Loni elektromobilům kralovaly dvě značky, které obsadily přes třetinu trhu
Americká automobilka spolu s čínskou konkurencí zatím patří k vítězům elektrické vlny. V roce 2023 totiž značky Tesla a BYD obstaraly více než třetinu všech prodejů elektrických aut na světě.
Zatímco Německo 17. prosince loňského roku kompletně zastavilo dotace na nákup elektromobilů a některé vyspělé trhy se musejí popasovat s útlumem poptávky po bezemisních autech (vyšší úrokové sazby, ceny na veřejných dobíječkách atd.), automobilky Tesla a BYD tyhle starosti tolik trápit zřejmě nemusejí. Američané spolu s Číňany totiž patří k největším hráčům na poli elektromobility.
Zatímco Tesla v roce 2023 prodala 1.808.652 vozů, BYD těsně překonal třímilionovou hranici. V případě čínské automobilky ovšem celkové číslo tvoří také plug-in hybridní vozy, v jejichž produkci je značka světovým lídrem. BYD jich totiž dohromady vyrobil 1.441.682, klasické elektromobily si připsaly 1.570.388 exemplářů.
Když čísla obou světových velikánů sečteme dohromady, dostaneme se na 3.379.040 aut výhradně na elektřinu, což při celkovém počtu 9.493.040 vozů dělá téměř 36% podíl na trhu. O rok dříve přitom oba výrobci dosáhli na společných 30,8 procent.
Na třetím místě v rámci registrací nových aut najdeme další automobilku z Číny. SAIC (například MG, Maxus či Wuling) má na kontě 748.159 elektromobilů (tržní podíl v rámci tohoto segmentu dosahuje 7,9 %), čtvrtý je koncern Volkswagen se 742.703 vozy (7,8 procent), páté pak Geely-Volvo (589.932 aut a 6,2 %). Součet prvních pěti největších výrobců dosahuje 5.459.834 (57,5 procent), na zbytek světa připadalo 4.033.206 elektrických aut.