Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Čínské firmy Nio a CATL pracují na dlouhověké baterii. Chystá se revoluce?

Druhý nejlidnatější stát světa je hlavním tahounem elektromobility. Dvě z tamních předních společností aktuálně pracují na dlouhověkém akumulátoru, který by si své vlastnosti měl udržet i více než deset let.
Zpět na článek
19. 3. 2024 18:09
19. 3. 2024 20:19
20. 3. 2024 07:22
20. 3. 2024 09:38
20. 3. 2024 13:12
20. 3. 2024 13:35
20. 3. 2024 17:18
20. 3. 2024 20:07
20. 3. 2024 14:15
20. 3. 2024 14:52
20. 3. 2024 17:36
20. 3. 2024 17:24
20. 3. 2024 17:40
20. 3. 2024 18:03
20. 3. 2024 19:12
20. 3. 2024 19:09
20. 3. 2024 17:07
19. 3. 2024 15:56
Dovoluji si upozornit na fakt
že už v roce 1997 uměla Toyota dávat do hybridů baterky, které vydržely 12-20 let. Jak vám vážená redakce dupe troll?
Rozbalit vlákno
17
19. 3. 2024 17:01
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
Jo? A jakou ty baterky měly po 12-20 letech kapacitu ve srovnání se stavem nové baterie?
Avatar - eLzyx
19. 3. 2024 18:36
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
jestli to byly Ni-MH (co taky jiného), tak ty se nesmí používat v PHEV a BEV. Licenční podmínky.
19. 3. 2024 18:48
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
Ahahahahaha bravo Toyto hezky pěkně. :yes:
19. 3. 2024 20:06
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
Pro Toyotu to tehdy nebylo bravo, naopak. Toyota s Panasonicem tehdy prohráli patentový spor s firmou spoluvlastněnou ropným gigantem ChevronTexaco. Výsledkem bylo, že Toyota musela přestat prodávat RAV4 EV s NiMH bateriemi a nemohla dát na trh Prius PHEV s NiMH bateriemi. Licenci dostala jen na menší NiMH baterie do klasických Priusů HEV.
19. 3. 2024 20:12
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
Nesměly, už můžou.
Ale dobrá a správná poznámka. Tehdy velmi progresivní BEV a PHEV technologie od Toyoty s NiMH bateriemi byly před 20 lety v podstatě zakázány z vůle ropného gigantu ChevronTexaco. Někteří označují Toyotu jako zpátečnickou, ale Toyota měla v roce 1997 elektromobil na takové úrovni, na kterou se ostatní dostali za 15 let, někteří i později. Četl jsem, že Tesla začala v roce 2021 montovat do Modelu 3 tepelné čerpadlo. Až se mi to nechce věřit, že opravdu až v roce 2021. Toyota začala tepelné čerpadlo do elektromobilu montovat v roce 1997.
19. 3. 2024 21:24
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
Zajimave informace. :yes:

S Teslou a tepelnym cerpadlem je to tak.
Nekdo me tu kdysi v diskuzi nachytal. Myslel jsem si, ze Tesla TC uz davno pouziva...

Inovativnost se drive Toyote uprit nedala.
Ale ted uz Toyota jen doji zlatou fosilni (vcetne hybridni) kravu. :no:
A inovace se snazi brzdit, viz greenwashing, FCEV atd.
:no: :no: :no:
20. 3. 2024 07:51
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
Toyota se snaží brzdit inovace? To je vtip? Toyota je jedna z těch, která se snaží inovace co nejvíce šířit. Kupříkladu už v roce 2004 Toyota licencovala svou hybridní technologii Fordu a od roku 2006 až dodnes Ford vyrábí hybridy s technologií Toyoty. Mimochodem, Toyota už několik let poskytuje licence na hybridní či vodíková auta VŠEM ostatním výrobcům zdarma (bez nutnosti plateb licenčních poplatků). A kdyby Toyota chtěla brzdit inovace, proč by tak dlouho vyvíjela revoluční technologii solid-state Li-Ion?
20. 3. 2024 09:05
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
Ja se ale nebavim o roce 2004. ;-)
Toyota hybridy jsou nejlepsi spalovaky. :yes:

Vis co chteji delat se solid state?
Hybridy. :D :D
:no:

https://electrek.co/2024/03/01/toyota-says-it-would-rather-buy-credits-than-waste-money-on-evs/

Toyota says it would rather buy credits than ‘waste’ money on EVs

Takze ano, kdyz Toyota nazyva EV "wasting money", tak brzdi pokrok.
Protoze nic lepsiho nez BEV provozovany energii z obnovitelnych zdroju v dnesnim svete neexistuje.

https://cleantechnica.com/…ing-advertising/

Toyota isn’t the most popular auto brand among EV fans. Ironically, many normal folk ;-) think Toyota is an EV leader because of its early leadership with the Prius and hybrids. Aside from being one of the most bearish automakers on this phase of the EV transition, though, Toyota takes it a step further with some of its marketing, trashing fully electric vehicles (BEVs)
:no: :no: :no:

Tuhle toyoti mantru tu pak opakuji i jinak normalni diskuteri, protoze si mysli, ze kdyz neco tvrdi Toyota, ze je to pravda..
20. 3. 2024 10:45
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
Citovat výkřiky zástupce extremistického spolku (na jejich úvodní webové stránce je slovo "fight" asi nejfrekventovanější) neberu jako relevantní argument. Toyota dle něj prý klame zákazníky "“With the rapid growth of EVs, Toyota has begun to pretend many of its gasoline-powered cars are electric vehicles,”
Stačí se podívat na americké stránky Toyoty, že to není pravda. Naopak velmi přehledně rozděluje nabídku elektrifikovaných aut HEV, PHEV, FCEV a EV a objektivně popisuje, co je jejich podstatou. A to vše pod heslem, které by se mělo do kamene tesat: "The Power of Choice".

S nákupem kreditů sis naběhl na vlastní vidle. Systém emisních kreditů byl zaveden právě proto, aby je někdo prodával a někdo jiný kupoval. Jinak by nedával smysl. A právě díky prodejům kreditů Tesla přežila dřívější těžké roky. Pokud máš Teslu, poděkuj nejen Tesle, ale i automobilkám, které od Tesly nakupovaly kredity.
20. 3. 2024 12:08
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
Power of choice?

Dekarbonizovat karbonizaci...
:D

Proc chce Toyota radeji platit credits?
Aby vydelavala na fosilech?
Kde jsou ty inovace?

V nulovych prodejich FCEV?
V SSB, ktere si ochranily a odsouvaji na neurcito?

PS Verim tomu, ze do BEV akcionari Toyotu dokopou. Do ty doby ale budeme od Toyo(d)ty poslouchat spoustu bullshitu.
https://insideevs.com/…a-toyota-ev-cap/
20. 3. 2024 12:44
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
Ostatní o dekarbonizaci hlavně mluví, zatímco Toyota dekarbonizuje a elektrifikuje.
Zde je další inovativní příklad, který ukazuje, jak přejít z fosilních paliv na udržitelnou, dekarbonizovanou a elektrifikovanou cestu.

"Toyota Motor has unveiled the world's first fully ethanol-powered car equipped with a flex-fuel engine.
The Toyota Innova HyCross flex-fuel MPV is designed to operate exclusively on ethanol, a plant-derived fuel categorized as E100. Additionally, it will incorporate a lithium-ion battery pack capable of providing sufficient power to enable the vehicle to operate in EV mode."

The power of choice.
Our diverse powertrain strategy does more with less lithium.
Je to vše o tom, nabídnout v dané zemi s danou energetickou infrastrukturou všem skupinám zákazníků produkt, který co nejvíce a nedříve přispěje k lepšímu životnímu prostředí.

BTW Jsem zvědavý, jak bude podíl BEV v roce 2030 na světovém trhu. Proč by predikce, že to bude 30 %, měla být bullshit?
20. 3. 2024 13:30
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
Our diverse powertrain strategy does more with less lithium. :-O

On je nedostatek Lithia?

Wtf

Slusnej greenwahing
Jezdit na lih je neskutecny plytvani. A inovace nula.
:no: :no: :no:

Kdyz nekde pouzivat tato paliva, pak v letadlech. Tam neni jina alternativa, zatim.
20. 3. 2024 15:05
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
A on je nedostatek ropy a uhlí? Není, přesto je správné těžit a zpracovávat těchto surovin méně. To samé platí u lithia, hliníku, uranu nebo čehokoliv jiného. Do toho svého hesla dali lithium, aby to poselství pochopil každý BFU, který neví, že lithium tvoří třeba jen 2 % hmotnosti baterky.
Čím méně vytěžíme a zpracujeme, tím méně zatížíme naši planetu. A pokud se to povede bez toho, aby se snížil užitek, tak je to značka ideál. Tak jako to spočítala Toyota, že stejným množstvím surovin ušetří více emisí CO2, pokud se ty suroviny použijí na výrobu HEV a nikoliv BEV.

Jezdit na líh je něco jiného než jezdit na líh. Někde je to plýtvání, ale v zemích jako Brazílie či Indie, kde lze líh efektivně vyrobit z cukrové třtiny, to bylo "běžné" palivo dávno předtím, než se narodila kazatelka Gréta. Ta Toyota na E100 se prodává právě v Indii. Samozřejmě, i v Indii nebo Brazílii může být líh plýtvání, pokud kvůli pěstování cukrové třtiny někdo pokácí či rovnou spálí kus pralesa.
20. 3. 2024 16:53
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
Nesmysl.
Srovnavas suroviny pro vyrobu a pro uchovani energie.

Jabka s hruskama...

Toyota pocita bullshit.
Ohyba fakta jak Macek.
Je to ostuda.
Proc Toyota rozporuje snad vsechny dnesni studie??
https://www.carscoops.com/…-for-the-planet/
Pratt says it comes down to the availability of lithium, the mineral used in the production of battery packs. He predicts that the car industry will soon be hit by a shortage of lithium, :D as well as other minerals used in battery production, and also a lack of recharging points as the number of EVs in production skyrockets demand.
:no: :no: :no:
To je proste super bullshit.
Uz ted se prokazalo, ze Lithia je dost a cena sla dolu a Pratt je looser. Ze Toyota strasila...
Obvykla metoda propagandy FUD.
https://cs.m.wikipedia.org/…jistota,_pochyby

Jinak to je od Pratta nehoraznej konstrukt:
If you have enough lithium to make 100 kWh of batteries you could build one top-spec long range Tesla but the remaining 99 vehicles would still be combustion-powered :D :D :D , giving a fleet CO2 figure of 248.5 g/km. Spread that 100 kWh out between 90 traditional hybrids though, leaving only 10 plain combustion cars, and the average emissions drops to 205 g/km.
Hloupy zert. Ano kdyz mas k dispozici pro 100 aut jen 100kWh baterek, tak to plati. :D
Ale tento predpoklad Toyoty je absolutne MANIPULATIVNI, SMYSLENY a ODTRZENY OD REALITY!
:no:

Opakuj si tu svou posledni vetu.
Kazdy gram pouziteho lithia usetri kolik vytezene ropy?
Chapes vubec jakou hloupost tvrdi Toyota v kontextu tohoto clanku???
Ne, hybrid na milion km nespotrebuje min CO2 nez EV s prumernou energii EU dnes.

Nejaky konkretni argument nebo vislo od tebe?

PS Zkus se nad tim zamyslet. Existuje mez, od kdy bude BEV lepsi nez HEV.
Ta mez je dana narocnosti vyroby, zivotnosti a pouzitymi zdroji pro provoz. Zadny HEV nema sanci na baterku s dlouhou zivotnosti nabijenou z obnovitelnych zdroju... :yes:
Proc zde musim denne vyracet dezinformace?
Dnes Pratta, vcera Metzele a pitomy Smutneho blog. :no:
https://www.auto.cz/diskuse/92825/1#…
DonVito
19. 3. 2024 16:52
Re: Elektrodebilní německá absurdita v praxi
20. 3. 2024 20:40
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
Souhlas s "Existuje mez, od kdy bude BEV lepsi nez HEV.
Ta mez je dana narocnosti vyroby, zivotnosti a pouzitymi zdroji pro provoz." a s tím, že debata i zdrojích pro Li-Ion se nemá zjednodušovat na lithium, když je ho tam poměrně málo
... jinak spíše nesouhlas.
20. 3. 2024 20:44
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
Neumis priznat, ze argumenty Toyoty jsou absurdni. Na Lithium to zjednodusoval pitomec Pratt.

Ale aspon za ten jeden souhlas :yes:

Dik, cau
Avatar - eLzyx
20. 3. 2024 10:31
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
Ono je něco jiného “mít tepelné čerpadlo” a něco jiného “mít tepelné čerpadlo s reálným přínosem”.
Tesla jde cestou efektivity, takže TC, které funguje jen v nějakém úzkém spektru teplot, ale je těžší než elektrický přímotop nepovažovali za dobrý přístup. Proto jim dlouho trvalo vyvinout něco, co funguje a má to po většinu provozního času přínos.
Třeba VW TC má, ale jako by tam nebylo …
19. 3. 2024 16:51
#justsaying
Nissan už dnes garantuje nájezd 160k km nebo 8 let.
Platí vás aspoň v dolarech?
Rozbalit vlákno
0
Avatar - LEGOPARK
19. 3. 2024 18:09
Revoluce
REVOLUCIA V BATERKACH - to su titulky ako REVOLUCIA V LIECBE RAKOVINY! Citame o revoluciach 30 rokov a v reale sa nic nemeni.
Rozbalit vlákno
16
19. 3. 2024 20:19
Re: Revoluce
Aha.
Tak v realu se v oboru baterek nic nemeni. :D
To je zajimavy. Vzhledem k astronomickym investicim po celem svete.

Mas nejaky prehled, porovnani Li-ion clanku dnesniho a z roku 1995?
:-!

Ja tady jeden clanek mam.
A s tvym tvrzenim vubec nekorespoduje.
https://rmi.org/…oo-many-numbers/

Over the past 30 years, battery costs have fallen by a dramatic 99 percent; meanwhile, the density of top-tier cells has risen fivefold.
:D :D :D

Kdybys tomu nahodou nerozumel, naklady klesly o 99% :-O energeticka hustota stoupla 5x!

To ti ale nezabrani psat:
"Citame o revoluciach 30 rokov a v reale sa nic nemeni. " :no:
20. 3. 2024 07:22
Re: Revoluce
Vidíš a pořád ty Evčka nejsou levný a ani použitelný nikam jinam než do/kolem města :yes: Jako před 30ti lety :-[]
20. 3. 2024 09:38
Re: Revoluce
S jakym EV pred 30i lety porovnavas?

https://ev-database.org/…1028/Peugeot-iOn

Mozna by stacilo porovnat dnesni EV za stejnou cenu jako iON.
:D :D :D

https://www.auto.cz/…ojedem-dal-64275

Porovnej si to s EV za 900.000Kc sam. ;-)
Kdyz zapoctes inflaci, tak je to hodne pres milion. A za to uz jsou dnes slusny EVcka.
20. 3. 2024 13:12
Re: Revoluce
To nic nemění za tom, že žádný EV nemá zatím srovnatelné vlastnosti se spalovacím autem, kde i malé auto typu Fabíe za 400tis Kč (nehledě na to, že to zvládne i 30let staré spalovací auto) ujede v pohodě na jeden zátah 700km a je pořád "ready to go" a za 5min doplní 100% energie na dalších 700km atd...

Je to pořád dokola ;-)
20. 3. 2024 13:35
Re: Revoluce
Ano. Je to porad dokola.
A nikdo to nerozporuje.

Tak by bylo fajn, abys toho nechal.

EV jsou (zatim) drazsi, pomaleji se tankuji a na natankovani dojedou min.

Na druhou stranu maji EV nulove lokalni emise z pohonu, mnohem nizsi hlobalni emise, naklady na provoz jsou nizsi.
20. 3. 2024 17:18
Re: Revoluce
Tak by bylo fajn, abys toho nechal. - stejně jako ty ;-)

EV jsou (zatim) drazsi, pomaleji se tankuji a na natankovani dojedou min. - přesně...

Na druhou stranu maji EV nulove lokalni emise z pohonu - souhlas, z principu pohonu..

mnohem nizsi hlobalni emise - nesouhlasím, už jen výroba je mnohokrát náročnější a špinavější, i automobilky se tom netají, viz Volvo atd.

naklady na provoz jsou nizsi - nejsou, i tu fotovoltaiku si musíš za koupit a levná není, veřejné dobíjení taky není zrovna na babku ani v ČR ani venku. Když se ti něco po... tak je to drahé, včetně hodinové sazby. To samé havarijní pojištění a nedej bože oprava po nehodě atd...
20. 3. 2024 20:07
Re: Revoluce
Co ty vis o nakladech provozu EV?
Vis vubec, kolik sam platis doma za kWh?
Proc se majitel fosilu dohaduje s majitelem EV o nakladech na provoz EV???

K Volvu, pekne sis nabehl: :D
https://www.volvocars.com/…tric-Volvo-EX30/
The all-electric Volvo EX30 is designed to have the lowest carbon footprint of any :-O Volvo car to date
:yes: :yes: :yes:
Rozumis tomu, co se pise v teto vete nebo to chces prelozit?

The lowest carbon footprint of any Volvo car to date statement relates to globally available products over 200,000 kms of driving.
:-! :-! :-!

Co dodat k tvemu komentu o Volvu?
Jsou dojmy a jsou pojmy.
Ja mam rad fakta - pojmy.
Ty preferujes emoce - dojmy. :no:
Avatar - eLzyx
20. 3. 2024 14:15
Re: Revoluce
otázkou je, jestli to člověk reálně potřebuje. Lidé vlastnící spalovací auta, bez zkušenosti s EV, tvrdí, že ano. Argumenty jsou od "Chorvatsko, babička na druhé straně republiky, dědeček v Německu, nemám kde nabíjet".
Stejně tak tvrdí, že potřebují mít možnost nabíjet plnou kapacitu za 5 minut maximálně.
Lidé kdysi vlastnící spalovací auta a nyní vlastnící EV tvrdí, že ne. Že bohatě stačí 350km, protože stejně nejpozději po 3h musí stavět kvůli rodině - ten chce čůrat, ten chce papat, tenhle kakat. A když už tedy jedou dlouhou trasu, tak je to maximálně 10x do roka, což je při porovnání s 250 jízdami do 100km naprosto zanedbatelné.
Stejně tak se dá u mnohých (ne u všech) vypozorovat názor, že nabíjení pod půl hodiny je vlastně otravné, protože nic nestihnou. Že leckdy musí jít přeparkovat auto a vrátit se třeba k jídlu.
20. 3. 2024 14:52
Re: Revoluce
Na tohle ale zavily odpurce nikdy nepristoupi.
On ma strach.
20. 3. 2024 17:36
Re: Revoluce
Z čeho ty chytráku? :-[]
20. 3. 2024 17:24
Re: Revoluce
Nebo ber v potaz to, že spalovák je prostě "user friendly" a ne každý chce používat auto jako mobil. Být závislý na navigaci, aby si dojel k nabíječce, když je pumpa na každém rohu, tj zastavíš kde ty chceš a ne že musíš. A za 5min jedeš s plnou nádrží dál ;-)
20. 3. 2024 17:40
Re: Revoluce
Kdyz mas doma wall-box, tak muze byt EV mnohem vic user friendly.
Jednou za tyden vecer konektor zapojis a rano odpojis.

Spis nez user-friendly jsme u tech obav z nabijeni.
Zkus si to priznat.
Nabijeni neni nic slozityho, kdyz mas treba Teslu nebo karticku Audi, tak vubec.

A jestli neumis zadat cil do navigace, tak radeji vubec nikam nejezdi.
Budes mit klid.
:D

A k tem benzinkam na kazdem rohu:
https://www.ekonews.cz/…ve-procenta-casu
v-cesku-je-vic-elektrodobijecek-nez-beznych-pump
20. 3. 2024 18:03
Re: Revoluce
Na navigaci závislý nejsem, v ČR ji tak nijak mimo centra měst nepotřebuješ, takže tenhle argument neuspěje.

Pumpu hledat nemusíš, pokud teda nejsi slepý ;-) Pak bys ale neměl řídit...
20. 3. 2024 19:12
Re: Revoluce
Tak “user friendly” je rozhodne spise EV.
Tech pomůcek co neni se spalovakem vhodně delat je cela rada.
20. 3. 2024 19:09
Re: Revoluce
Ale to olravdu to co ma Fabia umět? Nemaji byt jeji přednosti uplne jinde?
20. 3. 2024 17:07
Re: Revoluce
V oboru baterií došlo za posledních několik desetiletí k razantnímu zlepšení ve všech ohledech, ale pro uživatelese za posledních několik let nemění nic. Kvůli tomu, že pořádné baterie neumí vyrobit nikdo levně, jsme tlačeni do levných baterií. LFP se rozšířily kvůli ceně a pravděpodobně budou tvořit většinu trhu instalovaných baterií v EV. Namlouvají nám jaké má samé výhody, jak nehoří a jak se neopotřebuje, bla bla bla. Ale kolik těch nových EV s klasickou NMC shoří? Zanedbatelný počet. No nic, koukneme na další argument. Prý je můžeme nabíjet do 100 % a neškodí jim to. Jenže už se nepíše B a to, že LFP vyžadují občasné nabíjení do 100 %, jinak jim škodíme, což je trochu problém, když se nabíjí pomaleji, než kobaltové. To je "praktické" především pro ty nevyvolené z bytu, který jsou odkázáni z velké části na DC a pak smrdí u stojanu s 90 % a čekají na těch super 100 %. Fakt, že jsou těžké, ten se nezmiňuje. A nechci vidět jak to bude s recyklací LFP.
Avatar - eLzyx
19. 3. 2024 18:41
otázkou je, co je trvanlivé
18650 od Panasonicu těch 10let prokazatelně zvládají s minimální degradací pod 10% na 250k km. To jsou ty, co byly v prvních Teslách. Jejich životnost je cirka 600k km, tedy přibližně 1500 cyklů

A pak tu jsou LFP baterie, které mají 6000 cyklů.
Rozbalit vlákno
8
19. 3. 2024 20:01
Re: otázkou je, co je trvanlivé
Zivotnost nasich baterii ve starsich EV bude zrejme prevysovat zivotnost auta...

Moje baterka ma nejmin 2.000 cyklu.
To je pres 400.000km.

Dnesni auta jsou zase mnohem dal, jak pises, treba 6.000 cyklu.
:yes:

PS V clanku jsou (opet) zavadejicim zpusobem porovnavany pojmy zivotnost a zaruka.
"Cílem je přivést na trh články, které by si většinu své kapacity zachovaly i za více než deset let. V současné době přitom většina výrobců na akumulátoru poskytuje záruku 8 let/160.000 km při zachování alespoň 70 procent původní kapacity."
:no:
Kdyz je na spalovak zaruka treba 5 let, tak to taky neni zivotnost...
19. 3. 2024 20:10
Re: otázkou je, co je trvanlivé
O jakou baterii konkrétně jde?
19. 3. 2024 20:12
Re: otázkou je, co je trvanlivé
Procpak?

Najdi si parametry jakehokoli clanku.
Leaf a AESC na tom byl trochu hur.
Tesla s Panasonic NCA taky nema tolik cyklu, zato velkou kapacitu.
Vetsina ostatnich je na tom lip.
20. 3. 2024 07:31
Re: otázkou je, co je trvanlivé
No těch 70% je upřímně řečeno žalostně málo. Pokud výrobci legálně připouštějí zhoršení klíčového parametru elektromobilu o skoro jednu třetinu po pouhých 160 kkm, tak svým výrobkům zjevně moc nevěří.


A netuším ani co si představit pod informací v článku:...Cílem je přivést na trh články, které by si většinu své kapacity zachovaly i za více než deset let.....

Většina - to znamená nad 50% ? To by asi nějaký zásadní přínos taky nebyl, myslím že takové články máme už dávno
20. 3. 2024 08:53
Re: otázkou je, co je trvanlivé
Tak pořád jim nedošlo, že nádrž se nezmenšuje, ale baterka ano = nemůže ji nahradit ;-)
21. 3. 2024 14:15
Re: otázkou je, co je trvanlivé
Ne, to vis jenom ty.
:D :D
20. 3. 2024 09:50
Re: otázkou je, co je trvanlivé
70% je zalostne malo, ok. :-)
A 5 let zaruka na spalovak se ti zda hodne?
:D :D :D

Tak jako kdyz si stezujes na spotrebu oleje u TDI.
Pripustne maximum je zalostne vysoke.
:D

Doporucuji nicmene nez na hodnoty zaruky, divat se na realne parametry clanku, pocty cyklu atd.
70% je absolutni worst case!
U spalovaku se zarukou 8 let nepocitas s zivotnosti 8 let!!
Chapes to?
Avatar - eLzyx
20. 3. 2024 10:39
Re: otázkou je, co je trvanlivé
Je pravda, že bych taky očekával delší záruky. Když mi prodejce nových aut odpoví na otázku “kolik stojí nová baterie” stylem “to nemusíte řešit, to má 8 let a 160k km záruku”, tak se ptám “takže mám záruku na 4 roky?”.
I kvůli tomu jsem u Tesly, protože ta aspoň neustále snižuje cenu repasů, ale i nových baterií. Ostatní mají ceny náhradních baterií záměrně vysokou, aby prodávali nová auta. To je ta ekologie
Navíc má Tesla u S/X záruku 240k km. A u některých 3/Y aspoň 192k km
19. 3. 2024 21:36
Co si nevyhledas sam?
Zdroj informaci z clanku je zde a ruku do ohne za nej nedam.
Kazdopadne je tam jedna aktualni informace o dnesni predpokladane zivotnosti:
https://cnevpost.com/…-life-batteries/
Meanwhile, through big data-based operations and scheduling, it has further extended the lifespan of its swappable batteries, which retain 80 percent of their capacity after 12 years of use, the company said.

Takze AKTUALNI dnesni - ne ta planovana o ktere je clanek - zivotnost Nio clanku je pry 80% SoH po 12i letech.
:-O
A v tu chvili bude baterka samozrejme bez problemu fungovat mnoho dalsich let.

Jeste nejaky pitomy argument o kratke zivotnosti EV a nutnosti vymen baterek?

PS 12 let a 80% mi prijde velmi realny. :yes:
Rozbalit vlákno
7
20. 3. 2024 08:05
Re: Co si nevyhledas sam?
Základní problém je už v tom, že SoH někdo bere jako parametr životnosti. Ve skutečnosti je SoH parametr degradace. Pro Li-Ion je typická tzv. náhlá smrt, např. proražení separátoru dentritem. Jedna baterka může ukončit svůj život v plamenech při 100 % SoH, druhá může spokojeně fungovat při 50 % SoH. Samozřejmě platí, že pravděpodobnost ukončení života baterky se zvyšuje se snižujícím se SoH.
20. 3. 2024 08:28
Re: Co si nevyhledas sam?
SoH určitě vyjadřuje i životnost. Alespoň ve smyslu efektivně použitelných vlastností. Když to vezmu do extrému, třeba pokles na 30% je dávno za životností, přestože takový článek stále ještě funguje
20. 3. 2024 10:03
Re: Co si nevyhledas sam?
To je ale hloupost.

Proboha zamysli se, kdo jezdi dnes s auty starymi pres dvacet let a jaka jsou to auta.

Typicky treba A6 2,5 TDI.
Temto kupcum bude stacit u e-tronu bohate i 60% SoH.
;-) ;-)

Bylo by fajn, kdyby sis se 70% SoH predstavil dvacetilete auto. Pak zacnes mluvit jinak.
Kupci dvacetiletych aut majo uplne jine potreby nez kupci aut novych.
Rekl bych, ze na prvnim miste bude porizovaci cena a provozni naklady.
20. 3. 2024 09:56
Re: Co si nevyhledas sam?
Zalezi na chemii.
LFP nahlou smrt temer neznaji resp az velmi nizko (pod 50%?).
NMC mozna nekde okolo 60% SoH?

Samozrejme zalezi na case.
Ano po dvaceti nebo triceti letech mozna muze vzniknout dentrit i pri 80% SoH.
Jenze to nikdo nevi.

Kazdopadne uz dnesni data ukazuji jednu vec.
Pro ty, co jezdi hodne, je EV mnohem trvanlivejsi nez vetsina fosilu. Kterym se o zivotnosti milion km (viz zaruka! Toyoty) muze zdat.
20. 3. 2024 11:03
Re: Co si nevyhledas sam?
Přesně tak. Záleží na chemii, vnitřní konstrukci a spoustě dalších parametrů. Různorodost Li-Ion baterek je obrovská a různý je také provozní režim každé z nich. Tady bych zmínil hlavně teplotu. Nejde srovnat dvě stejné baterky, kdy jedna je provozována v Texasu a druhá v Minnesotě.
... a přesto vše směřuje k tomu, že se všechny Li-Ion baterky "hodí do jednoho pytle" a na základě jejich SoH se generálně stanoví, že 70 % SoH je OK a 69 % už není OK.

Proč by se o životnosti milion km mělo spalovacím motorům zdát? Vyrobit spalovák s takovou životností uměly automobilky už v minulém století. To, že dnes většina automobilek motory s tak velkou životnostní nechce dělat, je věc druhá.
20. 3. 2024 11:50
Re: Co si nevyhledas sam?
O tom je ale tento clanek.
Ze zivotnost baterek neustale narusta.

Narozdil od zivotnosti fosilu.
Avatar - Ada je zase tady
21. 3. 2024 00:48
Re: Co si nevyhledas sam?
Auto s dieselem a manuálem najezdí milion km docela běžně :-!

Připomíná mi to jednu situaci: doktor se ptá vážně zraněného: "Vydržíte takhle krvácet ještě 2 hodiny, abychom stačili nabít sanitku na cestu do nemocnice"?