Největší evropský trh s automobily v prvním letošním měsíci zaznamenal růst prodejů elektromobilů. Ty přitom od poloviny loňského prosince nepodléhají státní podpoře. Za celý rok 2024 se přesto počítá s výrazným poklesem.
Elektrohujeři i fosilisti mají jednu společnou vlastnost a to je, že nepočítají s dalším vývojem. Elektrohujeři tlačí nadšeně polotovar za každou cenu, fosilisti ukončili akceptovat vývoj s fofrklackem. Realista jako já není nikdo. Pošlete se 50 let zpět a co tehdy bylo. Za dalších 50 třeba i 20 let bude vývoj tak daleko, že již jistě nebude nutné baterkáče dotovat. Je to jako s LED žárovkami a světly, kdo by si dnes dal vláknovku do kuchyně, nikdo.
Před patnácti lety dávali nadšenci statisíce za plazmové televize, aby byli o krok napřed, vstříc budoucnosti. Kde jsou plazmy teď? Byla to drahá, ale epizodní a slepá cesta vývoje. Nikdo neví, co bude za 50 let, jen politici se tváří, že ano.
Takisto nie je to tak davno ked najvacsia frajerina bola mat co najmensi mobil... az kym neprisli dotykove smartfony a razom sa to aj tu otocilo... zrazu su frajeri ty s tymi najvacsimi tehlami
Co sa tyka aut tak zda sa ze ani to o ovladanie hlasom ci gestami ( este nedavno podla bmw tak uzasne ) sa zatial nijako neosvedcilo... alebo aj kamery miesto vonkajsich spatnych zrkadiel... jak z toho meda beda hned tiez vycuval... ani sa neodvazil ich nasadit a tolko machrovali.. jaj ta premia dnes uz len kecat vie... inak ju uz skoro vo vsetkom ( pohonom aj vybavou ) dohanaju aj bezne vozy....
Ked sa uz bavime o vyvoji, tak je logicky postupny zanik CD mechanik v radiu, manualu ako prevodovky, paky volica automatu a podobne.
Potom su tu horsie vyvojov vetvy ako displeje vsade, ovladanie najcastejsich funckii vyslvoene dotykovo, asistenti, ktori funguju len na papieri a podobne.
Postavte vedla seba obcajneho Golfa 1 a 8 a rodziel vam ukaze, co urobi 50 rokov vyvoja.
Vláknovku by si dnes do kuchyně nikdo nedal, protože je v podstatě zakázali prodávat. Vývoj elektro / fosilních aut naplánovali analogicky, ale zas tak moc jim to nevychází.
Pokiaľ by platilo, že dotovať čokoľvek je zlo, tak by som s tebou súhlasil. Ale to neplatí. Dotácia vznikla ako nástroj na presadenie vecí, ktoré nejakým spôsobom slúžia záujmom poskytovateľa dotácie a za štandardných podmienok by mali malú šancu uspieť.
Ak politici presadzujú a podporujú niečo, s čím nesúhlasíš, je to čiastočne aj tvoja zodpovednosť ako občana s volebným právom. ;-)
… na vysvětlení pádu prodejů v DE naší elektroúderkou. V článku je navíc jasně napsáno, že jde o realizalizaci prodejů z konce roku 2023, tj jsem zvědav na prodeje, celkově, za 1Q 2024 ;-)
Nezapomeň si to alespoň 10x “lajknout” Hamuno ;-) Jsi tady asi jedinej multinick, ale musí to být hoňka, všechno si opalcovat a ještě na sebe reagovat :-[]
Tak nejdriv tu uvadis hanlivý pojem “elektrouderka”, ale kdyz mas ukázat graf kde pokaždé pri ukončení dotaci je prubeh prodeju stejny tak mlcis.
Zatim je vzdy prubeh stejny. Extremni rust prodeju pred koncem dotace, pak extremni propad po konci dotace a nasledne pomalé stoupání prodeju nad puvodni uroven.
Ty si měl odpovědět na jednoduchou otázku a nic… takže to teď nikam neotáčej. Prodeje už nevzpamatují, ani ti němci už na to nemají. Řekneme si po 1Q 2024, máme dohodu ze včerejška, pamatuješ? Když se prodeje zvednou alespoň na úroveň, kdy byli v DE dotace, dám ti za pravdu, pokud ne, očekávám to samé od tebe ;-)
Nebylo to vcera, ale myslim o víkendu a hozenou rukavice si nepotvrdil.
Ale klidne nabídku to same co posledně. Pokavad globalni prodeje EV v prvni polovině roku meziročně poklesnou uznám svuj omyl.
Jsi pri opacne situaci schopen udelat to same?
Jj jsem s tím v pohodě . Btw proč globální? Stačí mi Evropa ;-) Ta je poměrně dobře dohledatelná… Prodeje v Číně mě celkem nezajímají, tam to není moc o svobodné vůli. Když strana nařídí budou kupovat i rikši :-[]
Rano se tu odvolávat na nasi dohodu o globálních prodejich Ted mluvis o Evrope, s tím ze do toho tahas ukončení dotaci v DE a nakonec das o miste kde zijes. Tak o kterem trhu chces mluvit?
V globalnim svete kde jsou automotiv globalni firmy je logické sledovat globalni prodeje a podil EV a spalovaku. Obzvláště v momente kdy evropsky trh uz neudává tempo.
V Německu a ostatnich západních budou prodeje postupne rust na urovne pred ukončením dotaci. Pul rok je ale v soucasne hospodářské situaci příliš kratke období na prognózu zda se dostanou nad puvodni uroven.
Hele na global se vymlouváš ty, všichni mluvíme o Evropě (kvůli dotacím), max o US, o marné snaze výrobců udat trhu ty EV, které vyrobí. Čínu nikdo neřeší, protože tam se vláda rozhodne, že to bude tak a ne jinak a trh to nezmění. Na ICE značky losují = není tam volný trh…tj volně se nevyvíjí, strana a vláda určuje. Zbytek světa EV neřeší, je to pro ně minorita …
Tj to ti imponuje, to chceš řešit? Trochu zoufalé, nemyslíš? Utíkáš z toho a zaštiťuješ se prodeji v totalitní zemi… kroutíš se jak žížala, kámo ;-)
Znova. Rano se tu odvolávat na nasi dohodu o globálních prodejich a ted se to snazis omezit a ani nereknes na co.
Stale dokola tu opakujes tvrzeni jak se trh s EV zhroutí po konci dotaci. Zatim nikdy se to nestalo a nestane se ani ted.
Takze kdyz se bojis globálu tak jinak.
Sejdeme se nad evropskymi EV prodeji v půlce roku 2024. Moje tvrzeni je, ze i po konci dotaci nedojde ke zhroucení trhu a prodeje budou od stavu zacatku roku 2024 stoupat.
Třeba Citroen E C3 stojí v Německu 22 300 a ve Francii jsou na to ještě dotace 5 000 - 7000.
Takže ty auta se budou prodávat ve Francii a ne v Německu.
Tvl, proč si ho všichni nedáte na HL?!?
Já už to druhej měsíc nečtu a mám klid.
Nechápu jak se s tím mrzákem můžete všichni neustále zaobírat.
A on má nadále radost, protože splnil misi. Donutil vás k reakci.
Na Slovensku sa snazi robit akcie VW,ale stale to nebude asi stacit na Teslu.
Tesla slape a je super, ze udava smer pre ostatních a tí musia znizovat ceny.
A?Co tym chcel vlastne basnik povedat?Tvojim linkom akurat dokazujes to aky chytry je Elon muz a vizionar a ako Tesla dokaze zarabat peniaze z kazdej strany.
To máš fuk, vďaka čomu zarába. Zarába. Dokáže sa prispôsobiť podmienkam. Na rozdiel od neschopných, ktorí sa zmôžu len na fňukanie, že idú stále dolu...
Až toho Ajlon prodá ročně aspon tolik co GM a nebude to z ničeho dotovovat, tj vydělá mu čistě jen výroba Ev aut jejich prodej a služby kolem toho, přijd, pokecáme :-)
Ďalšie jelito... Musk má rovnaké možnosti ako všetci ostatní. Že využíva iné zdroje a robí to inak ako ostatní a funguje to, je jeho šikovnosť. Závidíš mu, že je schopný a ty nie? Záviď, máš čo.
To mám fakt niečo nelichotivého napísať aj tebe? Čo je to za dementný argument?
Ak Musk bude obchádzať a porušovať zákony, môžeš pindať. Pokiaľ hrá v rámci legálnych pravidiel, niet mu čo vytknúť.
Jenže tohle nemá nic společného s výrobou aut.
To je jako kdyby sis založil úspěšnou továrnu/společnost na výrobu nečeho, měl roční čistý zisk 5 MILIARD USD, k tomu si založil výrobce supersportů co ročně vyrobí 50 aut, prodělá za rok 600 mega USD, který sou dotovaný ze zisku něčeho jiného a prsil se jak ste dohromady úspěšná firma a jaké děláte krásné supersporty. :-):-):-)
Uvažoval som, či by som EV chcel zadarmo. A proste nie.
Mne príde ekologickejšie a zdravšie mať v rodine jedno univerzálne auto, ktoré plnohodnotne spĺňa naše potreby, ako k tomu 2. auto.
Mám kamarátov čo majú EV a sú spokojní, určite EV nehejtujem. Len stále nie sú pre každého a tak skoro nebudú.
EV majú čo doháňať, tak 1-2 generácie zrejme počkám. A potom uvidime čo bude, či ich nezakážu 😉.
K čemu by ti byla věc, která má pro tebe nulovou užitnou hodnotu a je spojena pouze s výdaji? Jak říká přísloví, některé věci jsou i zadarmo drahé a u EV to platí dvojnásob.
Nekrič. Zdarma by si vzal aj EV ako každý iný z nás a za tých podmienok by si si odpustil aj výhrady, ktoré voči nemu máš a proste si naň zvykol. A nie že nie.
a jak ta auta používáš? Jsi obchoďák, nebo máš práci 250km daleko? Opravdu by mě zajímalo, proč by EV nemohlo být primárním autem.
Co se tak bavím s vlastníky EV, tak ano, obvykle si EV koupili jako 2. auto do rodiny, ale rychle se z toho stalo primární a spalovák to má už spočítané, jen se čeká na to, až budou prachy, nebo nižší úrokové sazby.
A ako používaš auto ty? Skutočne by ma zaujímalo ako môže byť EV u teba jediným autom. Či máš aj ICE?
BMW X5
V meste chodíme pešo, čo je pre mňa najluxusnejší spôsob dopravy, príp. bicykel, Praha/Brno verejná doprava - ale 3-5 km sa rád prejdem. Nemať 2. auto nie je ekonomické rozhodnutie.
K rodičom mám vyššie 100vky km, obchodujem hlavne s nemeckými firmami. Pri osobných stretnutiach sa musím dosť prispôsobovať ich časovým možnostiam.
Určite moja situácia nie je typická, čo mám robiť 😅
Možnosť nabíjania aj fotovoltaiku mám, to zasa nemajú milióny iných, ktorí by EV vedeli využiť.
ano, je to pro mě jediné auto, byť mám aut víc (ale už jen jako veterány).
Jak ho používám? Typické jízdy jsou do cirka 100km denně. Oblast cirka Chomutov - Ústí nad Labem - Altenberg - Lovosice - Louny. Řekněme že vyrážím z Teplic.
Dalším druhem jízd je Praha a zpět, což je také bez nabíjení na cestě.
Pak jsou cesty do zahraničí - obvykle Německo, pro díly na veterány.
A poměrně časté dovolené a výlety - Německo, Rakousko, Itálie, Slovinsko. Letos to asi bude cesta k Černému moři a chtěl bych zvládnout i Istanbul, včetně asijské části (příští rok bych chtěl jet Teslou do Afriky).
Co se týče nákladů - nejčastěji jezdím sám, plus malý nákup. Ale vozím v tom i stavebniny, nářadí, autodíly na jiná auta, motory, převodovky. Nemám s tím problém jet na dřevo do lesa. Tesla model S je poměrně všestranné auto. Pravda, chtělo by to ještě tažné. K tomu jsem se zatím psychicky neodhodlal, protože 50k Kč ...
Ale tak zadarmo asi jo. Jako to druhý auto do rodiny na jízdy po městě a okolo komína zadarmo jo. Jen teda bych si nepřipadal EKO, když by třeba po ujetí 70 000 km za cca 10 let chcípla baterie.
Protože to je baterka. A to je neustále se samodegradující věc, bez ohledu na to, zda najíždí velký kilometry, nebo žádný. To je největší průšvih.
Teoreticky může vydržet dýl, když bude v chladnu a dostane super péči.
Ale když ji nabiješ do 100% a necháš stát v letních pětatřicítkách 14 dní na parkovišti, tak bude kapacita mizet před očima. Dej to člověku, co na to bude 10 let srát a uvidíš.
Ja neviem, čo tu stále podaktorí pletiete o chcípnutej baterke. Počul som o pár prípadoch, kedy bola baterka v záruke vymenená kvôli nejakej technickej chybe pôvodnej, ale že by po 2-3 rokoch niekomu na EV kľakla baterka...
Keď si kúpiš drahé auto s baterkou, nechápem, prečo by si na to mal 10 rokov srať... Vymýšľaš dôvody, ktoré nemajú s realitou veľa spoločného. A to nie som zástancov EV ako všeobecnej náhrady za fosily...
Takže jediná spása je si koupit Teslu, protože nikdo jiný to neumí.
A komu se žabotlam holt nelíbí, tak si musí postavit vlastní elektromobil asi vid :-):-):-):-)
Jenom se směju :-)
Na splovácích bylo krásné to, že ne začly být legislativně a politicky zadupávány a ničeny, tak si mohl na světě vybrat ze 450 značek as 15000 modelů.
ne z 4 modelů jednoho výrobce.
Odstěhuj se do číny, nechej se zaměstat ve fabrice a jdi na oběd do závodky, kde má 1550 dělníků modrý monterérky, 350 lepší šedý a 120 ostatních je v černý obleku se sejnou barvou kravaty
ideální prostředí pro tebe.
My máme rádi to, kde má s 45 000 lid 43 997 jiné oblečení :-):-):-)
proč bys dělal takovou blbost, že bys nabíjel baterii přes doporučení výrobce (80%) a pak nejezdil? Děláš všechno proti doporučení výrobce auta? Občas natankuješ rebelsky trošku benzínu místo nafty?
Jestli máš argument - protože až přiletím z dovolené, tak se nechci na cestě domů zdržovat nabíjením, tak ti prozradím tajemství. U letišť jsou odstavná parkoviště, kde můžeš mít auto připojené třeba měsíc a nenabíjet. Nabíjení si spustíš před odletem zpátky domů. A je to v ceně parkovného.
Třeba proto, protože z vysoka seru na nějakou péči o baterii, na nějaký vyjebaný aplikace a plánování a speciální parkoviště a lokace nabíječek bez střechy nad hlavou atd. Mě to prostě nezajímá a chci jezdit a nic neřešit.
Pokud vás baví se neustále zabývat SoCama a apkama a planningem tak OK, vaše věc. Mě do toho ale prosím nikdo násilím netahejte, děkuji.
A pak tu jsou třeba ženy. Ne, že bych byl nějakej sexista, ale znám jejich vztah k technice a nabíjení čehokoliv. Sice nejde o auta, ale 100% vždy a pokaždé ukroutí všechny konektory a šňůry, pokaždé zapomenou a nabíjí do 100% klidně přes noc, pokaždé naopak vybíjí do nuly a teprve pak horečně shání nabíječku atd...
A demagogii o trošce benzínu si nech. Já si naberu to co mám, protože to mají vždycky všude a naberu si kolik chci a nechám to tak stát kdykoli chci a na jak dlouho chci.
Město provozuje 1 729 dobíjecích stanic. To je třetina počtu z celého Česka. Utrecht je zkrátka všestranným lídrem udržitelnosti, nositelem moderních hodnot, velkou inspirací pro ostatní.
… Domácí nabíjení by mělo být vyhláškou zakázané mezi 16:00–20:00, tedy ve špičce. A přes noc pojede elektřina do sítě jen na poloviční výkon.
nesmíte věřit všemu, co se někde píše. co to znamená, že elektřina půjde do sítě na poloviční výkon? nesmysl, že jo? pak zjistíte, že domácí nabíjení nemá být zakázané a nikdo o tom nikdy ani nemluvil, jen idnes to píše.
Jasné, nie je to také jednoduché.
Ak máš záujem vedieť viac, prečítaj si
- list, ktorý o Utrechte a Flevoland na túto tému adresoval parlamentu holandský minister energetiky Rob Jetten 18.10.2023. Problémy, ktoré majú, 8bn Eur ročne, ktoré chcú investovať do elektrickej siete nebudú stačiť - na 17,5 mil obyvateľov dosť.
- systém GridShield, Smooth EMS, a iné, ktoré sa tam testujú a budú regulovať odber.
Domace nabíjanie bude postupne zakázané pripadne ti tam dajú extra elektromer aby si predsa štát neo.drbal na spotrebnej dani z paliva. Nevravim že to bude za rok či 5 ale raz sa toho dočkáme.
Continental ohlásil ďalšie prepúšťanie 1750 ľudí k doteraz ohláseným 5400.
ZF ohlásil prepustenie 12000 zamestnancov, Bosch ďalšie tisíce a uvádza ako dôvod vysoké investície do EV bez náležitého odbytu.