Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Výměna baterií u značky Nio
Výměna baterií u značky Nio
Výměna baterií u značky Nio
Výměna baterií u značky Nio
79 Fotogalerie

Čínské firmy Nio a CATL pracují na dlouhověké baterii. Chystá se revoluce?

Ondřej Šámal

Druhý nejlidnatější stát světa je hlavním tahounem elektromobility. Dvě z tamních předních společností aktuálně pracují na dlouhověkém akumulátoru, který by si své vlastnosti měl udržet i více než deset let.

Jednou z překážek rozvoje elektromobility jsou samotné akumulátory. Ty jsou stále příliš velké, těžké, drahé, nedovolují příliš dlouhý dojezd na jedno nabití a zatím není stále ještě jasné, jakou mají obecně degradaci kapacity, ačkoliv první zkušenosti ukazují, že to s omezování dojezdu nebude zase tak žhavé. Přesto vývoj na poli akumulátorů nepolevuje.

Například automobilka Nio, jejíž atraktivní shooting brake jsem nedávno testoval, spolu s čínským bateriovým gigantem CATL podepsaly dohodu o vývoji dlouhověkého akumulátoru. Cílem je přivést na trh články, které by si většinu své kapacity zachovaly i za více než deset let. V současné době přitom většina výrobců na akumulátoru poskytuje záruku 8 let/160.000 km při zachování alespoň 70 procent původní kapacity.

Pro Nio je trvanlivost důležitá především kvůli tomu, že jako jedna z mála automobilek nabízí možnost pronájmu akumulátoru, respektive umožňuje samotnou baterii za několik minut vyměnit za nabitou. Stačí zajet do příslušné stanice, kterých má Nio po světě téměř 2400, a za několik minut odjíždíte s jiným akumulátorem se 100 procenty.

Na rozdíl od svého dobíjecího byznysu (Nio také disponuje sítí necelých 22 tisíc dobíjecích bodů) je však část s výměnou baterií zatím prodělečná. A právě nedostatečná trvanlivost je jedním z hlavních viníků červených čísel.

Přitom myšlenka center, která vám automaticky během několika málo minut vymění akumulátor, je výrazně praktičtější než budování husté sítě dobíjecích bodů. Výměnné stanice totiž mohou fungovat jako akumulační střediska, která budou vyrovnávat kolísání výroby energie z obnovitelných zdrojů, což ušetří peníze za posílení energetické přenosové sítě. V případě potřeby navíc mohou fungovat také jako zálohy při výpadcích elektřiny.

Video placeholder
Nová generace Nio Power Swap 2.0 • Zdroj: Nio

Další důvod je čistě ekonomický. Akumulátor, který si své vlastnosti zachová po delší dobu, udrží vyšší zůstatkovou hodnotu vozu, sníží náklady na provoz a servis a prodlouží životnost elektromobilu. Nemluvě o dopadech na životní prostředí, které při těžbě lithia, kobaltu a dalších surovin kritických pro baterie často dost trpí.