Prodeje elektromobilů v Německu: Leden vysoko, pád je ovšem jasný
Největší evropský trh s automobily v prvním letošním měsíci zaznamenal růst prodejů elektromobilů. Ty přitom od poloviny loňského prosince nepodléhají státní podpoře. Za celý rok 2024 se přesto počítá s výrazným poklesem.
Spolková vláda musela v půlce prosince loňského roku zrušit dotace na pořízení elektromobilu, protože jí na tento účel nečekaně došly peníze. Přitom právě přímé subvence byly jedním z hlavních faktorů, které prodeje elektrických aut u našich západních sousedů dlouhé roky táhly. Přesto v rámci meziročního srovnání na tom letošní leden nebyl zase tak špatně.
V Německu totiž bylo v prvním měsíci roku 2024 zaregistrováno 22.474 nových aut s lokálně bezemisním pohonem. To je proti stejnému období roku 2023 o výrazných 24 procent více. Začátek loňského roku byl ovšem dost specifický. Spousta prodejů totiž byla realizována už koncem roku 2022, kdy platily ještě výhodnější dotační podmínky s vyššími příspěvky. Mnohem lepší srovnání proto nabízí podíl elektrických aut na celkovém trhu.
Ten v lednu dosáhl 10,5 %, kdežto za celý loňský rok tyhle vozy tvořily dokonce 18 procent trhu. Jestliže v roce 2023 registrace elektromobilů v Německu dosáhly 524.219 kusů, letos se očekává okolo 451 tisíc aut. To je dokonce méně než v roce 2022 (470.559 exemplářů).
Chybějící dotace se snaží kompenzovat jednotlivé automobilky, které své modely prodávají se slevami až 10 tisíc eur (Dacia Spring). I tak ale spousta potenciálních zájemců raději skončí u nového auta se spalovacím motorem. Zadrhnutá německá ekonomika a hrozba propouštění totiž experimentům s novým pohonem moc nepřejí. Navíc trh s elektromobily se pomalu sytí. Kdo o takový vůz měl zájem, už si ho zřejmě i pořídil.
Další pak čekají na levnější modely, případně na modernější vozy s výrazně delším dojezdem. Technologické skoky u lokálně bezemisních aut jsou totiž mnohem častější a výraznější než u konkurence s konvenčním pohonem.
Pro výrobce to znamená zádrhel, který však v tržním hospodářství představuje velkou příležitost. Jednak pro celkové zlevnění nejen elektrických aut, ale také pro dlouho očekávané dostupné modely, o kterých zatím všichni jenom mluví.