Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sodíkové baterie mohou snížit cenu elektromobilů. Mají však velkou nevýhodu

Marek Bednář
Diskuze (57)

Lithium-iontové baterie sice jsou v současnosti rozšířenější a mají náskok ve vývoji, ani ty sodíkové bez lithia či kobaltu však nemusí být k zahození, myslí si někteří světoznámí výrobci baterií.

Snad všechny elektromobily současnosti používají lithium-iontové trakční baterie v různém chemickém složení. To samozřejmě ovlivňuje jejich vlastnosti a cenu, ale základ v lithiu je tu pořád, samozřejmě včetně dalších nevýhod, k nimž se řadí nevalná ekologie těžby potřebných minerálů.

Není tedy vyloučeno, že lithium bude něčím nahrazeno. Jednou z alternativ by mohl být sodík a sodíkové baterie (také známé pod označením SIB, NIB či Na Ion) už existují nějakou dobu. Dosud se mělo za to, že auto pohánět nezvládnou.

Čínská automobilka JAC však před několika týdny začala s prodejem malého elektromobilu značky Yiwei, který má sodíkovou baterii od firmy Hina Battery. Jiná firma, Farasis Energy, dodává sodíkové baterie vozu jménem JMEV EV3, což je městské mikroauto. Jeho dojezd na jedno nabití je 240 km.

Video se připravuje ...

Nevýhoda sodíkových baterií je v současnosti v nízké energetické hustotě oproti lithium-iontovým. To znamená, že aby vůz měl stejný dojezd, musí být baterie větší a těžší. Energetická hustota baterie v JMEV EV3 je podle britského webu Autocar 140–160 Wh/kg, což je oproti zhruba 270 Wh/kg u lithium-iontových baterií velmi málo, ovšem vývoj stále probíhá. Farasis Energy říká, že v roce 2026 má za cíl dostat se k 200 Wh/kg; lithium-iontové baterie mají ve vývoji obrovský náskok.

Jenže sodíku je na světě dost, v bateriích není žádné lithium ani kobalt, elektrolyt je jednodušší a místo mědi se na řadě míst dá použít levnější hliník. Celkem dokáže sodíková baterie být o zhruba 30 % levnější než lithium-iontová, což je obrovský benefit, když lithium-iontová baterie tvoří v průměru zhruba 40 % ceny elektromobilu.

Na vývoji sodíkových baterií tak pracují vedle těch s pevným elektrolytem i světoznámá jména. Jedním z příkladů je čínský bateriový gigant CATL, ovšem pozadu není ani švédský Northvolt či britský Faradion. Pochopitelně, masové nasazení do elektromobilů je otázka mnoha let.

Marek Bednář
Diskuze (57)

Doporučujeme

5. 4. 2024 17:34
Re: Zpátečnictví
V mrazu mají velký vnitřní odpor. Čili se potřebují trochu ohřát, aby pak u EV dobře fungovaly. To stojí nějakou energii.
5. 4. 2024 17:33
Systémová energetická hustota
Existuje něco, čemu se říká "systémová energetická hustota". Ta se týká nejen samotných článků, ale celé baterie, včetně teplotního managementu, který je u Na-Ion baterií jednodušší než v případě Li-Ion. Tohle článek úplně opomíjí!

Oproti LFP bateriím, které jsou jinak bezva, fungují Na-Ion baterie dobře i v mrazu a jsou levnější. Jejich systémová energetická hustota pak oproti LFP není výrazně nižší.
Avatar - twistedTSD
27. 3. 2024 09:19
Re: Zpátečnictví
Co je špatného na LFP, kromě toho, že nejsou cestou k maximální možné kapacitě?
Avatar - twistedTSD
27. 3. 2024 09:18
Re: LFP
No mně LFP zatím přijde jako ideální kompromis. Měly by mít solidní životnost, nízkou cenu, absenci několika problematických surovin, a en. hustota je přijatelná.
Avatar - twistedTSD
27. 3. 2024 09:16
Re: Lipol
Určitě? Pamatuji, že se Asus chlubil, že mají delší životnost.