Lithium-iontové baterie sice jsou v současnosti rozšířenější a mají náskok ve vývoji, ani ty sodíkové bez lithia či kobaltu však nemusí být k zahození, myslí si někteří světoznámí výrobci baterií.
Tak logicky, 150 let vývoje spalovacích motorů je evropským automobilkám dneska spíš na obtíž než ku prospěchu. Stejně jako bylo na začátku 20 století celkem k prdu mít staleté zkušenosti se šlechtěním tažných koní. :D
Áá, opět klasická debilní elektrofašistická demagogie. Tažné koně na přelomu 19. a 20. století podle tebe nějaká vláda násilně zakazovala, aby si je už nikdo nemohl nadále kupovat? A která, prosím tě? :-[]:-[]:-[]
P.S. Ještě jsi zapomněl na podobně "inteligentní" elektrofašistický "argument" s parními stroji! :-[]:-[]:-[]
Za prvně nevim, co to je, a za druhé mě to uráží :D (sice to není na mě, ale tahle hláška se sem hodí)
Všiml jsem si, že většina, až militantních, odpůrců BEV používáte tato nálepkovací slůvka. Na to je nějaká příručka, školení? Proč nedokážete věcně argumentovat?
a máš jistotu, že to žádná vláda, ani ta lokální, nedělala? Napadá mě jeden podstatný důvod proč mohla - exkrementy. Stačilo nařídit, že kůň nesmí do města, protože by jej znečišťoval a jdeš si koupit spalovák. Nebo i vyšší daně, aby se vybralo na úklid po koních. Městské vyhlášky o nezřizování pítek a úvazových míst pro koně.
Ani já nemám jistotu, že se tohle dělo. Ale dovedu si to představit. Proto se ptám, kde ty bereš tu jistotu.
PS: ty tvoje nálepčičky "elektrofašistická" a podobně jsou vážně vtipné. Co na to bereš?
ve městě krom koní jezdily ještě tramvaje, trolejbusy , rikšy atd atd
a to už někdy od roku nebreč. Tady stalinističtí bolečvici používaly v jzd a kolchozech koně k orbě nebo tahání vlečnáků ještě 1952-1956, dle lokality, než je nahradily traktory a nákladáky. V některých soc zemích to bylo ještě i v 60. letech jako Rumunsko, Albánie nebo Ukrajinská SSSR atd
V principu si nemyslím, že by automobilky měly být výrobci baterií. Ani Tesla, která zavedla do automotive spoustu revolučních změn, si baterie nevyrábí sama.
BTW Nespletl sis dějepisná data? Čas koňů skončil o něco později než na začátku 20. století. Ještě když nacistické Německo v roce 1941 zaútočilo na SSSR, s frontovými jednotkami klopýtalo do války 700 000 koní a mul.
prej vývoj jde kupředu .... :D , mě to přijde jako krok zpátky :-! Větší a těžší baterie , která má menší hustotu a tím padem auto nižší dojezd , ale vývo jde kupředu :D:D:yes:
Největší energetickou hustotu mají Li-Ion s vysokým obsahem kobaltu. Přesto je do EV skoro nikdo nepoužívá. Energetická hustota totiž není jediný parametr baterky.
Představ si to jako třeba s letadly. Boeing a Airbus pravidelně vyvíjejí nové typy letadel, které jsou o polovinu pomalejší než 55 let starý Concorde. Krok zpátky? Z pohledu rychlosti ano. Ale rychlost není jediný parametr letadla. Co třeba bezpečnost?
Jsem si jist, že BEV půjdou stejnou cestou jako LEDky. Jen se teď zbytečně tlačí na trh polotovar jako byly LEDky před 20ti lety, bylo to velké, drahé a nesvítilo to. Takový Ares i Barikov byli rozhodně proti LEDkám, nepletu se, že. Když jo, tak se omlouvám.
Jenže s halogenama v dnešním provozu nic nevidíš.
Silnice přecpaný, všude tuny světelnýho smogu, auta silný, tempa vysoký a do toho fakt nechceš žlutý halogenový bludičky. Já už po 40 začal ve tmě hůř vidět a rok od roku je to horší.
A když jsem si sednul do aut s halogenama, tak jsem se bál jet, protože jsem skoro nic neviděl.
Sice ty LED svítí silně, ale pokud jsou v pořádku a řidič není idiot, tak není problém.
Mne oslňují v 95% srátchi v 20 let starejch plečkách, kterejm svítí jedno světlo nahoru a druhý za roh a neřeší servis.
on je problém i v tom, že dnes nemůžeš kvůli ochraně chodců a aerodynamice udělat svítivé paraboly. Všechna světla jsou různě zkosená, úzká, takže pořádná parabola se do toho nevejde.
Poslední dobře svítivé halogeny jsem měl na Volvu C70 (lampy z roku 2004). Čiré. Jenže tam bylo ještě sklo prakticky kolmo. Stačily obyčejné longlife žárovky a xenony se mohly jít zahrabat.
A máš pravdu, nejvíce oslňují stará auta, která mají světla rozhozená do nesmyslu. Nejčastěji staré Fábie.
stará auta s halogeny naopak nesolnují vůbec, to je pro oči příjmené žluté nebo žlutobílé světlo (když někdo investoval a dal si tam místo čínské H4, H7 za alíku za 15 kč Phillipsku za 200-350 kč - jako třeba já) :-)
Nějak jsem nepostřehl jestli má sodíková baterie i nějaké provozní výhody oproti lithiu - např. životnost, rychlost nabíjení, účinnost, bezpečnost apod. To se ještě neví nebo proč to v článku není ?
Jestli sodíkové baterie jsou o tolik levnější a jsou už nějakou dobu k dispozici, používají se už více alespoň tam kde jejich nevýhody nevadí ? Typicky u stacionárních úložišť ?
Pokud vím, tak jsou méně reaktivní - požár není tak intenzivní. A fungují dobře i za minusových teplot.
(aspoň tohle inzeruje jeden prodejce na Aliexpressu)
Zrovna Ali bych jako relevantní zdroj informací nezvolil, tam často naflákají co je napadne.
Zeptal jsem se AI (Chat GPT) a říká že
- lithium má lepší hustotu energie, počet cyklů i parametry v nízkých teplotách
- Sodíkové jsou levnější a bezpečnější
beru to tak, že ti prodejci mají datasheety k tomu, co prodávají. Úplně si vymýšlet nemohou, protože když toho někdo vezme paletu a nebude to fungovat podle specifikací, tak si to asi nenaskládá na záhony jako atrapu, ale pošle to zpátky a bude řešit reklamaci. Jasně, nebude to brát přes aliexpress, ale přes velkoobchodní alibabu. Ale tam jsou ty parametry stejné.
Co mě zaujalo, tak prý to zvládá dodat 90% uskladněné energie při -20°C a fungují až do cirka -40°C. Počet cyklů obvykle uvádí nad 3000.
Docela se na ně těším, chtěl bych si postavit malou DYI FVE jen na nabíjení Tesly, kdy potřebuji cirka 10kWh denně v průměru. Nechci to strkat do baráku, takže by ty baterie v nevytápěné garáži byly fajn.
Sodík je super věc, ale jako chladivo v rekatorech 4 generace, trzv. množivých .
Bohužel pokroková EU je v tomhle cca 70 000 let za opicema a tak to aktuálně v komerčním provozu má pouze Čína a Rusko :-):-):-)
Kromě ceny nemají žádnou výhodu. Je to čistě čínská cesta, protože potřebují diverzifikovat riziko a tím závislost na lithiu je. Zároveň urgentně potřebují levné baterie ať už jsou klidně horší, ale aby je měly masy, které nemaj prachy na pořádnou NMC apod, protože systém udělal z nákupu ICE solidní problém. Oni nekupují EV, protože chtějí, ale protože jim nic jiného nezbývá. Ono nabíjet v těm šílených aglomeracích je za trest. Sodík je ve všech ohledech horší. Výhody má dvě - cena a dostupnost. Baterie se nabíjí pomaleji, logicky mají horší energetickou hustotu a zdá se, že nemají rády vybíjení na méně jak 30 %. Tedy zase krok zpět v komfortu nabíjení. První solidní NCM a pak přišly horší NCA a pak ještě horší LFP a teď tohle... Ale někdo nám pořád bude tvrdit jakou lepší a lepší baterie. Ne, je stále lepší a lepší cena.
Proč se vůbec nepoužívají Lipol baterie?
Před lety jsem je jako modelář použival a výhoda byla nízká váha, byla akorát potřeba speciální nabíječka pro nabíjení
to také nevím. Přitom dokáží fungovat dlouho. Tu mám Lipol, co jede už asi 20. rokem. Párkrát byla dokonce "zabitá" podvybitím, ale vždy se vzpamatovala
Používal je HMC do hybridů. Je to spíše taková "telefonová" baterie. Má velmi dobrou hustotu, ale degraduje rychleji než běžné baterie s tekutým elektrolytem. Nikdy nebyly určené pro takovou zátěž jako vyžadují EV.
Aha, no my jsme s nima jezdila závody s RC auta1:10 na přímce to jelo 90 za hodinu
Baterie měli 5000 - 6000mA a oproti loont poloviční váha a o nicd nemluvě, tam jsme ještě museli používat vybíječ baterií aby se články srovnali s potom se nabíjeli
tam, kam patří. Totiž do segmentu menších aut, primárně určených na jízdu po městě nebo kratší vzdálenosti. Honba za delším dojezdem z BEV totiž dělala monstra, na které málokdo měl a která byla moc těžká.
prijde me ze cena LFP baterii klesa natolik ze sodikove baterky ji stezi stihaj, je to takovej boj o posledni misto kdesi vzadu v poli
"Celkem dokáže sodíková baterie být o zhruba 30 % levnější než lithium-iontová, což je obrovský benefit, když lithium-iontová baterie tvoří v průměru zhruba 40 % ceny elektromobilu."
tady ty procenta me prijdou tak trosku nepresna, protoze jinou cenu budou tvorit u auta s NMC, jinou s LFP a extremen jinou se solid state baterkou, u te LFP to zrejme bude jiz pod 15% ceny elektromobilu
hlavním kritériem stejně budou Wh/kg. Je nesmysl narvat do auta o stovky kil těžší baterii jen protože je levnější. Se pak musí řešit jinak kastle, nápravy, brzdy, chlazení ... a ve výsledku to vyjde finančně šul nul a výsledkem je horší auto
No mně LFP zatím přijde jako ideální kompromis. Měly by mít solidní životnost, nízkou cenu, absenci několika problematických surovin, a en. hustota je přijatelná.
Hm super, takže kromě LFP, které jsou na prd nám vnutí sodíkové baterie, které jsou ještě víc na prd. Pro sodíkové baterie není ideální jít dlouhodobě pod 30 % a nad 80 %. Takže pokud chcete baterii šetřit, tak zbývá 50 % kapacity. Nabíjejí se pomaleji než LFP. Najednou má ta čínská krabička dojezd 160 km a nabíjí těch 160 km půl hodiny. TM3 pro mě byla nabíjením otravná, ale nějak bych to zkousnul. Ale jako fakt tohle v 21. století? Já jsem myslel, že baterie jsou dopředu, ale oni jdou posledních pár let naopak dozadu. Pro lidi ze sídlišť se situace fakt "zlepšuje".
Ale jo, chápu. V Číně nutí elektroauta takovým způsobem, že musí držet hubu a krok a prostě si to EV koupit. A protože spousta Číňanů na pořádný EV s normální baterkou nemá, tak se musí vymyslet shit jako je LFP a později větší shity, aby to bylo ještě levnější.
Kdo neví, že LiFePO4 neztrácí na rozdíl od původní katody v Li-Ion energetickou kapacitu, ten škodí sám sobě. Po dvou letech je na tom LFP lépe než klasický Li-Ion. Proto je v Teslách LFP.
Zase bych takovou spásu u sodikovek nečekal, nepíše se tu o skutečné nevýhodě a to je Vybíjecí Křivka, která je 0-3,95V a rozsah kapacity je uváděn na celou křivku.
Tady je zásadní že 50% kapacity je okolo 2V a pro dosažení stejného vykonu budu potřebovat vyšší proud, ale ten je zase limitován max vybijecim proudem a zde hliník je spíš ke škodě, tak auto se sodikovkami je ještě větší tragédie nez auto s lifepo4.
Proste lithium tezko něco překoná, protože ma nejvyšší elektrický náboj a to mu dává možnosti vyšší hustoty energie.
Existuje něco, čemu se říká "systémová energetická hustota". Ta se týká nejen samotných článků, ale celé baterie, včetně teplotního managementu, který je u Na-Ion baterií jednodušší než v případě Li-Ion. Tohle článek úplně opomíjí!
Oproti LFP bateriím, které jsou jinak bezva, fungují Na-Ion baterie dobře i v mrazu a jsou levnější. Jejich systémová energetická hustota pak oproti LFP není výrazně nižší.