skoro 70%, ktery bohuzel trva, takze ano bez dotaci se fakt moc neprodava. Ono spis nez Enyaq za 1.5 mega to si radsi zajemce o EV koupi Teslu, takze neni divu.
Len akosi začína viaznuť predaj. Veď bodaj by aj nie, keď sa do výroby pustilo pomaly 100 firiem. Každý ich vyvíja od základu a nie sú schopní znížiť ceny hromadnou výrobou 😉
Asi sis mě chtěl zesměšnit, ale něco se ti nepovedlo a vlastně jsi se vystavil hlupákem. Zkus to znovu. Budu se tvářit, že jsem tvůj pokus nepostřehl.
Předpokládám, že jsi neslyšel o ropném lobbingu, a pokud ano, tvůj názor a argumenty nejsou pro mě zajímavé, redakční muItitrotIe. :yes:
Pane chytrý teplý Rome ... Ano, slyšel jsem o ropném lobbingu. Bylo to rok 1991 a film Bláznivá střela 2 a 1/2. Ropný lobbing se už tehdy snažil zabránit tomu, aby se lidstvo dozvědělo o automobilu se solárním pohonem.
Myslíš v tej Indii kde sa elektrika vyrába dominantne z uhla? A to sa najmenej pol storočia určite nezmení, lebo nove čisté zdroje nestíhajú ani vykryť rast spotreby. Ale možno to bude skôr ako baterky za 30USD/kWh. Argument o 5 násobnom zlacnení za desať rokov je bezpredmetný, lebo zlacňovanie nie je lineárne https://www.statista.com/…tery-pack-costs/
Všimol si si ako sa plnia klimatické ciele napríklad z konferencii COP? Stanoví sa vzdialený termín kde si dáme ciel napríklad 30% pokles. Keď sa ten termín priblíži a všetkým je jasné, že sa to nenaplní, tak sa určí iný vzdialený termín s cieľom pokles o 40%. Rovnako to bude aj zo zákazom ICE. Ak sa EV do vtedy natoľko etablujú, že zákaz spaľovakov bude len formalita, tak prejde. Ale ak budú mať spaľovaký ešte významný podiel na trhu, tak nastúpia výnimky a odklady, lebo výrazne obmedziť mobilitu znamená pokles ekonomiky a to si žiadna vláda na zodpovednosť nezoberie.
Re: S ICE je konec při dnešní ceně Li baterek 55 USD/kWh,
Doníku, ta Dacia Spring v DE je jen akce na skladové zásoby, cena pak pošupajdí zpět, do neprodejných výšin ;-) V Čechách stále krásných 576tis Kč :-[]
Re: S ICE je konec při dnešní ceně Li baterek 55 USD/kWh,
Zvlastni, nejdriv je tady a myslim, ze i od tebe, argument, ze nemecka cena te nezajima. A do Nemecka to mas desitky a nebo max stovky km. Ale v zápětí argumentuješ čínskou cenou
Re: S ICE je konec při dnešní ceně Li baterek 55 USD/kWh,
Hele je to fuk, spíš to ber jako narážku než argument. Renault se z nás dělá evidentně dojnou krávu. Ta plečka jménem Spring nestojí ani za těch 180tis Kč ;-)
Re: S ICE je konec při dnešní ceně Li baterek 55 USD/kWh,
Prosím pošli zdroje pro to tvoje tvrzení o 50 usd / kwh. Vše co jsem v rychlosti viděl hovoří o cenách okolo 100 usd a za poslední 3 roky pokles asi do 10%.
Re: S ICE je konec při dnešní ceně Li baterek 55 USD/kWh,
Tým si vlastne potvrdil moju teóriu o výpredajoch. Baterkové továrne pribúdali rýchlejšie ako rástli predaje EV. Veľký hráči nízkymi cenami zlikvidujú tých menších a zabránia vstupu nových výrobcov. Toto sa v histórii stalo už veľa krát a vo finále nikdy ceny nezostali také nízke ako počas cenovej vojny.
Re: S ICE je konec při dnešní ceně Li baterek 55 USD/kWh,
Na stejnych znalostech, jako ze kdyz je velka poptavka po surovinach, cena nikdy nepujde dolu.
I dobry ekonom tohle predpovida tezko.
Natoz pak spatny ekonom. :D
Tady o jedne z mnoha spatnych (zavadejicich) predpovedi AF https://www.autoforum.cz/…lo-v-pravy-opak/
"Zastánci elektromobilů se přitom snaží druhý tábor přesvědčit, že bateriový pohon čeká výrazný cenový pokles. Svůj názor zakládají na tvrzení výrobců, že jakmile dojde na navýšení produkce, dojde k rozmělnění nákladů. Tato ekonomická matematiky ale u elektrických aut funguje jen v omezené míře, neboť jejich cena je závislá hlavně na ceně baterií. A jejich cena je pak závislá na ceně vzácných kovů, které jsou... vzácné. A tak jsou s rostoucí poptávkou po nich často stále dražší, nikoli naopak." :no:
Je to krasne si s odstupem precist, ze zastanci elektromobilu zase meli pravdu. :yes::yes::yes:
Btw. zadny pojem "vzacne kovy" neexistuje. Jsou jen "drahe kovy".
Re: S ICE je konec při dnešní ceně Li baterek 55 USD/kWh,
Skúsil si ten linknutý článok prečítať? Ceny tlačia dole veľký hráči, náhodou aj podozrivý z dumpingu. V technických odvetviach je to pomerne bežná prax, ktorá sa v minulosti už X krát opakovala spravidla viedla ku vzniku oligopolov.
Re: S ICE je konec při dnešní ceně Li baterek 55 USD/kWh,
Tak ze byl problem s obecnou cenou RAM se mi nezdá, ale odbornik na to nejsem. Jako clovek co občas paměť koupi je neustálý nárůst kapacity a rychlosti pri stejne cene.
Ale je to i trochu priklad jak ani odbornik neodhadne vyvoj… aneb 256kB bude stacit kazdemu.
Re: S ICE je konec při dnešní ceně Li baterek 55 USD/kWh,
Pointa bola v tom, že z ceny počas útoku na konkurenciu sa nedá odhadovať cena po vyčistení trhu. Dnes cenu RAM určujú dve firmy, ktoré sa do žiadnej cenovej vojny už púšťať nebudú.
Pri baterkách na rozdiel od čipov bude vždy dôležitá aj cena materiálu. V NMC baterkách je cena surového materiálu cca 10USD/kWh(pred rokom počas cenovej špičky to bolo 3x viac), takže ak sa nezmení chémia batérii, tak len materiál na 100kWh baterku bude stáť ako výroba štvorvalcového motora.
Pane redaktore fóra auto.cz, Romane Horkej, stále jste mi neodpověděl na můj dotaz, co děla Váš Prius z Vaši profilovky: https://filebin.net/dtbkres3z3imii2e
v půjčovně v Ulánbátaru: https://www.discovermongolia.mn/car-rental
Na držáku SPZ je brazilský telefon pro kontakt.
Velmi rád bych slyšel odpověď přímo od Vás a ne přidruženého Vam muItinicka. :yes:
Re: S ICE je konec při dnešní ceně Li baterek 55 USD/kWh,
Odkial čerpáš tieto údaje, lebo dáta hovoria niečo iné: https://www.statista.com/…tery-pack-costs/ Tu sú trochu nižšie čísla, ale stále hovoria o 100USD/kWh pri LFP. Ak tento rok LFP klesnú na polovicu ako tu veštíš, tak to nebude vďaka technologickému pokroku, ale bude to dôsledok výpredajov.
Vedia ze EV nebudu nikdy tvorit viac nez 30 percent automobiloveho parku vo svete a snad ako jedny z mala skutocne aj triezvo rozmyslaju ... asi aj preto sa im tak dari a dari stale lepsie a lepsie ... zatial co povedzme konkurencny modry oval uz na vsetkych frontoch slabne a smeruje do certa ... toyota proste vzdy bola a bude inde ako zbytok sveta len mi pride ze v poslednej dobe jej to konkurencia este viac ulahcuje svojimi idiotskymi rozhodnutiami
No nikdy je dlhý časový horizont, ale z pohľadu jednej generácie je podiel EV do 30% všetkých jazdiacich vozidiel prakticky istota. Lebo aj v bohatých krajinách sa vozoví park obmieňa pomaly a 30% podiel EV v celej flotile nemajú zatiaľ ani Nóri.
Sice vsechn o důležité a nove se deje kolem BEV. Cena baterii pada jak kamen a FVE to následuje, ale za úpadek evropského automotiv muze podpora kolem BEV. …
Důvody podle něj nejsou jen v trhu nových aut, ale i v trhu práce. „Kdybychom najednou přešli na elektromobily, jsem si jist, že těch 5,5 milionu lidí v japonském automobilovém průmyslu, kteří celý život pracovali na motorech, by se ptalo ‚K čemu to všechno bylo?‘ Někteří z našich subdodavatelů pro spalovací motory už dnes nemůžou získat půjčky od bank,“ odpověděl na jeden z dotazů novinářů po konferenci.
Jinymi slovy, za pokracovanim spalovacich motoru Toyoty stoji odbory... :-O
Jsem rad, ze evropske automobilky jsou flexibilnejsi a maji vetsi nadeji na preziti.
Nez Toyota se svym JEDNIM jedinym modelem EV.
Navic propadakem.
Toyota si lze do kapsy. :no: Zrovna kdyz ji z trunu sesadila Tesla, bo TMY stal nejprodavanejsim.autem sveta... :yes:
Keci o prežití tu melieš už roky a zatiaľ sa nič nedeje a ešte dlho ani neudeje. Prechod na EV sa neudeje od večera do rána. Nerozhodnú o ňom ani politici ako to skúšajú teraz, lebo väčšina štátov nemá na to, aby podporovala predaj EV, prípadne si ani nemôže dovoliť bojovať proti predaju spaľovákov. Rast predajov EV sa spomaľuje, tým ako začína byť pre ne relevantný trh nasýtený. O nástupe EV nerozhodnú ani krátkodobé výpredaje, lebo súčasne batérie využívajú priveľa drahých materialo. Rozhodne o ňom technologický pokrok a na ten si môžeme počkať rok, 10, alebo 50 a výhodu bude mať ten kto s ním príde a nie ten kto dnes predá najviac EV.
Ale tento scenár ešte nenastal. A inak pekne vidieť koľko máš účtov, lebo prakticky okamžite po zverejnení máš 4 palce hore. Čo s dá vysvetliť len tým, že si ich neklikáš sám, alebo máš veľmi aktívy fanklub, ktorý sleduje každý tvoj pohyb na ACZ a okamžite reaguje.
Proc resis nejake palce? Ze je tu hromada trollu je jasne.
To ale neznamena, ze nejde normalne diskutovat a argumentovat.
Mam dojem, ze se tu stale zavirajinoci nad tim co znamena cena baterii bod 100 dolaru.
Tak po 9999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999x - Tesla prodáv 4 modely, slovy CTYRI, Toyota včetně Lexusu, Hina atd cca 150.
Těch 150 modelů má 140x větší prodeje jak Tesla
Smůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůlááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááá N E O S T A L I N I S T O !!!!!
Koukám, jak se nám elektrotrollové na tomto článku vyřádili. Homosexualni Roman alias Don Vito měl celou větrnou sobotu o zábavu postaráno, když tady rozdával elektrošoky na všechny strany svým odpůrcům i přisluhovačům :no: