Elektromobilita
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeBaterie od roku 2008 zlevnily o 90 procent. Přesto jsou stále ještě drahé
48 komentářů
PowerHouse
Baterie jsou velice levné, i pro Indy.
V září pod 50€/kWh
Dle Bloomberg
China has dropped 51% to an average of $53 per kilowatt-hour
https://www.bloomberg.com/…ower-huge-shifts
V září pod 50€/kWh
Dle Bloomberg
China has dropped 51% to an average of $53 per kilowatt-hour
https://www.bloomberg.com/…ower-huge-shifts
Th0r
Na milost je vezmou az se to nabije za pet minut, skutecny dojezd bude alespon 600 km a nebude to vazit pul tuny, takze se energie v baterii zmari jen na jeji pohyb v vozitku. Cena je jen jeden z problemu. Lehci je i manualni prevodovka atd. Hodina prace v servise je napr. u KIA cca 1300 vs. 3000 Kc. Tak ruzovy to tedy neni a nikdy nebude.
@Th0r To je vpohodě, nech si svůj spalovák, aspoň budou privilegia s provozem EV trvat déle :)
rohYpnol
Bravurní nesmysl a demagogie.
Baterie nijak zásadně nezlevnily a nezlevní.
To, že se zlepšují parametry baterií jako je i kapacita, je zcela přirozené, stejně tak se zlepšují parametry spalovacích motorů.
Baterie nijak zásadně nezlevnily a nezlevní.
To, že se zlepšují parametry baterií jako je i kapacita, je zcela přirozené, stejně tak se zlepšují parametry spalovacích motorů.
@rohYpnol
az na to, ze ty se nijak nezlepsuji. 1,4tsi=1,5tsi se 150k uz roky, je to uspornejsi ale 1,8T v ofci 1 jela stejne. 130-140kw tdi 2,0 v Passatu je generace stejny. A stoji to s inflaci vlastne furt stejne. 40i v bmw je roky stejne vykonny a stejne to i jede.
Vytahni hlavu z …
az na to, ze ty se nijak nezlepsuji. 1,4tsi=1,5tsi se 150k uz roky, je to uspornejsi ale 1,8T v ofci 1 jela stejne. 130-140kw tdi 2,0 v Passatu je generace stejny. A stoji to s inflaci vlastne furt stejne. 40i v bmw je roky stejne vykonny a stejne to i jede.
Vytahni hlavu z …
@kesumb
Bohužel opět nemluvíš pravdu. Dokonce vyloženě lžeš.
On ten 1.8 T jel za 8 až 9, zatímco 1.5 jede pod 6 že... Nebo ještě jinak, dnešní 1.8, resp. 2.0 jede úplně jinak než 1.8.
Takže si tu hlavu vytáhni ty!!!
Bohužel opět nemluvíš pravdu. Dokonce vyloženě lžeš.
On ten 1.8 T jel za 8 až 9, zatímco 1.5 jede pod 6 že... Nebo ještě jinak, dnešní 1.8, resp. 2.0 jede úplně jinak než 1.8.
Takže si tu hlavu vytáhni ty!!!
@kesumb nesmíš si kupovat 1,4.
Dnešní V8 má v pohodě 500-800 HP, dřív (před 30 lety)měly 200-250.
Žádný zlepšení není vid. HAHAHA
Dnešní V8 má v pohodě 500-800 HP, dřív (před 30 lety)měly 200-250.
Žádný zlepšení není vid. HAHAHA
@rohYpnol
"Pokud bychom tedy vzali akumulátor s celkovou kapacitou 80 kWh, podle loňských cen by vyšel asi na čtvrt milionu korun, což je odhadem zhruba pětina průměrné ceny elektromobilu s takto velkou baterií. Před šestnácti lety by články s totožnou kapacitou vyšly téměř na dva miliony korun"
2x stejná 80kwh, jednou za 250tis, podruhé za 2M, ale nezlevnuje a jen roste kapacita, aha 🤣🤣
Co za další vymysl tam máš?
Od kdy je kapacita v korunách a cena v kWh?
"Pokud bychom tedy vzali akumulátor s celkovou kapacitou 80 kWh, podle loňských cen by vyšel asi na čtvrt milionu korun, což je odhadem zhruba pětina průměrné ceny elektromobilu s takto velkou baterií. Před šestnácti lety by články s totožnou kapacitou vyšly téměř na dva miliony korun"
2x stejná 80kwh, jednou za 250tis, podruhé za 2M, ale nezlevnuje a jen roste kapacita, aha 🤣🤣
Co za další vymysl tam máš?
Od kdy je kapacita v korunách a cena v kWh?
@Mikesus
Neztrapňuj se.
Ale vím, že tohle nedáš, toto je na tebe moc složité na pochopení.
Hlavnim parametrem baterie je kapacita, hlavním parametrem motorů je výkon. Stejně jako lze vztáhnout k ceně kapacitu, tak k ceně lze vztáhnout výkon. Je to zcela adekvátní přirovnání, ze kterého je zcela zjevné jak řeči o tom jak baterie zlevňují jsou zcela demagogické.
Neztrapňuj se.
Ale vím, že tohle nedáš, toto je na tebe moc složité na pochopení.
Hlavnim parametrem baterie je kapacita, hlavním parametrem motorů je výkon. Stejně jako lze vztáhnout k ceně kapacitu, tak k ceně lze vztáhnout výkon. Je to zcela adekvátní přirovnání, ze kterého je zcela zjevné jak řeči o tom jak baterie zlevňují jsou zcela demagogické.
@rohYpnol Jenže ty spalovací motory se nezlepšily/nezlevnily zdaleka o 90%. Navíc elektromobilita je svym způsobem pořád na začátku oproti tomu co nás čeká. Cena půjde níž a níž a rychleji. S tim jak letí dolu cena OZE/FVE tak trh s bateriemi letí nahoru exponenciálně. Řeší se nová složení chudší o vzácné kovy, tím i levnější, bezpečnější. Začíná se vyrábět v opravdu velkém měřitku, to tahne náklady takdy dolu. Můžeš si rohypnole vyskakovat jak chceš, ale pokud nevynalezneš spalovák se 300 koňma, co bude jezdit za litr paliva a s výrobními náklady pod 4000€, tak kormidlem dějin nepohneš :)
@rohYpnol
tak pro někoho jednoduššího.
kapacita 80kwh, stejná kapacita v roce 2008 a 2023.
cena v roce 2008 2M, v roce 2023 250tis.
Zvládáš se tu ztrapňovat ještě víc než jsi zvládal do teď.
tak pro někoho jednoduššího.
kapacita 80kwh, stejná kapacita v roce 2008 a 2023.
cena v roce 2008 2M, v roce 2023 250tis.
Zvládáš se tu ztrapňovat ještě víc než jsi zvládal do teď.
@Mikesus
Pro někoho jednoduššího - bavíme se na téma, zda zlevnily baterie. NE, baterie nijak zázračně a významně nezlevnily. To co uvádíš je jen demagogie. Příklad jsem ti uvedl, viz 1 kW výkonu u spalovacího motoru.
Že to nepochopíš, to je nám oběma asi taky jasné.
Pro někoho jednoduššího - bavíme se na téma, zda zlevnily baterie. NE, baterie nijak zázračně a významně nezlevnily. To co uvádíš je jen demagogie. Příklad jsem ti uvedl, viz 1 kW výkonu u spalovacího motoru.
Že to nepochopíš, to je nám oběma asi taky jasné.
IKBASK
Aktuálna priemerná cena batérií je menej ako 53 USD/kWh. Ako zdroj uvádzam Bloomberg, článok "China’s Batteries Are Now Cheap Enough to Power Huge Shifts".
Podobné tvrdenia mal aj šéf CATL (najväčší výrobca batérií na svete).
53 USD x 80 kWh je 4240 USD tj 98 066 CZK!!!
Podľa automobilových expertov už viac ako pred piatimi rokmi sa uvádzala hranica parity medzi ICE a EV 80 USD/kWh. Tento rok smerujeme možno pod 40 USD/kWh, podľa odhadov šéfa CATL (verejne dostupný rozhovor z konca roku 2023).
Elektrické autá sú lacnejšie ako hybridné, alebo spaľovacie, bohužiaľ nie v zaostalej Európe.
Navyše tu je zvrátená logika, kedy drahé elektrické autá pre bohatú triedu dostávajú dotácie, zatiaľ čo lacné elektrické autá z Číny pre strednú a nižšiu triedu dostávajú extra clá presahujúce aj 35%. Tie si vylobovali Francúzi zo STEANTIS, napriek protestom nemeckých automobiliek, ktoré postihnú odvetné čínske opatrenia na vysoké kubatúry.
Podľa môjho názoru je európske automobilové prostredie silne kartelové, blokujúce rozvoj EV. Do pozornosti dávam množstvo preukázaných kartelový dohôd, kde európska únia automobilkám udelila pokuty.
Podobné tvrdenia mal aj šéf CATL (najväčší výrobca batérií na svete).
53 USD x 80 kWh je 4240 USD tj 98 066 CZK!!!
Podľa automobilových expertov už viac ako pred piatimi rokmi sa uvádzala hranica parity medzi ICE a EV 80 USD/kWh. Tento rok smerujeme možno pod 40 USD/kWh, podľa odhadov šéfa CATL (verejne dostupný rozhovor z konca roku 2023).
Elektrické autá sú lacnejšie ako hybridné, alebo spaľovacie, bohužiaľ nie v zaostalej Európe.
Navyše tu je zvrátená logika, kedy drahé elektrické autá pre bohatú triedu dostávajú dotácie, zatiaľ čo lacné elektrické autá z Číny pre strednú a nižšiu triedu dostávajú extra clá presahujúce aj 35%. Tie si vylobovali Francúzi zo STEANTIS, napriek protestom nemeckých automobiliek, ktoré postihnú odvetné čínske opatrenia na vysoké kubatúry.
Podľa môjho názoru je európske automobilové prostredie silne kartelové, blokujúce rozvoj EV. Do pozornosti dávam množstvo preukázaných kartelový dohôd, kde európska únia automobilkám udelila pokuty.
@IKBASK dle srozumitelné řeči na českém webu, tvůj přispevek zní:
Aktuální průměrná cena baterií je méně než 53 USD/kWh. Jako zdroj uvádím Bloomberg, článek "China’s Batteries Are Now Cheap Enough to Power Huge Shifts". Podobné tvrzení měl i šéf CATL (největší výrobce baterií na světě). 53 USD x 80 kWh je 4240 USD, tj. 98 066 CZK! Podle automobilových expertů už více než před pěti lety se uváděla hranice parity mezi spalovacími motory a elektromobily na úrovni 80 USD/kWh. Tento rok možná směřujeme pod 40 USD/kWh, podle odhadů šéfa CATL (veřejně dostupný rozhovor z konce roku 2023).
Elektrická auta jsou levnější než hybridní nebo spalovací, bohužel ne v zaostalé Evropě. Navíc zde funguje zvrácená logika, kdy drahá elektrická auta pro bohatou třídu dostávají dotace, zatímco levná elektrická auta z Číny pro střední a nižší třídu dostávají extra cla přesahující i 35 %. Tato cla si vylobovali Francouzi ze společnosti Stellantis, navzdory protestům německých automobilových výrobců, které postihnou odvetná čínská opatření na vysoké kubatury.
Podle mého názoru je evropské automobilové prostředí silně kartelové, blokující rozvoj elektromobilů. Rád bych také upozornil na množství prokázaných kartelových dohod, za které Evropská unie automobilkám udělila pokuty.
Aktuální průměrná cena baterií je méně než 53 USD/kWh. Jako zdroj uvádím Bloomberg, článek "China’s Batteries Are Now Cheap Enough to Power Huge Shifts". Podobné tvrzení měl i šéf CATL (největší výrobce baterií na světě). 53 USD x 80 kWh je 4240 USD, tj. 98 066 CZK! Podle automobilových expertů už více než před pěti lety se uváděla hranice parity mezi spalovacími motory a elektromobily na úrovni 80 USD/kWh. Tento rok možná směřujeme pod 40 USD/kWh, podle odhadů šéfa CATL (veřejně dostupný rozhovor z konce roku 2023).
Elektrická auta jsou levnější než hybridní nebo spalovací, bohužel ne v zaostalé Evropě. Navíc zde funguje zvrácená logika, kdy drahá elektrická auta pro bohatou třídu dostávají dotace, zatímco levná elektrická auta z Číny pro střední a nižší třídu dostávají extra cla přesahující i 35 %. Tato cla si vylobovali Francouzi ze společnosti Stellantis, navzdory protestům německých automobilových výrobců, které postihnou odvetná čínská opatření na vysoké kubatury.
Podle mého názoru je evropské automobilové prostředí silně kartelové, blokující rozvoj elektromobilů. Rád bych také upozornil na množství prokázaných kartelových dohod, za které Evropská unie automobilkám udělila pokuty.
@Jean Reno
Když už něco cituješ, bylo by fajn, kdyby sis to přečetl a hlavně pochopil.
Dle citovaného odkazu stojí LFP baterie 75 USD/kWh u LFP a 104 USD/kWh u high-nickel NMC, který najdeme právě u mnoha evropských aut.
K tomu přičti dopravu, clo, DPH, náklady na krytí zákonných a nadstandardních záruk a marži výrobce. Takže cena v koncovém autě bude hodně zhruba někde kolem 200 USD/kWh. Jako náhradní maloobrátkový díl bude cena samozřejmě ještě vyšší, tam bývají marže stovky procent.
Pokud ta automobilka chce vypadat, že ji zajímá životní prostředí (což je většina evropských automobilek), tak si nechá baterii smontovat v Evropě od korejské firmy, takže přičti zvýšené výrobní náklady za "Made in Europe".
Pozn.: 53 USD/kWh je cena za jeden prizmatický LFP článek v Číně.
Když už něco cituješ, bylo by fajn, kdyby sis to přečetl a hlavně pochopil.
Dle citovaného odkazu stojí LFP baterie 75 USD/kWh u LFP a 104 USD/kWh u high-nickel NMC, který najdeme právě u mnoha evropských aut.
K tomu přičti dopravu, clo, DPH, náklady na krytí zákonných a nadstandardních záruk a marži výrobce. Takže cena v koncovém autě bude hodně zhruba někde kolem 200 USD/kWh. Jako náhradní maloobrátkový díl bude cena samozřejmě ještě vyšší, tam bývají marže stovky procent.
Pokud ta automobilka chce vypadat, že ji zajímá životní prostředí (což je většina evropských automobilek), tak si nechá baterii smontovat v Evropě od korejské firmy, takže přičti zvýšené výrobní náklady za "Made in Europe".
Pozn.: 53 USD/kWh je cena za jeden prizmatický LFP článek v Číně.
JirkaII
Automobil na elektrický pohon je dobrá myšlenka, to tvrdím přestože miluji charakter spalovacího motoru a manuální řazení. Uložení energie na pár set kilometrů dojezdu do baterie o hmotnosti nělika set kilogramů je technický, ekonomický a ekologický nesmysl, to tvrdím, protože mi ještě nevypláchli mozek ani červení, ani zelení, ani duhoví.
Pavel Hrabalík
Ano, samozřejmě, ceny baterií šly dolů, a půjdou dolů. Ale to zdaleka nestačí k tomu, aby se z elektromobilů stalo prodejné zboží. Po těch bateriích se toho chce daleko víc.
Aby měly elektromobily nějakou šanci, jsou tu určité podmínky:
1/ musí být k dispozici infrastruktura. Ta není a celosvětově jen tak nebude. Už jen problém s mědí - pokud chceme provozovat nabíječky, musíme do nich přivést elektrický proud. Hodně elektrického proudu, a z dálky. Pěkně prosím, taková ta tvrzení, že každý bude mít na střeše fotovoltaiku, a tím to celé utáhneme, s tím na mne nechoďte. To znamená, že budeme potřebovat obrovské množství mědi. Obrovská poptávka po mědi bude znamenat obrovský nárůst poptávky po mědi, drancování zdrojů, nárůst cen. Takový, že si chudší oblasti nebudou moci dovolit tohle dělat, a budou dál jezdit ve spalovácích. To jenom jeden příklad z mnoha.
2/ Auta musí být správně konstruovaná. Nejsou. Konstrukce aut i infrastruktura musí respektovat tu skutečnost, že elektřiny je někdy přebytek, jindy nedostatek. Čili elektřina musí být jednak uschovatelná, jednak musí být převozitelná na nákladním autě. Řešením by mohly být výměnné baterie. Ty se někde v době levné elektřiny centrálně nabijí, náklaďákem rozvezou i tam, kde nejsou dráty. U pumpy ti baterku za 10 minut vymění, a frčíš dalších 300 kilometrů. Jenže: Každému musí být jasné, že na jedno jezdící auto musí nekde existovat dvě tři další baterie, aby bylo za co vyměňovat. Copak asi takový požedavek udělá s cenami a zásobami surovin na výrobu baterií? Hádejte. Zase: nic pro chudší část světa.
Současné elektromobily ( až na jednu výjimku ) jsou konstruovány nevhodně. Je třeba začít znovu. Jenže - automobilky do toho vrazily biliony, očekavají, že se investice začnou vracet - ale ono jaksi nee. Co si myslíte, že ty automobilky teď udělají? Musí přežít ze dne na den. Přežít znamená zahodit elektromobily, a vyrábět normální auta. Pokud se budou bruselští vládcové i nadále chovat jako ***i..
Aby měly elektromobily nějakou šanci, jsou tu určité podmínky:
1/ musí být k dispozici infrastruktura. Ta není a celosvětově jen tak nebude. Už jen problém s mědí - pokud chceme provozovat nabíječky, musíme do nich přivést elektrický proud. Hodně elektrického proudu, a z dálky. Pěkně prosím, taková ta tvrzení, že každý bude mít na střeše fotovoltaiku, a tím to celé utáhneme, s tím na mne nechoďte. To znamená, že budeme potřebovat obrovské množství mědi. Obrovská poptávka po mědi bude znamenat obrovský nárůst poptávky po mědi, drancování zdrojů, nárůst cen. Takový, že si chudší oblasti nebudou moci dovolit tohle dělat, a budou dál jezdit ve spalovácích. To jenom jeden příklad z mnoha.
2/ Auta musí být správně konstruovaná. Nejsou. Konstrukce aut i infrastruktura musí respektovat tu skutečnost, že elektřiny je někdy přebytek, jindy nedostatek. Čili elektřina musí být jednak uschovatelná, jednak musí být převozitelná na nákladním autě. Řešením by mohly být výměnné baterie. Ty se někde v době levné elektřiny centrálně nabijí, náklaďákem rozvezou i tam, kde nejsou dráty. U pumpy ti baterku za 10 minut vymění, a frčíš dalších 300 kilometrů. Jenže: Každému musí být jasné, že na jedno jezdící auto musí nekde existovat dvě tři další baterie, aby bylo za co vyměňovat. Copak asi takový požedavek udělá s cenami a zásobami surovin na výrobu baterií? Hádejte. Zase: nic pro chudší část světa.
Současné elektromobily ( až na jednu výjimku ) jsou konstruovány nevhodně. Je třeba začít znovu. Jenže - automobilky do toho vrazily biliony, očekavají, že se investice začnou vracet - ale ono jaksi nee. Co si myslíte, že ty automobilky teď udělají? Musí přežít ze dne na den. Přežít znamená zahodit elektromobily, a vyrábět normální auta. Pokud se budou bruselští vládcové i nadále chovat jako ***i..
Ada je zase tady
a hoří...
@Ada je zase tady
... mnohem méně než diesel.
... mnohem méně než diesel.
@Mikesus as větrníky, FVe a další OZE hoří trošku víc jak uhelky, jádro a paroplyny. Kolik hořelo za posledních 20 let jaderných elektráren? Nevím o žádné? Kolik hořelo uhelek a paroplynovek a pak si najdi kolik jen v německu hořelo větrníků.....
CarFan
Nakupuj lacno, predávaj draho - to predsa stále platí. Ak nebude u nás silná konkurencia v segmente EV, tak cenníkové ceny neklesnú. Automobilky si bezpochyby strčia zisky do vrecka.
R Grunert
Prosím, prosím,kde mám v paneláku nabýt dobýt to elektro auto. Já bych ho jinak moc chtěl, opravdu.
×
Sdílení komentáře
×
Baterie je pokrok. Nebo chceš tvrdit, že před 100 lety byla lion nebo lfp? Raději bez něco dělat, abys měl na auto
Píšeš hlúposti. prečo by elektromobil nemal byť pokrokom? Chceš tvrdiť, že dnešný EV je rovnaký stroj ako pred storočím? Chceš byť nasilu za vola? Podľa teba potom ani spaľovák nie je žiadnym pokrokom, však je takmer rovnako starý ako elektrický pohon. A vodík potom už vôbec nemôže byť pokrokom, však prvý vodíkový motor pochádza zo začiatku 19. storočia a prvý automobil s pohonom na vodík bol na svete v roku 1860...
Kokos, kým niečo vypustíš do sveta, aspoň nad tým trochu uvažuj...
Nechce být, ale je úplně
Dotace mě tvrdě postihnou, dražší plyn a benzín.
Ale ten pokrok je tak rychlý, že redakce uvádí cenu 135 a přitom je již pod €50/kWh.
Noviny uvádí, že Elvis zemřel a přitom stále žije.
Čtu to úplně bez uzardění.
Článek přebírá klasickou demagogii, která nemá nic společného s reálným stavem.
Baterie nijak významně nezlevňují. Nepochybně se zlepšují parametry. Stejně jako u spalovacích motorů.
Je to jako kdyby někdo přišel s nesmyslem, že spalovací motory zlevňují, protože 1kW stojí polovinu toho co před 15ti lety...
takze vloni stalo 100kwh lifepo v cr milion, dneska je to 500-600 tis ale podle tebe to neni zlevneni ale zlepseni parametru.
Tomu rikam ekonomie !!
🤣🤣🤣
Snad bys od něj nechtel logiku?
"Pokud bychom tedy vzali akumulátor s celkovou kapacitou 80 kWh, podle loňských cen by vyšel asi na čtvrt milionu korun, což je odhadem zhruba pětina průměrné ceny elektromobilu s takto velkou baterií. Před šestnácti lety by články s totožnou kapacitou vyšly téměř na dva miliony korun"
Takze stejná baterka 80kwh, loni za 250tis, v roce 2008 2M. Sice je stejná, ale zlepšují se parametry a je pořád stejně drahá
Pošli mi ceník 2008 s trakční baterií elektromobilu z roku 2008 s 80 kWh co stála 2M...
Ne, nic takového není, co? Protože to je jen tvoje demagogie a lež!!!
https://www.alza.cz/…max-d7893783.htm
https://www.alza.cz/…max-d7893783.htm
poradne zaber s vytahni si hlavu z ***e s pouzij google:
https://www.mivvyenergy.cz/…177kwh-512v.html
skladano u nas, zaruka cz, podpora cz, profesionalni uloziste. Za posledni mesic minus 9tis kc.
Blby co, kdyz neumis pouzit googla a ses za vola
A je to made in china
aha, takze vsechny baterky jdou dolu ale nejaka neprodejna pitomost na alze je argument. Nicmene i pres veskerou snahu dosahnout tu na nejhloupejsi prispevek se ti to nedari, nebonebo proste nedas!
Moje hlavné auto je diesel, ale jazdím aj s benzínom aj s EV. Ďalšie moje hlavné auto však už bude EV.
Prečo? Lebo teraz si už myslím, že EV je lepšie ako ICE.