Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čínské firmy Nio a CATL pracují na dlouhověké baterii. Chystá se revoluce?

Ondřej Šámal
Diskuze (53)

Druhý nejlidnatější stát světa je hlavním tahounem elektromobility. Dvě z tamních předních společností aktuálně pracují na dlouhověkém akumulátoru, který by si své vlastnosti měl udržet i více než deset let.

Jednou z překážek rozvoje elektromobility jsou samotné akumulátory. Ty jsou stále příliš velké, těžké, drahé, nedovolují příliš dlouhý dojezd na jedno nabití a zatím není stále ještě jasné, jakou mají obecně degradaci kapacity, ačkoliv první zkušenosti ukazují, že to s omezování dojezdu nebude zase tak žhavé. Přesto vývoj na poli akumulátorů nepolevuje.

Například automobilka Nio, jejíž atraktivní shooting brake jsem nedávno testoval, spolu s čínským bateriovým gigantem CATL podepsaly dohodu o vývoji dlouhověkého akumulátoru. Cílem je přivést na trh články, které by si většinu své kapacity zachovaly i za více než deset let. V současné době přitom většina výrobců na akumulátoru poskytuje záruku 8 let/160.000 km při zachování alespoň 70 procent původní kapacity.

Pro Nio je trvanlivost důležitá především kvůli tomu, že jako jedna z mála automobilek nabízí možnost pronájmu akumulátoru, respektive umožňuje samotnou baterii za několik minut vyměnit za nabitou. Stačí zajet do příslušné stanice, kterých má Nio po světě téměř 2400, a za několik minut odjíždíte s jiným akumulátorem se 100 procenty.

Na rozdíl od svého dobíjecího byznysu (Nio také disponuje sítí necelých 22 tisíc dobíjecích bodů) je však část s výměnou baterií zatím prodělečná. A právě nedostatečná trvanlivost je jedním z hlavních viníků červených čísel.

Přitom myšlenka center, která vám automaticky během několika málo minut vymění akumulátor, je výrazně praktičtější než budování husté sítě dobíjecích bodů. Výměnné stanice totiž mohou fungovat jako akumulační střediska, která budou vyrovnávat kolísání výroby energie z obnovitelných zdrojů, což ušetří peníze za posílení energetické přenosové sítě. V případě potřeby navíc mohou fungovat také jako zálohy při výpadcích elektřiny.

Video se připravuje ...

Další důvod je čistě ekonomický. Akumulátor, který si své vlastnosti zachová po delší dobu, udrží vyšší zůstatkovou hodnotu vozu, sníží náklady na provoz a servis a prodlouží životnost elektromobilu. Nemluvě o dopadech na životní prostředí, které při těžbě lithia, kobaltu a dalších surovin kritických pro baterie často dost trpí.

Ondřej Šámal
Diskuze (53)

Doporučujeme

21. 3. 2024 14:15
Re: otázkou je, co je trvanlivé
Ne, to vis jenom ty.
:D :D
Avatar - Ada je zase tady
21. 3. 2024 00:48
Re: Co si nevyhledas sam?
Auto s dieselem a manuálem najezdí milion km docela běžně :-!

Připomíná mi to jednu situaci: doktor se ptá vážně zraněného: "Vydržíte takhle krvácet ještě 2 hodiny, abychom stačili nabít sanitku na cestu do nemocnice"?
20. 3. 2024 20:44
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
Neumis priznat, ze argumenty Toyoty jsou absurdni. Na Lithium to zjednodusoval pitomec Pratt.

Ale aspon za ten jeden souhlas :yes:

Dik, cau
20. 3. 2024 20:40
Re: Dovoluji si upozornit na fakt
Souhlas s "Existuje mez, od kdy bude BEV lepsi nez HEV.
Ta mez je dana narocnosti vyroby, zivotnosti a pouzitymi zdroji pro provoz." a s tím, že debata i zdrojích pro Li-Ion se nemá zjednodušovat na lithium, když je ho tam poměrně málo
... jinak spíše nesouhlas.
20. 3. 2024 20:07
Re: Revoluce
Co ty vis o nakladech provozu EV?
Vis vubec, kolik sam platis doma za kWh?
Proc se majitel fosilu dohaduje s majitelem EV o nakladech na provoz EV???

K Volvu, pekne sis nabehl: :D
https://www.volvocars.com/…tric-Volvo-EX30/
The all-electric Volvo EX30 is designed to have the lowest carbon footprint of any :-O Volvo car to date
:yes: :yes: :yes:
Rozumis tomu, co se pise v teto vete nebo to chces prelozit?

The lowest carbon footprint of any Volvo car to date statement relates to globally available products over 200,000 kms of driving.
:-! :-! :-!

Co dodat k tvemu komentu o Volvu?
Jsou dojmy a jsou pojmy.
Ja mam rad fakta - pojmy.
Ty preferujes emoce - dojmy. :no: