Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Sodíkové baterie mohou snížit cenu elektromobilů. Mají však velkou nevýhodu

57 komentářů

ryccardo
Pokud by se povedlo takto významně snížit cenu baterií a zároveň by se vyřešily problémy, které sodíkové baterie trápí, tak by to bylo supr.
Avatar - Anonym
Anonym
Na jednu stranu dobrá zpráva, že jde vývoj kupředu.
Na druhou stranu se bohužel potvrzuje, že leaderem (nejen) bateriových technologií se stala Čína.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
Tak logicky, 150 let vývoje spalovacích motorů je evropským automobilkám dneska spíš na obtíž než ku prospěchu. Stejně jako bylo na začátku 20 století celkem k prdu mít staleté zkušenosti se šlechtěním tažných koní. 😁
Arese
Áá, opět klasická debilní elektrofašistická demagogie. Tažné koně na přelomu 19. a 20. století podle tebe nějaká vláda násilně zakazovala, aby si je už nikdo nemohl nadále kupovat? A která, prosím tě? 😒] 😒] 😒]
P.S. Ještě jsi zapomněl na podobně "inteligentní" elektrofašistický "argument" s parními stroji! 😒] 😒] 😒]
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
Jestli k přechodu dojde zákazem a nebo bez zákazu na věci nic nemění, stane se to tak jako tak... 😄
Avatar - Anonym
Anonym
nesmyly a účelově manipulativní lži, neomarxistickej demagogu
Avatar - eLzyx
eLzyx
Za prvně nevim, co to je, a za druhé mě to uráží 😁 (sice to není na mě, ale tahle hláška se sem hodí)

Všiml jsem si, že většina, až militantních, odpůrců BEV používáte tato nálepkovací slůvka. Na to je nějaká příručka, školení? Proč nedokážete věcně argumentovat?
Avatar - Anonym
Anonym
Ono není podstatné co se stane, ale díky komu a čemu se tak stane.
Avatar - eLzyx
eLzyx
a máš jistotu, že to žádná vláda, ani ta lokální, nedělala? Napadá mě jeden podstatný důvod proč mohla - exkrementy. Stačilo nařídit, že kůň nesmí do města, protože by jej znečišťoval a jdeš si koupit spalovák. Nebo i vyšší daně, aby se vybralo na úklid po koních. Městské vyhlášky o nezřizování pítek a úvazových míst pro koně.

Ani já nemám jistotu, že se tohle dělo. Ale dovedu si to představit. Proto se ptám, kde ty bereš tu jistotu.
PS: ty tvoje nálepčičky "elektrofašistická" a podobně jsou vážně vtipné. Co na to bereš?
Avatar - Anonym
Anonym
ve městě krom koní jezdily ještě tramvaje, trolejbusy , rikšy atd atd

a to už někdy od roku nebreč. Tady stalinističtí bolečvici používaly v jzd a kolchozech koně k orbě nebo tahání vlečnáků ještě 1952-1956, dle lokality, než je nahradily traktory a nákladáky. V některých soc zemích to bylo ještě i v 60. letech jako Rumunsko, Albánie nebo Ukrajinská SSSR atd
Avatar - Anonym
Anonym
V principu si nemyslím, že by automobilky měly být výrobci baterií. Ani Tesla, která zavedla do automotive spoustu revolučních změn, si baterie nevyrábí sama.

BTW Nespletl sis dějepisná data? Čas koňů skončil o něco později než na začátku 20. století. Ještě když nacistické Německo v roce 1941 zaútočilo na SSSR, s frontovými jednotkami klopýtalo do války 700 000 koní a mul.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
Nespletl, spalovací motory taky ještě nekončí a budou cca 50 let dožívat, stejně jako koně mezi lety 1900 a 1950.... 😁
Avatar - del42sa
del42sa
prej vývoj jde kupředu .... 😁 , mě to přijde jako krok zpátky :-! Větší a těžší baterie , která má menší hustotu a tím padem auto nižší dojezd , ale vývo jde kupředu 😁 😁 :yes:
Avatar - eLzyx
eLzyx
tyto sodíkové baterie se budou hodit. Do stacionárních úložišť. Do aut bych je necpal.

EDIT: jediný přínos těchto sodíkových baterií pro BEV bude v snížení poptávky po LFP do stacionárních úložišť, takže LFP dále zlevní.
Avatar - Anonym
Anonym
Největší energetickou hustotu mají Li-Ion s vysokým obsahem kobaltu. Přesto je do EV skoro nikdo nepoužívá. Energetická hustota totiž není jediný parametr baterky.
Představ si to jako třeba s letadly. Boeing a Airbus pravidelně vyvíjejí nové typy letadel, které jsou o polovinu pomalejší než 55 let starý Concorde. Krok zpátky? Z pohledu rychlosti ano. Ale rychlost není jediný parametr letadla. Co třeba bezpečnost?
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Jsem si jist, že BEV půjdou stejnou cestou jako LEDky. Jen se teď zbytečně tlačí na trh polotovar jako byly LEDky před 20ti lety, bylo to velké, drahé a nesvítilo to. Takový Ares i Barikov byli rozhodně proti LEDkám, nepletu se, že. Když jo, tak se omlouvám.
Avatar - cizekHUNTER
cizekHUNTER
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Anonym
Anonym
Já sem halvně proti LEDkám ve světlech, ty moderní plečky oslnují v dešti jako prase. Okamžitě bych to zakázal! Vypaluje to nechutně oči
Avatar - Mokrous
Mokrous
Jenže s halogenama v dnešním provozu nic nevidíš.
Silnice přecpaný, všude tuny světelnýho smogu, auta silný, tempa vysoký a do toho fakt nechceš žlutý halogenový bludičky. Já už po 40 začal ve tmě hůř vidět a rok od roku je to horší.
A když jsem si sednul do aut s halogenama, tak jsem se bál jet, protože jsem skoro nic neviděl.
Sice ty LED svítí silně, ale pokud jsou v pořádku a řidič není ***, tak není problém.
Mne oslňují v 95% srátchi v 20 let starejch plečkách, kterejm svítí jedno světlo nahoru a druhý za roh a neřeší servis.
Avatar - eLzyx
eLzyx
on je problém i v tom, že dnes nemůžeš kvůli ochraně chodců a aerodynamice udělat svítivé paraboly. Všechna světla jsou různě zkosená, úzká, takže pořádná parabola se do toho nevejde.
Poslední dobře svítivé halogeny jsem měl na Volvu C70 (lampy z roku 2004). Čiré. Jenže tam bylo ještě sklo prakticky kolmo. Stačily obyčejné longlife žárovky a xenony se mohly jít zahrabat.
A máš pravdu, nejvíce oslňují stará auta, která mají světla rozhozená do nesmyslu. Nejčastěji staré Fábie.
Avatar - Anonym
Anonym
stará auta s halogeny naopak nesolnují vůbec, to je pro oči příjmené žluté nebo žlutobílé světlo (když někdo investoval a dal si tam místo čínské H4, H7 za alíku za 15 kč Phillipsku za 200-350 kč - jako třeba já) 😄
Avatar - Mokrous
Mokrous
Ještě jednou si přečti, co jsem napsal.
Avatar - eLzyx
eLzyx
Barichello se už delší dobu projevuje tak, že nerozumí psanému textu, obzvláště pokud je delší. Vždycky si z toho vybere pár slov a na ta reaguje.
Avatar - Anonym
Anonym
žádný auta se světly so jedno svítí sem a druhý tam nepotkávám... jenom nový káry s ledkama co vypalují oči
Othello
Nějak jsem nepostřehl jestli má sodíková baterie i nějaké provozní výhody oproti lithiu - např. životnost, rychlost nabíjení, účinnost, bezpečnost apod. To se ještě neví nebo proč to v článku není ?

Jestli sodíkové baterie jsou o tolik levnější a jsou už nějakou dobu k dispozici, používají se už více alespoň tam kde jejich nevýhody nevadí ? Typicky u stacionárních úložišť ?
Avatar - eLzyx
eLzyx
Pokud vím, tak jsou méně reaktivní - požár není tak intenzivní. A fungují dobře i za minusových teplot.
(aspoň tohle inzeruje jeden prodejce na Alie😜ressu)
Othello
Zrovna Ali bych jako relevantní zdroj informací nezvolil, tam často naflákají co je napadne.

Zeptal jsem se AI (Chat GPT) a říká že
- lithium má lepší hustotu energie, počet cyklů i parametry v nízkých teplotách
- Sodíkové jsou levnější a bezpečnější

asi bych tomu věřil
Avatar - Martin911Turbo
Martin911Turbo
Ptát se AI? 😄
Když nakrmím AI pochybnými daty, tak mě těmi daty nakrmí
Jinak AI do AI má daleko, doteď je to stále jen chytrý algoritmus
Othello
OK, jestli máš přesnější info k těm baterkám tak dej vědět
Avatar - Martin911Turbo
Martin911Turbo
To nemám, ptal jsem se proč se nepooužívají lipol, když jsou lehké
Avatar - Anonym
Anonym
Mě AI tvrdilo před rokem že Kenendyho zabili v Dallus když jel na motorce a že poslední ruská raketa letěla do kosmu v roce 2020 😄 😄 😄 😄 😄

Tak takhle precizně fungovala AI loni 😄 😄 😄
Avatar - eLzyx
eLzyx
já se AI nedávno ptal na nejúspornější V8 diesel a vrátilo mi to Lupo TDI a nějaké další paskvily.
Avatar - eLzyx
eLzyx
beru to tak, že ti prodejci mají datasheety k tomu, co prodávají. Úplně si vymýšlet nemohou, protože když toho někdo vezme paletu a nebude to fungovat podle specifikací, tak si to asi nenaskládá na záhony jako atrapu, ale pošle to zpátky a bude řešit reklamaci. Jasně, nebude to brát přes alie😜ress, ale přes velkoobchodní alibabu. Ale tam jsou ty parametry stejné.

Co mě zaujalo, tak prý to zvládá dodat 90% uskladněné energie při -20°C a fungují až do cirka -40°C. Počet cyklů obvykle uvádí nad 3000.

Docela se na ně těším, chtěl bych si postavit malou DYI FVE jen na nabíjení Tesly, kdy potřebuji cirka 10kWh denně v průměru. Nechci to strkat do baráku, takže by ty baterie v nevytápěné garáži byly fajn.
Avatar - Anonym
Anonym
Sodík je super věc, ale jako chladivo v rekatorech 4 generace, trzv. množivých .
Bohužel pokroková EU je v tomhle cca 70 000 let za opicema a tak to aktuálně v komerčním provozu má pouze Čína a Rusko 😄 😄 😄
Renoo
Kromě ceny nemají žádnou výhodu. Je to čistě čínská cesta, protože potřebují diverzifikovat riziko a tím závislost na lithiu je. Zároveň urgentně potřebují levné baterie ať už jsou klidně horší, ale aby je měly masy, které nemaj prachy na pořádnou NMC apod, protože systém udělal z nákupu ICE solidní problém. Oni nekupují EV, protože chtějí, ale protože jim nic jiného nezbývá. Ono nabíjet v těm šílených aglomeracích je za trest. Sodík je ve všech ohledech horší. Výhody má dvě - cena a dostupnost. Baterie se nabíjí pomaleji, logicky mají horší energetickou hustotu a zdá se, že nemají rády vybíjení na méně jak 30 %. Tedy zase krok zpět v komfortu nabíjení. První solidní NCM a pak přišly horší NCA a pak ještě horší LFP a teď tohle... Ale někdo nám pořád bude tvrdit jakou lepší a lepší baterie. Ne, je stále lepší a lepší cena.
PowerHouse
Asi tak Li spadlo 5x a baterky se zlevnily 2x na 55, asi je zde další prostor na slevu.

Na baterky potřebují hustotu 200 Wh/kg, protom se EV rozjedou i v zamořené Indii.
Dle článku to má být již za 2 - 3 roky.

Četl jsem, že BYD je dnes na 180.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Furt říkám, že BEV netvoří jen baterka, je dražší celkově, prostě železný motor je levnější než měděný.
Avatar - Anonym
Anonym
Přesně tak.
Hendly
To je vtip?
Avatar - Martin911Turbo
Martin911Turbo
Proč se vůbec nepoužívají Lipol baterie?
Před lety jsem je jako modelář použival a výhoda byla nízká váha, byla akorát potřeba speciální nabíječka pro nabíjení
Avatar - eLzyx
eLzyx
to také nevím. Přitom dokáží fungovat dlouho. Tu mám Lipol, co jede už asi 20. rokem. Párkrát byla dokonce "zabitá" podvybitím, ale vždy se vzpamatovala
Renoo
Používal je HMC do hybridů. Je to spíše taková "telefonová" baterie. Má velmi dobrou hustotu, ale degraduje rychleji než běžné baterie s tekutým elektrolytem. Nikdy nebyly určené pro takovou zátěž jako vyžadují EV.
Avatar - Martin911Turbo
Martin911Turbo
Aha, no my jsme s nima jezdila závody s RC auta1:10 na přímce to jelo 90 za hodinu
Baterie měli 5000 - 6000mA a oproti loont poloviční váha a o nicd nemluvě, tam jsme ještě museli používat vybíječ baterií aby se články srovnali s potom se nabíjeli
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Určitě? Pamatuji, že se Asus chlubil, že mají delší životnost.
Avatar - kruskar
kruskar
tam, kam patří. Totiž do segmentu menších aut, primárně určených na jízdu po městě nebo kratší vzdálenosti. Honba za delším dojezdem z BEV totiž dělala monstra, na které málokdo měl a která byla moc těžká.
Stepan Prokop
prijde me ze cena LFP baterii klesa natolik ze sodikove baterky ji stezi stihaj, je to takovej boj o posledni misto kdesi vzadu v poli

"Celkem dokáže sodíková baterie být o zhruba 30 % levnější než lithium-iontová, což je obrovský benefit, když lithium-iontová baterie tvoří v průměru zhruba 40 % ceny elektromobilu."

tady ty procenta me prijdou tak trosku nepresna, protoze jinou cenu budou tvorit u auta s NMC, jinou s LFP a extremen jinou se solid state baterkou, u te LFP to zrejme bude jiz pod 15% ceny elektromobilu
Avatar - eLzyx
eLzyx
hlavním kritériem stejně budou Wh/kg. Je nesmysl narvat do auta o stovky kil těžší baterii jen protože je levnější. Se pak musí řešit jinak kastle, nápravy, brzdy, chlazení ... a ve výsledku to vyjde finančně šul nul a výsledkem je horší auto
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
No mně LFP zatím přijde jako ideální kompromis. Měly by mít solidní životnost, nízkou cenu, absenci několika problematických surovin, a en. hustota je přijatelná.
Renoo
Hm super, takže kromě LFP, které jsou na prd nám vnutí sodíkové baterie, které jsou ještě víc na prd. Pro sodíkové baterie není ideální jít dlouhodobě pod 30 % a nad 80 %. Takže pokud chcete baterii šetřit, tak zbývá 50 % kapacity. Nabíjejí se pomaleji než LFP. Najednou má ta čínská krabička dojezd 160 km a nabíjí těch 160 km půl hodiny. TM3 pro mě byla nabíjením otravná, ale nějak bych to zkousnul. Ale jako fakt tohle v 21. století? Já jsem myslel, že baterie jsou dopředu, ale oni jdou posledních pár let naopak dozadu. Pro lidi ze sídlišť se situace fakt "zlepšuje".

Ale jo, chápu. V Číně nutí elektroauta takovým způsobem, že musí držet hubu a krok a prostě si to EV koupit. A protože spousta Číňanů na pořádný EV s normální baterkou nemá, tak se musí vymyslet shit jako je LFP a později větší shity, aby to bylo ještě levnější.
Dalibor Zacios
Jakožto majitele Tesly 3 s LFP by mě zajímalo, v čem ty LFP baterky jsou tak naprd?
PJ164
Kdo neví, že LiFePO4 neztrácí na rozdíl od původní katody v Li-Ion energetickou kapacitu, ten škodí sám sobě. Po dvou letech je na tom LFP lépe než klasický Li-Ion. Proto je v Teslách LFP.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Co je špatného na LFP, kromě toho, že nejsou cestou k maximální možné kapacitě?
Berkut
V mrazu mají velký vnitřní odpor. Čili se potřebují trochu ohřát, aby pak u EV dobře fungovaly. To stojí nějakou energii.
Petr Jiricek
Zase bych takovou spásu u sodikovek nečekal, nepíše se tu o skutečné nevýhodě a to je Vybíjecí Křivka, která je 0-3,95V a rozsah kapacity je uváděn na celou křivku.
Tady je zásadní že 50% kapacity je okolo 2V a pro dosažení stejného vykonu budu potřebovat vyšší proud, ale ten je zase limitován max vybijecim proudem a zde hliník je spíš ke škodě, tak auto se sodikovkami je ještě větší tragédie nez auto s lifepo4.
Proste lithium tezko něco překoná, protože ma nejvyšší elektrický náboj a to mu dává možnosti vyšší hustoty energie.
PJ164
Viz můj příspěvek výše.
PJ164
Tam běží vývoj, testování a příprava produkce na plné obrátky. Li-Ion technologie je neudržitelná i s přihlédnutím k množství elektroniky, jež pohání.
Berkut
Existuje něco, čemu se říká "systémová energetická hustota". Ta se týká nejen samotných článků, ale celé baterie, včetně teplotního managementu, který je u Na-Ion baterií jednodušší než v případě Li-Ion. Tohle článek úplně opomíjí!

Oproti LFP bateriím, které jsou jinak bezva, fungují Na-Ion baterie dobře i v mrazu a jsou levnější. Jejich systémová energetická hustota pak oproti LFP není výrazně nižší.