Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Loni elektromobilům kralovaly dvě značky, které obsadily přes třetinu trhu

Americká automobilka spolu s čínskou konkurencí zatím patří k vítězům elektrické vlny. V roce 2023 totiž značky Tesla a BYD obstaraly více než třetinu všech prodejů elektrických aut na světě.
Zpět na článek
13. 2. 2024 10:35
13. 2. 2024 11:05
13. 2. 2024 10:06
takze mezirocni rust pure-EV skoro o 17%
co by za to spalovaky daly ...
a pro chrochty to je uz uplny sci-fi
Rozbalit vlákno
1
13. 2. 2024 12:42
Re: takze mezirocni rust pure-EV skoro o 17%
Co je na tom divneho? Je po nich hlad a az se uspokoji poptava lidi co EV chteji, rust se zastavi. Mozna spis klesne, kdyz ty EV jsou tak dokonale ze ujedou 1m km.
Avatar - Horký Rom
13. 2. 2024 10:35
moc líbí
Díky za samé dobrý zprávy ze světa elektromobility :yes:
Rozbalit vlákno
18
Avatar - 3_diamanty
13. 2. 2024 10:58
Re: moc líbí
Co je na tom dobre ze az tretinu vsetkych predanych ev aut tvoria len dve znacky ...
Avatar - xxc
13. 2. 2024 11:05
Re: Re: moc líbí
Motivuje to iné značky vstúpiť na trh
Avatar - Barrichello
13. 2. 2024 11:11
Re: Re: moc líbí
Ty už tam dávno sou, břečí krodokdýly a dotují Ev z prodejů spalováky, prodávat čistě EV, už jsou po bankrotu :-) :-) :-) viz Ford, GM, JLR, VW atd
Avatar - 3_diamanty
13. 2. 2024 14:12
Re: Re: moc líbí
Som zvedavy co bude s jaguarom... mne pride ze uz melie z posledneho a perspektiva ziadna... chcelo by to uz komplet obmenit portfolio... aj napriek tomu ze vacsina jeho aut je minimalne dizajnom stale nadcasova
Avatar - Barrichello
13. 2. 2024 14:58
Re: Re: moc líbí
Jaguar nemá krom F-type žádné zajímavé auto, protže XF a XE bohužel mají nezajímavé motory.
Obludné Ipace nekomentuju a SUV každý nechce navíc je v nich obří konkurence. Dneska dělá SUV snad každý :-)

Podívej se po Praze co uvidíš za Jaguara. F-pace a Epace, a staré káry typu poslední XJ X351, poslední XK, S-type, X-type a vyjimečně veterány a yougtimery typu XJS, XJ X308 a X300.

A to v té 308 budu ještě s největší pravděpodobností sedět já :-)
Zbytek není vidět mimo srazy veteránů kde sou ještě ty víc historické kusy.
EDIT: včera sem potkal XJR řady X308....ale to bylo po hodně dlouhé době co sem viděl staré XJ v provozu
Avatar - apoho
13. 2. 2024 11:39
Re: Re: moc líbí
cool down!
Nevidíme žádnou velkou motivaci tam vstoupit. Spíš jenom ekofašističtí aktivisté v Bruselu se o to pokouší.
Pokud sis všimnul, tak globální hráči jsou velice opatrní ( Toyota, GM)
Čína je jiná písnička. Tam motorizace začala před 10-ti lety a rovnou vsadili na elektřinu a nízkoobjemové spalováky do 1500 ccm ( je to kvůli zdanění). Takže tam když dáš Číňanovi i opratě do ruky tak to bere jako pokrok a prot EV tam vystřelily do oblak.
Avatar - eLzyx
13. 2. 2024 11:52
Re: Re: moc líbí
Toyotu bych raději ani nezmiňoval. Je to automobilka jednoho muže, který čeká na ty revoluční zázraky. Soudě dle toho, co oznamují. Ale skutek utek.
Vypadá to, že se snaží stůj co stůj ukázat, že baterie nejsou tím hlavním proudem a to se mu možná vymstí. Miliardy USD v trapu ve vývoji vodíkových aut. A skončí to na tom, že nebude kde je tankovat, protože se to provozovatelům čerpaček nevyplatí.
Avatar - Barrichello
13. 2. 2024 12:57
Re: Re: moc líbí
A na co budou jezdit ty vlaky, lodě, těžké nákladní vozy a těžká stavební technika?

Snad na na baterky, to bych se silně zasmál :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
Možnosti jsou jen dvě - vodík nebo diesel pro tuto techniku :-)
Avatar - eLzyx
13. 2. 2024 13:58
Re: Re: moc líbí
vlaky? Říká ti něco pojem troleje?
Lodě? Tam pojede pořád mazut. Co s ním taky? Ropa se bude těžit pořád. A co s tím mazutem? Dál zpracovat na asfalt a minerální oleje? Růst spotřeby bych nepřepokládal.
Těžké nákladní vozy? Baterie
Těžká stavební technika? Baterie
Já třeba dělal v jedné významné zahraniční firmě vyrábějící stavební techniku a tak vím, co se připravuje. Vodík to nebyl ...
Avatar - Barrichello
13. 2. 2024 14:08
Re: Re: moc líbí
utopie, vodíkové vlaky už jezdí v Itálii, v Evropě není desetitisíce km železnic elektrifokováno a někde je to vysoce problematické, proto to za posledních 50 let nikdo neudělal.

velký důní nkladač nebo dumper na baterky co jezdí v dole od 8 rána do 7 večer chci vidět na vlastní oči, jak to odjezdí na jednu baterku :-) :-) :-) A kolik bude vážit a stát a kolik vydrží někde v arktickcýh mrazech nebo ve vedru v Africe
Avatar - eLzyx
13. 2. 2024 14:30
Re: Re: moc líbí
Stejně můžu argumentovat tím, že jezdí také bateriové vlaky. Dost často u jednoho dopravce společně s vodíkovými. A až porovnají náklady v nějakém střednědobém horizontu, tak uvidí kde je ta cesta. A to nakupovaný vodík nebude. Proč jsem si tím tak jistý? Protože v menším měřítku se to zkoušelo s autobusy. A kterých jezdí v ČR více? Vodíkových? Nebo na baterie?

A ty elektrické dumpery se už vyrábí nějaký ten pátek. Dokonce ani nepotřebují dobíjet, protože rekuperace při sjezdu k překladišti, či zpracovávatelské lince, vygeneruje dostatek energie k výjezdu zpátky na stanoviště. Chápu, nebude to možné praktikovat všude. Pro takové stroje tam bude zapotřebí mít nějakou swapstation.
Co se týče teplot, tak do cirka 45°C není potřeba baterii chladit. A arktické mrazy? Pokud je mi známo, tak jsou vyvinuté i lithiové baterie s teplotní odolností -70°C. Asi nebudou úplně nejlevnější, ale pokud se někomu vyplatí dolovat za polárním kruhem ...

Mě by spíše zajímalo, proč si myslíš, že vodík uspěje, když je tak neefektivní, tedy neekonomický?
Avatar - Barrichello
13. 2. 2024 14:54
Re: Re: moc líbí
Protože pro těžkou techniku je to jednodušší rešení, rychleji se dotankují než se dobije baterie a EU má má investiční plány, co počítají s BILIONY EUR do vodíku do roku 2050 :-)
Avatar - Stejsn
13. 2. 2024 15:29
Re: Re: moc líbí
"protože rekuperace při sjezdu k překladišti, či zpracovávatelské lince, vygeneruje dostatek energie k výjezdu zpátky na stanoviště" - PERPETUM MOBILE!
Avatar - eLzyx
14. 2. 2024 00:29
Re: Re: moc líbí
teoreticky ano, ale zapomínáš na to, že i hmotnost nákladu je nějaká uložená energie. Prakticky jde o druhou tzv. gravitační baterii.
Avatar - Stejsn
14. 2. 2024 16:30
Re: Re: moc líbí
Jenže ty náklaďáky jezdí dolů prázdné a nahoru plné.
13. 2. 2024 16:08
Re: Re: moc líbí
Mazut se dá krakovat a odsířené produkty použít pro pohon aut. A ne spalovat surový mazut, který čoudí možná i hůře než hnědě uhlí z mostecké pánve.
Těžká nákladní auta a těžká stavební technika s bateriemi? To jako když někde budou půl roku stavět, tak k tomu natáhnout dráty a udělají tam MW nabíječky pro bagry, nakladače a další stroje? Má se naopak začít lehkými vozidly, např. vysokozdvižnými vozíky.
Avatar - eLzyx
14. 2. 2024 00:31
Re: Re: moc líbí
mazut je těžký zbytek po krakování. Nelze jej krakovat ještě jednou na paliva, která již vznikla společně z mazutem.
13. 2. 2024 15:53
Re: Re: moc líbí
Ne, jednoduchá fyzika
Prázdný nahoru a plně naložený dolů z kopce a v pohodě to funguje už dlouho
Ono vlastně všechny obří náklaďáky jsou na elektřinu, takže místo generátoru stačí baterie
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Barrichello
14. 2. 2024 09:09
Re: Re: moc líbí
Všechny obří nákladáky maj obří motor který ale nepohání přímo kola, ale elektromorky v těch kolech....