Americká automobilka spolu s čínskou konkurencí zatím patří k vítězům elektrické vlny. V roce 2023 totiž značky Tesla a BYD obstaraly více než třetinu všech prodejů elektrických aut na světě.
Co je na tom divneho? Je po nich hlad a az se uspokoji poptava lidi co EV chteji, rust se zastavi. Mozna spis klesne, kdyz ty EV jsou tak dokonale ze ujedou 1m km.
Som zvedavy co bude s jaguarom... mne pride ze uz melie z posledneho a perspektiva ziadna... chcelo by to uz komplet obmenit portfolio... aj napriek tomu ze vacsina jeho aut je minimalne dizajnom stale nadcasova
Jaguar nemá krom F-type žádné zajímavé auto, protže XF a XE bohužel mají nezajímavé motory.
Obludné Ipace nekomentuju a SUV každý nechce navíc je v nich obří konkurence. Dneska dělá SUV snad každý :-)
Podívej se po Praze co uvidíš za Jaguara. F-pace a Epace, a staré káry typu poslední XJ X351, poslední XK, S-type, X-type a vyjimečně veterány a yougtimery typu XJS, XJ X308 a X300.
A to v té 308 budu ještě s největší pravděpodobností sedět já :-)
Zbytek není vidět mimo srazy veteránů kde sou ještě ty víc historické kusy.
EDIT: včera sem potkal XJR řady X308....ale to bylo po hodně dlouhé době co sem viděl staré XJ v provozu
cool down!
Nevidíme žádnou velkou motivaci tam vstoupit. Spíš jenom ekofašističtí aktivisté v Bruselu se o to pokouší.
Pokud sis všimnul, tak globální hráči jsou velice opatrní ( Toyota, GM)
Čína je jiná písnička. Tam motorizace začala před 10-ti lety a rovnou vsadili na elektřinu a nízkoobjemové spalováky do 1500 ccm ( je to kvůli zdanění). Takže tam když dáš Číňanovi i opratě do ruky tak to bere jako pokrok a prot EV tam vystřelily do oblak.
Toyotu bych raději ani nezmiňoval. Je to automobilka jednoho muže, který čeká na ty revoluční zázraky. Soudě dle toho, co oznamují. Ale skutek utek.
Vypadá to, že se snaží stůj co stůj ukázat, že baterie nejsou tím hlavním proudem a to se mu možná vymstí. Miliardy USD v trapu ve vývoji vodíkových aut. A skončí to na tom, že nebude kde je tankovat, protože se to provozovatelům čerpaček nevyplatí.
vlaky? Říká ti něco pojem troleje?
Lodě? Tam pojede pořád mazut. Co s ním taky? Ropa se bude těžit pořád. A co s tím mazutem? Dál zpracovat na asfalt a minerální oleje? Růst spotřeby bych nepřepokládal.
Těžké nákladní vozy? Baterie
Těžká stavební technika? Baterie
Já třeba dělal v jedné významné zahraniční firmě vyrábějící stavební techniku a tak vím, co se připravuje. Vodík to nebyl ...
utopie, vodíkové vlaky už jezdí v Itálii, v Evropě není desetitisíce km železnic elektrifokováno a někde je to vysoce problematické, proto to za posledních 50 let nikdo neudělal.
velký důní nkladač nebo dumper na baterky co jezdí v dole od 8 rána do 7 večer chci vidět na vlastní oči, jak to odjezdí na jednu baterku :-):-):-) A kolik bude vážit a stát a kolik vydrží někde v arktickcýh mrazech nebo ve vedru v Africe
Stejně můžu argumentovat tím, že jezdí také bateriové vlaky. Dost často u jednoho dopravce společně s vodíkovými. A až porovnají náklady v nějakém střednědobém horizontu, tak uvidí kde je ta cesta. A to nakupovaný vodík nebude. Proč jsem si tím tak jistý? Protože v menším měřítku se to zkoušelo s autobusy. A kterých jezdí v ČR více? Vodíkových? Nebo na baterie?
A ty elektrické dumpery se už vyrábí nějaký ten pátek. Dokonce ani nepotřebují dobíjet, protože rekuperace při sjezdu k překladišti, či zpracovávatelské lince, vygeneruje dostatek energie k výjezdu zpátky na stanoviště. Chápu, nebude to možné praktikovat všude. Pro takové stroje tam bude zapotřebí mít nějakou swapstation.
Co se týče teplot, tak do cirka 45°C není potřeba baterii chladit. A arktické mrazy? Pokud je mi známo, tak jsou vyvinuté i lithiové baterie s teplotní odolností -70°C. Asi nebudou úplně nejlevnější, ale pokud se někomu vyplatí dolovat za polárním kruhem ...
Mě by spíše zajímalo, proč si myslíš, že vodík uspěje, když je tak neefektivní, tedy neekonomický?
Protože pro těžkou techniku je to jednodušší rešení, rychleji se dotankují než se dobije baterie a EU má má investiční plány, co počítají s BILIONY EUR do vodíku do roku 2050 :-)
"protože rekuperace při sjezdu k překladišti, či zpracovávatelské lince, vygeneruje dostatek energie k výjezdu zpátky na stanoviště" - PERPETUM MOBILE!
Mazut se dá krakovat a odsířené produkty použít pro pohon aut. A ne spalovat surový mazut, který čoudí možná i hůře než hnědě uhlí z mostecké pánve.
Těžká nákladní auta a těžká stavební technika s bateriemi? To jako když někde budou půl roku stavět, tak k tomu natáhnout dráty a udělají tam MW nabíječky pro bagry, nakladače a další stroje? Má se naopak začít lehkými vozidly, např. vysokozdvižnými vozíky.
Ne, jednoduchá fyzika
Prázdný nahoru a plně naložený dolů z kopce a v pohodě to funguje už dlouho
Ono vlastně všechny obří náklaďáky jsou na elektřinu, takže místo generátoru stačí baterie