Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodeje elektromobilů v Německu: Leden vysoko, pád je ovšem jasný

Ondřej Šámal
Diskuze (84)

Největší evropský trh s automobily v prvním letošním měsíci zaznamenal růst prodejů elektromobilů. Ty přitom od poloviny loňského prosince nepodléhají státní podpoře. Za celý rok 2024 se přesto počítá s výrazným poklesem.

Spolková vláda musela v půlce prosince loňského roku zrušit dotace na pořízení elektromobilu, protože jí na tento účel nečekaně došly peníze. Přitom právě přímé subvence byly jedním z hlavních faktorů, které prodeje elektrických aut u našich západních sousedů dlouhé roky táhly. Přesto v rámci meziročního srovnání na tom letošní leden nebyl zase tak špatně.

V Německu totiž bylo v prvním měsíci roku 2024 zaregistrováno 22.474 nových aut s lokálně bezemisním pohonem. To je proti stejnému období roku 2023 o výrazných 24 procent více. Začátek loňského roku byl ovšem dost specifický. Spousta prodejů totiž byla realizována už koncem roku 2022, kdy platily ještě výhodnější dotační podmínky s vyššími příspěvky. Mnohem lepší srovnání proto nabízí podíl elektrických aut na celkovém trhu.

Ten v lednu dosáhl 10,5 %, kdežto za celý loňský rok tyhle vozy tvořily dokonce 18 procent trhu. Jestliže v roce 2023 registrace elektromobilů v Německu dosáhly 524.219 kusů, letos se očekává okolo 451 tisíc aut. To je dokonce méně než v roce 2022 (470.559 exemplářů).

Video se připravuje ...

Chybějící dotace se snaží kompenzovat jednotlivé automobilky, které své modely prodávají se slevami až 10 tisíc eur (Dacia Spring). I tak ale spousta potenciálních zájemců raději skončí u nového auta se spalovacím motorem. Zadrhnutá německá ekonomika a hrozba propouštění totiž experimentům s novým pohonem moc nepřejí. Navíc trh s elektromobily se pomalu sytí. Kdo o takový vůz měl zájem, už si ho zřejmě i pořídil.

Další pak čekají na levnější modely, případně na modernější vozy s výrazně delším dojezdem. Technologické skoky u lokálně bezemisních aut jsou totiž mnohem častější a výraznější než u konkurence s konvenčním pohonem.

Pro výrobce to znamená zádrhel, který však v tržním hospodářství představuje velkou příležitost. Jednak pro celkové zlevnění nejen elektrických aut, ale také pro dlouho očekávané dostupné modely, o kterých zatím všichni jenom mluví.

Ondřej Šámal
Diskuze (84)

Doporučujeme

16. 2. 2024 07:41
Re: Co příjde v dubnu?
To mám fakt niečo nelichotivého napísať aj tebe? Čo je to za dementný argument?
Ak Musk bude obchádzať a porušovať zákony, môžeš pindať. Pokiaľ hrá v rámci legálnych pravidiel, niet mu čo vytknúť.
16. 2. 2024 07:39
Re: Co příjde v dubnu?
Ďalšie jelito... Musk má rovnaké možnosti ako všetci ostatní. Že využíva iné zdroje a robí to inak ako ostatní a funguje to, je jeho šikovnosť. Závidíš mu, že je schopný a ty nie? Záviď, máš čo.
Avatar - Mokrous
15. 2. 2024 15:13
Re: Zadarmo
Třeba proto, protože z vysoka seru na nějakou péči o baterii, na nějaký vyjebaný aplikace a plánování a speciální parkoviště a lokace nabíječek bez střechy nad hlavou atd. Mě to prostě nezajímá a chci jezdit a nic neřešit.

Pokud vás baví se neustále zabývat SoCama a apkama a planningem tak OK, vaše věc. Mě do toho ale prosím nikdo násilím netahejte, děkuji.

A pak tu jsou třeba ženy. Ne, že bych byl nějakej sexista, ale znám jejich vztah k technice a nabíjení čehokoliv. Sice nejde o auta, ale 100% vždy a pokaždé ukroutí všechny konektory a šňůry, pokaždé zapomenou a nabíjí do 100% klidně přes noc, pokaždé naopak vybíjí do nuly a teprve pak horečně shání nabíječku atd...

A demagogii o trošce benzínu si nech. Já si naberu to co mám, protože to mají vždycky všude a naberu si kolik chci a nechám to tak stát kdykoli chci a na jak dlouho chci.
Avatar - Mokrous
15. 2. 2024 15:06
Re: Co příjde v dubnu?
Jojo, třeba takovej Stalin byl taky moc šikovnej, že? Taky byl úspěšný a zbytek jen fňukal, pokud teda vůbec ještě zůstal naživu.
Avatar - Mokrous
15. 2. 2024 14:48
Re: Co příjde v dubnu?
Jojo, třeba takovej Stalin byl taky moc šikovnej, že? Taky byl úspěšný a zbytek jen fňukal, pokud teda vůbec ještě zůstal naživu.